2019-03-14, 23:00
Medlem
harperlees avatar
Ja i videon verkar hon rättfram och samvetsgrann. Jag tycker även hon verkar empatisk gentemot de äldre som är lite oroliga för att fylla i någon enkät.

Definitivt ingen konturlös amöba. Det tror jag inte att någon av dem var.

Faktiskt har jag lite svårt att få ihop den personen med någon som skulle få för sig att ljusterapi i Tyskland är en bra idé att utsätta sin sjuka dotter för.

De är båda jurister, måste vara vana vid att förhålla sig kritiskt till information och att förstå även relativt komplicerade sammanhang.

Men jag är å andra sidan minst lika högutbildad och jag fick en gång för mig att min kropp "höll på att skrumpna" (alltså som ett gammalt äpple typ) så jag antar att vem som helst kan tappa det.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tänkte mer på en skarp personlighet som kan uppfattas bitsk utan att för den skull vara elak.

Hon verkar väldigt rättfram i videon och den grundpersonligheten lär hon väl bära med sig. Det är iaf ingen konturlös amöba som talar.
Jag ser det positivt, hon verkar inte svamla. Tyvärr tappade hon tydligen bort sig själv fullständigt när det kommer till sjuka barn. Likt honom.
Citera
2019-03-14, 23:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även O har beskrivits i positiva ordalag. Är det inte hög tid nu att inse att det som hände var i samförstånd. O lurade inte i H stora mängder lugnande i middagsmaten. Ge upp nu.
Faktum kvarstår: H blev mördad av sin man. Ja, jag har haft en hypotes om att hon lurades i lugnande till middagsmaten.

Består de tyngsta bevisen av ett par namnunderskrifter och digital stödbevisning i form av en framlagd pekdator med konversation, så får man nog ifrågasätta styrkan i den bevisningen. Vid en rättegång, den som aldrig blev av; hur långt hade de bevisen räckt. - Hade de omgående kunnat söndersmulas?
Hur kan man med säkerhet veta att det är H som har suttit framför skärmen?
Fast utredarna kanske har tyngre evidensmaterial, i form av en 17 minuter lång film - vart tog den vägen förresten?

Det har ännu inte framkommit vem av föräldrarna som ensam stod för morden på döttrarna. - Är det H så ja, då ska jag "ge upp."
Citera
2019-03-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror det gick mycket brutalt till på slutet. Därför så mycket märkligt. Hammare? Nej, det är inte bevisat alls att en sån fanns där. Vill man krossa tabletter så använder man väl en mortel?

Men det verkar ha varit mycket förvirrat och aggressivt mot slutet, så vad som helst kan ha hänt. Den långa planeringen till trots så var slutet taffligt, ogenomtänkt och ytterst brutalt.

Möjligen hade föräldrarna tänkt sig ett "tjusigt" avslut så att de skulle betraktas som en slags hjältar, men någonting gjorde att det plötsligt blev väldigt bråttom. Kanske ville en av föräldrarna backa ut ur sin sjuka överenskommelse och såg verkligheten?
Ja och då kanske det krävs att de är en mer sammansvetsade och beslutsamma att detta måste gå så smidigt och snabbt som möjligt och agerat tillsammans
Citera
2019-03-14, 23:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
/.../ Det jag egentligen ville säga var mest att jag hoppas verkligen att de offentliggjorda dokumenten innehåller ANNAT som styrker samförstånd, till exempel utdrag ur de mail som flera gånger nämnts som "bevis" för samförstånd.
Ja, det ska väl inte vara så svårt för Skånepolisen att styrka - och det kan ju knappast heller vara något som skulle kunna betraktas som negativt för de anhöriga.
Citera
2019-03-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej, självklart inte.
Men i detta fallet har Stefan bekräftat att det "styrkts" av den digitala bevisningen. På något sätt (som du och jag inte vet än) så kan Polisen Styrka att föräldrarna gemensamt och i samförstånd har planerat och utfört detta.
Det är styrkt.
Kanske eventuellt med ett klipp när dom signerar, eller att Hanna på något sätt digitalt erkänner att hon är med på detta.
Oavsett vilket, så kan polisen styrka detta.
Acceptera det.

Det många med mig då efterfrågar är helt enkelt grunderna till att de kom att styrka detta. Hur drog de den slutsatsen? Förhoppningsvis kommer de mailen som hänvisats till som en del av den viktiga bevisföringen finnas med i den maskade förkortade FUP som offentliggjorts. Därefter behöver vi inte diskutera mer. Men det är inte alls konstigt att en allmänhet efterfrågar mer information, när polisen endast behagade nämna att "ett mail" mellan föräldrarna bidragit till slutsatsen. Det vettiga hade varit att i så fall redan under presskonferansen specificera när mailet skickades mellan föräldrarna och vad som stod i det ord för ord.
Citera
2019-03-14, 23:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, självklart inte.
Men i detta fallet har Stefan bekräftat att det "styrkts" av den digitala bevisningen. På något sätt (som du och jag inte vet än) så kan Polisen Styrka att föräldrarna gemensamt och i samförstånd har planerat och utfört detta.
Det är styrkt.
Kanske eventuellt med ett klipp när dom signerar, eller att Hanna på något sätt digitalt erkänner att hon är med på detta.
Oavsett vilket, så kan polisen styrka detta.
Acceptera det.

Vet du - du tjatar.
Och du har gjort mycket annan onämnbart.

Föräldrarna har varken handgripligen mördat barnen gemensamt eller tagit sina liv båda två.

Endast en ensam förälder har mördat barnen och endast en person har suiciderat.

Det ska förbaskat starka bevis för att smeta ut skulden på två då.
Det finns inget som motsäger att polisen har just sådana starka bevis, tvärtom polisen brukar kunna sina saker.
Men - och det är det viktiga - polisen kan ha och har bevisligen misstagit sig tidigare. Senast idag blev en då 12-årig saxmördare rentvådd efter många år.

Det måste vara bullet prof om den unika slutsatsen att två samtidigt helknäppa föräldrar gjorde detta, ska kunna dras.
Lite gamla mail i en gemensam dator, ett taffligt testamente och ett avskedsbrev med bägges fingeravtryck är rätt svaga omständigheter.
Har H mördat barnen och O sedan mördat henne var nog bägge delaktiga.Då behövs inte så många fler bevis.
Men har O mördat alla tre helt ensam behövs mycket handfasta bevis för att H ex själv ville strypmördas.
Citera
2019-03-14, 23:07
Medlem
harperlees avatar
Vad är förresten en "pekdator" - en surfplatta?

Hur kunde polisen "logga in" på den? Hade föräldrarna påpassligt lämnat inloggningsuppgifter framme eller menade Expressens journalist bara helt enkelt att polisen kunde läsa familjens mail på den eftersom den inte var lösenordsskyddad?
Citera
2019-03-14, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Oerhört löjligt detta framhärdandet av att "ingen utomståendes fingeravtryck har hittats på avskedsbrevet". Nej det har ingen heller trott! Frågetecknen hos många rör hurvida bägge föräldrarna verkligen var med på såväl vad de skulle göra, som hur och när. Det är inte alls konstigt om bägge föräldrarnas fingeravtrck finns på pappret - det säger absolut ingenting. De har bott där tillsammans i flera år, bägges fingeravtryck lär finnas på det allra mesta i det hemmet. Fick en obehaglig föraning utifrån Expressens artikel om att denna "mailkorrespondens" föräldrarna emellan inte finns med i det offentliggjorda materialet... ILLA i så fall. Det är ju till exempel den och de andra bevisen för "samförstånd" som hade rätat ut mångas frågetecken.
Sorry, det finns inga frågetecken. Bevisningen är bedövande. Kan inte bli bättre än digitala bevis, undertecknade avskedsbrev, bevittnade testamenten. Med ditt sätt att resonera hade ingen i Sverige kunnat bli fälld för mord. Generellt är bevisningen betydligt svagare än vad den är i detta fall.
Citera
2019-03-14, 23:12
Medlem
Bra poäng faktiskt. Min sambo hade utan problem närsom kunnat öppna min laptop när jag sover, och eftersom jag alltid är inloggad på mailen på den hade han lätt kunnat författa ett mail "från min epostadress" och skickat till sig själv. Och därpå döda mig och resten. Om han så velat. Hade han dessutom skrivit ut ett egenpåhittat självmordsbrev på ett skrivarpapper jag tagit på när jag fixade ett stopp i skrivaren eller satte i nya papper i skrivaren, så hade han haft mina fingeravtryck på brevet också. Allt detta hade krävt en arbetsinsats på säg 30 minuter max, alltså hade han lätt kunnat göra det efter att jag somnat. Särskilt om jag självmant eller på annat sätt fått i mig lugnande innan sänggåendet. Bara exempel alltihop ovan men ändå, så lätt kan det vara att falsifiera ett mail till exempel, det räcker liksom bara att man öppnar sambons dator i ett ostört ögonblick. Många liksom jag har inte kodlås på datorn om den bara stängs medan man är inloggad och sen öppnar igen. Då ör man fortsatt inloggad både på sitt användarkonto och mailkonto. I alla fall när det gäller en dator man bara använder i hemmet, varför skulle man krångla med lösenord och inlogg hela tiden när man bara har den i hemmets trygga vrå och det är enklare att förbli inloggad?

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Består de tyngsta bevisen av ett par namnunderskrifter och digital stödbevisning i form av en framlagd pekdator med konversation, så får man nog ifrågasätta styrkan i den bevisningen. Vid en rättegång, den som aldrig blev av; hur långt hade de bevisen räckt. - Hade de omgående kunnat söndersmulas?
Hur kan man med säkerhet veta att det är H som har suttit framför skärmen?
Citera
2019-03-14, 23:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja i videon verkar hon rättfram och samvetsgrann. Jag tycker även hon verkar empatisk gentemot de äldre som är lite oroliga för att fylla i någon enkät.

Definitivt ingen konturlös amöba. Det tror jag inte att någon av dem var.

Faktiskt har jag lite svårt att få ihop den personen med någon som skulle få för sig att ljusterapi i Tyskland är en bra idé att utsätta sin sjuka dotter för.

De är båda jurister, måste vara vana vid att förhålla sig kritiskt till information och att förstå även relativt komplicerade sammanhang.

Men jag är å andra sidan minst lika högutbildad och jag fick en gång för mig att min kropp "höll på att skrumpna" (alltså som ett gammalt äpple typ) så jag antar att vem som helst kan tappa det.
Hahaha, du är rolig du. Ett skrumpet äpple.
Härlig självdistans. Ja, de faller på vägen och då finns det väl inte varken intelligens eller utbildning som skyddar.
Jag tror det var en herrans massa tips, råd och rön som florerade kring dem - för att de inte kunde acklimatisera sig gällande sjukdomen och komma till acceptans.
En fullständigt felaktigt hanterad kris, motgång och nederlag som leder till depression, kanske överkrav på föräldrarollen som beskyddare och swosh.. så var den klarsyntheten som bortblåst.
Citera
2019-03-14, 23:14
Medlem
Citat:
Sorry, det finns inga frågetecken. Bevisningen är bedövande. Kan inte bli bättre än digitala bevis, undertecknade avskedsbrev, bevittnade testamenten. Med ditt sätt att resonera hade ingen i Sverige kunnat bli fälld för mord. Generellt är bevisningen betydligt svagare än vad den är i detta fall.

Digitala bevis? Som jag skrev ovan hade det tagit min sambo tio minuter att öppna min laptop medan jag sover och skicka ett mail till sig själv ifrån min mailadress (eftersom jag alltid är inloggad på min mail på min dator hemma). Vips! så hade polisen då fått sig ett "bevis" där jag synes maila honom något jag de fact inte själv författat.
Citera
2019-03-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstod vad Ellie09 skrev tidigt i tråden mådde A betydligt bättre efter resorna. Men det varade inte i längden. Det blev nog en stor besvikelse för alla i familjen, främst då A förstås.

Visst var det så Ellie09?
Jo precis men under hela 2017 var det inga resor el behandlingar av A.Och åter igen det var inte så illa.Vilket också dementeras av grannar och flera st under förhören som träffat töserna senare en vad jag gjort.Det kom i skov och A var en glad och smart tös och tror hon såg ljusare på framtiden en vad hennes föräldrar kom att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in