2019-03-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Då ligger en dokumentär uppe på SVT-play angående denna olycka.
En dokumentär i 2 delar där man i del 1 får följa en av de drabbade och hennes liv efter olyckan.
Del 2 handlar mer om själva räddningsinsatsen och man får höra vad brandmän, sjuksköterskor med flera minns från olyckan.

Det var lite jobbigt att se den för en som är från kommunen och "känner/vet vilka" ett antal av barnen är.

Dessutom tror jag det är imorgon rättegången drar igång.
Ja nu börjar sju - åtta förhandlingsdagar i Borås tingsrätt (efter att tidigare planerats till Östersund och Varberg). Extra åhörarplatser fixas eftersom så mång berörda.
Busschaffisen åtalas för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik, samt ev något mer.
Mot Bergkvarabuss förs ingen talan.

Länk till programmen (10 mars - till 6 september 2019):
https://www.svtplay.se/video/21358098/sorgen-mitt-i-bygden/sorgen-mitt-i-bygden-sasong-1-bussolyckan-utanfor-sveg
Citera
2019-03-13, 13:58
Medlem
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2017/04/det-har-galler-for-resor-till-och-fran-lastbilen/

Åklagaren menar att den timme som busschauffören körde bolagets bil till bussen ska räknas som körtid.
Citera
2019-03-13, 14:14
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2017/04/det-har-galler-for-resor-till-och-fran-lastbilen/

Åklagaren menar att den timme som busschauffören körde bolagets bil till bussen ska räknas som körtid.

Där kommer nog inte åklagaren att ha nått att hämta.
I princip så kan du som yrkesförare köra ett varv runt Jorden med din privata bil när du har parkerat bussen och gjort kväll.
Sjukt? Det kan man ju tycka men så är reglerna. Föraren har inte brutit mot vilotidsreglerna. Är det det som åklagarens åtal hänger på så kan dom lägga ner allt innan det ens börjat.
Citera
2019-03-13, 18:34
Medlem
Fy fan vad tragiskt om föraren åker dit nu. Ska jag vara helt ärlig tycker jag bolaget är minst lika medskyldiga till detta då dom satte en ensam förare på en 10 timmar lång sträckan Usel planering.
Citera
2019-03-13, 19:43
Medlem
Finns ju en hel del indicider såsom hjulspårens beskaffenhet och professorns trötthetssimulering, där den sammantagna bilden blir att chauffören sannolikt nickat till eller varit för trött för att köra ordentligt, vilket ju är olagligt, lika vansinnigt som att köra rattfull. Frågan är vad en busschaufför som plötsligt blir trött har för alternativ? Kan man bara ringa för avlösning när man blir tvärtrött?

Chauffören säger att han sov bra och länge under natten och två timmar på e.m. Dock var han ju lite äldre och kanske ändå blev tvärtrött under färden och somnade till när resten av passagerarna satt och snarkade och vägen var dödligt trist. Han har mina sympatier, förmodligen är det inte enkelt att bli avlöst eller få gå och lägga sig i busssen och sova i det läget, vore intressant om vi har nån busschaffis i tråden som kan berätta hur det ligger till med dylika oväntade trötthetssituationer som måste uppstå nu och då trots att man vilat före enligt konstens alla regler?
Citera
2019-03-13, 20:23
Medlem
zoomlanders avatar
Det första jag tänkte var: Dubbeldeckare, Åldern på föraren, mobilsurf?, tidpunkten för olyckan.
Att man ens kör med den typen av buss på en sån resa? allt annat än motorväg är en skandal i sig. Sedan borde det vara ålderskrav på förare. ej över 40 år. I dessa yrken är erfarenhet begränsad. du kör inte bättre när du är 60 än 35, tyvärr är det så att ingen vill ha de jobben i yngre ålder pga av lön status etc.Helt uppenbart att det är föraren som gjort något fel. Man åker inte av där annars. Dessutom avfärdades hans bortförklaringar av tjälskott och att bussen inte gick att styra. Ta ditt ansvar människa. Har du gjort fel så stå för det.
Citera
2019-03-13, 21:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Det första jag tänkte var: Dubbeldeckare, Åldern på föraren, mobilsurf?, tidpunkten för olyckan.
Att man ens kör med den typen av buss på en sån resa? allt annat än motorväg är en skandal i sig. Sedan borde det vara ålderskrav på förare. ej över 40 år. I dessa yrken är erfarenhet begränsad. du kör inte bättre när du är 60 än 35, tyvärr är det så att ingen vill ha de jobben i yngre ålder pga av lön status etc.Helt uppenbart att det är föraren som gjort något fel. Man åker inte av där annars. Dessutom avfärdades hans bortförklaringar av tjälskott och att bussen inte gick att styra. Ta ditt ansvar människa. Har du gjort fel så stå för det.

Svårt att köra på motorvägar som inte finns. Finns det ens några motorvägar i inlandet i Norrland? Det är väl i stort sett bara enfilig väg förutom möjligtvis i närheten av någon större ort.
Citera
2019-03-13, 22:23
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Svårt att köra på motorvägar som inte finns. Finns det ens några motorvägar i inlandet i Norrland? Det är väl i stort sett bara enfilig väg förutom möjligtvis i närheten av någon större ort.

Ja då kanske man väljer en annan buss till ändamålet, alternativt en buss och en minibuss
Citera
2019-03-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Fy fan vad tragiskt om föraren åker dit nu. Ska jag vara helt ärlig tycker jag bolaget är minst lika medskyldiga till detta då dom satte en ensam förare på en 10 timmar lång sträckan Usel planering.
Tyvärr är det så i Sverige, för dyrt för företagen att ha fler anställda. Vilket resulterar i mer press på individen, vilket gör att fler olyckor som dessa framkommer..
Citera
2019-03-13, 22:59
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durmazbrorsa
Tyvärr är det så i Sverige, för dyrt för företagen att ha fler anställda. Vilket resulterar i mer press på individen, vilket gör att fler olyckor som dessa framkommer..

Så är det ju, bussbolaget och föraren är tillsammans skyldiga för olyckan. De har ansvaret.

håller delvis med men skulle säga att det snarare är att företagare i Sverige är för giriga och ska ha kakan själv då blir det mer press på de anställda. de fattar inte att det kostar pengar att anställa någon. Men att det sen lönar sig. De vill inte betala. I detta fallet extra synd då de säkert kunde fått mer pengar utan vidare om de yrkat på det.
Citera
2019-03-13, 23:36
Medlem
meas19s avatar
Man får jobba max 10 tim + rast om du jobbar under tiden 01-05 på natten. Men transport kan ge dispens på upp till 12 tim + rast, och det är många åkare som inte kan klara natten på 10 tim utan behöver längre tid på bilarna. Självklart är man trött om man varit vaken hela natten, nu vet jag inte hur chauffören sov. Men om han vaknade 08 dagen innan och sov 2 tim på dagen så har han bara sovit 2 tim på 24 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns ju en hel del indicider såsom hjulspårens beskaffenhet och professorns trötthetssimulering, där den sammantagna bilden blir att chauffören sannolikt nickat till eller varit för trött för att köra ordentligt, vilket ju är olagligt, lika vansinnigt som att köra rattfull. Frågan är vad en busschaufför som plötsligt blir trött har för alternativ? Kan man bara ringa för avlösning när man blir tvärtrött?

Chauffören säger att han sov bra och länge under natten och två timmar på e.m. Dock var han ju lite äldre och kanske ändå blev tvärtrött under färden och somnade till när resten av passagerarna satt och snarkade och vägen var dödligt trist. Han har mina sympatier, förmodligen är det inte enkelt att bli avlöst eller få gå och lägga sig i busssen och sova i det läget, vore intressant om vi har nån busschaffis i tråden som kan berätta hur det ligger till med dylika oväntade trötthetssituationer som måste uppstå nu och då trots att man vilat före enligt konstens alla regler?
Citera
2019-03-13, 23:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Ja då kanske man väljer en annan buss till ändamålet, alternativt en buss och en minibuss

Så kan man ju absolut se det, men dubbeldäckare används i många (alla?) av de norrländska länen vid länstrafik i inlandet. Så det är inte på något vis ovanligt eller onormalt att de körs dagligen på enfiliga inlandsvägar. Det finns ju inga eller få tåg att åka och avstånden är stora, så man behöver större bussar. Menar inte att det är rätt eller fel, däremot anses det inte fel av myndigheterna att den typen av buss används på dessa vägar.

I det här fallet tycker jag bussbolaget gjorde fel som inte hade 2 chaufförer i bussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in