2019-03-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Enligt lag så är alla som har svenskt medborgarskap svenskar, oavsett hudfärg. Det är du som inte fattar.

Det intressanta här är att många invandrare kallar infödda svenskar för just "svenskar" eller ibland nedsättande "suedis" eller "svennar", medan de inte kallar sig själva för det. Även om de har svenskt medborgarskap. Detta beror naturligtvis på att de inte betraktar sig som svenskar i vissa hänseenden. De kan handla om det kulturella, det religiösa, det språkliga, föräldrarnas eller deras eget födelseland o.s.v. Oftast en kombination av alltihop. Men poängen här är att ju fler rutor det finns där deinte vill bocka för "svensk", desto mindre svenska är de. Ganska trivialt egentligen och helt oberoende av vilken rubrik ens pass har. Passet är endast en av dessa många rutor.
Citera
2019-03-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Vad fan är svenska gener? Gå tillbaka några hundra år, kolla in finland, danmark norge. Vad är svenska gener? Slutar skåne vara svenskt vid ett visst årtal, börjar det vara svenskt vid ett visst årtal? Vad händer med generna då? Blir de retroaktivt svenska?

Du har fastnat i illusionen om att det som saknar tydlig gräns inte finns.

Regnbågen har färger som du troligen kan sätta namnen på, men mittemellan varje sådan färg finns ett område där vi troligen inte kommer att vara helt överens eller kallar det en blandning. Bara för att området mellan t.ex. grönt och gult är osäkert betyder inte det att färgerna grönt och gult inte finns.

Skåne är numera svenskt och de infödda som bor där är svenskar men om du pratar med skåningar kanske du lägger märke till att de har ett förhållande till Danmark som känns lite annorlunda än för Stockholmare, en gång i tiden var troligen skillnaden ännu större. Dessutom, om Skåne fortsatt vara danskt hade man garanterat pratat danska där så nationstillhörighet spelar en avgörande roll uppenbarligen. Befolkningssammansättningen hade varit annorlunda rent biologiskt också även om skillnaden mellan infödda danskar och svenskar är rätt liten men inte helt obetydlig. I snitt.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-13 kl. 18:59.
Citera
2019-03-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Visst är det symboliskt för Sverige att vi skickar en vidrig neger för att representera landet i Mello. Vi skickar en "svensk" och inte en svensk. Hoppas negern tar en semesterresa med Boeing 737 MAX innan finalen. Arma Sverige som översvämmas av odugliga negrer och muslimer.

Han verkar ju inte vara särskilt oduglig. Även om det naturligtvis är en smaksak måste man nog ändå säga att det krävs en viss talang för att vinna. Särskilt nu när hela svenska folket får vara med och rösta.

Jag ser inget problem med att att han som svart representerar Sverige. Det är lite som i sportvärlden. Däremot tycker jag det blivit konstigt om den där polska tjejen (med i någon delfinal, glömt vad hon heter hon var med förra året också) som inte ens kunde svenska hade vunnit och representerat Sverige trots att hon utseendemässigt mycket mer liknar en infödd svensk utan utländskt påbrå. Hon var ju varken medborgare eller del av vår språkliga gemenskap. Mer som en slags legosoldat.
Citera
2019-03-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Enligt lag så är alla som har svenskt medborgarskap svenskar, oavsett hudfärg. Det är du som inte fattar.

Fast du verkar ju inte fatta att man inte är svensk ändå, bara för att man är exempelvis en neger som bor i Sverige.

Kommer ju aldrig titta på honom och känna "oh vad svensk han är".

För det är han inte. Kommer aldrig att bli. Och vad är problemet med det?

Svenskar är vita, hur jobbigt det än känns för dig personligen.
Citera
2019-03-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Missade du att jag kallade honom för svensk ocks? Blev det kortslutning där? Jag kallade honom för både svensk och jugge eftersom han är både svensk och jugge. Inte så avancerat att begripa, kan jag tycka. Etnisk jugge, svensk nationalitet & uppväxt.

Nej inte kortslutning och inte heller avancerat. Det är det som är problemet.

Nu, i andra posten blev du tydlig men det är just den här bristen på tydlighet som gör att de här djävla diskussionerna aldrig tar slut. Och du gjorde ju precis som så många andra detta medvetet för att du vill ha den här osäkerheten kring vad som är svenskt. Som humor, ok (hahaha!) men det är rätt tradigt i längden att ta mig fan ingen (vare sig mångkulturkramare eller folkhemsrasister) kan hålla isär begreppen. Hur svårt kan det vara?
Citera
2019-03-13, 19:33
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkvadd
Ibland stöter man på folk som vill att alla ska vara precis likadana för annars anser dom det vara rasism.

Men faktum är att människor skiljer sig åt mer än hundraser skiljer sig.

Vi svenskar har ju alltid gillat afrikanska invandrare, av någon anledning. Vi skiter i om dom är adopterade eller invandrade - är dom Afrikaner, så ska dom nå toppen.

Dessutom är ju Jon Lundvik känd i musikkretsar för att vara välutrustad i brallan. Vi skickar således inte bara en sångare till Judarna i Israel - vi skickar även en högpotent sängvärmare.
Citera
2019-03-13, 21:35
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Fast du verkar ju inte fatta att man inte är svensk ändå, bara för att man är exempelvis en neger som bor i Sverige.

Kommer ju aldrig titta på honom och känna "oh vad svensk han är".

För det är han inte. Kommer aldrig att bli. Och vad är problemet med det?

Svenskar är vita, hur jobbigt det än känns för dig personligen.

Ja, i det gamla Sverige var både invandrare och svenskar vanligen vita.
Idag är det inte så - hur jobbigt det kan kännas för dig personligen.
För den yngre generationen är det redan det normala att svenskar kan ha olika hudfärg.
Och vad är problemet med det?
Citera
2019-03-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
För den yngre generationen är det redan det normala att svenskar kan ha olika hudfärg.

Nej, vi ska ju alla bli en gråbrun slavslörja.
Citera
2019-03-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Baba
Är detta något ni tycker är helt okej?
En blå Neger som ska representera Sverige i eurovision Är för mig helt sjukt sorligt!

Vad har dom gjort med vårat land räcker det inte med att dom fått moské, könsstympa sina döttrar och skjuta varandra på öppna gator nu ska Neger fan ut och reppa SVERIGE

Klart det är okej, det ger "Sverigebilden" en tydligare signal. Sverige är redan sett som ett invandrarland, med detta drag så får skeptikerna färg på bilden så att säga.

Våra vänsterpolitiker(Alla som är multikulti) är lyckliga nu. Men de ser inte hur deras älskade Sverigebild påverkas. Sådan humor det är.
Citera
2019-03-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Vi svenskar har ju alltid gillat afrikanska invandrare, av någon anledning. Vi skiter i om dom är adopterade eller invandrade - är dom Afrikaner, så ska dom nå toppen.

Dessutom är ju Jon Lundvik känd i musikkretsar för att vara välutrustad i brallan. Vi skickar således inte bara en sångare till Judarna i Israel - vi skickar även en högpotent sängvärmare.

Kan väl hoppas att han knullar lite judiska kvinnor där nere i israel då så dom vet hur det känns
Citera
2019-03-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre

Det beror helt på vad man menar med svensk.

Menar man kulturellt eller genetiskt svensk.

Det finns många invandrare som ser sig som svenska och ses som svenska av "vanliga" svenskar, men om det sker en våldtäkt och folk säger "gärningsmannen var en svensk" gissa vad dom kommer tänka då?

Jo att gärningsmannen hade svenska gener.
Citera
2019-03-13, 22:10
Medlem
Jag minns när jag snacka med en invandrarkille en gång och jag fråga vart kommer du ifrån då?

Sverige.....

Ah men, vart kommer dina föräldrar ifrån? Irak...

Vad trodde han, att han skulle kunna dölja sitt ursprung och ses som "svensk" bara för att han var född här?

Skäms inte vart du kommer ifrån är mitt tips. Jag gör det inte, och jag är svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in