Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Något som jag grubblat över flera gånger är att det inte verkar vara några av Helenas närmaste vänner som skriver i tråden, och det kanske man kan förstå. Visst, vissa av skribenterna i tråden kanske är Helenas närmaste vänner, men vi vet inte.
Jag är ett år äldre än Helena, och växte upp i ett typiskt svenskt villaområde som är väldigt likt det som Helena bodde i. Jag har genom Google street view kollat in Helenas bostadsområde med lekplatser och liknande. Och jag bodde bara nån kilometer från ett rekreationsområde med en stor sjö där vi ungdomar samlades under sommaren.
Om jag hade försvunnit spårlöst när jag var i 20-årsåldern så hade mina vänner med största sannolikhet skrivit i tråden. Visst, internet var ganska nytt och Flashback hade inte lanserats. Men idag borde fler av Helenas nära vänner skriva i tråden kan jag tycka.
När man är i 20-årsåldern har man ofta en stor vänkrets, nära vänner, kompisar och bekanta som man kanske bara träffas vid större festligheter. När jag var på charterresor i den åldern träffade man Borås-folk som man bara kände igen till utseende och kanske till namn.
Helenas försvinnande 1992 är väl något som det då och då än idag pratas om antar jag. Det brutala mordet på 14-åriga Reijo Daag i mina hemtrakter i Borås 1976 är något som än idag då och då kommer på tal. Jag började i första klass och kunde läsa hjälpligt när detta skedde och minns än idag förstasidan på Borås Tidning.
Ni som är bekant med med området och Mariestad och dess invånare borde ha vissa aningar om vilka gärningsmännen kan vara.
Har ochså funderat på detta 🤔 i tråden om Lukas som är försvunnen i Strömsund ( bor i närheten och har syster boende i Strömsund ) skriver folk i byn och kompisar om honom! En nära vän har skrivit mycket och givit svar på människors frågor . Han har även gått in och dementerat när vissa historier har gått över styr som man säger .
Men vet inte hur det funkar ? Om Helenas vänner / släkt sitter på någon information och det är en pågående utredning kan ju polisen bedd de vara diskreta.
I tråden om Madelene Ekfalk skrev ju hennes ” mördare ( inte 100 bevisat ) och en annan la ut en ledtråd bland kommentarerna som fick Polisen att kolla upp det och de hjälpte de att hitta henne.
Tror nog att kompisar följer tråden ? Pernilla W sa ju att hon gjorde det men inget skrev ..... vad vi vet 🤔