2019-03-14, 19:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad skulle hoaxgammon ha för anledning att leverera en videolänk från svt och beskriva samtidigt att det handlar om skånsk läkare - om det inte vore korrekt info?

Fortsättningsvis förklarar letsdoit och ahornylad vad den innehöll när jag då ställer frågan.
Jag är av naturen misstänksam. Ber om ursäkt för det.
Citera
2019-03-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nåja, vi får nog inte så mycket mer av FUP ikväll. Vi kan dock konstatera att snaran har dragits åt ännu mer runt konspirationsteoretikernas halsar. Verkligheten är deras största fiende. Konsekvent verklighet, deras hämnare. Inte konstigt att de lyser med sin frånvaro ikväll...

"Konspirationer och alternativa teorier" — här kommer Bjärredstryparen !
Efter FUP framgår det, ytterligare, med all önskvärd tydlighet, att föräldrarna var ett par riktiga svin. Helt otroligt att vissa spinner olika teorier som avlastar föräldrarna sin skuld...
Citera
2019-03-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Man kan inte vara aktiv i en patientorganisation utan att vara medlem. Däremot kan man ju naturligtvis vara intresserad, ladda ner olika material osv. Men aktiv kan man inte vara.
Håller med. Har självklart inte koll på om de var medlemmar men har inte sett några spår av att de skulle ha varit aktiva. Men som sagt kan ha fel - har inte någon bra koll på Skåne...
Citera
2019-03-14, 20:01
Medlem
Citat:
Har du nån uppfattning om vilka ME-patienföreningar det finns det i Sverige?
Det finns en mindre förening som nog inte är så aktiv längre sen finns RME som består av riksföreningen och ett tiotal lokalföreningar.
Citera
2019-03-14, 20:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Efter FUP framgår det, ytterligare, med all önskvärd tydlighet, att föräldrarna var ett par riktiga svin. Helt otroligt att vissa spinner olika teorier som avlastar föräldrarna sin skuld...
Ok. Du har läst Fupen alltså.
Citera
2019-03-14, 20:10
Medlem
Reimers avatar
Den här början på artikeln tycker jag säger det mesta om föräldrarnas tankar och som jag tror förtvivlan, stämmer det vad som står så var det M,s diagnos som satte igång planerna på allvar.

Citat:
Det var den 9 januari 2018 som en familj med mamma, pappa och två barn hittades död i en villa i Bjärred.

Polisen har nu släppt utredningen kring fallet – där det framkommer när föräldrarna skickade ett sista sms till varandra.

Dessutom står det klart i brevet att föräldrarna ett halvår tidigare valt att ta sina och barnens liv.

I brevet står det bland annat att föräldrarna inte ser att de eller barnen kommer att kunna leva ett liv i någon egentlig mening.

https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

Jag undrar fortfarande vad för bemötande de fick av sjukvården, något måste ha gått fruktansvärt fel i deras kontakter med den eller så kunde de inte förmå sig att ta till den information de fick, något gick snett rejält.
Citera
2019-03-14, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Det finns en mindre förening som nog inte är så aktiv längre sen finns RME som består av riksföreningen och ett tiotal lokalföreningar.
Ok, jag fick för mig att de var många med tanke på att man skrivit om dem i pluralis.

Känner du igen bilden av eutanasi-acceptans i RME, eller tar man reservationslöst avstånd ifrån det?
Hur är det med allmänna undergångsstämningar? Försöker man förmedla hopp? Nu tänker inte jag primärt på enskilt drabbade (även om du gärna får svara på det också) utan folk i ledande ställning eller saker som föreningen driver officiellt.
Citera
2019-03-14, 20:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller med. Har självklart inte koll på om de var medlemmar men har inte sett några spår av att de skulle ha varit aktiva. Men som sagt kan ha fel - har inte någon bra koll på Skåne...
föreningen fsi (Föreningen för svårdiagnostiserade infektionssjukdomar) som Lindström är orförande i då? Vet du nåt om den?
Hanna var ju med i hans fb-grupp som sagt.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 20:24.
Citera
2019-03-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ok, jag fick för mig att de var många med tanke på att man skrivit om dem i pluralis.

Känner du igen bilden av eutanasi-acceptans i RME, eller tar man reservationslöst avstånd ifrån det?
Hur är det med allmänna undergångsstämningar? Försöker man förmedla hopp? Nu tänker inte jag primärt på enskilt drabbade (även om du gärna får svara på det också) utan folk i ledande ställning eller saker som föreningen driver officiellt.
Mycket fokus ligger ju på att hålla sig ajour med aktuell forskning och förmedla den till medlemmar och vården. RME ordnar bl.a en årlig konferens med forskare från hela världen. I mina ögon är det hopp.
Någon eutanasi-acceptans har jag aldrig noterat och inte några undergångsstämningar heller. Men inte heller någon försköning av sjukdomen utan saklig information.
Och såklart viktigt att skilja på RME och enskilda sjuka - det råder ju yttrandefrihet i det här landet. Några är mer negativa och några mer positiva - precis som i den här tråden.
Citera
2019-03-14, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Mycket fokus ligger ju på att hålla sig ajour med aktuell forskning och förmedla den till medlemmar och vården. RME ordnar bl.a en årlig konferens med forskare från hela världen. I mina ögon är det hopp.
Någon eutanasi-acceptans har jag aldrig noterat och inte några undergångsstämningar heller. Men inte heller någon försköning av sjukdomen utan saklig information.
Och såklart viktigt att skilja på RME och enskilda sjuka - det råder ju yttrandefrihet i det här landet. Några är mer negativa och några mer positiva - precis som i den här tråden.
Att kalla ett frivilligt självvalt assisterat självmord att tvingas dö känns ju övermaga.

Barnen i Bjärred tvingades däremot avsluta sina liv.

RME-riksförbundet på twitter:
Citat:
@RMEsverige
6 jan.
Mer RME Retweetade InvestinME Research
Idag är det ett år sedan ME-förkämpen och själv svårt sjuka Anne Örtegren tvingades att avsluta sitt liv, 44 år ung. Annes gärning nådde långt utanför Sveriges gränser och uppmärksammas idag över hela världen. Vi minns dig Anne med stor tacksamhet, värme och saknad! #MECFS
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 20:40.
Citera
2019-03-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kommer HAMMAREN offentliggöras i höst? Käre jesus.

Fattar inte hur nån hammare kom in i bilden. Varifrån kommer den uppgiften?
Citera
2019-03-14, 20:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja så kan det vara, Expressen skrev: Polisen skriver i sin utredning, där delar av innehållet inte längre är sekretessbelagda, att undersökningarna av avskedsbrevet ger stöd för att det är autentiskt. Bland annat med anledning av handstilsundersökningen, namnteckningarna och att det inte förekommer främmande fingeravtryck på papperet.

Men vi vet mer förhoppningsvis redan i morgon, om posten fungerar som den ska. Litar inte helt på Expressen.
Det handlar om två underskrifter.

Expressen-reportern:"Underskriftsundersökning för att se att det är föräldrarnas handstil som har skrivit under brevet."

SS på PT: "...vi har konstaterat att bläck på pappren är tryckt innan de vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sedan har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. /.../ I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ned tillsammans så framgår det att..."

Med andra ord kan konstateras att makarna inte först har skrivit sina namnteckningar på ett tomt papper, för att sedan handskriva hälften var av avskedsbrevet - om det nu händelsevis var någon som trodde det... I så fall hade ju inte polisen bara ägnat sig åt att samla in namnteckningar från andra ställen; då hade man även tittat på handskrivna dokument som makarna skrivit, typ inköpslistor, brev, anteckningsböcker mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in