Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-14, 00:36
  #1837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den konspirationsteorin var ju riktigt komisk.



Mitt svar till Madagascar som du sedan replikerade på handlade just om detta.

Läs inläggen bättre nästa gång, så slipper du göra bort dig.

Du menar att det är helt omöjligt att Johnson berättat för Gove att han inte kommer ställa upp? Är det en konspirationsteori?

Jag förstår att jag har trampat på en öm tå iom att du totalt har missbedömt läget.

Du sa till Madagascar att DU trodde att Johnson tappat sugen, inget mer. Du får ännu en chans att visa att diskussionen handlar om varför Johnson valde att acceptera en roll som utrikesminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag blev förvånad inte för att jag tvivlade på Mays intentioner, men därför att jag trodde att Johnson tappat sugen, då han hoppade av så abrupt.

Detta var alltså underlaget till diskussionen?

Du har redan gjort bort dig så fortsätt gärna.
__________________
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-07-14 kl. 00:39.
Citera
2016-07-14, 00:37
  #1838
Medlem
Madagascars avatar
Idag har May alltså presenterat stora delar av sin regering.

Förutom det som tidigare nämnts i tråden så har Remainer Hammond gjorts till finansminister. Brexiteer Liam Fox blir minister för internationell handdel - en ny portfölj som jag uppfattat det. Då förmodar jag att Fox får en roll även i Brexitförhandlingarna samt ev arbeta med att sluta nya handelsavtal med andra länder.

Remainer George Osborne är petad. Det är oklart om brexiteer Gove kommer få behålla sin plats i regeringen.
Citera
2016-07-14, 00:44
  #1839
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du sa till Madagascar att DU trodde att Johnson tappat sugen, inget mer. Du får ännu en chans att visa att diskussionen handlar om varför Johnson valde att acceptera en roll som utrikesminister.

Jag svarade på Madagascars:

Jag blev faktiskt lite förvånad att Bojo blivit utrikesminister.

BoJo = Boris Johnson. Men det kanske du inte fattade?
Citera
2016-07-14, 00:47
  #1840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag svarade på Madagascars:

Jag blev faktiskt lite förvånad att Bojo blivit utrikesminister.

BoJo = Boris Johnson. Men det kanske du inte fattade?

Öh.. jo? Har du något mer damagecontrol-inlägg gömt i fickan?

Kan det vara så att du missbedömde situationen från början?

Är det helt omöjligt att Johnson berättade för Gove att han inte tänkte ställa upp? Är det en konspirationsteori?
__________________
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-07-14 kl. 00:49.
Citera
2016-07-14, 09:28
  #1841
Medlem
Savoys avatar
Tycker May verkar väldigt bra och skärpt och har rätt inställning som det verkar hittills, mer lik Merkel än Thatcher, men vissa utnämningar tycker jag är konstiga: BoJo som utrikesminister får en tuff uppförsbacke även OM han är kompetent, många britter har instinktivt plockat fram skämskudden - Foreign Office ses inte oförtjänt som något av det bästa landet har och utstrålar elitism och skyhög kompetens. Dessa toppdiplomater ska nu ledas av en visserligen språkkunnig men tveksam karaktär som inte når sin personal till axlarna. Nja, är skeptisk...tror May satte honom där av inrikespolitiska snarare än utrikespolitiska skäl.

Men ännu konstigare är att sätta Liam Fox på handel. Fox är superideologen i regeringen och som gjord för att vara försvarsminister, medan en handelsminister, särskilt en som nu ska hitta nya vägar utanför Europa och förmodligen får bryta gamla invanda allianser, tvärtom måste vara superpragmatisk.

Nåja, ska bli intressant att se hur det utvecklas under hösten. Tror inte på några utrikesförhandlingar alls detta år, 2016 måste användas till att bestämma sig för vad UK själva vill och konsolidera stöd för en gemensam linje. Vare sig London, Berlin, Paris eller Bryssel kommer slänga bort tid och resurser på ens informella förhandlingar förrän UK:s position är klar, det vore helt meningslöst.

Man kan väl gissa utifrån hur det sett ut hittills, att UK:s strategi den första tiden (alltså efter att man bestämt sig för vilken position man ska inta) blir att diskutera med Tyskland snarare än Bryssel, lämpligtvis om avtalsförändringar man skulle vilja se som även Tyskland skulle tjäna på. Men även i denna fas kommer May att få det stressigt - hon kommer säkert superbra överens med Merkel, men Merkel har förmodligen bara drygt ett år kvar vid makten, sedan vet ingen vad som kommer.

Och vilken strategi May än väljer, kan hon vara hur skicklig förhandlare som helst utan att det hjälper något särskilt: Det ankommer hela tiden på Storbritannien att ta fram och presentera förslag som 27 andra länder ska acceptera. Jag ser det som en ganska omöjlig uppgift och håller det för mycket troligare att hela EU-samarbetet förändras i grunden än att May lyckas få fram ett "guldavtal" för UK. Detta är också en utveckling som skulle kunna få Brexit att rinna ut i sanden, eftersom EU redan om fem år kan vara något annat än det britterna röstade nej till.
Citera
2016-07-14, 09:59
  #1842
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tycker May verkar väldigt bra och skärpt och har rätt inställning som det verkar hittills, mer lik Merkel än Thatcher, men vissa utnämningar tycker jag är konstiga: BoJo som utrikesminister får en tuff uppförsbacke även OM han är kompetent, många britter har instinktivt plockat fram skämskudden - Foreign Office ses inte oförtjänt som något av det bästa landet har och utstrålar elitism och skyhög kompetens. Dessa toppdiplomater ska nu ledas av en visserligen språkkunnig men tveksam karaktär som inte når sin personal till axlarna. Nja, är skeptisk...tror May satte honom där av inrikespolitiska snarare än utrikespolitiska skäl.

Utnämningen av Boris Johnson är smart. Theresa May har betonat, att hon vill skapa unity i landet, och givetvis också ena sitt eget parti. Genom att ge Boris en tung post, så neutraliserar hon en hel del av den bitterhet och dåliga stämning, som folkomröstningens efterspel skapade, när Michael Gove stack kniven i ryggen på Boris. Boris är populär, genom den här utnämningen, så har May förhindrat, att Boris hade blivit sedd både av allmänheten och av partikedlemmarna som någon som gav järnet för Brexit, men själv stupade på kuppen genom Goves svek. Om Boris visar sig vara hopplös, så kan hon ersätta honom, då har han fallit på eget grepp.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2016-07-14 kl. 10:04.
Citera
2016-07-14, 10:46
  #1843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
...

Med all respekt, hur kan du möjligen tro att det är mer sannolikt att EU förändras i grunden kontra att Britterna lämnar? Låter som önsketänkande från din sida. Bara för de möter motstånd nu beyder det inte att deras ambitioner förändras. Dessutom lider euron fortfarande av strukturella problem som kräver 'ever closer union' d.v.s. kontroll över staters budget där sanktionerna mot Portugal och Spanien som röstades igenom nyligen är ett slag i den kampen. Dessa länder har till skillnad från Britterna inget val som jag kan se det.

Ska bli intressant att följa förhandlingarna dock.
__________________
Senast redigerad av tago 2016-07-14 kl. 10:56.
Citera
2016-07-14, 11:38
  #1844
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Idag har May alltså presenterat stora delar av sin regering.

Förutom det som tidigare nämnts i tråden så har Remainer Hammond gjorts till finansminister. Brexiteer Liam Fox blir minister för internationell handdel - en ny portfölj som jag uppfattat det. Då förmodar jag att Fox får en roll även i Brexitförhandlingarna samt ev arbeta med att sluta nya handelsavtal med andra länder.

Remainer George Osborne är petad. Det är oklart om brexiteer Gove kommer få behålla sin plats i regeringen.

Tydligen inte längre:

May's cabinet reshuffle: Michael Gove sacked, reports suggest - live updates

http://www.theguardian.com/politics/...ergency-budget

Good riddance.
Citera
2016-07-14, 17:07
  #1845
Medlem
Snapcounts avatar
Så där ja..:

-Storbritannias nyutnevnte Brexit-minister David Davis har signalisert at landet formelt skal forlate EU i desember 2018.

http://www.aftenposten.no/verden/SIS...tml#xtor=RSS-3
Citera
2016-07-14, 18:07
  #1846
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så där ja..:

-Storbritannias nyutnevnte Brexit-minister David Davis har signalisert at landet formelt skal forlate EU i desember 2018.

http://www.aftenposten.no/verden/SIS...tml#xtor=RSS-3

Det var tydligen bara en spekulation som han kom med innan Leadsom hade hoppat av. Rätt optimistiskt, men ändå inget mot detta, från samma Evening Standard-artikel:

Citat:
“Be under no doubt: we can do deals with our trading partners, and we can do them quickly. I would expect the new Prime Minister on September 9th to immediately trigger a large round of global trade deals with all our most favoured trade partners.

“I would expect that the negotiation phase of most of them to be concluded within between 12 and 24 months.”

Inget fel på hans tilltro till regeringens förhandlingsförmåga alltså. Kom ihåg att detta ska genomföras parallellt med utträdesförhandlingarna han säger ska ta prick 2 år
Citera
2016-07-14, 22:04
  #1847
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tydligen inte längre:

May's cabinet reshuffle: Michael Gove sacked, reports suggest - live updates

http://www.theguardian.com/politics/...ergency-budget

Good riddance.
Hmm... Efter önskemål från Bojo?

Leadsom däremot blev befordrad till miljöminister. Som tack för att hon hoppade av ambitionerna att bli partiledare?
Citera
2016-07-14, 23:47
  #1848
Medlem
Madagascars avatar
Här är en intressant kortfattad sammanfattning om vägen till Brexit som jag uppfattar som en inlaga från Remain-sidan.

"Everything you need to know about Theresa May’s Brexit nightmare in five minutes"
http://www.politics.co.uk/blogs/2016...a-may-s-brexit, idag
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2016-07-14 kl. 23:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback