2019-03-14, 10:13
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Du menar att de försökte koppla ur den elektriska trimmen, men att det inte gick?
Vad har du för källa på det?

Jag kan inte hitta något stöd för det i den preliminära haverirapporten.
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

På 737 säger dessutom memory items i QRH:n för "Runaway Stabilizer" att om det skulle vara fel på brytarna ska man "Trim wheel.....Grasp and hold". Man ska alltså ta tag i trimhjulet och hålla emot det, för att på så sätt få stopp på den oönskade trimningen.
https://ibb.co/coFUtV

Men med tanke på att styrmannen satt och småduttade på den elektriska trimmen in mot slutet, får man väl anta att de aldrig utförde den checklistan?

Där har vi huvudproblemet!
Om piloterna bara hade vettig träning och följde den skulle väldigt många olyckor undvikas.

Dock finns det rykten om andra problem med ND, vid inkopplad AP. Återstår att se vad det blir av det...
Citera
2019-03-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
USA största operatör av 737 är Southwest airlines. Dom har över 700 st i sin produktion.

här är deras krav för att få bli pilot ( inte befälhavare där krävs mycket mer )

2500 hours total flight time or 1,500 hours total flight time in a turbine aircraft required
Additionally, a minimum of 1,000 hours in a Turbine aircraft as the Pilot in Command preferred. Only time in a fixed wing aircraft is counted, this specifically excludes simulator, helicopter, WSO, RIO, FE, NAV,EWO and UAV. Actively flying for 2 of the last 5 years is preferred.

Jämför gärna Ethiopians 200 timmar total flygtid.

Som jag tidigare skrivit: Den unge mannen som flög är garanterat son till någon politiker, militär eller
annan dignitär i Ethiopien som åkt på ett bananskal in i cockpit med en räkmacka i handen.
Någon annan förklaring till att en extremt oerfaren pilot skulle flyga en tung jet med passagerare finns inte på kartan.

Låga flygtimmar på co-op piloten är inget ovanligt i många delar av världen. När SAS anställde för några år sedan så var inte flygtimmarna ens ett krav utan att enbart att man hade certifieringarna. JAR-21 och dyl. Oklart är hur detta delades in i ett senare skede. I Etopien så är det folk med kapital eller rika släktingar som har råd att gå pilotutbildningen i Etopien. I Sverige kostar det ju drygt miljonen att gå First Officer-programmet. Utbildningen i Etopien kostar även den en hel del pengar vilket majoriteten inte har.
Citera
2019-03-14, 11:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Jo jag vet....mina tankar inför imorgon går berg och dalbana, ena stunden känns det lätt som en plätt. För att sekunden senare vilja stanna hemma istället. Svinjobbigt. Ångestbajsar 5 ggr om dagen.

Dock är bara resan 1h 30 min. Med några öl i kroppen lär det gå smidigt. Ändå tvekar jag 😣

jag skulle inte tveka en sekund även på en 737 MAX
för min del handlar det om jag har förtroende för flygbolaget. Inte typen.
Citera
2019-03-14, 11:09
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
jag skulle inte tveka en sekund även på en 737 MAX
för min del handlar det om jag har förtroende för flygbolaget. Inte typen.

Vi flyger med 373-800 med Norwegian.
Citera
2019-03-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
...Sedan om det visar sig vara designfel i detta fallet. Vem ska man skylla på där? Personen som utvecklade mjukvaran som inte funkade eller styrelsen som beslutade om detta trots att en helt ny flygdesign vore bättre men det skulle kosta så mycket mer och ta så längre tid. Inga lätta svar där.
Detta tycker jag personligen är den verkligt intressanta frågan.
Som (numera rejält pensionerad) "IT-gubbe" minns jag flygningar med Lufthansa till Hannovermässan, och då satt det "cigarrer" under vingarna på 737.
(Så här förstår jag det som sedan har hänt)
Man har successivt modifierat nyare varianter och satt större och större motorer under vingarna, och till sist ryms dom inte..
Då flyttar man fram/upp dom och resultatet blir ett flygplan som faktiskt inte är riktigt "aerodynamiskt sunt".
Detta försöker man i realiteten "mörka" och väljer att "lösa problemet" i planens programvara.
Men vid vissa speciella situationer med brister i sensorer och/eller piloter så uppstår ändå i sällsynta fall katastrofala situationer.
Visst, Boeing kan säkert komma med modifierad programvara och ännu tydligare instruktioner till piloterna, men det jag förstår som "grundfelet" finns ju kvar..
Undrar hur "säljbar" MAX-modellen blir efter vad som nu händer...

/T
Citera
2019-03-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Som (numera rejält pensionerad) "IT-gubbe" minns jag flygningar med Lufthansa till Hannovermässan, och då satt det "cigarrer" under vingarna på 737.
Man har successivt modifierat nyare varianter och satt större och större motorer under vingarna, och till sist ryms dom inte..
Då flyttar man fram/upp dom och resultatet blir ett flygplan som faktiskt inte är riktigt "aerodynamiskt sunt".
Detta försöker man i realiteten "mörka" och väljer att "lösa problemet" i planens programvara.
Men vid vissa speciella situationer med brister i sensorer och/eller piloter så uppstår ändå i sällsynta fall katastrofala situationer.
Visst, Boeing kan säkert komma med modifierad programvara och ännu tydligare instruktioner till piloterna, men det jag förstår som "grundfelet" finns ju kvar..

/T
Vettiga "points"!! Sen är frågan, hur cyniska de Max8-köpande flygbolagen är. När dom väl tagit till sig att dom mönstrat in en bastard i sin flotta - väljer dom då att bara tuta och flyga?
Vetandes att de valt någonting ej färdigutvecklat/-provat!
Citera
2019-03-14, 11:33
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
/T

Precis. Låter som ett recept på fortsatt misstroende. Planet är en sorts abbrovinkel som kommer att bli svårhanterat för Boeing. Lägg till en ny företagskultur hos Boeing som prioriterar lönsamhet och snabba leveranser av produkter som produceras på olika ställen i världen och bara sammansätts i USA. Jag rekommenderar YouTubeklippet om Dreamlinern som länkades ovan som kanske är lite överdrivet men som tydligt visar den tveksamma affärskulturen hos Boeing. Från ingenjörsföretag till affärsföretag kan man säga. Med kvalitetsproblem som följd.
Citera
2019-03-14, 11:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

/T

Huvudet på spiken. Inget ovanligt man löser dåliga hw val med mjukvarufix. Utan denna "fix" hade det inte gått certifiera planet. "Boeingate" på gång och därför amerikanerna är så motvilliga till att agera. Ska bli intressant att följa
Citera
2019-03-14, 11:36
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Jämför gärna Ethiopians 200 timmar total flygtid.

Som jag tidigare skrivit: Den unge mannen som flög är garanterat son till någon politiker, militär eller
annan dignitär i Ethiopien som åkt på ett bananskal in i cockpit med en räkmacka i handen.
Någon annan förklaring till att en extremt oerfaren pilot skulle flyga en tung jet med passagerare finns inte på kartan.

På pprune så talas det om MPL på 200 timmar men bara 70 flygtimmar, resten är simulator. "Welcome to steam edition!"...

Iofs är min hypotes att Boeing/myndigheter/flygbolag kanske underskattat svårigheterna för piloter att direkt uppfatta situationen när det beter sig "konstigt på ett konstigt sätt" de aldrig exponerats för i simulator.
I så fall var det otillräckligt att säga "använd proceduren för runaway stabilizer". Det hjälper inte om man inte fattar att det är ett en krånglande stabilisator man har att göra med utan halkar in på fel spår.

Hade man i simulator tränat på ett specifikt "MCAS-scenario" så hade chansen till en "spot diagnosis" varit mycket större.
Citera
2019-03-14, 11:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant att nyare plan ställer högre krav på piloten pga att Boeing inte vill ta kostnaden att designa om och bygga ett lättflugnare säkrare plan.

Att sen skylla på dåliga piloter är lågt. Med "äldre" plan i samma situation hade inte olyckorna hänt.
Citera
2019-03-14, 11:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
På pprune så talas det om MPL på 200 timmar men bara 70 flygtimmar, resten är simulator. "Welcome to steam edition!"...

Iofs är min hypotes att Boeing/myndigheter/flygbolag kanske underskattat svårigheterna för piloter att direkt uppfatta situationen när det beter sig "konstigt på ett konstigt sätt" de aldrig exponerats för i simulator.
I så fall var det otillräckligt att säga "använd proceduren för runaway stabilizer". Det hjälper inte om man inte fattar att det är ett en krånglande stabilisator man har att göra med utan halkar in på fel spår.

Hade man i simulator tränat på ett specifikt "MCAS-scenario" så hade chansen till en "spot diagnosis" varit mycket större.

Övervakas inte instrumenten hela tiden under start och stigning upp till en viss höjd?

Någon av piloterna borde ha noterat att planet inte följde den fastställda utflygningsvägen i höjdled, planet steg inte tillräckligt mycket.

Kollar man inte så att motorerna ger vad de ska, att pitchen är rätt? Bör inte ta lång tid för att konstatera att flygplanet inte stiger normalt.

Piloternas jobb är att övervaka maskinen, när maskinen inte gör rätt är det dags att vidta åtgärd.

Får piloter lära sig att brottas med en maskin som strävar nedåt, eller får de lära sig att koppla ur automatiken, korrigera bort allt som innebär nos ned?

Det borde gå reflexmässigt att ta manuell kontroll över motorer och pitch när indikation på fel föreligger, ska inte behöva gå många sekunder innan piloterna griper in, om de är utbildade, övade och i övrigt fungerar som ett team.

Teamet som landade i Hudsonfloden är ett bra exempel på teamwork mellan erfarna piloter som kan flyga manuellt, i en ytterst belastad situation med små marginaler.
Citera
2019-03-14, 12:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att nyare plan ställer högre krav på piloten pga att Boeing inte vill ta kostnaden att designa om och bygga ett lättflugnare säkrare plan.

Att sen skylla på dåliga piloter är lågt. Med "äldre" plan i samma situation hade inte olyckorna hänt.

Principiellt handlar det om att förstå när något inte är normalt och därefter vidta åtgärd. Kunde lika gärna varit autopiloten som gick bananas, åtgärd måste vidtas, flyg planet.

En styryta kan gå sönder, agera, flyg flygplanet.

Kan man inte flyga så är det inte lätt oavsett hur enkel konstruktionen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in