2019-03-13, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hänger med i dina funderingar, så tack för länken.

Det är bara så himla tragiskt. Familjen (läs: framförallt barnen) skulle ha kunna fått hjälp. Men de vuxna tog inte den ev hjälpen. Någon slags märklig stolthet kanske låg bakom beslutet?

Om bara föräldrarna hade tagit sina egna liv hade väl vem som helst kanske haft åtminstone lite förståelse att de gjorde det för att "deras liv inte var...i egentlig mening" osv. Men att de bestämde över vad som var viktigt i barnens liv, utan att dessa ens hade fått komma till tals, är det som gör det så vidrigt. Barnen kanske hade eget hopp om tillfrisknande? Drömmar och framtidsplaner?

Utan sina föräldrar hade de antagligen levt idag, om än med skuldkänslor att ha orsakat sina föräldrars liv. Men med rätt stöd hade de kanske t.o.m tillfrisknat? Det vet vi inte.
Det är väldigt tragiskt att barnen dog och det är förbannat tragiskt att ingen av dem satte ner foten och stoppade den andre.

Jag tror att det bottnar i att inbilla sig att lösa det själva tills hela hjärnan kokar av störda tankar.
Att de påverkar varandra i fel riktning. Allierande har en styrka men det är på gott och ont.
Det sjuka är att inbilla sig skydda barn från en hotande framtid via att döda dem och det är lika sjukt att resonera att barnen skulle sörja deras frånfälle så då behöver de dö för den skull också. Har nämnt en doktor som mördade sin friska son av den anledningen. Frun sjuk, ville dö, dottern sjuk, gubben tog självmord och den friske sonen åkte med på ett bräde.

Men för att citera professorn igen, som studerat detta i hela sitt liv, tagit del av forskning och överlevandes uppgifter så måste man typ försöka tänka nästan lika skevt som dem för att ens nudda vid resonemanget (försöka utgå från deras perspektiv):

"trying to reason about the suicidal mind from a non-suicidal place - that's basically where most of these myths come from."

"the suicidal person doesn't know it's mistaken. They think the idea is true, and it spurs their fatal behavior."[/quote]
Citera
2019-03-13, 22:57
Medlem
harperlees avatar
Jag är nyfiken på hur de diskuterat. Kan det öppna ett fönster in i deras huvuden? Eller var det bara "skriver du ut testamentet i morgon"?

Hur länge var det mest en nödutgång och när blev det definitivt? Om beslutet fattades på hösten, när började diskussionerna? Hur länge låg självmordstankarna och lurade på dem?

Det är klart att det finns ett visst nyfiket intresse kring vad polisen egentligen har för bevisning men - och jag tror att det var så - i synnerhet om Oskar mördade Hanna så förutsätter jag att polisen inte bara hittat någon gammal papperslapp och tre skumma sms liksom...

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är mer än givet att de har haft diskussioner. Det som intresserar mig i ett FUP vore hur tongångarna gått sett till teknisk bevisning som stöder avskedsbrevets innehåll. Sms, mail, inspelning eller vad det nu må vara. USB är onekligen intressant.

"(..) så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans (..)"
Citera
2019-03-13, 23:09
Medlem
Citat:
Det är väldigt tragiskt att barnen dog och det är förbannat tragiskt att ingen av dem satte ner foten och stoppade den andre.

Jag tror att det bottnar i att inbilla sig att lösa det själva tills hela hjärnan kokar av störda tankar.
Att de påverkar varandra i fel riktning. Allierande har en styrka men det är på gott och ont.
Det sjuka är att inbilla sig skydda barn från en hotande framtid via att döda dem och det är lika sjukt att resonera att barnen skulle sörja deras frånfälle så då behöver de dö för den skull också. Har nämnt en doktor som mördade sin friska son av den anledningen. Frun sjuk, ville dö, dottern sjuk, gubben tog självmord och den friske sonen åkte med på ett bräde.

Men för att citera professorn igen, som studerat detta i hela sitt liv, tagit del av forskning och överlevandes uppgifter så måste man typ försöka tänka nästan lika skevt som dem för att ens nudda vid resonemanget (försöka utgå från deras perspektiv):

"trying to reason about the suicidal mind from a non-suicidal place - that's basically where most of these myths come from."

"the suicidal person doesn't know it's mistaken. They think the idea is true, and it spurs their fatal behavior."

Ja, det är just där många misslyckas och misstolkar de som försöker göra det som att de försvarar handlingen som sådan eller/och försvarar förövaren/förövarna. När dessa snarast använder de enda sättet att förstå hur det kan inträffa för att kunna möjligen kunna förhindra att det sker igen.
Senast redigerad av Remark 2019-03-13 kl. 23:12.
Citera
2019-03-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ja och tänk om Oskar inte alls ville det här egentligen men att han var så förbenat symbiotisk och förtuttad i sin fru att han inte kunde tänka sig att leva utan henne då hon var drivande och mest självmordsbenägen av dem två?

Man kan fabla om allt möjligt - the sky is the limit.

Alltså.. Det finns digital media och det finns avskedsbrev och endast ett par dar innan de stendör så skrivs testamente hos goda vänner.
Är hon så pantad att hon inte drar eller säger nåt då är hon mer än störd. Oavsett om hon signerat avskedsbrev och ångrat sig. Hon har uppenbart planerat mord på barnen likaväl som Oskar.

Jo, ja. Kanske det. Men det är fortfarande ofattbart för oss utomstående hur 2 föräldrar - med till synes bra ekonomi och övrigt bra levnadsförhållanden, bra jobb, släkt osv kan begå ett så ofattbart brott.

Du har på många sätt genom en massa tänkbara bra länkar förklarat hur det ens är möjligt. Men någonting fattas fortfarande för att förklara hela bilden. Trots allt jag har läst här av olika postare, så har jag (ursäkta) känslan av att det är något i allt detta som inte stämmer. Hoppas bra att vi alla så småningom kan få en bättre förklaring än hitytills.

Jag tror inte alls att polisen ljuger
. Men att de av någon anledning inte har berättat allt. Antagligen för att skona de efterlevande.
Citera
2019-03-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Hur gör man sökningar i tråden? Vill hitta en video eller om det var ett foto som någon postade för länge sedan med en ev. Agnes och hennes kusin eller vän med en sorts svart tavla i bakgrunden med några bibliska tester och ett kors. Nu minns inte jag om det bekräftades att det verkligen var A men vill minnas att mycket senare efter den länken publicerades så dök upp As instagrambilden och då hade man hunnit glömma bort videon/bilden, jag tror att det var samma flicka

Kanske detta inlägget du söker:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-03-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors

Och här är bild på den svarta tavlan:
https://minfil.com/87c2z6d1b1/6368A9CA-73CF-4038-80F7-86145C605A2D.jpeg
Citera
2019-03-13, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag är nyfiken på hur de diskuterat. Kan det öppna ett fönster in i deras huvuden? Eller var det bara "skriver du ut testamentet i morgon"?

Hur länge var det mest en nödutgång och när blev det definitivt? Om beslutet fattades på hösten, när började diskussionerna? Hur länge låg självmordstankarna och lurade på dem?

Det är klart att det finns ett visst nyfiket intresse kring vad polisen egentligen har för bevisning men - och jag tror att det var så - i synnerhet om Oskar mördade Hanna så förutsätter jag att polisen inte bara hittat någon gammal papperslapp och tre skumma sms liksom...
För det första tror jag inte det är nån slarvig Fu, de inleder sedvanligt enligt puggen när man ser uppgifterna i media. Det avsätts en hel hög utredare på fallet. Det är ett stort och udda fall. Däremot framkommer det relativt snabbt att de båda är misstänkta och därför tror jag att usb är signifikant, att det haft hög svarsprio - varav de sen väntar in övrig teknisk bevisning från NFC för fullständig bekräftelse (IT-forensiker, handstilsforensiker etc). Finns inte en chans att det rör sig om nåt halvdant (jag fetade ordvalet: "så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat").

Jag tror att nödutgången fanns innan och berör Moas insjuknande och kommande diagnos; att tanken har funnits som ett slags "om" och jag tror det är Hanna. Inte som drivande part, inte ondska, inte dominant - utan snarare som hönsmamma med äkta oro och ångest. Jag tror fortsättningsvis att Oskar blev lika depressiv på hösten av samma anledning och där börjar de grotta ihop sig på ett riktigt farligt sätt.

För övrigt är det ett föräldrapar som är väldigt övertydliga med avskedsförklaringar, testamente och ytterligare nåt praktiskt brev. Vad det gäller ordval "beslut" så tror jag det kan kopplas till Moas diagnos, att det tar form där - men frågan är om "beslut" rör sig om detta övertydliga man även kan se hos vissa personligheter, att det nästan blir en överdrift att förklara hur långvarigt välgenomtänkt det är (inte impulsivt). Jag har det där "Agahta Christie" brevet i åtanke, AÖs bedyrande likaså. Vi är minsann så sunda mentalt, stabilt som fan.
Citera
2019-03-13, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, ja. Kanske det. Men det är fortfarande ofattbart för oss utomstående hur 2 föräldrar - med till synes bra ekonomi och övrigt bra levnadsförhållanden, bra jobb, släkt osv kan begå ett så ofattbart brott.

Du har på många sätt genom en massa tänkbara bra länkar förklarat hur det ens är möjligt. Men någonting fattas fortfarande för att förklara hela bilden. Trots allt jag har läst här av olika postare, så har jag (ursäkta) känslan av att det är något i allt detta som inte stämmer. Hoppas bra att vi alla så småningom kan få en bättre förklaring än hitytills.
Jag tror inte alls att polisen ljuger. Men att de av någon anledning inte har berättat allt. Antagligen för att skona de efterlevande.
Dom skonar via att visa respekt men;
dom är likaväl skyldiga att hålla käften inom en viss ram relaterat till förundersökningssekretess för att Fu inte är nedlagd då pressträffen sker.
Citera
2019-03-13, 23:36
Medlem
Tack snälla! När jag öppnar länken hamnar jag tyvärr bara på min egen startsida på Facebook men om du kan se videon, kan du jämföra flickan på videon och bilden på insta, om det rör sig om A?
Citat:
Citera
Medlem
Jag har tidigare arbetat med att utreda föräldrar för socialtjänstens räkning, där man alltså utreder föräldrar eller förälder där det kan finnas en oro utifrån föräldraförmåga. En viktig aspekt i riskbedömningen man gör är hurvida föräldrarna är benägna att söka hjälp om det blir svårt, eller om de av någon anledning tenderar att vilja "sköta det själva" framför att be om hjälp/avlastning/stöd från socialtjänst eller sjukvård. Även föräldrar med en ganska omfattande problematik (ang. svår livssituation, psykosociala problem, psykisk ohälsa, missbruk etc.) kan få fortsätta ha omvårdsnadsansvar för sina barn - sålänge man bedömer att de är benägna att söka hjälp om de känner att livet blir övermäktigt, att de börjar må sämre själva så det går ut över barnen, eller behöver stöd/avlastning.

Det är väl (bland annat) avseende detta som O och H fallerade totalt som föräldrar. Man måste som förälder överkomma stoltheten och sträcka ut en hand till de myndigheter som har till uppgift att hjälpa familjer och skydda barn om man märker att man börjar må väldigt dåligt själv. Om man som förälder börjar bli såpass överbelastad, eller få så mörka tankar, att det riskerar att gå ut över barnens välbefinnande måste man vända sig till utomstående och be om hjälp.

[quote=develi|67015013]Det är väldigt tragiskt att barnen dog och det är förbannat tragiskt att ingen av dem satte ner foten och stoppade den andre.

Att de påverkar varandra i fel riktning.
Citera
Medlem
Citat:
Och här är bild på den svarta tavlan:
https://minfil.com/87c2z6d1b1/6368A9CA-73CF-4038-80F7-86145C605A2D.jpeg

Varför sprider du virus? Hoppas att du inte visste det.
Citera
2019-03-13, 23:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det är just där många misslyckas och misstolkar de som försöker göra det som att de försvarar handlingen som sådan eller/och försvarar förövaren/förövarna. När dessa snarast använder de enda sättet att förstå hur det kan inträffa för att kunna möjligen kunna förhindra att det sker igen.
Det är där forskningen är viktig via studier utifrån de som överlevt eller ångrat sig av nån anledning samt avskedsbrev och om de sagt nåt till efterlevande. Utifrån detta härstammar typologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in