2019-03-13, 22:47
Medlem
Skillys avatar
Bästa svensken vann! Självklart ska han reppa Sverige. Vem annars, någon av neanderthalarna i tråden?
Citera
2019-03-13, 23:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du är inte uppdaterad:
I slutet av 2017 bestod ungefär 18,5 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1
http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/

Nej det tycker jag inte var en ärlig beskrivning av dina inlagor. Du verkar snarare ha gjort någon slags prioritetsordning som inte ens är ett försök att vara komplett.
1. Medborgarskap
2. Födelseland
3. Lite av varje

Dessutom skrev du inledningsvis t.ex: "född i Iran = iranier" men sedan har du uppenbarligen, pga. Lundviks bakgrund, insett ditt misstag där och senare utökat med medborgarskap. Även det upptäckte du efter ett tag var otillräckligt och då slog du till med:

Men det räcker inte på långa vägar och saknar distinktion. Dessutom, vad händer då med t.ex. nigerian som i vuxen flyttar till Sverige och blir medborgare. Är han således inte nigerian längre? När upphör han att vara nigerian? Enligt detta synsätt finns inte heller kurder och samer eftersom de vare sig har ett erkänt medborgarskap eller födelseland som är kurdiskt respektive samiskt.

Dessutom saknas såväl biologisk bakgrund (som en del felaktigt kallar etnicitet, men som mer korrekt men lite problematiskt ibland benämns ras), kulturell bakgrund och språkligt tillhörighet till exempel.

Min (och Arpis?) poäng är precis raka motsatsen till en kort prioritetslista. Det väsentliga är att man vet vilken aspekt på tillhörighet en diskussion handlar om för då finns inget att tjafsa om. Det finns ingen aspekt som automatiskt trumfar en annan.

Här ser du precis hur fel det blir. Tittar vi på såväl den biologiska bakgrunden som den nationella tillhörigheten så har svenskar en stark och långvarig anknytning till landet Sverige (och nordliga germaner) och det är först nyligen, de senaste tre decennierna som det inte är så längre. Att därför radera ut den svenska biologiska och nationella tillhörigheten och kalla i princip alla som har någon form av uppehållstillstånd svenskar på precis samma premisser är totalt fel och irrationellt.

Själv är jag som sagt inte särskilt förtjust i orden etnicitet eller ras som beteckning på det hela men det verkar ändå vara de två benämningar som är vanligast för att beteckna den biologiska (och i fallet etnicitet delvis kulturella och språkliga) bakgrunden så ibland får det duga.

Jovisst. Jag vill mest bara reta upp folk som TS som öht bryr sig om att en neger (ooops) vunnit melodicharaden. Folk som bankar sig själva för bröstet för att de råkat födas i ett fantastiskt land, precis som det var deras egen förtjänst. Folk som tycker att svarta människor är sämre än vita.

"Ett land är bara en administrativ yta"
Arne Anka
Citera
2019-03-13, 23:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Fast du verkar ju inte fatta att man inte är svensk ändå, bara för att man är exempelvis en neger som bor i Sverige.
Att bo i Sverige gör ingen till svensk. Men att födas där gör det, check it up.

Citat:
Svenskar är vita, hur jobbigt det än känns för dig personligen.
Inte alla.
Citera
2019-03-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Att bo i Sverige gör ingen till svensk. Men att födas där gör det, check it up.

Inte alla.

Jag kan ju säga att jag är en utomjording för jag ser mig själv som utomjording.

En del människor på den här planeten är utomjordingar.
Citera
2019-03-14, 00:50
Medlem
Citat:
Att bo i Sverige gör ingen till svensk. Men att födas där gör det, check it up

.

Man är ju så klart inte svensk bara för att man råkar födas i Sverige. Lika lite som att jag blir japan för att jag råkar födas i Japan av svenska föräldrar. Eller adopteras av japaner. Tycker du att jag blir japan då? Tror du att andra japaner tycker att jag är japan då?
Citera
2019-03-14, 00:56
Medlem
[quote=proconsul|67015353]Folk som bankar sig själva för bröstet för att de råkat födas i ett fantastiskt land, precis som det var deras egen förtjänst./QUOTE]

Anledningen till att jag - och kanske du - har fötts just här är att våra förfäder kämpade. Vi är inte här av en slump.
Citera
2019-03-14, 01:06
Medlem
Citat:
Man är ju så klart inte svensk bara för att man råkar födas i Sverige. Lika lite som att jag blir japan för att jag råkar födas i Japan av svenska föräldrar. Eller adopteras av japaner. Tycker du att jag blir japan då? Tror du att andra japaner tycker att jag är japan då?

Om du ser dig själv som Japan så är du det.

Jag ser mig själv som utomjording så jag är en alien.
Citera
2019-03-14, 01:20
Medlem
Den här vinner vi lätt. Lugna dig.
Citera
2019-03-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkvadd
Om du ser dig själv som Japan så är du det.

Jag ser mig själv som utomjording så jag är en alien.

Nej. Och 123 miljoner japaner skulle inte heller se mig som japan.
Citera
2019-03-14, 03:56
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej inte kortslutning och inte heller avancerat. Det är det som är problemet.

Nu, i andra posten blev du tydlig men det är just den här bristen på tydlighet som gör att de här djävla diskussionerna aldrig tar slut. Och du gjorde ju precis som så många andra detta medvetet för att du vill ha den här osäkerheten kring vad som är svenskt. Som humor, ok (hahaha!) men det är rätt tradigt i längden att ta mig fan ingen (vare sig mångkulturkramare eller folkhemsrasister) kan hålla isär begreppen. Hur svårt kan det vara?

Oklart vad du yrar om mer än halmdockor, tyvärr.
Citera
2019-03-14, 06:35
Bannlyst
Citat:
Jovisst. Jag vill mest bara reta upp folk som TS som öht bryr sig om att en neger (ooops) vunnit melodicharaden. Folk som bankar sig själva för bröstet för att de råkat födas i ett fantastiskt land, precis som det var deras egen förtjänst. Folk som tycker att svarta människor är sämre än vita.

"Ett land är bara en administrativ yta"
Arne Anka

Är man en sönder alkoholiserad Anka som är en copy cat på Kalle Anka så kanske det är så enkelt att Sverige bara är en administrativ yta. Sverige är fler tusenårig kultur och arv , där släkten har kommit och gott i flera generationer. Nu invandras av trojaner ifrån MENA området, som sprider kriminalitet och otrygghet.
Citera
2019-03-14, 09:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

I laglig mening är man svensk om man föds i Sverige. Det är min poäng. Jag är fullt medveten om att det finns olika sätt att vara svensk på. Men alla som är födda i landet är svenskar och kan kalla sig det om de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in