Du är inte uppdaterad:
I slutet av 2017 bestod ungefär 18,5 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1
http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/
Nej det tycker jag inte var en ärlig beskrivning av dina inlagor. Du verkar snarare ha gjort någon slags prioritetsordning som inte ens är ett försök att vara komplett.
1. Medborgarskap
2. Födelseland
3. Lite av varje
Dessutom skrev du inledningsvis t.ex: "född i Iran = iranier" men sedan har du uppenbarligen, pga. Lundviks bakgrund, insett ditt misstag där och senare utökat med medborgarskap. Även det upptäckte du efter ett tag var otillräckligt och då slog du till med:
Men det räcker inte på långa vägar och saknar distinktion. Dessutom, vad händer då med t.ex. nigerian som i vuxen flyttar till Sverige och blir medborgare. Är han således inte nigerian längre? När upphör han att vara nigerian? Enligt detta synsätt finns inte heller kurder och samer eftersom de vare sig har ett erkänt medborgarskap eller födelseland som är kurdiskt respektive samiskt.
Dessutom saknas såväl biologisk bakgrund (som en del felaktigt kallar
etnicitet, men som mer korrekt men lite problematiskt ibland benämns
ras), kulturell bakgrund och språkligt tillhörighet till exempel.
Min (och Arpis?) poäng är precis raka motsatsen till en kort prioritetslista. Det väsentliga är att man vet vilken aspekt på tillhörighet en diskussion handlar om för då finns inget att tjafsa om. Det finns ingen aspekt som automatiskt trumfar en annan.
Här ser du precis hur fel det blir. Tittar vi på såväl den biologiska bakgrunden som den nationella tillhörigheten så har svenskar en stark och långvarig anknytning till landet Sverige (och nordliga germaner) och det är först nyligen, de senaste tre decennierna som det inte är så längre. Att därför radera ut den svenska biologiska och nationella tillhörigheten och kalla i princip alla som har någon form av uppehållstillstånd svenskar på precis samma premisser är totalt fel och irrationellt.
Själv är jag som sagt inte särskilt förtjust i orden etnicitet eller ras som beteckning på det hela men det verkar ändå vara de två benämningar som är vanligast för att beteckna den biologiska (och i fallet etnicitet delvis kulturella och språkliga) bakgrunden så ibland får det duga.