2019-03-13, 23:10
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det ska inte krävas superpiloter med en IQ över 130 för att flyga moderna plan. De ska kunna flygas av människor och anpassas till människor. Och till en normal logik.
Nej, men det krävs viss intelligens och utbildning.
Det finns många saker som kan verka ologiska om man inte förstår sammanhanget.

Citat:
När ett plan störtdyker trots full gas och spaken bakåt är det allvarligt. Det är så förbannat amerikanskt med stödjande mjukvara plus uppdateringar som ska fixa allt - till och med instabilitet på ett nytt plan.
"Typiskt amerikanskt", säger du? Har du hört talas om Airbus? Exempelvis AF447

Citat:
USA är på väg ner som nation. De här krascherna är början på nedgången.
Det började långt innan dessa haverierna.

Jag önskar folk kunde ha lite mer tålamod, och låta utredarna jobba i fred.
Citera
2019-03-13, 23:18
Medlem
Som utvecklare av säkerhetskritisk firmware är det onekligen en skandal om man känt till brister i flygsystemet, speciellt med tanke på att det är ett Amerikanskt företag med en anglosaxisk rättsuppfattning. Dessutom minns vi problemen med Dreamlinerm, undrar hur det är med valideringsrutinerna inom företaget och dess underleverantörer.
Det kan bli ett civilrättsligt "case" av detta som troligen kommer kosta enorma summor. Det som är brukligt är en stämning som bygger på "failure to warn", dvs man har ett känt problem som man inte informerar brukaren om.

https://www.wsj.com/articles/boeing-withheld-information-on-737-model-according-to-safety-experts-and-others-1542082575

Huga
Senast redigerad av Samuellittle 2019-03-13 kl. 23:27. Anledning: källa
Citera
2019-03-13, 23:22
Moderator
OYs avatar
CNN citat;

The company that provided the satellite data that informed the FAA's decision to ground Boeing's Max 737 planes did so on Monday, according to Jessie Hillenbrand, director of Public Relations at Aireon.

.....

Hillenbrand said they don't have any information about the crash itself. But the data sent shows the flight's path as captured by satellites as it travels. She said the "aircraft transmits its position twice a second, our satellites catch it. We have caught that data in real time and provided that to authorities."

Och Aerion gav uppgifterna enligt artikeln till FAA som därefter beslutade om flygförbud idag.

Det låter märkligt att FAA fattade beslut idag på uppgifter som FR24 tillhandahöll i realtid och som har varit allmängods i dagar?

Det här stämmer inte. Reklamkampanj för Aerion eller har man lämnat över ännu okända uppgifter, vad i så fall som inte FR24 har snappat upp?
Citera
2019-03-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Undrar vad piloterna så till passagerarna som satt på dessa plan.

"Hmmmm piloten talar, tyvärr får vi inte flyga in i Europa på grund av att samma flygplan som ni just nu sitter i har kraschat två gånger på kort tid, harkl, harkl"
Vart befinner sig detta plan nu? Hittar det ej.
Citera
2019-03-13, 23:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
CNN citat;

The company that provided the satellite data that informed the FAA's decision to ground Boeing's Max 737 planes did so on Monday, according to Jessie Hillenbrand, director of Public Relations at Aireon.

.....

Hillenbrand said they don't have any information about the crash itself. But the data sent shows the flight's path as captured by satellites as it travels. She said the "aircraft transmits its position twice a second, our satellites catch it. We have caught that data in real time and provided that to authorities."

Och Aerion gav uppgifterna enligt artikeln till FAA som därefter beslutade om flygförbud idag.

Det låter märkligt att FAA fattade beslut idag på uppgifter som FR24 tillhandahöll i realtid och som har varit allmängods i dagar?

Det här stämmer inte. Reklamkampanj för Aerion eller har man lämnat över ännu okända uppgifter, vad i så fall som inte FR24 har snappat upp?

FR24 bygger på markbaserade mottagare som har relativt kort räckvidd. Vi vet även att det finns några minuters glapp mellan slutet på FR24-data och kraschögonblicket.

Om jag förstår det rätt så är Aireon ett satellitbaserat system för att ta emot ADS-B data, Aireon bör mao ha betydligt bättre täckning och kan därför ha data för de sista minuterna.
Citera
2019-03-13, 23:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kartläggning av Ethiopian Airlines EA 302s sista, korta flygning
Jag tänkte göra ett försök att utgående från den begränsade information som är tillgänglig, från FlightRadar och media, kartlägga flygningen så gott det går och illustrera resultatet grafiskt.
Det gäller i första hand sträckning, höjd, hastighet och höjd över marken.

Så här har jag uppskattat flygningens sträckning. "Karta" med bara latitud och longitud. Jag kan göra t.ex. kml, kmz eller csv till Google Earth eller Map.

https://ibb.co/WtLqFWw

Så här har jag använt tillgänglig information.
FlightRadar, så långt det finns data som förefaller rimliga.
Mellan sista punkten från FlightRadar och kreatern som planet orsakade när det kraschade har jag försökt uppskatta vägen utgående från en rimlig svängradie, med hänsyn till hastighet och höjd.
Under perioden då "säkra" data finns från FlightRadar var höjden aldrig mer än ca 300 m över marken.
I svängen har jag tillåtit 20° bankning och ca 1°/s. Är det rimligt, med tanke på höjden och att problem har gjort att besättningen begärt att få gå tillbaka till HAAB/ADD?

Avstånd fågelvägen från takeoff 07R till sista datapunkt från FlightRadar: 22 km (11,8 NM).
Avstånd fågelvägen från sista datapunkt från FlightRadar till nedslagsplatsen: 33 km (17,8 NM).

Några bilder från nedslagsplatsen

Kreatern från marken
https://si.wsj.net/public/resources/images/B3-DJ897_2ECRAS_M_20190311092629.jpg
https://cbsnews1.cbsistatic.com

Kreatern från luften
https://www.nairaland.com/attachments/8960823_20190311140133_jpega819577b3106578967fe672 6ab60c25b
https://ibb.co/bsRvgYt

Om ett plan kraschar med liten vinkel så blir det ett långt dike.
Hur brant måste ett plan gå ner för att det ska bli en kreater?

Då kan den här snubben som jag brukar kolla på mellan varven vara till hjälp för dig.

Rekommenderar alla att se klippet, här förklaras en hel del kring det som är känt. Kan räta ut en del skrynkliga pannor i tråden.

https://youtu.be/XKmS866ZTaQ
Citera
2019-03-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Vart befinner sig detta plan nu? Hittar det ej.

Det är från igår när två max 8 på väg till Prag snurrade runt runt i väntan på en alternativ landningsplats efter flygförbudet i Europa. Ett hamnade i Tunis och det andra i Ankara.
Citera
2019-03-13, 23:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
FR24 bygger på markbaserade mottagare som har relativt kort räckvidd. Vi vet även att det finns några minuters glapp mellan slutet på FR24-data och kraschögonblicket.

Om jag förstår det rätt så är Aireon ett satellitbaserat system för att ta emot ADS-B data, Aireon bör mao ha betydligt bättre täckning och kan därför ha data för de sista minuterna.

Men vad skulle det ha för betydelse för FAA bedömning och beslut idag?

Vad har nedslagsplatsen öht att göra med bedömningen av risken för fler haverier?

Läste någonstans att även fynd på nedslagsplatsen har ingått i bedömningen, vad kan det vara tro?
Citera
2019-03-13, 23:46
Medlem
Ser väldigt illa ut att man använder grävskopa på en haveriplats med 150 döda. Men vad kan man begära av hottentotter. Usch!
Citera
2019-03-13, 23:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men vad skulle det ha för betydelse för FAA bedömning och beslut idag?

Det har jag ingen aning om, jag bara förklarade att Aireon troligtvis har mer data än FR24.

Men om man ska spekulera har de väl data som visar att planet uppförde sig liknande LionAir under de sista minuterna.
Citera
2019-03-13, 23:49
Medlem
Fel.
Citera
2019-03-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är från igår när två max 8 på väg till Prag snurrade runt runt i väntan på en alternativ landningsplats efter flygförbudet i Europa. Ett hamnade i Tunis och det andra i Ankara.
Ok, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in