2019-03-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Om någon skulle förslå ett kort med 200 kr i årsavgift, men med bonus motsvarande 1000 kr varje år, är inte det kortet då bättre än ett kort utan både årsavgift och bonus?
Absolut!!! Det jag vill komma ifrån är kostnaden för att kunna handla. Jag skulle utan vidare säga att två kort skulle tillsamans användas till 120-150000 /år
Citera
2019-03-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Absolut!!! Det jag vill komma ifrån är kostnaden för att kunna handla. Jag skulle utan vidare säga att två kort skulle tillsamans användas till 120-150000 /år
everydaycard + extrakort ska ge er 800-1200 netto per år i bonus (efter årsavgiften)
eller
komplettbank (2 oberoende kort) - ska ge 1200-2000 per år beröende på köpmönster
Citera
2019-03-14, 00:38
Medlem
-Mystics avatar
Beställde också ett Komplett Mastercard nu, verkar vara bättre än Remember More såvida du inte köper för väldigt stora summor per år eller reser mycket (pga reseförsäkringen).

Dock ett problem med Kompletts är att du måste köpa för minst 50 kr, medan Remember more har Cashback från första kronan. Gör dock nästan bara såna köp i matbutiker då jag bor väldigt nära en affär, så kan ju då kombinera det med EverydayCard som har 1% i bonus på handel i matbutiker.
Citera
2019-03-14, 11:26
Medlem
Har precis laddat Revolut med 100 kronor från komplett - fick 2% bonus!
Citera
2019-03-14, 21:06
Medlem
McKarlsons avatar
Citat:
Önskar tips på passande kort för två personer. Vi har idag 2 uppsättningar Swedbank Nyckelkund = Tot 936:-/år. Då vi inte drar någon större nytta av alla dess påstådda fördelar, tänkte vi avsluta allt och endast behålla tjänsten internetbetalning á 175:-/år på en av våra internetbanker (Den andra blir gratis).

Då behövs istället två nya kort och det känns som att man skulle kunna välja nästan vilket som helst, men bättre att först fråga expertisen. Vi vill alltså köpa och betala allt inom 30 dagar. Räntan får vara hur hög den vill därefter, för det kommer sannolikt ej utnyttjas

KRAV
*Ingen årsavgift
*Välja egen kod
*Räntefri kredit minst 30 dagar

ÖNSKEMÅL MEN EJ NÖDVÄNDIGT
*Dubbla kort utan kostnad
*Inget eller lågt valutapåslag
*Kostnadsfria uttag
*Poäng/Bonus/ Bla bla bla

Skulle säga AMEX Classic för din del.

Ingen årsavgift, gratis extrakort, välj egen kod, samla eurobonus, efter spend på 100K så får du en 2-4-1 resa inom Europa med SAS. Dvs, du kan åka för dina poäng inom Europa och få halva priset för två personer.

Vill du ha 6000 eurobonuspoäng gratis när du signar upp så kan du skicka PM och få en inbjudan via länk.
Citera
2019-03-14, 21:30
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Önskar tips på passande kort för två personer. Vi har idag 2 uppsättningar Swedbank Nyckelkund = Tot 936:-/år. Då vi inte drar någon större nytta av alla dess påstådda fördelar, tänkte vi avsluta allt och endast behålla tjänsten internetbetalning á 175:-/år på en av våra internetbanker (Den andra blir gratis).

Då behövs istället två nya kort och det känns som att man skulle kunna välja nästan vilket som helst, men bättre att först fråga expertisen. Vi vill alltså köpa och betala allt inom 30 dagar. Räntan får vara hur hög den vill därefter, för det kommer sannolikt ej utnyttjas

KRAV
*Ingen årsavgift
*Välja egen kod
*Räntefri kredit minst 30 dagar

ÖNSKEMÅL MEN EJ NÖDVÄNDIGT
*Dubbla kort utan kostnad
*Inget eller lågt valutapåslag
*Kostnadsfria uttag
*Poäng/Bonus/ Bla bla bla

Jag skulle även säga upp tjänsten internetbetalning på Swedbank och bara behålla kontot. Skaffa sedan Skandia där det går att betala räkningar gratis.

Kolla följande kombination av kort:

Vardagskort
Komplett MC eller Everyday MC - båda ger bonus i form av cash. Komplett är lite obeprövat men gratis och kan potentiellt ge mer bonus. Med Everyday kan du dock ha 2 kort kopplade till samma kredit.

Amex Sas Classic - gratis amex som kan vara en bra inkörsport till poängsamling inom Eurobonus. Testa vilka affärer i din närhet som tar Amex och räkna sen ut mot din spend om det är värt att betala mer för Elite eller Premium. Gratis med extrakort.

Norwegian Visa - bra gratis extra kort som är VISA och har gratis uttag i Sverige (dvs ej uttagsavgift och ej ränta som tickar, enda kreditkort i sitt slag som jag känner till).

Uttagskort
PFC MC - gratis debitkort för bankomatuttag i Sverige.

Utlandskort
Revolut VISA - debitkort med bra växelkurs för användning utomlands.
Citera
2019-03-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Jag skulle även säga upp tjänsten internetbetalning på Swedbank och bara behålla kontot.

Vad för funktioner kommer finnas kvar då? Överföring till andra banker? Swish? BankID/Mobilt BankID?
Citera
2019-03-14, 23:31
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Har precis laddat Revolut med 100 kronor från komplett - fick 2% bonus!

Började räntan ticka från första dagen? För det bör räknas som ett kontantuttag.. Men antar de inte fixat det ännu om man får bonus..
Citera
2019-03-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Började räntan ticka från första dagen? För det bör räknas som ett kontantuttag.. Men antar de inte fixat det ännu om man får bonus..
För tidigt att kolla, men tror inte det. Annars vore det ingen bonus
Citera
2019-03-15, 15:58
Medlem
Hur står sig Amex jämfört med MC i dagligvaruhandeln i Sverige? Accepteras överallt? Här aldrig reflekterat över det tidigare då jag endast haft Visa & MC.
Citera
2019-03-16, 08:34
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Hur står sig Amex jämfört med MC i dagligvaruhandeln i Sverige? Accepteras överallt? Här aldrig reflekterat över det tidigare då jag endast haft Visa & MC.
Du behöver ha både Amex och ett MC/Visa. Det går inte att klara sig på bara ett Amex. Angående hur många butiker som tar emot Amex så beror det på vart du bor i Sverige men för mig är det cirka 80% som tar emot mitt Amex i Göteborg.
Citera
2019-03-17, 04:10
Medlem
Nu när villkoren har ändrats för coops MC har jag varit tvungen att soffa förmånliga kort vid resa. Tråkigt eftersom jag verkligen uppskattade coops MC

Har beställt: PFC MC och Revolut visa. PFC MC är svenskt så smidigt med bank id och swisch.

Revoluts visa var lite krångligare att beställa. Lite lurigt att man kunde välja gratis frakt men var då tvungen att ansluta sig till en sk upgrade plan. Valde standardkort med fraktkostnad 60kr.

Nu kommer jag att kunna ta ut 5000kr utan valutapåslag per månad men det kommer förmodligen vara för lite så då blir det 2% likt förbaskat. Det var bättre för! ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in