2019-03-14, 10:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Humoristisk?

Ja vi är alla olika.

Själv finner jag inget roligt i att bli tilltalad som en idiot av en person som inte verkar behärska ens de mest grundläggande svenska skrivreglerna (Oskar som var en sådan extremt begåvad person borde veta hur man använder ellipsligatur till exempel).
Boken är skriven för barn. Jag måste erkänna att trots att jag jobbar med ekonomi, så har han lyckats krångla till det rejält. Men kanske ett barn, utan minsta lilla kunskap om ekonomi, förstår boken. Vad vet jag. Som jag sagt tidigare i tråden. Man får tala till "bönder på bönders vis".
Citera
2019-03-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag fattar inte den där momssagan. Men som sagt ekonomi och moms är verkligen inte mitt. Vad menas med det här, sluten:

”Är det här verkligen sant. Jag menar, det du berättad om äpplena och att man kan slippa och betala och så, och att undantag egentligen är att luras?
– Ja Agnes, det är alldeles sant.”

Menar O att det är ”att luras” att sjukvården inte betala moms? Ursäkta min korkade fråga, men jag hade gärna förstått det. Undrar om han inte var nöjd med statens skatte/momspolitik och att han därför inte betalade in någon skatt 2017 (OM han inte gjorde det, känns lite absurd att spekulera kring det när han har betalad som vanligt). Det är bara så konstig om man inte betalar vanlig inkomstskatt, när man jobbar med skattefrågor. Hur såg O på Hs arbete på skatteverket? Stolt på sin fru? Hade man på inkomstskatten (som då eventuellt inte var betalad) sett hans bisysslor? Eller hanteras det separat via bolaget? Alltså om han inte plockade ut någon vinst, så märktes inte något på inkomstskatten?

OT: de som hyr ut vårdpersonal måste väl betala moms nu. Verkar blir svårt för landsting som måste betala för det https://www.svd.se/oro-for-moms-pa-hyrd-vardpersonal. Men i och med att det handlar om statliga intäkter så kan jo det delas ut igen till landsting??.

Det blev en saga bara för att han behövde skriva av sig. Döttrarna skulle vara nyfikna och vetgiriga och fråga om paradoxer. Så fick han med att dom var smarta. En pappa som ibland kände det som om momsen var hans låtsaskompis. Det förklarar varför han nämnde frun bara i periferin. Han kände sig övergiven. Tror inte sagan påbörjades 5 år innan utan han upptäckte att nivån på flickornas kommentarer matchade lägre åldrar. Kanske han inte förstod vilken kunskapsnivå barn har vid olika åldrar?
Citera
2019-03-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Humoristisk?

Ja vi är alla olika.

Själv finner jag inget roligt i att bli tilltalad som en idiot av en person som inte verkar behärska ens de mest grundläggande svenska skrivreglerna (Oskar som var en sådan extremt begåvad person borde veta hur man använder ellipsligatur till exempel).

Jag var otydlig, jag menar att den aldrig överhuvudtaget skulle användas i någon undervisning alls.
Citera
2019-03-14, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Såg det tidigare. Kan idén om att döda komma från Bjärredfallet tro? Ska bli intressant att höra fortsättningen av just det här nya fallet. Men ofta triggar en händelse så det blir en sorts flow. Fler får idén. Lite skrämmande.

Alldeles oavsett vad som är sant eller inte beträffande denna diagnos och det lidande den medför, känns det som att sjukvården borde titta över sina rutiner och sitt stöd till den patientgrupp och den symtomflora som diagnosen samlar. Det är varken rimligt att människor inte får det stöd som de behöver eller att sjukdomen används som ett sätt att legitimera eutanasi.
Citera
2019-03-14, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så har jag också fattat det. Att det faktiskt är uttalanden av de närmaste kollegorna till O som ligger till grund för det PM:et
Så vi pratar om uppgifter i tredje hand - vän till kollegor till en kollega? Ja, det måste väl vara att betrakta som närstående... eller nästan släkting och något man kan använda sig av, både för att vara märkvärdig och för att kunna uppge sig som personligt drabbad. I alla fall om det där med etik och moral inte kommer på topp1000 över ens främsta egenskaper.
Citera
2019-03-14, 11:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Alldeles oavsett vad som är sant eller inte beträffande denna diagnos och det lidande den medför, känns det som att sjukvården borde titta över sina rutiner och sitt stöd till den patientgrupp och den symtomflora som diagnosen samlar. Det är varken rimligt att människor inte får det stöd som de behöver eller att sjukdomen används som ett sätt att legitimera eutanasi.
Det behöver de säkert men det är ju i huvudsak avslag från kommunen som var deras problem (avslag i förvaltningsrätten) gällande bostadsanpassning, personlig ass etc.
Tidningar talar om dödshjälp när gubben sonika har mördat henne. Det verkar finnas positiva tankar om eutanasi kring den sjukdomen - vilket jag funderar på likaväl kring gällande Bjärred.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 11:16.
Citera
2019-03-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag fattar inte den där momssagan. Men som sagt ekonomi och moms är verkligen inte mitt. Vad menas med det här, sluten:

”Är det här verkligen sant. Jag menar, det du berättad om äpplena och att man kan slippa och betala och så, och att undantag egentligen är att luras?
– Ja Agnes, det är alldeles sant.”

Menar O att det är ”att luras” att sjukvården inte betala moms? Ursäkta min korkade fråga, men jag hade gärna förstått det. Undrar om han inte var nöjd med statens skatte/momspolitik och att han därför inte betalade in någon skatt 2017 (OM han inte gjorde det, känns lite absurd att spekulera kring det när han har betalad som vanligt). Det är bara så konstig om man inte betalar vanlig inkomstskatt, när man jobbar med skattefrågor. Hur såg O på Hs arbete på skatteverket? Stolt på sin fru? Hade man på inkomstskatten (som då eventuellt inte var betalad) sett hans bisysslor? Eller hanteras det separat via bolaget? Alltså om han inte plockade ut någon vinst, så märktes inte något på inkomstskatten?

OT: de som hyr ut vårdpersonal måste väl betala moms nu. Verkar blir svårt för landsting som måste betala för det https://www.svd.se/oro-for-moms-pa-hyrd-vardpersonal. Men i och med att det handlar om statliga intäkter så kan jo det delas ut igen till landsting??.

Innehållet i sagan är konstigt eftersom det väl är både en förklaring av och en kritik av momssystemet. Mer som att han menar att många vuxna vet lika lite som barn om hur systemet fungerar, vilket gör att systemet som har inbyggda problem bara kan fortgå. Om han hade skrivit en lättbegriplig och rolig bok för barn som uppriktigt bara ville lära ut något vore det en sak. Men detta verk är taffligt maskerad kritik och ironi med ett huvudbudskap inte menat för små barn. Är det inte lite väl politiskt av en forskare att skriva så här?
Citera
2019-03-14, 11:20
Medlem
Reimers avatar
Livstecken från polisen region syd.

Citat:
Hej,

Beslut kommer fattas idag. Handlingarna kan inte skickas på mail då de innehåller skyddsvärda uppgifter. Du har möjlighet att hämta ut handlingarna på Rättscentrum i Malmö, Porslinsgatan 6b eller så kan du ange en adress som jag kan skicka dem till.

Snigelpost gäller eller personligt besök.
Citera
2019-03-14, 11:21
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Är det verkligen ingen som vet hur livet var för familjen innan de kom till Bjärred? Om barnen var hårt hållna? Om frun var hunsad av sin man? Om de fick gå ut? Om de påbörjade "isoleringen" då? Var O egentligen spelberoende? Hade han installerade kameror hemma för att hålla koll? Hur såg det ut i deras kylskåp och frys? Hade barnen ombyten av kläder?
Citera
2019-03-14, 11:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm Mats Lindström såg jag Tv 4 nyhetsmorgon för flera år sedan som pratade om sin fru som efyer flera år fått diagnosen kronisk borrelia? Hör ME och Borrelia ihop på något vis...Då bör man ju kunna finna svaret.Många hävdar ju att Borrelian ligger latent och kan blomma upp vid minsta infektion och ge så kallade CO infektioner.Det sista jag hörde var studie från USA där man hittat Ebsteinbarrvirus hos alla bprreliapatienter de tagit prover på.Nu tänker jag på postaren som skrev att A hade haft positiva svar på prover och hon måste ju ha menat borrelian då.
Anledningen till mitt inlägg var inte Borrelia utan snarare funderingar hur diskussionerna gått kring eutanasi eftersom AÖ och C omnämns av den som har sidan som Hanna var medlem i.

Ser att han är i tidningen idag med tanke på ME och mordet (man misstänkt för dråp på ME-sjuka frun).
Citat:
På senare tid har det förekommit flera uppmärksammade dödsfall där ME-sjuka antingen begått självmord eller blivit dödade av nära anhöriga.

Aktiv dödshjälp, eller dråp/mord, är i sig självklart inte en försvarbar handling, men samtidigt kan man hysa viss förståelse för att den svåra sjukdomen kan driva människor till vansinne när samhället inte gör tillräckligt, utan i praktiken till och med motarbetar de sjuka.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/m6XV7p/okunskap-gor-sjuka-i-me-annu-sjukare
Citera
2019-03-14, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det behöver de säkert men det är ju i huvudsak avslag från kommunen som var deras problem (avslag i förvaltningsrätten) gällande bostadsanpassning, personlig ass etc.
Tidningar talar om dödshjälp när gubben sonika har mördat henne. Det verkar finnas positiva tankar om eutanasi kring den sjukdomen - vilket jag funderar på likaväl kring gällande Bjärred.

Jag tänker mest på att det här verkar vara en riskgrupp och eftersom vi i Sverige har en nollvision på suicid (och därmed även eutanasi även om det inte är uttalat) så bör man rikta blickarna åt denna patientgrupp och dess anhöriga. Sen exakt vad det är som felar får man ju undersöka. Är det tex patientens lidande eller anhörigas utmattning av patientens symtom som gör att de inte står ut med dem? Behöver samhället se till hela familjesituationen när någon drabbas av en svårartad ME? Vid andra allvarliga och långvariga tillstånd kopplas tex habiliteringen in (som både finns för barn och vuxna) och har stödåtgärder både för den med tillståndet och dess anhöriga.

Gissningsvis ligger sanningen inte ute i extremerna "ME-maffian" (världens svåraste sjukdom, en grupp som vi inte har sett röken av i denna tråd, utan närmast av enskilda individer utanför tråden) eller anti-ME-lobbyn (en samling simulanter som vill parasitera på samhället med dess patientorganisationer som samlar på pengar) såsom den uppträder i sin mest perverterade form just i denna tråd.
Citera
2019-03-14, 11:40
Medlem
Fick precis ett mail att beslut kommer fattas idag angående FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in