2019-03-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart står det sparad e-post sen flera månader?

Du har rätt. Det stod bara att det fanns en mejl-konversation som var av interesse för utredningen, inte hur gammal den var. Det var i avskedsbrevet det stod att man bestämde sig under hösten. Expressen skriver av någon anledning ett halvt år.
Citera
2019-03-14, 20:56
Medlem
Citat:
Att kalla ett frivilligt självvalt assisterat självmord att tvingas dö känns ju övermaga.

Barnen i Bjärred tvingades däremot avsluta sina liv.

RME-riksförbundet på twitter:
Ja det kan jag hålla med om - är ingen twittermänniska så det hade jag missat.
Citera
2019-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det handlar om två underskrifter.

Expressen-reportern:"Underskriftsundersökning för att se att det är föräldrarnas handstil som har skrivit under brevet."

SS på PT: "...vi har konstaterat att bläck på pappren är tryckt innan de vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sedan har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. /.../ I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ned tillsammans så framgår det att..."

Med andra ord kan konstateras att makarna inte först har skrivit sina namnteckningar på ett tomt papper, för att sedan handskriva hälften var av avskedsbrevet - om det nu händelsevis var någon som trodde det... I så fall hade ju inte polisen bara ägnat sig åt att samla in namnteckningar från andra ställen; då hade man även tittat på handskrivna dokument som makarna skrivit, typ inköpslistor, brev, anteckningsböcker mm.

Jag fick samma tanke att avskedsbrevet kunde varit handskriven. OM H hade skrivit den och man hade meddelat detta i januari 2018 så hade jag inte funderat i ett år OM hon var delaktig. Hade fortsatt funderat så klart hur två föräldrarna kunde ha hamnat där och att ingen kunde stoppa detta, men jag hade inte funderat om hon verkligen ville detta eller inte.
Citera
2019-03-14, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Efter FUP framgår det, ytterligare, med all önskvärd tydlighet, att föräldrarna var ett par riktiga svin. Helt otroligt att vissa spinner olika teorier som avlastar föräldrarna sin skuld...

Vem har avlastat föräldrarnas skuld??
Citera
2019-03-14, 21:11
Medlem
Citat:
föreningen fsi (Föreningen för svårdiagnostiserade infektionssjukdomar) som Lindström är orförande i då? Vet du nåt om den?
Hanna var ju med i hans fb-grupp som sagt.
Nix har inte så bra koll på själva föreningen. Men M har lagt ned ett otroligt stort jobb på att sätta sig in i forskningen och är verkligen en person som spridit hopp. Han insåg väl underhand att det fanns fler sjukdomar som är svåra att diagnosticera och tycker även att ME borde delas upp i underdiagnoser.
Citera
2019-03-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fattar inte hur nån hammare kom in i bilden. Varifrån kommer den uppgiften?

Missan skrev att hon hade fått uppgifter att tabletterna krossades i köket med ett verktyg. Hon beskrev det på ett sådant sätt att hon trodde att det vore mer närliggande att O använde det än H. Och då spekulerade jag att det kunde jo vara en hammere. Men det finns ingen officiell bekräftelse för det. Men som sagt jag tror på det, men är tveksam att detta kommer att bekräftas. Så inget jag förväntar att någon annan ska tro på. En bisak - förutom att det ge mig intryck att det var en ganska impulsiv handling. Inte alls väl genomtänkt. Pappersarbete verkar vara delvis väl genomtänkt, men inte dådet. Förutom man antar att strypning/kvävning ingick i planen. Och på något sätt vill jag inte det.
Citera
2019-03-14, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den här början på artikeln tycker jag säger det mesta om föräldrarnas tankar och som jag tror förtvivlan, stämmer det vad som står så var det M,s diagnos som satte igång planerna på allvar.

https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

Jag undrar fortfarande vad för bemötande de fick av sjukvården, något måste ha gått fruktansvärt fel i deras kontakter med den eller så kunde de inte förmå sig att ta till den information de fick, något gick snett rejält.

Vad är det som säger att Moa INTE var sjuk? Vad är det som säger att läkaren har gjort fel, och gjort en felbedömning. 1 prel läkarintyg i augusti, och sen ett definitivt beslut i november. Det låter ju som att läkaren har haft tid att göra rätt bedömning. Visst, hon var ju i början av sin sjukdom och inte i närheten av att vara lika sjuk som Agnes. Men varför tror du att läkaren/sjukvården har har gjort något stort fel?
Citera
2019-03-14, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vad är det som säger att Moa INTE var sjuk? Vad är det som säger att läkaren har gjort fel, och gjort en felbedömning. 1 prel läkarintyg i augusti, och sen ett definitivt beslut i november. Det låter ju som att läkaren har haft tid att göra rätt bedömning. Visst, hon var ju i början av sin sjukdom och inte i närheten av att vara lika sjuk som Agnes. Men varför tror du att läkaren/sjukvården har har gjort något stort fel?

Jag säger inte att M inte var sjuk vad jag säger är att föräldrarna antingen fick ett djävligt dåligt bemötande av sjukvården eller så kunde de inte ta in vad de fick höra om framtidsutsikterna.

Fick de höra att det inte fanns något att göra utan tiden fick utvisa hur det blev så kan ju jag tänka mig att de tappade modet totalt, speciellt med tanke på att de redan jagat land och rike runt för att finna någon bot för A.
Citera
2019-03-14, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fattar inte hur nån hammare kom in i bilden. Varifrån kommer den uppgiften?

Det var din kompis Missan27 som hade lovat sin källa att inte avslöja just hammaren, (skulle visst avslöjas till hösten) men som typ dagen efter avslöjade hammaren.
Här kommer beviset på det.
En konversation mellan "Vinet" o "Kissen"

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag försökte just att föklara att det med hammare var en spekulation från min sida. Men det gick tydligen inte fram. Om man vill tro på Missan angående verktyg, det får man jo avgöra själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Din spekulation är rätt
Citera
2019-03-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Lunds lasarett troligen. Det finns två, Malmö och Lund. Lund har en större kapacitet än Malmö. Men fan vet. Kan vara vilket som.
LU enl.min väninna.
Citera
2019-03-14, 21:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Missan skrev att hon hade fått uppgifter att tabletterna krossades i köket med ett verktyg. Hon beskrev det på ett sådant sätt att hon trodde att det vore mer närliggande att O använde det än H. Och då spekulerade jag att det kunde jo vara en hammere. Men det finns ingen officiell bekräftelse för det. Men som sagt jag tror på det, men är tveksam att detta kommer att bekräftas. Så inget jag förväntar att någon annan ska tro på. En bisak - förutom att det ge mig intryck att det var en ganska impulsiv handling. Inte alls väl genomtänkt. Pappersarbete verkar vara delvis väl genomtänkt, men inte dådet. Förutom man antar att strypning/kvävning ingick i planen. Och på något sätt vill jag inte det.
Missan ja. Är det samma skribent som kände H så väl att hon visste att H hade full koll på hur man tar livet av sig? Ok.Nån som träffade dottern en timme i veckan på en pianolektion? Samma person som säger att Moa var fullt frisk in i det sista? Eller missförstår jag?
Citera
2019-03-14, 21:27
Medlem
Oerhört löjligt detta framhärdandet av att "ingen utomståendes fingeravtryck har hittats på avskedsbrevet". Nej det har ingen heller trott! Frågetecknen hos många rör hurvida bägge föräldrarna verkligen var med på såväl vad de skulle göra, som hur och när. Det är inte alls konstigt om bägge föräldrarnas fingeravtrck finns på pappret - det säger absolut ingenting. De har bott där tillsammans i flera år, bägges fingeravtryck lär finnas på det allra mesta i det hemmet. Fick en obehaglig föraning utifrån Expressens artikel om att denna "mailkorrespondens" föräldrarna emellan inte finns med i det offentliggjorda materialet... ILLA i så fall. Det är ju till exempel den och de andra bevisen för "samförstånd" som hade rätat ut mångas frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in