Citat:
Ursprungligen postat av
BullensKorv
En rejäl genomgång värdigt som mer fakta än spekulation, vilket förtjänar medhåll. Det enda jag är osäker på är om gudstro ens har någon korrelation med psykosaxeln egentligen. Svårmätt och kontrollerat som så mycket annat.
Korrelationen mellan den s.k "andliga villfarelsen" som en utlösare av det liksom distansierade tillstånd med upplöst "jagkänsla" .. är intressant, och svårt och har väl inga fasta konturer att kunna följas och bockas av för att ges säker diagnos, men det betyder inte att människans illusion kan övergå till totalt mörker och desillusion för DENA VÄRLDENS VIDKOMMANDE när glidningen över till guds rike kan bli mer och mer dominant - man får kanske säga att det är ett extra delikat ämne eller riktning i sig, att försöka korrelera.
Men det finns en tråd på religionsforumet där detta är menat få lov att dryftas , tråden heter "religion , en mentalsjukdom" om jag minns rätt.
Jag tror inte man kan rakt av "konstatera" enmänniska vara allvarligt störd bara för att den "tror på gud, och pratar med gud och ber och sådär" , men det utesluter fortf. inte att gudssökandet KAN ta sig neurotiska uttryck, eller att "gudsnärmandet för en tros-fanatiker (religiösa fanatiker finns och är klarlagt) (och religiös fanatism, är i den värld jag lever i en variant av mental desorientation) .
Dock är detta som sagt långt ifrån topic för denna tråd, vill inte gå in mer på det.. och vissa troende eller som sympatiserar så jätte jättemycket med gudshypotesen, reagerar lite aggressivt så fort mentalt tillstånd i förbindelse med gudstro ens kommer på tal och så är mer seriös diskussion direkt urspårad och kommer aldrig någonvart.
Tänk dock på detta, hur t.ex Jehovas Vittnen betett sig och relaterat till vid möten med sjukvården, direkt eller indirekt helt bisarrt men det finns fler märkliga "andliga tillstånd" som skulle kunna ifrågasättas att vara friskt.
men off topic, nu blir jag nog varnad igen..... suck.