2019-03-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ellie09 kan du berätta mer detaljer om hypotesen?
Du har skrivit innan att Agnes kanske förstod vad som höll på att hända?
Och att Moa var den som hade spår av lugnande?
Och att det såg ut som det gjorde i köket med anledning av hypotesen?

Kan och vill du utveckla vad det är för hypotes varför polisen har denna hypotes?
Tack snälla 🥀

Om.jag förstått rätt så får ni någon form av protokoll.Jag hoppas ni får svar där så alla spekulationer om familjen kan få ett slut.Jag tycker själv jag har skrivit för mkt och var inte långt ifrån att lägga ut foton i tråden.Jag kan säga så mkt om hypotesen att den styrker teorin att de har mördat barnen gemensamt och inte bara O som många vill tro...
Citera
2019-03-14, 22:44
Medlem
Bad var du otydlig med?? Du skrev klart och tydligt (fetat) och det är den mest ogenomtänkta kommentaren i tråden.
Momssagan är ett skämt på alla sätt och vis. Passar på att be om källa på att Oskar var en humoristisk person, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt vilket samband ser du där? 2012 var Agnes fullt frisk. O drev ett företag där undervisning och kurser om bl.a. moms ingick. En helt annan typ av åhörare än studenter vid Ekonomihögskolan där han normalt undervisade. Det är vanligt att man som lärare delar ut eget material för ökad förståelse. Skulle gissa att skriften består av en sammanfogning av dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag var otydlig, jag menar att den aldrig överhuvudtaget skulle användas i någon undervisning alls.
Citera
2019-03-14, 22:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
"Vass och bitsk" är inte ord jag skulle använda för att beskriva en person om jag egentligen menade "rak" eller "bestämd".

Låter snarare som en riktig megära...

Men vem vet, Hanna kanske var en riktig dubbelnatur och hur trevlig som helst på jobbet men hemma var hon en ångestfull argbigga som fick någon slags pervers njutning av att tvinga sin make att ta med barnen till vårdcentralen i tid och otid och ordna hemundervisning till dem och mot sitt bättre vetande köra till kvacksalvare i Tyskland.

Genom Stehlitz och faktiskt även Missan får jag snarare bilden av en håglös, nästan handlingsförlamad kvinna som hade lite svårt att orka med det praktiska i föräldraskapet. Kanske blev hon lite besvärlig gentemot Oskar då i och för sig om hon ville att han skulle sköta det praktiska åt henne.

Spekulationer, spekulationer.
Jag tänkte mer på en skarp personlighet som kan uppfattas bitsk utan att för den skull vara elak.

Hon verkar väldigt rättfram i videon och den grundpersonligheten lär hon väl bära med sig. Det är iaf ingen konturlös amöba som talar.
Jag ser det positivt, hon verkar inte svamla. Tyvärr tappade hon tydligen bort sig själv fullständigt när det kommer till sjuka barn. Likt honom.
Jag menar kris, ångest, utmattning, oro, depression.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 22:49.
Citera
2019-03-14, 22:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du traff A under 2017. Eller var det tidigare? Hade du märkt att hon var sjuk, om du inte hade visst det.
Ja bara undrar därför att det stod i tidningen idag igen att det var inget som märktes utåt (nej jag betvivlar inte att man kan må dålig när man är hemma och ingen ser, men kan man vistas ute och ha det bra - så är det i alla fall nåt.)

Om det nu var så att A, och kanske M, såg ut och uppträdde helt normalt som friska barn. Kunde stoja i poolen, som A följa med till pianoundervusnibgen och som M gå och handla i mellandagarna - betyder det ju att barnen hade värdefulla besvärsfria perioder under dygnet. Med sannolikt god livskvalitet. Inte ens dessa stunder fick de behålla enligt sina mördare.

Problemet med suicidkliniker och en mer ”uppluckrad” syn på självmord och tillhandahållande av självmordshjälp är att sjuka som är beroende av hjälp och stöd kan känna att de är en belastning. Det kan uppstå tryck och outtalade krav mot gamla och sjuka icke produktiva personer att de bör ta en tur till ättestupet istället.
Samhället försvårar stöd och hjälp, anhöriga beklagar sig och till slut kanske brukaren känner sig tvingad att ta emot de där broschyrerna från
suicidkliniken....
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-14 kl. 22:52.
Citera
2019-03-14, 22:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske fanns det också någon slags förklarings- eller urskuldande brev till de respektive anhöriga? Men det kommer vi inte få veta. Det behöver vi heller inte veta.

Bra att man inte går ut med det i så fall. Det gör nog mer skada än nytta för alla parter och är ingenting vi har med att göra.
Då hade man nog inte behövt lägga så mycket krut på det av allt att döma mycket korthugget hållna förklaringsbrevets underskrifter; då hade man redan - antaget anhörigbreven varit handskrivna - bevis på att morden planerats i samförstånd.

Vad härutöver är, är ett testamente; mest toligt övertäckt vid bevittnandet. - Det talas också om en pekdator man kunnat logga in på och då kommit åt vissa mailkonversationer som ska ha varit av intresse i utredningen.
Citera
2019-03-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om du söker bland mina inlägg så har jag beskrivit både henne och O.Mwn hon var ingen mes som man inte såg...snarare lite vass och bitsk men pratade väldigt mkt om tösernas sjukdom, vilket man kunde tycka att hon skulle försöka se lite mer relativt på som faktiskt O gjorde.Så jag förstår inte hur det kunnat gå så här långt....så tragiskt för töserna

Tror det gick mycket brutalt till på slutet. Därför så mycket märkligt. Hammare? Nej, det är inte bevisat alls att en sån fanns där. Vill man krossa tabletter så använder man väl en mortel?

Men det verkar ha varit mycket förvirrat och aggressivt mot slutet, så vad som helst kan ha hänt. Den långa planeringen till trots så var slutet taffligt, ogenomtänkt och ytterst brutalt.

Möjligen hade föräldrarna tänkt sig ett "tjusigt" avslut så att de skulle betraktas som en slags hjältar, men någonting gjorde att det plötsligt blev väldigt bråttom. Kanske ville en av föräldrarna backa ut ur sin sjuka överenskommelse och såg verkligheten?
Citera
2019-03-14, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej. Malin.Nilsson har fullständigt rätt. Att båda föräldrarnas fingeravtryck finns på ett avskeds/förklaringsbrev i deras hem utesluter absolut inte att det kan vara förfalskat.
Behöver inte ens förfalskats av någon med handskar på. Både O och H kan var för sig fabricerat detta helt själv. Det utesluts inte av fingeravtrycksanalyserna.

Nej, självklart inte.
Men i detta fallet har Stefan bekräftat att det "styrkts" av den digitala bevisningen. På något sätt (som du och jag inte vet än) så kan Polisen Styrka att föräldrarna gemensamt och i samförstånd har planerat och utfört detta.
Det är styrkt.
Kanske eventuellt med ett klipp när dom signerar, eller att Hanna på något sätt digitalt erkänner att hon är med på detta.
Oavsett vilket, så kan polisen styrka detta.
Acceptera det.
Citera
2019-03-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad jag skrev är att de följer rutiner identiskt som vilken mordutredning som helst:
uteslutande av annan gärningsperson likaväl som att undersöka äkthet, autentiska signaturer.

Det är med andra ord inget att ens fundera över.

"I vilken mordutredning som helst" så hade inte en i huset boendes fingeravtryck på en papperslapp i deras egna kök direkt tagits som bevis på att "gärninsförklaringen kring samförstånd" på lappen är sanningen. Det finns nämligen då het naturliga förklaringar till att en i huset boende persons fingeravtryck finns på alltifrån block, skrivarpapper, köksknivar och precis allt annat i hushållet.

Om till exempel en make dödat sin fru med en kökskniv från hushållet, och man hittar hennes fingeravtryck på knivskaftet, så konkluderar man inte att hon var "med" på kniv-våldet.

Det kan också exempelvis vara så i det här fallet att O (drar bara ett exempel nu, obs) skrivit i "brevet" och i ett uppjagat/gränspsykotiskt tillstånd räckt fram lappen till H och skrikigt "Nu skriver du för i helvete på här!!!" varpå hon rädd och/eller chockad tar pappret för att se vad det är frågan om. Vips! så har du hennes fingeravtryck på pappret. Beroende på hur rädd hon är i situationen (som kan vara chockartad och traumatisk) kanske hon till och med skriver på för att lugna situationen tillfälligt.

Det jag egentligen ville säga var mest att jag hoppas verkligen att de offentliggjorda dokumenten innehåller ANNAT som styrker samförstånd, till exempel utdrag ur de mail som flera gånger nämnts som "bevis" för samförstånd.
Citera
2019-03-14, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej, självklart inte.
Men i detta fallet har Stefan bekräftat att det "styrkts" av den digitala bevisningen. På något sätt (som du och jag inte vet än) så kan Polisen Styrka att föräldrarna gemensamt och i samförstånd har planerat och utfört detta.
Det är styrkt.
Kanske eventuellt med ett klipp när dom signerar, eller att Hanna på något sätt digitalt erkänner att hon är med på detta.
Acceptera det.
Varför gör de inte det, då..? - Eller styrks det kanske någonstans på de 19 sidor som nu släppts?
Citera
2019-03-14, 22:58
Medlem
Citat:
Queen Sthelitz... Jag bugar mig.
Nu har tillräckligt många sagt att brevet var skrivet för hand - så nu köper jag det.
Ellie, vet du VEM som skrev brevet?
Tack snälla för att du är tillbaka.
Jag är inte 100 % säker på mina uppgifter heller eftersom LH har varit väldigt förtegen och ledsen.Hon har ju inte lämnat helt korrekta uppgifter till min väninna heller.Vilket i sig kan vara förståeligt.Men läste precis artikeln i Expressen och jag kan till 99 % säga att "Rubriken" på avskedsbrevet är Hs ord.Min hypotes.Men det kan jag nog få svar på imorgon.
Citera
2019-03-14, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
"I vilken mordutredning som helst" så hade inte en i huset boendes fingeravtryck på en papperslapp i deras egna kök direkt tagits som bevis på att "gärninsförklaringen kring samförstånd" på lappen är sanningen. Det finns nämligen då het naturliga förklaringar till att en i huset boende persons fingeravtryck finns på alltifrån block, skrivarpapper, köksknivar och precis allt annat i hushållet.

Om till exempel en make dödat sin fru med en kökskniv från hushållet, och man hittar hennes fingeravtryck på knivskaftet, så konkluderar man inte att hon var "med" på kniv-våldet.

Det kan också exempelvis vara så i det här fallet att O (drar bara ett exempel nu, obs) skrivit i "brevet" och i ett uppjagat/gränspsykotiskt tillstånd räckt fram lappen till H och skrikigt "Nu skriver du för i helvete på här!!!" varpå hon rädd och/eller chockad tar pappret för att se vad det är frågan om. Vips! så har du hennes fingeravtryck på pappret. Beroende på hur rädd hon är i situationen (som kan vara chockartad och traumatisk) kanske hon till och med skriver på för att lugna situationen tillfälligt.

Det jag egentligen ville säga var mest att jag hoppas verkligen att de offentliggjorda dokumenten innehåller ANNAT som styrker samförstånd, till exempel utdrag ur de mail som flera gånger nämnts som "bevis" för samförstånd.
Likt vilken mordutredning som helst så följer de samma rutiner enligt puggen.
Så det är ingenting man ens behöver fundera över - varje profession kan sina rutiner och likaså NFC eller andra specialområden.

Dramafabler har jag inget till övers för så det lämnar jag till sådana spekulanter med varm hand.
Citera
2019-03-14, 22:59
Medlem
Citat:
Nej, självklart inte.
Det är styrkt.
Acceptera det.

Polisens egna ord är "dom är formellt misstänkta".
Vad som är känt nu är att dom grundar det på

* ett papper som båda har skrivit under
* ett testamente
* en mailkonversation från en dator.

Om dom vill skingra tvivel samt har mer bevis så bör dom snarast offentligöra dessa.

Det har tyvärr inte framkommit nåt nytt idag (såvida jag inte har missat nåt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in