2019-03-14, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför gör de inte det, då..? - Eller styrks det kanske någonstans på de 19 sidor som nu släppts?

Vadå, skall dom visa eventuellt videoklipp "a la Sala"?
Nä du, självklart visar dom inte den typen av bevisning för oss.
Polisen kan styrka med digitalt materil, och dom skiter fullständigt heligt i om du eller nån annan inte köper det.
Av respekt för dom anhöriga så visas inte sån bevisning.
Citera
2019-03-14, 23:18
Medlem
Alltså är det allt dom har att komma med? Det sista jag skulle kalla det för är "bedövande bevis".
Finns det mer så fram med det!
Citera
2019-03-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Digitala bevis? Som jag skrev ovan hade det tagit min sambo tio minuter att öppna min laptop medan jag sover och skicka ett mail till sig själv ifrån min mailadress (eftersom jag alltid är inloggad på min mail på min dator hemma). Vips! så hade polisen då fått sig ett "bevis" där jag synes maila honom något jag de fact inte själv författat.
Men detta är inte enda bevisen på att de har gjort det gemensamt.Alla dokument sammantaget med övriga fynd visar på en klar bild att de både planerat och utfört morden gemensamt.Det förstår säkert polisen också att det inte är tillräckligt med bevis.Och det vsr just därför utredningen tog tid.Vi alla trodde det var en utomstående gärningsman....
Citera
2019-03-14, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag är inte 100 % säker på mina uppgifter heller eftersom LH har varit väldigt förtegen och ledsen.Hon har ju inte lämnat helt korrekta uppgifter till min väninna heller.Vilket i sig kan vara förståeligt.Men läste precis artikeln i Expressen och jag kan till 99 % säga att "Rubriken" på avskedsbrevet är Hs ord.Min hypotes.Men det kan jag nog få svar på imorgon.

Och där även 99% säkerhet från Ellie.
Hanna skrev brevet.
Citera
2019-03-14, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Polisens egna ord är "dom är formellt misstänkta".
Vad som är känt nu är att dom grundar det på

* ett papper som båda har skrivit under
* ett testamente
* en mailkonversation från en dator.

Om dom vill skingra tvivel samt har mer bevis så bör dom snarast offentligöra dessa.

Det har tyvärr inte framkommit nåt nytt idag (såvida jag inte har missat nåt)

Fel.
Stefan säger i direktsändning att dom digital dokumenten styrker den bevisningen.
Titta om på HELA pressträffen, eller läs HELA utskriften av pressträffen.
Citera
2019-03-14, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Vad är förresten en "pekdator" - en surfplatta?

Hur kunde polisen "logga in" på den? Hade föräldrarna påpassligt lämnat inloggningsuppgifter framme eller menade Expressens journalist bara helt enkelt att polisen kunde läsa familjens mail på den eftersom den inte var lösenordsskyddad?
Behövs inte, de tar sig in utan sådant. Funderade också om de menade en padda eller om det var en laptop.
Citera
2019-03-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I samband med diagnos 2015 upprättades vårdplaner.
Vad har du tänkt dig för behandling förutom pacing och att föräldrarna ska lära sitt barn att hushålla med krafterna?
Att flacka runt utomlands med en ME-sjuk tonåring lär knappast vara rekommenderat av svensk sjukvård eller nån skånsk läkare.
Poängen med vårdplanerna, i samband med den här sjukdomen, är att det INTE ska vara föräldrarnas ansvar att ensamma bistå barnen med rehabilitering och vård.

En rimlig vårdplan för en ME sjuk bör innehålla stöd och hjälp från sådana professioner som arbetsterapeut (ja, de kan "mer" än att prova ut tekniska hjälpmedel), kurator/psykologstöd till både barn och föräldrar, sjukgymnast och naturligtvis läkare.

Föräldrarna behöver ju mycket hjälp, för att kunna ta hand om sitt sjuka barn, på ett bra sätt, och för att själva inte riskera att gå vilse.

Att låta barn med kronisk/långvarig diagnos (här tar jag inte ställning till om diagnosen "ME" i sig är korrekt eller ej) bara släppas hem med hemskolning som enda åtgärd, är något som i det närmaste liknar tjänstefel.

Så frågan om det alls fanns någon plan, om denna plan följdes eller ej, och om den inte följdes, berodde det då på att föräldrarna avstod från hela/delar av den, eller på att planen bara rann ut i sanden?

Ett barn som får t.ex. diabetes, hamnar inom ett fungerande "vårdsystem", men i det här fallet?
Citera
2019-03-14, 23:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men detta är inte enda bevisen på att de har gjort det gemensamt.Alla dokument sammantaget med övriga fynd visar på en klar bild att de både planerat och utfört morden gemensamt.Det förstår säkert polisen också att det inte är tillräckligt med bevis.Och det vsr just därför utredningen tog tid.Vi alla trodde det var en utomstående gärningsman....

Jag förstår dej Elli. Det måste ha varit ofattbart.
Citera
2019-03-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tänkte mer på en skarp personlighet som kan uppfattas bitsk utan att för den skull vara elak.

Hon verkar väldigt rättfram i videon och den grundpersonligheten lär hon väl bära med sig. Det är iaf ingen konturlös amöba som talar.
Jag ser det positivt, hon verkar inte svamla. Tyvärr tappade hon tydligen bort sig själv fullständigt när det kommer till sjuka barn. Likt honom.
Jag menar kris, ångest, utmattning, oro, depression.
Då uppfattade du mig rätt.Och ja faktiskt som Harpelee skriver om två personligheter så funderade vi på ofta varför hon verkade ställa upp till höger och vänster för andra som hade det kämpigt.Men när det kom till deras gemensamma barn tog hon det inte med en klackspark och försökte tänka posetivt? Har du några erfarenhet av sådan personlighet Develi ?
Citera
2019-03-14, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hur kunde någon tro det, med tre av offren liggande i sina sängar och fadern i huset hängd? Ett städat vardagsrum med framlagda dokument.

Var det enbart köket som tydde på kaos strax innan?
Citera
2019-03-14, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
........ Fast utredarna kanske har tyngre evidensmaterial, i form av en 17 minuter lång film - vart tog den vägen förresten?......

Den finns nog på pekdatorn eller usb. Flera korta klipp som visar signering, förklaring om varför, personliga hälsningar, och exakt hur dom har utfört detta.
5-6 klipp på ca 3min. Typ
Citera
2019-03-14, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Poängen med vårdplanerna, i samband med den här sjukdomen, är att det INTE ska vara föräldrarnas ansvar att ensamma bistå barnen med rehabilitering och vård.

En rimlig vårdplan för en ME sjuk bör innehålla stöd och hjälp från sådana professioner som arbetsterapeut (ja, de kan "mer" än att prova ut tekniska hjälpmedel), kurator/psykologstöd till både barn och föräldrar, sjukgymnast och naturligtvis läkare.

Föräldrarna behöver ju mycket hjälp, för att kunna ta hand om sitt sjuka barn, på ett bra sätt, och för att själva inte riskera att gå vilse.

Att låta barn med kronisk/långvarig diagnos (här tar jag inte ställning till om diagnosen "ME" i sig är korrekt eller ej) bara släppas hem med hemskolning som enda åtgärd, är något som i det närmaste liknar tjänstefel.

Så frågan om det alls fanns någon plan, om denna plan följdes eller ej, och om den inte följdes, berodde det då på att föräldrarna avstod från hela/delar av den, eller på att planen bara rann ut i sanden?

Ett barn som får t.ex. diabetes, hamnar inom ett fungerande "vårdsystem", men i det här fallet?
Vad jag menar är att flackandet runt, söka behandling med ljus och lykta, bl.a ända bort i Tyskland flera ggr - får mig att se två föräldrar som inte accepterar diagnosen för fem öre.

Att de sen skulle vara ovetande om ME betvivlar jag. Oavsett vårdplaners innehåll eller existens.
De verkar allt annat än normala i sitt förhållningssätt om det så är i relation till sjukdomen, krishantering, hjälpsökande eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in