2019-03-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Även jag gör såhär. Gillar inte att byta papper och kryssa i hela tiden när jag gör olika delar. Känns som man tappar lite flyt när man gör detta
, men det är en smaksak.

Kul att du satsar!
Viktigt att hålla dygnsrytmen, som du själv påpekar. Det är väldigt lätt att sitta uppe någon timme för länge på kvällen, för att sedermera sova lite längre på morgonen (utan alarm) när man inte har några måsten dagen därpå. Helt plötsligt kan man stå där med en dygnsrytm som rimmar på 'sömn-mellan-05-16'.
Men ah, det absolut bästa sättet att plugga inför HP (kvant åtminstone) är att göra gamla prov, analysera felen noggrant, gör mer gamla prov och se till att få rätt på det du tidigare fick fel på (samma typ av frågor).

Vad är målet med HP för dig?

Är det inte lika bra, om inte bättre, att då kryssa i direkt av just dessa anledningar du nämner?

Mitt mål är att antingen bli psykolog eller jurist. Fick bara 0.95 i höstas (första gången) så kommer bli svårt att nå redan nu speciellt med tanke på att jag i gymnasiet missade nästan alla mattelektioner och fick E med nöd och näppe. Mina styrkor är inte heller något som direkt testas på HP. Men inga ursäkter!
Citera
2019-03-14, 10:58
Medlem
UpMagiCs avatar
Kan någon tipsa om ett bra sätt att förbreda sig på? Har nyss börjat repetera så jag är nog lite short om time men får göra mitt bästa.
Citera
2019-03-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpMagiC
Kan någon tipsa om ett bra sätt att förbreda sig på? Har nyss börjat repetera så jag är nog lite short om time men får göra mitt bästa.
Eftersom det är så lite tid kvar fokusera på kvant. Gör gamla kvant prov och repitera svåra uppgifter. Försök även att läsa några artiklar varje dag för att få upp läshastigheten.
Citera
2019-03-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Eftersom det är så lite tid kvar fokusera på kvant. Gör gamla kvant prov och repitera svåra uppgifter. Försök även att läsa några artiklar varje dag för att få upp läshastigheten.

Kanin, vad har du fått innan? Hur mycket tränar du?
Citera
2019-03-14, 13:33
Medlem
Hur vanligt är det att geometriska summor och liknande förekommer?
Citera
2019-03-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Kanin, vad har du fått innan? Hur mycket tränar du?
HT18 1.4 (1.5 kvant, 1.3 verbal). Jag skrev runt 1.2 HT17 och siktar på 1.75+ till vårens prov. Ökningen från 1.2 till 1.4 beror enbart på kvant då jag genom att plugga på ca 8 delprov (tog runt 12 timmar) veckorna innan provet höjde mig med 0.4 poäng. Ifall man vill göra snabba höjningar är kvant defintivt rätt del att plugga på.

I genomsnitt har jag pluggart uppskattningsvis 1.5 timmar om dagen sedan årsskiftet. Hitills har jag pluggat igenom alla kvant prov från HT18 till VT13, (22 delprov) och repiterat svåra uppgifter. Sedan har jag lärt mig 2500 ord genom memrise, vilket tog väldigt mycket tid och var antagligen inte värt det. Sista månaden läser jag 5-10 svenska artiklar och 5 engelska artiklar om dagen.

Inför provet ska jag göra alla LÄS från HT18 till VT13 (22 stycken LÄS), repetera orden på memrise, göra om ca 10-15 kvant prov, och dubbla antalet artiklar jag läser per dag. Jag hoppas att det höjer mitt resultat, men vi får se. Lycka till med ditt pluggande!
Senast redigerad av LilleKanin 2019-03-14 kl. 14:28.
Citera
2019-03-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Även jag gör såhär. Gillar inte att byta papper och kryssa i hela tiden när jag gör olika delar. Känns som man tappar lite flyt när man gör detta
, men det är en smaksak.

Kul att du satsar!
Viktigt att hålla dygnsrytmen, som du själv påpekar. Det är väldigt lätt att sitta uppe någon timme för länge på kvällen, för att sedermera sova lite längre på morgonen (utan alarm) när man inte har några måsten dagen därpå. Helt plötsligt kan man stå där med en dygnsrytm som rimmar på 'sömn-mellan-05-16'.
Men ah, det absolut bästa sättet att plugga inför HP (kvant åtminstone) är att göra gamla prov, analysera felen noggrant, gör mer gamla prov och se till att få rätt på det du tidigare fick fel på (samma typ av frågor).

Vad är målet med HP för dig?

Ett bättre sätt är att man skriver in svaren efter varje blad. På så sätt slipper man vända tillbaka några blad. Jag gör alltså så här, löser alla uppgifter på sidan 1-2 t.ex fråga 1-4 på XYZ sedan skriver jag in dessa på svarshäftet sedan vänder jag blad och uppreppar samma procedur på nästa sida. Tycker att det är mycket bättre än att gå tillbaka till sida ett efter man är klar med fråga 12 på xyz. Man minimera antalet gånger man vänder blad och dessutom kan man fokusera på att helhjärtat lösa alla frågor som hör till den aktuella sidan. Dessutom ger det en självförtroende när man vet att man förmodligen löst alla uppgifter på sidan 1-2 och detta ger medvind i självförtroendet när man ska ta sig an resterande frågor. Ta frågorna styckvis. Detta gör att man inte behöver oroa sig om att överföra svaren när provledaren säger att det är 5 minuter kvar.
Citera
2019-03-14, 14:34
Medlem
Citat:
Hur vanligt är det att geometriska summor och liknande förekommer?
När du säger geometriska summor gissar jag att du syftar på vinklar och vinkelsummor, och inte areauträkningar. På XYZ och KVA är det 1-2 uppgifter rörande vinklar/delprov, dvs 2.5-5% av totala uppgifter.

Däremot finns det massor med frågor rörande area/omkrets ifall du syftar på det.
Citera
2019-03-14, 14:35
Medlem
Citat:
HT18 1.4 (1.5 kvant, 1.3 verbal). Jag skrev runt 1.2 HT17 och siktar på 1.75+ till vårens prov. Ökningen från 1.2 till 1.4 beror enbart på kvant då jag genom att plugga på ca 8 delprov (tog runt 12 timmar) veckorna innan provet höjde mig med 0.4 poäng. Ifall man vill göra snabba höjningar är kvant defintivt rätt del att plugga på.

I genomsnitt har jag pluggart uppskattningsvis 1.5 timmar om dagen sedan årsskiftet. Hitills har jag pluggat igenom alla kvant prov från HT18 till VT13, (22 delprov) och repiterat svåra uppgifter. Sedan har jag lärt mig 2500 ord genom memrise, vilket tog väldigt mycket tid och var antagligen inte värt det. Sista månaden läser jag 5-10 svenska artiklar och 5 engelska artiklar om dagen.

Inför provet ska jag göra alla LÄS från HT18 till VT13 (22 stycken LÄS), repetera orden på memrise, göra om ca 10-15 kvant prov, och dubbla antalet artiklar jag läser per dag. Jag hoppas att det höjer mitt resultat, men vi får se. Lycka till med ditt pluggande!

Tack detsamma! Gör du det under tidspress eller fokuserar du mest på att bara råplugga? Har gjort en del "riktiga prov" och det är ju bra för att känna på tidspressen, samtidigt tar det ju en hel dag och sen ska man ju analysera allt med nästa dag
Citera
2019-03-14, 14:51
Medlem
Citat:
När du säger geometriska summor gissar jag att du syftar på vinklar och vinkelsummor, och inte areauträkningar. På XYZ och KVA är det 1-2 uppgifter rörande vinklar/delprov, dvs 2.5-5% av totala uppgifter.

Däremot finns det massor med frågor rörande area/omkrets ifall du syftar på det.

Var nog otydlig. Det jag menar är t.ex. en uppgift likt denna - "Kvoten mellan varje tal är två och det första talet i talföljden är 1. Vad är de 10 första talens summa?"

HP-guiden har denna uppgift under rubriken geometriska summor, därför jag skrev det.
Citera
2019-03-14, 15:08
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Var nog otydlig. Det jag menar är t.ex. en uppgift likt denna - "Kvoten mellan varje tal är två och det första talet i talföljden är 1. Vad är de 10 första talens summa?"

HP-guiden har denna uppgift under rubriken geometriska summor, därför jag skrev det.

Så kallad Aritmetisk talföljd, det burkar iaf förekomma åtminstone 1-2st sådana uppgifter per prov.
Citera
2019-03-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Så kallad Aritmetisk talföljd, det burkar iaf förekomma åtminstone 1-2st sådana uppgifter per prov.

Det är jag medveten om. Till exempel räkna ut talet 59 i talföljden. Men att man ska räkna ut summan har jag inte stött på de prov jag gjort. Har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in