2019-03-14, 14:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Storbritannien får sig en smäll utav EU vad som än händer nu. Som sagt. Imperiet slår tillbaka.

Nä för allting kretsar ju såklart kring EU. Finns inga andra länder UK kan deala med. De blir helt isolerade.

Snarare du som tycks vägra läsa mellan raderna och inbillar dig att jag är någon sorts högerextrem UKIP stolle eller nåt sånt. Du ser, jag stödjer Brexit (å nej vad partisk jag är ) av samma anledning som jag skulle ha stött ANC gemtemot apartheid på 80-talet. Eller Ukraina gemtemot rysk imperialism 2014. Eller Gallien gemtemot Rom. Eller balkans länder mot turkarna. Eller balkan mot Österrike-Ungern. Eller mellanöstern gemtemot brittisk och fransk kolonialism. Jag gillar helt enkelt inte imperialism. Jag gillar inte överstatlighet. Jag gillar inte federalism. Och det har jag all rätt att inte göra.

Återigen EU som förstör allt enligt dig….

UK genomförde en folkomröstning,
UK bestämde sig för datumet om utträde och när förhandlingarna skulle börja,
EU och UK har förhandlat i nästan två år,
EU och UK var överens och förhandlingarna avklarade,
EU har tagit emot UK efter att förhandlingarna varit avklarade…

EU är inställt på att UK lämnar. Det EU däremot inte önskar- men som ser ut att ske- är en hård brexit.
Citera
2019-03-14, 14:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Jag tycker det är bra att en folkomröstning diskuteras seriöst i UK nu. Hade samma skett i Sverige så hade vi förhoppningsvis sluppit januariavtalet.
Javisst. Folket skall ändra sin vilja så att den passar politikerna. HAHAHA
Citera
2019-03-14, 15:22
Avstängd
***NEWSFLASH**

Innan Commons tidigt ikväll ska rösta om att söka extra tid från EU, kommer man faktiskt att ha någon sorts omröstning om (bland annat) möjligheten att längre fram hålla en second vote, en ny folkomröstning i hela frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av CNN (live update feed)
What's happening? UK Parliament will vote tonight at 5 p.m. GMT (1 p.m. ET) on whether to delay departure from the European Union. But first, lawmakers will decide on amendments to the government's motion, including holding a second referendum. It comes a day after British lawmakers rejected a no-deal Brexit.

https://edition.cnn.com/uk/live-news/brexit-delay-article-50-vote-live-updates-intl-gbr/index.html

Men ack, People's Vote-lampanjen är - just det - inte med på tåget och tänker inte uppmana sina supporters i parlamentet att rösta för en second vote. Inte just nu. (Observera att röstningen inte gäller att tvinga fram en ny folkomröstning på en gång, utan snarare att optionen ska finnas med på bordet i fortsättningen - men det är ju stort i sig, hittills har regeringen och tories blankt vägrat ta i idén!)

Citat:
Ursprungligen postat av People's Vote Campaign
Alastair PEOPLE’S VOTE Campbell‏Verifierat konto @campbellclaret
Wrong to press @peoplesvote_uk amendment today when the issue is extension. I think wrong time and I fear the wrong reasons. Any doubts about that confirmed by @CarolineFlintMP support. PV is possible solution to current crisis not option within it. More PV opportunities ahead

https://twitter.com/campbellclaret/status/1106177137311211521

Kaoset når nya höjder, alltså.

Uppdatering: Labour vägrar också ställa sig bakom det här kravet, trots att man för några månader sedan i princip sade ja till att en ny folkomröstning kunde vara mycket önskvärd, och upprepade samma hållning fölrra månaden. Corbyns vankelmod förnekar sig inte (även om det är keir Starmer som skickas fram).

Citat:
Ursprungligen postat av CNN
The opposition Labour Party will not support today's amendment calling for a second referendum, Shadow Brexit Secretary Keir Starmer said.

"Today is about extension and about the process ... the Labour Party is supporting the public vote on any deal that gets through by the Prime Minister, but today is about a different issue," Starmer said.

The Labour Party threw its support behind a second Brexit referendum last month "to prevent a damaging Tory Brexit being forced on the country" after its proposed amendments to Theresa May's deal were rejected.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-03-14 kl. 15:29.
Citera
2019-03-14, 15:44
Medlem
langaocbs avatar
Vilken jävla cirkus
Så man röstar mot avtalet vilket betyder "hard brexit" sen röstar man mot "hard brexit"(?).

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand

Nä för allting kretsar ju såklart kring EU. Finns inga andra länder UK kan deala med. De blir helt isolerade.

Det finns ett gammalt skämt om britternas vanföreställning att de är världens centrum.
Efter en kraftig storm som hindrar all flygtrafik samt båttrafik över engelska kanalen lyder en löpsedel "Storm över engelska kanalen , kontinenten isolerad".

Jag är fundersam över hur det kommer att gå för turismen till Storbritannien och framförallt England.
Citera
2019-03-14, 15:48
Medlem
Vilka är idioterna som häcklar May i salen? Har någon blaska tagit ställning mot detta vidriga beteende?
Citera
2019-03-14, 15:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vilken jävla cirkus
Så man röstar mot avtalet vilket betyder "hard brexit" sen röstar man mot "hard brexit"(?).

Det finns ett gammalt skämt om britternas vanföreställning att de är världens centrum.
Efter en kraftig storm som hindrar all flygtrafik samt båttrafik över engelska kanalen lyder en löpsedel "Storm över engelska kanalen , kontinenten isolerad".

Jag är fundersam över hur det kommer att gå för turismen till Storbritannien och framförallt England.

Man ser verkligen av debattens vågor de senaste två åren att många av de som står och kämpar för Brexit har en bild av kontinentaleuropéerna som ett gäng grodätande, korrupta och obeslutsamma fjollor som London skulle kunna linda runt sitt lillfinger. Ungefär som amerikanska rednecks brukar beskriva "the Frenchies".

I själva verket har EU agerat konsekvent, envist och sammanhållet. Dessutom ganska förutsägbart, men det fattar inte London.
Citera
2019-03-14, 15:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vilka är idioterna som häcklar May i salen? Har någon blaska tagit ställning mot detta vidriga beteende?

Det är så det går till.

Igår när May (rent teoretiskt) nämnde möjligheten av en ny folkomröstning ropade halva salen "YEEEEEAAAH!!" som ett gäng stimmiga och upprymda barn, eller fotbollssuportrar. Idag *blir* det en omröstning om detta, men nu har Labour hastigt avrått sina MPs från att rösta för (vilket väl lär betyda en ganska hård partipiska). Galet är bara förnamnet.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-03-14 kl. 16:02.
Citera
2019-03-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är så det går till.

Igår när May (rent teoretiskt) nämnde möjligheten av en ny folkomröstning ropade halva salen "YEEEEEAAAH!!" som ett gång stimmiga och upprymda barn, eller fotbollssuportrar. Idag *blir* det en omröstning om detta, men nu har Labour hastigt avrått sina MPs från att rösta för (vilket väl lär betyda en ganska hård partipiska). Galet är bara förnamnet.

Men vad är det för folk? Har de namn?
Citera
2019-03-14, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Men vad är det för folk? Har de namn?

Det är ju parlamentsledamoterna! (jo, faktiskt). Tänk dig att riksdagen skulle uppträda så här.
Citera
2019-03-14, 16:06
Medlem
Citat:
Det är ju parlamentsledamoterna! (jo, faktiskt). Tänk dig att riksdagen skulle uppträda så här.

Ja det är ju det jag försöker föreställa mig, jag riktigt hör slagord och vrål från Löfven och vrål från en kontrollerad Lööf, samtidigt som talmannen med sin lena feminina stämma försöker tygla boskapet.
Citera
2019-03-14, 16:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Alltid varit livat i UK parliament.
Citera
2019-03-14, 16:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
***NEWSFLASH**

Innan Commons tidigt ikväll ska rösta om att söka extra tid från EU, kommer man faktiskt att ha någon sorts omröstning om (bland annat) möjligheten att längre fram hålla en second vote, en ny folkomröstning i hela frågan.

https://edition.cnn.com/uk/live-news/brexit-delay-article-50-vote-live-updates-intl-gbr/index.html

Men ack, People's Vote-lampanjen är - just det - inte med på tåget och tänker inte uppmana sina supporters i parlamentet att rösta för en second vote. Inte just nu. (Observera att röstningen inte gäller att tvinga fram en ny folkomröstning på en gång, utan snarare att optionen ska finnas med på bordet i fortsättningen - men det är ju stort i sig, hittills har regeringen och tories blankt vägrat ta i idén!)

https://twitter.com/campbellclaret/status/1106177137311211521

Kaoset når nya höjder, alltså.

Uppdatering: Labour vägrar också ställa sig bakom det här kravet, trots att man för några månader sedan i princip sade ja till att en ny folkomröstning kunde vara mycket önskvärd, och upprepade samma hållning fölrra månaden. Corbyns vankelmod förnekar sig inte (även om det är keir Starmer som skickas fram).
Ammendment h idag som förordar en till folkomröstning kommer inte antas av underhuset idag. Men därefter är frågan om en till folkomröstning ingalunda död.

----

Regeringen planerar alltså att hålla en tredje votering om dealen nästa vecka. Nu kommer rapporter om att talmannen Bercow kanske inte kommer tillåta det - det finns nämligen regler om att man inte kan votera om samma sak två gånger.

Hmm... vad säger reglerna om att man voterar tre gånger om samma sak!? Hur som helst tror jag May krånglar sig runt de reglerna...

...eller är det detta som kommer bli spiken i kistan för May ifall hon inte lyckas med sin plan att votera en tredje gång. Hon är ju rimligen rätt slutkörd, hennes stöd är mycket svagt, kraven på hennes avgång blir allt fler...
Senast redigerad av Madagascar 2019-03-14 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in