Citat:
Ursprungligen postat av
Discgear
Ditt största problem är att Malm inte talat om 1-3% när det gäller en konditonsidrott som längdskidor, snarare 3-5% (se mitt förra inlägg) i enlighet med empirin inom området.
Det är inte
mitt problem. Jag har, som jag upprepat flera gånger i tråden,haft uppfattningen 5 % (vilket du även uppmärksammade från december 2018).
Det Malm bekrev i Rapport från 27/2 (som tyvärr inte längre är tillgängligt på SVT Play) var just 1-3 %. Han gick till och med in på just 1 % och sade att det handlar om drygt 20 sekunder på 15 km, vilket kan vara skillnaden mellan att bl etta och att bli åtta.
Det som bör betänkas är att längdåkning visserligen är en konditionsidrott, men att ett skidlopp innehåller många gliidpartier. Där är framför allt materialet avgörande. Motsvarande finns inte i löpning. I löpning måste man gå på hela tiden även utför (om det är terränglöpning). Det finns inga materialskillnader att tala om. De högre värdena i intervallet handlar nog mer om effekten för löpning.
Citat:
Min konklusion är att de flesta norska åkarna är "rena", med en mkt generös tolkning av gällande regler. Johaug (och Sundby, möjligen Björgen) har sedan länge passerat alla gränser för vad som är anständigt. Och!, jag tror Weng, Klabo, Flugstad m fl är "rena" med en generös tolkning av Wadas regulatur.. Johaug och Sundby? Bevisligen nej.
Min tolkning är...
...att Sundby använt mer astmamedicin än tillåtet och att hela astmamedicineringen är något som används mer för prestationsförbättringar än för återställning.
...att Johaughistorien haltar betänkligt och att det finns två alternativa föklaringar, antingen är det ren dopning som ligger bakom eller så har någon annan än läkaren köpt ut salvan.
Min slutsats är...
...att loppet är kört för alla som tror att de ska kunna förändra det som är ett faktum, nämligen att domen har fastställts och avtjänats samt att de som betyder något har tilltro till Johaug.