2019-03-14, 21:46
Medlem
MissSacreds avatar
Vet nån hur döden för de fyra gick till?
Citera
2019-03-14, 21:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
-Nevön-
OK, då hänger jag med hur du tänkte.
Jag tror inte att dom fick ett dåligt bemötande, då dom med största sannolikhet gick till samma läkare som Moa hade. Den läkaren hade ingen anledning att bemöta ett barn eller familjen på ett "djävligt dåligt sätt" då han med största sannolikhet redan kände familjen ganska väl. Finns liksom ingen anledning till det. Jag tror inte att läkaren/sjukvården talar om framtidsutsikterna så tidigt i Moas insjuknande. Det finns ju trotts allt en och annan som repar sig. Därför tror jag att läkaren pratade så positivt han bara kunde om Moas insjuknande. Han visste ju trotts allt hur jobbigt dom redan hade det.
Däremot så tror jag att efter 3 års kämpande med Agnes, i halva europa, utan förbättrande resultat gjorde att när Moa visade symptom på våren och sen blev sjuk till hösten, så gav dom bara upp. Det räcker nu. Vi orkar inte mer. Allt blir ju för fan bara värre och värre.
Sorry men jag kan inte se att varken skolan eller sjukvården/läkaren gjort nåt fel.
Efter 3 år kraschade föräkdrarna... Och självklart fattade dom fel beslut, men jag har svårt att se hur skolan eller sjukvården skulle gjort något annorlunda.
Men, det är bara vad jag tror....
Nåt sånt. Ett barn sjukt. Det kan vi hantera. Men två kroniskt (vad de antog) sjuka barn... vi checkar ut. Ses i Nangijala....
Citera
2019-03-14, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om du söker bland mina inlägg så har jag beskrivit både henne och O.Mwn hon var ingen mes som man inte såg...snarare lite vass och bitsk men pratade väldigt mkt om tösernas sjukdom, vilket man kunde tycka att hon skulle försöka se lite mer relativt på som faktiskt O gjorde.Så jag förstår inte hur det kunnat gå så här långt....så tragiskt för töserna

Det låter på dig som att hon oroade sig "extra mycket" över töserna. Det låter som att tösernas sjukdom satt djupt i Hanna. Eftersom hon inte kunde se tösernas sjukdom mera "relativt" utan att det liksom satt fast i hjärnan på henne, så kanske det ändå var hon som gav upp först, som nämnde det hemska för första gången, som helt enkelt var "drivande" till detta, som det har talats om. Kanske?
Citera
2019-03-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är sånt där skräp jag retar mig på. Folk får väl åka utomlands och dö om de har lust med det - men det lär inte vara nån som tvingat henne att dö.
Riksförbundet lär väl vara de viktigaste att tänka på ordval kring eutanasi.
Man kan väl iofs fråga sig hur många andra som tagit livet av sig som har känt ett tvång att göra det? Rent hypotetiskt utan att blanda in ME/Cfs? Har alla känt att dom själva äger valet att leva eller dö? Kan det graderas på nåt sätt?

Man vill leva men det är för svårt - kan det finnas en ambivalens eller gråskala?
Citera
2019-03-14, 21:53
Medlem
harperlees avatar
Citat:
I samband med diagnos 2015 upprättades vårdplaner.
Vad har du tänkt dig för behandling förutom pacing och att föräldrarna ska lära sitt barn att hushålla med krafterna?
Att flacka runt utomlands med en ME-sjuk tonåring lär knappast vara rekommenderat av svensk sjukvård eller nån skånsk läkare.

Nej det är snarare den sortens idéer man kan få från mer obskyra ställen (jag pratar nu inte om någon patientförening) som pseudovetenskapliga bloggar som dillar om kronisk borrelia, currykryss, kolloidalt silver och gurkmeja; livsfarliga elektromagnetiska fält och experimentella behandlingar i Mexiko, intravenös laserbehandling och att bota cancer med grönsaker.

Jag börjar undra om de har hamnat "i klorna" på den typen av skrupelfria individer. Kanske fått knepiga tips om alternativa behandlingar som bara gjort Agnes ännu sämre.
Citera
2019-03-14, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Oerhört löjligt detta framhärdandet av att "ingen utomståendes fingeravtryck har hittats på avskedsbrevet". Nej det har ingen heller trott! Frågetecknen hos många rör hurvida bägge föräldrarna verkligen var med på såväl vad de skulle göra, som hur och när. Det är inte alls konstigt om bägge föräldrarnas fingeravtrck finns på pappret - det säger absolut ingenting. De har bott där tillsammans i flera år, bägges fingeravtryck lär finnas på det allra mesta i det hemmet. Fick en obehaglig föraning utifrån Expressens artikel om att denna "mailkorrespondens" föräldrarna emellan inte finns med i det offentliggjorda materialet... ILLA i så fall. Det är ju till exempel den och de andra bevisen för "samförstånd" som hade rätat ut mångas frågetecken.
Framhärdande?

Det är sedvanlig uteslutning via spårsäkring och analys NFC. För att det krävs likaväl att utesluta annan gärningsperson som att bekräfta att det inte är förfalskat.
Det handlar nämligen inte om att tro eller påstå nåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
LU = Lunds universitet.
Usil = Universitetssjukhuset i Lund.
Sus = Skånes universitetssjukhus (Malmö och Lunds Universitetssjukhus)
Knepigt det där.

Men LU måste i detta samanhang betyder sjukhuset i Lund. Utanför Skåne känner man säkert inte att Malmö och Lund tilsammans är SUS.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
I samband med diagnos 2015 upprättades vårdplaner.
Vad har du tänkt dig för behandling förutom pacing och att föräldrarna ska lära sitt barn att hushålla med krafterna?
Att flacka runt utomlands med en ME-sjuk tonåring lär knappast vara rekommenderat av svensk sjukvård eller nån skånsk läkare.

Och uppenbarligen så hade vårdplanen inte den effekt som föräldrarna ville, därav den desperata jakten efter någon bot, jag tror ju inte att det var något som sjukvården uppmuntrade dem att göra men jag tror de blev mer och mer desperata när A inte blev bättre.

Sedan kom diagnosen för M och då blev det svart på riktigt, de gav upp och bestämde sig för att checka ut.
Citera
2019-03-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för svaret. Och då måste det så klart finnas bevis för det.

Tittade precis igen på det du skrev om avskedsbrevet. Du skrev ihopklyddat.
Var det handskriven, vet du det?

Men, men. Jag kommer aldrig att begripa varför man valde denna grymma vägen ändå.
Ja vet inte hur du menar med ihopkluddat.Men skrivet för hand och inte så väl igenomtänkt.Vill belysa igen att detta är uppgifter jag fått och inte hört direkt från någon anhörig.
Nej det det vill jag verkligen belysa att det förstår inte vi heller....så makabert och finns absolut ingen förståelse i vart fall från min sida för denna handling.Overkligt och ofattbart...säger som Os vän går ju inte en dag som man inte kommer in på något samtal om dem och töserna och funderingar om vad som hände där i mellandagarna?
Citera
2019-03-14, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan väl iofs fråga sig hur många andra som tagit livet av sig som har känt ett tvång att göra det? Rent hypotetiskt utan att blanda in ME/Cfs? Har alla känt att dom själva äger valet att leva eller dö? Kan det graderas på nåt sätt?

Man vill leva men det är för svårt - kan det finnas en ambivalens eller gråskala?
Vad skriver du om?

Eutanasi dvs självmord (assisterat) är på frivillig bas och inte nåt tvingande. Dock illegalt i Sverige.
Självmord är legalt men på samma frivilliga bas.

Därför har varken Örtegren eller nån annan har tvingats avsluta sitt liv.
Citera
2019-03-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, han verkar väldigt aktiv, det är nog inget fel på honom. Funderade mer kring föreningen, vart de kan ha varit aktiva.
Sorry missupfattade. Som sagt min gissning är att de inte var speciellt aktiva.
Citera
2019-03-14, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nåt sånt. Ett barn sjukt. Det kan vi hantera. Men två kroniskt (vad de antog) sjuka barn... vi checkar ut. Ses i Nangijala....

Ja, typ så.....
Varför skulle det vara sjukvården eller skolans fel?
Sjukvården satte en svår diagnos och rekommenderade hemskola... Vad mer kunde dom göra.
Skolan anpassade först lektioner och lokaler för töserna, och sen övergick dom till just hemskola... Vad mer kunde dom göra.
Känns som att skola och sjukvård har "hjälpt till" så gott man kunnat.
Varken Läkaren eller 8-10 från skolan kunde väl veta att föräldrarna skulle döda alla.
Vad mer skulle dom ha gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in