2019-03-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag fattar inte den där momssagan. Men som sagt ekonomi och moms är verkligen inte mitt. Vad menas med det här, sluten:

”Är det här verkligen sant. Jag menar, det du berättad om äpplena och att man kan slippa och betala och så, och att undantag egentligen är att luras?
– Ja Agnes, det är alldeles sant.”

Menar O att det är ”att luras” att sjukvården inte betala moms? Ursäkta min korkade fråga, men jag hade gärna förstått det. Undrar om han inte var nöjd med statens skatte/momspolitik och att han därför inte betalade in någon skatt 2017 (OM han inte gjorde det, känns lite absurd att spekulera kring det när han har betalad som vanligt). Det är bara så konstig om man inte betalar vanlig inkomstskatt, när man jobbar med skattefrågor. Hur såg O på Hs arbete på skatteverket? Stolt på sin fru? Hade man på inkomstskatten (som då eventuellt inte var betalad) sett hans bisysslor? Eller hanteras det separat via bolaget? Alltså om han inte plockade ut någon vinst, så märktes inte något på inkomstskatten?

OT: de som hyr ut vårdpersonal måste väl betala moms nu. Verkar blir svårt för landsting som måste betala för det https://www.svd.se/oro-for-moms-pa-hyrd-vardpersonal. Men i och med att det handlar om statliga intäkter så kan jo det delas ut igen till landsting??.

Som jag fattar det är det väl en orättvisa mot privata företag som säljer sina tjänster och måste betala moms medans det statliga slipper detta?

"Eftersom det inte är nån moms på lön, men det är moms på det man köper in, är det bättre för sjukhuset att ha personer anställda som får lön som gör det som behövs än att köpa tjänsterna från nåt annat bolag."
Citera
2019-03-14, 12:39
Medlem
Finns en tråd om detta fall i Kramfors:

(FB) Misstänkt mord i Kramfors 2019-03-07

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Lite OT, men ändå inte.
Ännu en som "hade ihjäl" en familjemedlem på grund av ME.
Går såklart inte att dra paraleller till detta fall, men väldigt intressant ändå.

ME-sjuk kvinna död − maken misstänkt för dråp https://www.aftonbladet.se/a/jP6rnA
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Såg det tidigare. Kan idén om att döda komma från Bjärredfallet tro? Ska bli intressant att höra fortsättningen av just det här nya fallet. Men ofta triggar en händelse så det blir en sorts flow. Fler får idén. Lite skrämmande.
Citera
2019-03-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det behöver de säkert men det är ju i huvudsak avslag från kommunen som var deras problem (avslag i förvaltningsrätten) gällande bostadsanpassning, personlig ass etc.
Tidningar talar om dödshjälp när gubben sonika har mördat henne. Det verkar finnas positiva tankar om eutanasi kring den sjukdomen - vilket jag funderar på likaväl kring gällande Bjärred.
Det finns kanske någon hemlig grupp där sjuka påverkar varandra? Lite som en sekt i så fall.
Som denna Disney Land suicide pact gupp.
https://www.creepypasta.com/the-disneyland-suicide-pact/
Citera
2019-03-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Hon fick inte sparken. Hon fick en annan tjänst som hon tackade ja till.
https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-tjanst

Förstod nästan att det var ngt liknande. Jag tror hon tog det som hände djupt, så hon mår nog bättre på annan plats och verksamhetsområde. Annat att fokusera på och nya stimulerande uppgifter. Önskar henne lycka till.
Tack.
Citera
2019-03-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Skickar de en räkning med fup:en med eller hur funkar det?
Ingen aning men det kan nog tänkas.
Citera
2019-03-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte helt omöjligt om de som delar ut post i din del av landet sköter sig, postar polisen FUP idag så borde du ju rimligtvis få den i morgon om allt funkar.

Det är ju en pappers-FUP som levereras, gick inte att få den i pdf-format.
Otur att jag har lantbrevbärare (Det heter så även om jag inte bor så lantligt).
Citera
2019-03-14, 12:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Oj det hoppas jag verkligen inte att han gjorde. Jag hade blivit väldigt förvånad över att få den texten i handen på en utbildning. Den är inte bara otroligt hafsigt skriven men också rent utav nedlåtande gentemot sin tilltänkta publik.

Dessutom ökar den överhuvudtaget inte förståelsen för moms.

Att en vuxen människa suttit och knåpat (i paint?) för att göra dessa illustrationer som skall påminna om barnteckningar är en annan underlig detalj.
Sidan 9 utgör ett illustrativt exempel eftersom den belagts med undantagsmoms; ett nytt grepp inom momspedagogiken som sägs ha tagit fem år att utveckla.
Citera
2019-03-14, 12:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Finns en tråd om detta fall i Kramfors:

(FB) Misstänkt mord i Kramfors 2019-03-07

Aha... är det DET fallet? Det kopplade inte jag!
Citera
2019-03-14, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Det finns kanske någon hemlig grupp där sjuka påverkar varandra? Lite som en sekt i så fall.
Som denna Disney Land suicide pact gupp.
https://www.creepypasta.com/the-disneyland-suicide-pact/
Tror nog inte det ens behövs nån hemlig grupp när det kommer till inspiration. Det räcker med att läsa eller lyssna på positiv inställning till eutanasi och mediauppslag när det kommer till s.k kluster/contagion. Människan är lättpåverkad - på gott och ont. Speciellt som deprimerad.
Skapar man sen en egen liten hemlig grupp eller pakt så är det väl bäddat för störd fortsättning på resonemanget gällande problemlösning.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 12:51.
Citera
2019-03-14, 12:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och det är väldigt förklarande i just Bjärred.

Jag undrar om morden i Bjärred är ett utfall av eutanasi i sin mest makabra form, beslut fattade i djup depression med kognitiv påverkan:
Mord på två ME-sjuka barn.

Att föräldrarna var positivt inställda till assisterat självmord och såg detta som ett optimalt val att eliminera lidande.

"Anledningen är att båda barnen fått diagnosen på sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom. I sitt brev skriver föräldrarna att ”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”

Jag misstänker att andra här inne vore mer skickade att svara på det. Eutanasi-branschen är inget helt entydigt fenomen för mig, men det är kanske en tummelplats för de som vill se rakt fast de ser snett. Sånt kommer ju per definition alltid finnas, men ”Lagen” sörjer först och främst för livet och de levande, och de som vill leva, så länge de kan och vill. Inte för att vara elak (formellt) utan som en allmän rekommendation rörande vart man bör ställa sin håg. Själva döendet är av tradition en bisak eller restprodukt som brukar reda ut sig ändå. Men allt som håller folk vid liv är förstås av godo.

Jag vet inte om bjärredsparet hade några deciderade åsikter på området men vissa typer har nog kanske närmre dit när motgången kommer. Fast här klingar det ju lite konstigt eftersom de själva knappast var aktuella, och inte barnen heller.

Jag tror nog mer på att de inte ville förlora ansiktet och framtiden. Och hade svårt att tänka sig att kunna uthärda sitt eget och barnens lidande och osäkerhet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-14 kl. 12:58.
Citera
2019-03-14, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag misstänker att andra här inne vore mer skickade att svara på det. Eutanasi är inget helt entydigt fenomen för mig, men det är kanske en tummelplats för de som vill se rakt fast de ser snett. Sånt kommer ju per definition alltid finnas, men ”Lagen” sörjer först och främst för livet och de levande, och de som vill leva, så länge de kan och vill. Inte för att vara elak (formellt) utan som en allmän rekommendation rörande vart man bör ställa sin håg. Själva döendet är av tradition en bisak eller restprodukt som brukar reda ut sig ändå. Men allt som håller folk vid liv är förstås av godo.

Jag vet inte om bjärredsparet hade några deciderade åsikter på området men vissa typer har nog kanske närmre dit när motgången kommer. Fast här klingar det ju lite konstigt eftersom de själva knappast var aktuella, och inte barnen heller.
Eutanasi är mord eller dråp i Sverige så det är hur entydigt som helst. Utomlands där lagen tillåter kallas det assisterat självmord.
Citat:
Jag tror nog mer på att de inte ville förlora ansiktet och framtiden. Och hade svårt att tänka sig att kunna uthärda sitt eget och barnens lidande och osäkerhet.
Tar man lagen i egna händer i Sverige och mördar barn så vore det förväntat straff - dvs om man inte själv antingen offrar sig för barnens skull (pseudoheroisk), är självmordsbenägen och sugen på att dö alternativt smiter undan straff och omgivningens "trakasserier" som det australiska paret uttryckte sig i självmordsbrevet. De kunde med andra ord inte härda ut konsekvenserna, det kanske man kan kalla att inte förlora ansiktet likaväl?

Även en som är pro eutanasi eliminerar lidande. Det var väl det gubben gjorde nyss antar jag men tänker väl ta straffet.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 13:05.
Citera
2019-03-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Aha... är det DET fallet? Det kopplade inte jag!

Ja, maken har tydligen fört en långvarig kamp för att få hjälp
av Kramfors kommun, dock med ständiga avslag.

Den nu döda hustrun har lidit svårt av sjukdomen som även
medfört en rad funktionshinder. Maken hade ansökt och försökt
få en personlig assistent för att hustrun skulle kunna klara vardagen.
Även detta avslogs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in