2019-03-14, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tänker mest på att det här verkar vara en riskgrupp och eftersom vi i Sverige har en nollvision på suicid (och därmed även eutanasi även om det inte är uttalat) så bör man rikta blickarna åt denna patientgrupp och dess anhöriga. Sen exakt vad det är som felar får man ju undersöka. Är det tex patientens lidande eller anhörigas utmattning av patientens symtom som gör att de inte står ut med dem? Behöver samhället se till hela familjesituationen när någon drabbas av en svårartad ME? Vid andra allvarliga och långvariga tillstånd kopplas tex habiliteringen in (som både finns för barn och vuxna) och har stödåtgärder både för den med tillståndet och dess anhöriga.

Gissningsvis ligger sanningen inte ute i extremerna "ME-maffian" (världens svåraste sjukdom, en grupp som vi inte har sett röken av i denna tråd, utan närmast av enskilda individer utanför tråden) eller anti-ME-lobbyn (en samling simulanter som vill parasitera på samhället med dess patientorganisationer som samlar på pengar) såsom den uppträder i sin mest perverterade form just i denna tråd.
Jo, klart de behöver stöd och hjälp - inte tu tal om annat. Dock börjar jag fundera på om inte föreningen behöver reflektera kring eutanasi då det är upprepat återkommande kring just ME och hur resonerade man i familjen Henkow-Brenton?

Det senaste mordet fick mig att tänka på det som kallas contagion inom självmord/murder-sucicide som jag nyss läst om via Joiner samt det familicide jag la in som påminde om Bjärred. Det drog med sig misstanke om påverkan - ytterligare två familicide inom 3 veckor i samma stad.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 11:55.
Citera
2019-03-14, 11:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Håller totalt med!
Alla vi som inte köper Oskars trevliga sida, ( som är minimal, vad jag tror? )
Jag ser en väldigt narcissistisk man, men utesluter inte andra obehagliga hemligheter i familjens hem.
Hanna är en typisk undergiven kvinna. Obehagligt! Speciellt de äckliga Oskars vänner här, de får bete sig det vidrigaste i denna tråd, mobba, skrämma bort tråddeltagare utan några konsekvenser, de/ni är onda, och ni vet vilka ni är!

Det här med vilka som är onda/goda påminner lite om hur det sett ut i politiken de senaste åren. De som anser sej vara goda tycker att de andra är onda och tvärtom. Det är alltså en smaksak. När det gäller här i tråden så känner jag att de som skyller allt på O och försöker fria H har en liten ond ådra.
Citera
2019-03-14, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Livstecken från polisen region syd.
Snigelpost gäller eller personligt besök.

Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Fick precis ett mail att beslut kommer fattas idag angående FUP.
Då är frågan vem som vinner springtävlingen till Rättscentrum i Malmö, Porslinsgatan 6b, i Sveriges största forums mest aktiva tråd. Borde i rättvisans namn, med tanke på antal besök, generera ett SM-guld! Kan någon kontakta RF (Riksidrottsförbundet) och föreslå denna nya gren — FUP-jakt!
Edit. Eller borde vi kalla den stryparjakt?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-14 kl. 11:56.
Citera
2019-03-14, 11:48
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Fick precis ett mail att beslut kommer fattas idag angående FUP.

Skickar de en räkning med fup:en med eller hur funkar det?
Citera
2019-03-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa tack. Skolan ombesörjde att flickorna fick hemundervisning nästan alla dagar i veckan, vilket innebar att flickorna ständig fick stimulans/kunskaper och skolan insyn i barnens mående. Att ha bibehållen kontakt med skolan är bland de viktigaste för en sjuk ung individ.

Utvärdering visar att inga fel begåtts från skolans sida

Hon fick inte sparken. Hon fick en annan tjänst som hon tackade ja till.
https://www.sydsvenskan.se/2018-05-03/rektorn-pa-bjarehovskolan-lamnar-sin-tjanst
Citera
2019-03-14, 11:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Livstecken från polisen region syd.

Snigelpost gäller eller personligt besök.

Alldeles förträffligt. Min adress har de fått, så kanske man får fup på posten imorgon?
Citera
2019-03-14, 11:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, patientföreningarna borde verkligen sätta ord på att man kan känna så och hjälpa sina medlemmar om hur man ska förhålla sig om dessa tankar kommer upp i familjen eller hos individen, oavsett det handlar om suicid, eutanasi eller destruktiva pseudoaltruistiska tankar. I sig är det inget konstigt att dessa tankar och känslor kan nå människan, det man behöver hjälp med att de i desperation över situationen inte går över i beteende. Det finns många fina och seriösa suicidpreventiva organisationer att hänvisa till och det är inte ovanligt att man tar emot samtal från människor med olika typer av fysiska och psykiatriska funktionshinder eller dess anhöriga.
I högsta grad kan man känna så - men det är just vad som ska bort. Om det tangerar hyllningar och förståelse i ordval... då anser jag att man inte sätter ner foten, man visar inte att det är NOLL tolerans och riskerar glida mot att se döden som ett optimal lösning.
Folk riskerar nämligen att påverkas på skevt sätt. Deprimerade tänker skeva tankar som sagt men verkar inbilla sig att de är klarsynta och alerta.
Har folk lust att åka till Schweiz och begå assisterat självmord får det stå för dem. När det kommer till att mörda ME-sjuka får man nog ruska på huvudet rejält till höger och vänster.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 12:05.
Citera
2019-03-14, 12:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Alldeles förträffligt. Min adress har de fått, så kanske man får fup på posten imorgon?

Inte helt omöjligt om de som delar ut post i din del av landet sköter sig, postar polisen FUP idag så borde du ju rimligtvis få den i morgon om allt funkar.

Det är ju en pappers-FUP som levereras, gick inte att få den i pdf-format.
Citera
2019-03-14, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det underlättar att vara lite lätt psykotisk när man ska begripa sig på det här.
Skämt åsido. Ju mer jag läser, ju mer har jag insett hur illa ställt det är med resonemanget. De verkligen tror att de är klarsynta och har en logisk slutledningsförmåga. Det är nåt paradoxalt, inte psykotiska, inte tossiga - men pantat.
Jag försöker gräva fram de tyngre forskarna per område, Joiner är minst sagt intressant då han diskuterar sitt faktaområde. Det är begripligt, det faller på plats och blir hanterbart. Köre en Antonovsky igen, hehe.

He he. På ett (känt) fältsjukhus kan man ju råka stöta på sjuka.

Knäck i ledningarna, bokstavligen, kanske kan vara den gemensamma nämnaren. Stockar det sig vill takten ta andra vägar, och finner en ursäkt för varför det är en bra idé att gena över stybbåkern eller hålla 70 på smågator.

Det väsentliga är att nog att lyckas ”problemlösa” och verka habil, och se ut som man landar på fötterna. Hjärnan tenderar att för- och efterkonstruera en historia som passar. I just detta fall kan man ana lite exceptionella drag förstås, men viljan att verka smart kan vara stark som viljan att inte drunkna. Man klamrar sig fast vid vad man hittar. (Sen tror man att just den trästocken låg där av en anledning.) Döden kan ha framstått som den korrekta ”summan” just för att den var synnerligen sträng (exv.: man måste anstränga sig, annars går man under; vi kan inte längre anstränga oss, alltså går vi under).

Man uppfinner en sten som gör det möjligt att korsa floden, som man inte får korsa. (Men för att man inte ska, inte för att man inte kan eller ytterst får.).

Driften att förklara, att bemästra, att själva kunna skruva ihop rätt lösning är stark. Det är också därför förbuden finns. Så att man ska hejda sig. Men här har man snarare tagit förbudet som en del av en förevändning, verkar det. Att inte låta sig hejdas.

Det här var lite tankespån. Det kan vara fel och det kan finnas mycket annat också.

Men jag tror nog att de på ett plan förlitat sig på att deras egen uppfattat stillsamma rationalitet (relativt omvärldens) måste vara fläckfri och det mest klarsynta sättet att handskas med sitsen.

Någon eller några uppsättningar normer och värderingar har säkert spelat in. Däribland säkert kadaverdisciplinen från akademiskt håll. Normens andra ytterlighet förblir otänkt. Tills det hastigt och lustigt seglar upp som det enda alternativet som erbjuds.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-14 kl. 12:06.
Citera
2019-03-14, 12:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Inte helt omöjligt om de som delar ut post i din del av landet sköter sig, postar polisen FUP idag så borde du ju rimligtvis få den i morgon om allt funkar.

Det är ju en pappers-FUP som levereras, gick inte att få den i pdf-format.

Nej, det stämmer. Jag frågade ACA för två veckor sedan, eller nåt, om den kom via mail. Hon berättade då att eftersom det kommer vara en maskad fup så kommer den skickas med snigelposten, och därefter bad hon om min adress, vilket hon självklart fick. Nu håller jag tummarna att hon inte glömt bort mig.:-)
Citera
2019-03-14, 12:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
He he. På ett (känt) fältsjukhus kan man ju råka stöta på sjuka.

Knäck i ledningarna, bokstavligen, kanske kan vara den gemensamma nämnaren. Stockar det sig vill takten ta andra vägar, och finner en ursäkt för varför det är en bra idé att gena över stybbåkern eller hålla 70 på smågator.

Det väsentliga är att nog att lyckas ”problemlösa” och verka habil, och se ut som man landar på fötterna. Hjärnan tenderar att för- och efterkonstruera en historia som passar. I just detta fall kan man ana lite exceptionella drag förstås, men viljan att verka smart kan vara stark som viljan att inte drunkna. Man klamrar sig fast vid vad man hittar. (Sen tror man att just den trästocken låg där av en anledning.) Döden kan ha framstått som den korrekta ”summan” just för att den var synnerligen sträng (exv.: man måste anstränga sig, annars går man under; vi kan inte längre anstränga oss, alltså går vi under).

Man uppfinner en sten som gör det möjligt att korsa floden, som man inte får korsa. (Men för att man inte ska, inte för att man inte kan eller ytterst får.).

Driften att förklara, att bemästra, att själva kunna skruva ihop rätt lösning är stark. Det är också därför förbuden finns. Så att man ska hejda sig. Men här har man snarare tagit förbudet som en del av en förevändning, verkar det. Att inte låta sig hejdas.
Ja och det är väldigt förklarande i just Bjärred.

Jag undrar om morden i Bjärred är ett utfall av eutanasi i sin mest makabra form, beslut fattade i djup depression med kognitiv påverkan:
Mord på två ME-sjuka barn.

Att föräldrarna var positivt inställda till assisterat självmord och såg detta som ett optimalt val att eliminera lidande.

"Anledningen är att båda barnen fått diagnosen på sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom. I sitt brev skriver föräldrarna att ”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 12:28.
Citera
2019-03-14, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det här med vilka som är onda/goda påminner lite om hur det sett ut i politiken de senaste åren. De som anser sej vara goda tycker att de andra är onda och tvärtom. Det är alltså en smaksak. När det gäller här i tråden så känner jag att de som skyller allt på O och försöker fria H har en liten ond ådra.

Ännu har vi inte sett några riktigt seriösa försök att via familjepsykodynamik eller annat lägga skulden företrädesvis på mamman. Trots djupt och brett förankrade föreställningar (på gott och ont) i samhället om moderns betydelse på området att fostra unga. Och en till väsentlig del frånvarande O (vilket inte är idealiskt förstås).

Det är ju egentligen delvis uppeggat för det, för det finns inga barn att fostra, så sett.

Svårt att finna belägg förstås...

OffT: Snygg runsten. Någon särskild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in