2019-03-13, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Bevisföring inkomplett:
Jag kanske är lite trög, men jag förstår inte vad alternativet till guds existens skulle vara i verkligheten. En gudlös tillvaro är i mitt tycke ett bevis på att allt och alla skulle vara enbart datorsimuleringar. En hiskeligt stor sådan, rentav obegränsad mängd information, som Hawking skrev skämtsamt om den gamla damen som menade att världen är en platt skiva som vilar på en sköldpaddas rygg, vilandes på sköldpaddor hela vägen. Nej Guds kropp existerar hellre och innebär att teknikens design är begränsad därmed. Kött och blod är konkreta ting och liv är ett materiellt fenomen som har immateriellt inslag i medvetandet. Jag tror att tekniska framsteg kan komma att bevisa själens existens, likt man gör med elementarpartiklar i en partikelaccelerator. Tills dess får man positionera sig väl i tillvaron, och argumentera för sin sak. Men om du upplevt det jag gjort skulle du antagligen tro likadant som jag så jag undanber mig för meningslösa epitet som galet frälst eller dylikt. Det ingår i helheten att vissa stunder i livet vara helateist för att i allt som helhet vara det omvända. Vi har en reptilhjärna som ibland spelar storhjärnan ett spratt. De stora talens lag och teodicéproblemet är reptilhjärnans bästa vänner. Storhjärnan är mer listigt intuitivt analyserande än så.

Hmmm. Har du hört talas om "falska dikotomier"?
Citera
2019-03-13, 18:31
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så vad menade du egentligen med "Din relation till Sanningen är Personlig"?
Att alla objekt/subjekt har en egen ”personlig” (unik) position inom vårt totala universum.
Alltså att ingen partikel(del) har exakt samma position i Universum som en annan partikel(del).
Allt är relativt och relateras olika beroende på position och tillstånd.
Citat:
Självklart inte. Det är inte jag, som presenterar (filosofisk) "absoluta" postulat på Fb. Det dom som presenterar pseudo-bevis för 'gud' som står för sånt.
Tsk, tsk
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-13 kl. 18:35.
Citera
2019-03-13, 21:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Har det kommit fram något mer bevis än: "för att jag tror det"?
Citera
2019-03-13, 22:21
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Hmmm. Har du hört talas om "falska dikotomier"?

Visst, men jag menar inte att det endast finns dessa två alternativ jag presenterade. Alternativet till att gud existerar är i mitt tycke att gud inte existerar därav två alternativ och till det senare kanske det finns flera förklaringar till alltings uppkomst och jag tänker mig att ett multiversum är en simuering. Jag föreslår att naturen är designad i båda fallen, i första fallet av gud i andra fallet av en dator. Men det kanske är samma sak egentligen och då är det vare sig en dikotomi eller falskt. Jag menar för övrigt inte att man måste välja att tro gud existerar eller inte rent allmänt men i den här tråden handlar det om att avgöra om det är antingen eller som gäller och diskutera motiv till agnosticism lär ju knappast medföra ett bevis för denna tråd, så därför tar jag inte upp det.
Citera
2019-03-13, 22:25
Medlem
Citat:
Visst, men jag menar inte att det endast finns dessa två alternativ jag presenterade. Alternativet till att gud existerar är i mitt tycke att gud inte existerar därav två alternativ och till det senare kanske det finns flera förklaringar till alltings uppkomst och jag tänker mig att ett multiversum är en simuering. Jag föreslår att naturen är designad i båda fallen, i första fallet av gud i andra fallet av en dator. Men det kanske är samma sak egentligen och då är det vare sig en dikotomi eller falskt. Jag menar för övrigt inte att man måste välja att tro gud existerar eller inte rent allmänt men i den här tråden handlar det om att avgöra om det är antingen eller som gäller och diskutera motiv till agnosticism lär ju knappast medföra ett bevis för denna tråd, så därför tar jag inte upp det.
Antingen existerar en gud, flera gudar eller ingen gud. De tre alternativen finns.
Citera
2019-03-13, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Föreslår att du ser på klassiska Moses filmer för art få svaret.
Citera
2019-03-13, 22:54
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Antingen existerar en gud, flera gudar eller ingen gud. De tre alternativen finns.

Det är både korrekt och inte korrekt. Korrekt om man generaliserar bevisföring till en språklig kamp. Inte korrekt om man ser att flera gudar alternativet inte är komparativt med de andra alternativen. Egentligen säger du att det finns oändligt med alternativ då,. 0,1,2,3,4..oändligheten är antalet gudar som existerar. Du förutsätter vidare att antalet gudar är heltal. Heltal är något vi har i vårt matematiska universum. Men i multiversum kan t.ex. tre äpplen här vara 3,0000001 äpple i ett annat universum i en annan talrymd. Som valutors växelkurser ungefär.
Citera
2019-03-13, 23:05
Medlem
Citat:
Det är både korrekt och inte korrekt. Korrekt om man generaliserar bevisföring till en språklig kamp. Inte korrekt om man ser att flera gudar alternativet inte är komparativt med de andra alternativen. Egentligen säger du att det finns oändligt med alternativ då,. 0,1,2,3,4..oändligheten är antalet gudar som existerar. Du förutsätter vidare att antalet gudar är heltal. Heltal är något vi har i vårt matematiska universum. Men i multiversum kan t.ex. tre äpplen här vara 3,0000001 äpple i ett annat universum i en annan talrymd. Som valutors växelkurser ungefär.
Äpplen existerar även om du lägger till decimaler, i ditt exempel.
Likaså med växelkurser, allt över 0 är ju ett existerande värde.
Citera
2019-03-14, 00:42
Medlem
AXKYA131313s avatar
Sanningen är i egentlig mening Odiskutabel!

Hur pass skall man behöva upprepa sig?
.
Sanningen tvekar aldrig - till Skillnad från det subjektivt objektiva! Ifrågasättande Medvetandet!
.:.
Sanningen ÄR.(punkt)
.
Massa som behöver Relateras för att ens existera och dessutom ifrågasätta och känna igen för att förstå...
Vi avbilder kommer aldrig besitta Sanning1., den saken är Klar för Alla utom dem med osinnligt makt- komplex/missbruksproblem.
.
Vi kan som bäst försöka presentera våra skuggbilder av den skugga vi tror att vi uppfattat.
.:.
Att idioter sedan till sista droppen förmödar argumentera för att skuggans skuggbild inte är total sanning... den synden är idiotens eget fel.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 00:51.
Citera
2019-03-14, 00:51
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Äpplen existerar även om du lägger till decimaler, i ditt exempel.
Likaså med växelkurser, allt över 0 är ju ett existerande värde.

Gud är 0. I nollan smälter det som är intighet i lägre dimensioner samman med det som är totalitet i högre. Och omvänt. Du är smart kiss74! Du borde inte sitta här och punktera gudsbevis hela dagarna. Läs något mer utmanande, som 11-dimensionell M-theory.
Citera
2019-03-14, 00:57
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
[b]

den synden är idiotens eget fel.

Det är roligt att synda. Och åtminstone spännande med botgöring för dom. Livet är alltså en win-win situation, där allt har sin tid. Var inte så upprörd på människor som inte befinner sig på din evolutionära nivå.
Citera
2019-03-14, 01:11
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Det är roligt att synda. Och åtminstone spännande med botgöring för dom. Livet är alltså en win-win situation, där allt har sin tid. Var inte så upprörd på människor som inte befinner sig på din evolutionära nivå.
Visst kan det vara roligt.. men hur mycket är ”rolig” självförnekelse värt? Allt eller?
Jag önskar väl egentligen erkänna mig besegrad för att sedan leva i lycklig nöjdhet med lögn och halvsanning..
Men att tro, ifrågasätta och öppna upp för kritik är helt enkelt det angreppssättet jag valt.
Så länge jag själv utvecklas så spelar det faktiskt ingen roll hur många som bli idiotförklarade på Flashback.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in