2019-03-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Nej håller helt med dig. Det fanns ingenting hos dem som hade kunnat lega till grund för en barnutredning (som det heter) även OM en orosanmälan inkommit. Den hade troligen avskrivits direkt efter ett kortare samtal med föräldrarna, som säkert var mycket verbala och visste vad som skulle sägas i givna sammanhang med skola och andra myndigheter (om de blivit inblandade). Jag säger bara att såhär i efterhand står det uppenbarligen klart att de saknade en (eller flera) viktiga förmågor som man alltid önskar att föräldrar i kris skall ha, nämligen förmågan att svälja stoltheten, medge att man har det kämpigt och kontakta instanser som kan ge en stöd när man känner att man börjar bli överväldigad.

Jag blev riktig ledsen av det här. Om man jobbar så här, så kommer det jo aldrig att ändra sig någonting. Såg utdrag ur uppdrag granskning där socialen pratade med barn som blivit misshandlad (ett program för några veckor sedan). I de fall som beskrevs så hörde man inte barnen eller trodde inte på de och så blev allt bara värre för barnen efteråt. Hur kan det var så? Är det ingen som tar barnperspektivet? Skyddar vuxna andra vuxna?

OM någon hade anmälat - hade man då bara pratat med föräldrarna och det hade varit allt??? Hade ingen pratat med barnen, med lärarna som undervisar. Hade man inte pratat med lärarvikarier som tyckte att barnen var vanvårdad (var det ordet som användes?). Hade ingen pratat med läkaren som ställde diagnosen? Hade ingen försökt att ta reda på hur föräldrarna egentligen mådde. Hade ingen kollat hur flickornas sociala behov tillgodo sågs? Hade ingen kollat om de hade fått träffat skolpsykologen eller kuratorn. Hade man verkligen bara lyssnat på föräldrarna, nöjd sig med det och kanske förklaringen att flickorna tyvärr inte kan vistas i skolmiljön på grund av problem med ljud och ljus?

Om det är så då hade det inte hjälpt att göra en orosanmälan. Men till om med Lomma kommun tänkte att det kanske hade hjälpt något därför att man hade fått komma in i huset samt att föräldrarna hade varit tvunget att komma till möten. Men jobbar man så där hade det inte hjälpt heller.

Är det absolut INGEN som hörde alla varningsklockorna ringa med två barn hemskolat - bara därför att det är en akademikerfamilj???

Här vill man bara ge upp.
Citera
2019-03-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur får du ihop detta med att inte se några tecken när rektorn direkt säger att familjen varit i svår kris i åratal och att skolan visste det? Hur kan allvarlig, långvarig kris + två sjuka barn inte oroa? Rektorn fick sparken...

Man behöver se nu att skolan fick backa och att de gjorde fel. Hade vi haft tjänstemannaansvar hade rektorn kunnat dömas för undlåtenhet. Så allvarligt är det.

Källa tack. Skolan ombesörjde att flickorna fick hemundervisning nästan alla dagar i veckan, vilket innebar att flickorna ständig fick stimulans/kunskaper och skolan insyn i barnens mående. Att ha bibehållen kontakt med skolan är bland de viktigaste för en sjuk ung individ.

Utvärdering visar att inga fel begåtts från skolans sida
Citera
2019-03-14, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag blev riktig ledsen av det här. Om man jobbar så här, så kommer det jo aldrig att ändra sig någonting. Såg utdrag ur uppdrag granskning där socialen pratade med barn som blivit misshandlad (ett program för några veckor sedan). I de fall som beskrevs så hörde man inte barnen eller trodde inte på de och så blev allt bara värre för barnen efteråt. Hur kan det var så? Är det ingen som tar barnperspektivet? Skyddar vuxna andra vuxna?

OM någon hade anmälat - hade man då bara pratat med föräldrarna och det hade varit allt??? Hade ingen pratat med barnen, med lärarna som undervisar. Hade man inte pratat med lärarvikarier som tyckte att barnen var vanvårdad (var det ordet som användes?). Hade ingen pratat med läkaren som ställde diagnosen? Hade ingen försökt att ta reda på hur föräldrarna egentligen mådde. Hade ingen kollat hur flickornas sociala behov tillgodo sågs? Hade ingen kollat om de hade fått träffat skolpsykologen eller kuratorn. Hade man verkligen bara lyssnat på föräldrarna, nöjd sig med det och kanske förklaringen att flickorna tyvärr inte kan vistas i skolmiljön på grund av problem med ljud och ljus?

Om det är så då hade det inte hjälpt att göra en orosanmälan. Men till om med Lomma kommun tänkte att det kanske hade hjälpt något därför att man hade fått komma in i huset samt att föräldrarna hade varit tvunget att komma till möten. Men jobbar man så där hade det inte hjälpt heller.

Är det absolut INGEN som hörde alla varningsklockorna ringa med två barn hemskolat - bara därför att det är en akademikerfamilj???

Här vill man bara ge upp.

När det hela inträffade var lagstiftningen sådan att den inte kunde kräva mer av myndigheterna. Det som har hänt sedan dess är att FNs barnkonvention är på väg att bli svensk lag i Sverige vilket bland annat innebär att barn ska lyssnas på i högre grad än tidigare. Implementeringsarbetet av detta har redan satt igång men blir lag först 2020. Nu är jag inte säker på att detta hade kunnat förhindra katastrofen men barnen hade i alla fall i högre grad fått komma till tals.
Citera
2019-03-14, 07:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det PM;et påstås väl ha Oskars kollegor som källa. Jag tror att det är en av få autentiska vittnesmål från människor som faktiskt kände någon av föräldrarna.

Så har jag också fattat det. Att det faktiskt är uttalanden av de närmaste kollegorna till O som ligger till grund för det PM:et
Citera
2019-03-14, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Håller totalt med!
Alla vi som inte köper Oskars trevliga sida, ( som är minimal, vad jag tror? )
Jag ser en väldigt narcissistisk man, men utesluter inte andra obehagliga hemligheter i familjens hem.
Hanna är en typisk undergiven kvinna. Obehagligt! Speciellt de äckliga Oskars vänner här, de får bete sig det vidrigaste i denna tråd, mobba, skrämma bort tråddeltagare utan några konsekvenser, de/ni är onda, och ni vet vilka ni är!
Det enda jag ser i ditt inlägg är någon som beskriver en grupp som tycker att både makarna begått ett förfärligt brott för "Oskars vänner" och sedan för "äckliga" och "onda". Din indignation över hur vissa beter sig faller därför som en sten, eller för all del, platt som en pannkaka.
Citera
2019-03-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Ej heller tror jag att året(2012)han påbörjade sagan är en slump, det var när de nyss flyttat till Bjärred, där som A blev så "sjuk".
Sedan avslutas sagan samma höst de sedan i sina brev själva skriver att de "bestämt sig".
Självklart pekar det på något.

Exakt vilket samband ser du där? 2012 var Agnes fullt frisk. O drev ett företag där undervisning och kurser om bl.a. moms ingick. En helt annan typ av åhörare än studenter vid Ekonomihögskolan där han normalt undervisade. Det är vanligt att man som lärare delar ut eget material för ökad förståelse. Skulle gissa att skriften består av en sammanfogning av dessa.
Citera
2019-03-14, 08:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt vilket samband ser du där? 2012 var Agnes fullt frisk. O drev ett företag där undervisning och kurser om bl.a. moms ingick. En helt annan typ av åhörare än studenter vid Ekonomihögskolan där han normalt undervisade. Det är vanligt att man som lärare delar ut eget material för ökad förståelse. Skulle gissa att skriften består av en sammanfogning av dessa.

Oj det hoppas jag verkligen inte att han gjorde. Jag hade blivit väldigt förvånad över att få den texten i handen på en utbildning. Den är inte bara otroligt hafsigt skriven men också rent utav nedlåtande gentemot sin tilltänkta publik.

Dessutom ökar den överhuvudtaget inte förståelsen för moms.

Att en vuxen människa suttit och knåpat (i paint?) för att göra dessa illustrationer som skall påminna om barnteckningar är en annan underlig detalj.
Senast redigerad av harperlee 2019-03-14 kl. 08:51.
Citera
2019-03-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Oj det hoppas jag verkligen inte att han gjorde. Jag hade blivit väldigt förvånad över att få den texten i handen på en utbildning. Den är inte bara otroligt hafsigt skriven men också rent utav nedlåtande gentemot sin tilltänkta publik.

Att en vuxen människa suttit och knåpat i paint för att göra dessa illustrationer som skall påminna om barnteckningar är en annan underlig detalj.

Dom där barnteckningarna kanske inte fanns där ursprungligen utan snarast tillkom senare när han aktiverade t.ex. Moa som gillade att rita, dvs mer på skoj när han var hemma med barnen.

Hela skriften kan vara skriven på skoj ... när jag tänker efter. O lär ha varit en humoristisk person.

O var en stringent person detta är dess totala motsats.
Citera
2019-03-14, 09:49
Bannlyst
Lite OT, men ändå inte.
Ännu en som "hade ihjäl" en familjemedlem på grund av ME.
Går såklart inte att dra paraleller till detta fall, men väldigt intressant ändå.

ME-sjuk kvinna död − maken misstänkt för dråp https://www.aftonbladet.se/a/jP6rnA
Citera
2019-03-14, 10:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Lite OT, men ändå inte.
Ännu en som "hade ihjäl" en familjemedlem på grund av ME.
Går såklart inte att dra paraleller till detta fall, men väldigt intressant ändå.

ME-sjuk kvinna död − maken misstänkt för dråp https://www.aftonbladet.se/a/jP6rnA
Såg det tidigare. Kan idén om att döda komma från Bjärredfallet tro? Ska bli intressant att höra fortsättningen av just det här nya fallet. Men ofta triggar en händelse så det blir en sorts flow. Fler får idén. Lite skrämmande.
Citera
2019-03-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Att en vuxen människa suttit och knåpat (i paint?) för att göra dessa illustrationer som skall påminna om barnteckningar är en annan underlig detalj.

Jag fattar inte den där momssagan. Men som sagt ekonomi och moms är verkligen inte mitt. Vad menas med det här, sluten:

”Är det här verkligen sant. Jag menar, det du berättad om äpplena och att man kan slippa och betala och så, och att undantag egentligen är att luras?
– Ja Agnes, det är alldeles sant.”

Menar O att det är ”att luras” att sjukvården inte betala moms? Ursäkta min korkade fråga, men jag hade gärna förstått det. Undrar om han inte var nöjd med statens skatte/momspolitik och att han därför inte betalade in någon skatt 2017 (OM han inte gjorde det, känns lite absurd att spekulera kring det när han har betalad som vanligt). Det är bara så konstig om man inte betalar vanlig inkomstskatt, när man jobbar med skattefrågor. Hur såg O på Hs arbete på skatteverket? Stolt på sin fru? Hade man på inkomstskatten (som då eventuellt inte var betalad) sett hans bisysslor? Eller hanteras det separat via bolaget? Alltså om han inte plockade ut någon vinst, så märktes inte något på inkomstskatten?

OT: de som hyr ut vårdpersonal måste väl betala moms nu. Verkar blir svårt för landsting som måste betala för det https://www.svd.se/oro-for-moms-pa-hyrd-vardpersonal. Men i och med att det handlar om statliga intäkter så kan jo det delas ut igen till landsting??.
Citera
2019-03-14, 10:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom där barnteckningarna kanske inte fanns där ursprungligen utan snarast tillkom senare när han aktiverade t.ex. Moa som gillade att rita, dvs mer på skoj när han var hemma med barnen.

Hela skriften kan vara skriven på skoj ... när jag tänker efter. O lär ha varit en humoristisk person.

O var en stringent person detta är dess totala motsats.

Humoristisk?

Ja vi är alla olika.

Själv finner jag inget roligt i att bli tilltalad som en idiot av en person som inte verkar behärska ens de mest grundläggande svenska skrivreglerna (Oskar som var en sådan extremt begåvad person borde veta hur man använder ellipsligatur till exempel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in