2019-03-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den du svarar skrev nåt märkligt igår om att föräldrarna fått sista ordet som martyrer i ME-lobbyns tjänst.
Sen att man kan läsa mellan raderna att det är barmhärtighetsmord.

För det första verkar det vara otroligt bristande läsförståelse om subtypen mercy killer, altruistic eller barmhärtighetsmord då det går på repeat som om vissa tror att det ska tolkas som om de var barmhärtiga när de mördade barn.

För det andra verkar man inte öht begripa att det är mer information släppt än vad polis öht är skyldig till vid nedlagd Fu. De facto kunde vi sitta med noll information och på sin höjd ett kort pressmeddelande när Fu är nedlagd. På sin höjd.

Det blir inte mer informativt än vad polis släpper och skaver det så får man hänge sig åt juridik och lagändring.
Det lönar med andra ord inte att gnälla på bristande insyn, skylla på anhöriga, mörkläggning eller vad man nu patetiskt ägnar sig åt.

För det tredje så verkar man inte begripa att det inte är en högläsning ur FUP utan snarare en sammanfattning.

Om man tar sig tid och läser polisens pressmeddelande så framgår det mer än övertydligt att det inte är en citerad mening deras slutsatser baseras på.
Detta brev är riktat till anhöriga och inga andra och dess helhet har vi ingen aning om mer än i stora drag.
Polisens slutsatser i en förundersökning är givetvis en sammantagen bild baserat på ALL fakta som samlats in.

Pressmeddelande från polisens hemsida 19 januari:
Jag tror det har klarlagts tusen gånger i denna tråd att det inte är vi som tycker det var barmhärtighet utan vad vi tror att föräldrarna trodde. Hur svårt kan det vara att förstå det?!
Martyrer, lobby etc massa trams och påhitt.
Jag tror nog polisen tänkt några gånger att de kunde skitit i att gå ut med den infon de gjorde. Det gjordes för att mainstream skulle kunna lägga ner rykten och spekulationer

Polisen följer bara lagen när ingen går att åtala ja så de har gjort mer än de behövde. Vill minnas att polisen tom sa att de lagt ner mycket krut på denna utredningen pga den var så unik.

Ingen vinst i detta fall. 4 människor borta som borde ha levt och tagit emot hjälp.
Det positiva är väl att det är unikt med gemensamt.
Citera
2019-03-13, 17:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När jag började medicinera med SSRI var jag för sjuk att terapi skulle vara meningsfull alls. Tog mig knappt ur sängen på månader och var ej möjlig att föra samtal med. Terapi kom långt senare med i bilden.

Eftersom jag varit aktiv i nationella grupper av utmattade och lett lokala grupper vet jag att många delar min erfarenhet.

Jag delar alltså inte din uppfattning att SSRI är värdelöst utan terapi. Terapi, rehabilitering av allehanda slag är viktigt men när i tiden det sätts in är individuellt.

Dessa två föräldrar arbetade både heltid och visade inga uppenbara tecken av att vara mer än slitna och överansträngda, men inget direkt oroande.
Väldigt bra beskrivet Remark. Om nu föräldrarna var deprimerade (det finns likaväl de som tar sig ur sängen och spelar rollspel tills de stuper) - så kan man räkna ut hur svårt omgivningen hade haft det för att nå dem överhuvudtaget när det gått ner till en viss nivå gällande stämningsläge.
Depression kan ta sig många uttryck oavsett om det givetvis finns klara diagnoskriterier. Människor är unika individer, olika personligheter.
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Gällande kunskap om psykisk ohälsa finns fortfarande skrämmande stora kunskapsluckor både bland allmänheten och inom vården. Rutinkontroller av olika slag, och mer pengar till forskning vore önskvärt. Plus mer "livskunskap"/känslohantering i skolan kanske. Den psykiska ohälsan skördar många offer i vårt samhälle, och även om dessa föräldrar inte tycks ha haft någon psykisk sjukdom (ej dokumenterad av vården) så var de i alla fall rejält utmattade och upplevt ensamma i sin förtvivlan. Sen gällande döttrarna befarar jag att de också hade det jobbigt med nedstämdhet och oro och kanske ångest.
Bedrövliga luckor till och med. Bra reflektioner, in med Antonovsky i kursplanen för en salutogen syn och mer om krishantering. Sjukvården behöver definitivt förbättras gällande psykisk ohälsa.
Det är väl det vi, nästintill alla, har gemensamt: Livet är en roller coaster och inte bara ur en nöjessynpunkt.
Läste en mening, några få ord, från en som begått självmord som berörde mig djupt:
Jag vill egentligen leva men jag orkar inte mer.
Citera
2019-03-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och hur skulle det kunna vara brister i bevisningen?

Hur skulle du kunna påvisa det genom att läsa den FUP som inte har släppts än?

Rena konspirationsteorier har polisen redan avfärdat så vad menar du skulle förändra spelplanen?

Det finns andra än jag som kommer att läsa denna offentliga förundersökning och bedöma om den är robust.

Det finns inga hinder för polisen att redogöra för den tekniska bevisningen och förtydligade vad som stödjer deras teori om gemensamt planerande. Därigenom utesluta brister i bevisningen. Alla parter vinner på det.

Vad menar du med att polisen redan avfärdat något?
Citera
2019-03-13, 18:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det finns andra än jag som kommer att läsa denna offentliga förundersökning och bedöma om den är robust.

Det finns inga hinder för polisen att redogöra för den tekniska bevisningen och förtydligade vad som stödjer deras teori om gemensamt planerande. Därigenom utesluta brister i bevisningen. Alla parter vinner på det.

Vad menar du med att polisen redan avfärdat något?

Dom kommer att få läsa vad polisen väljer att lämna ut, inget annat, vi har ju inte sett att det kommer en FUP än, beslut skulle ju komma i början på denna vecka och ännu har inget kommit.

Polisen redogör för precis vad de vill, faktum är att vi fått veta ovanligt mycket när det gäller ett sådant här fall som aldrig kommer att prövas i rätten.

Polisen har redan avfärdat konspirationsteorier som att O skulle vara ensam skyldig t.ex.
Citera
2019-03-13, 18:20
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, jag tillhör definitivt inte sc!

Tyvärr ges inte terapi tillsammans med preparaten i den utsträckning det skulle behövas. Endast i den kombon kan jag tänka mig att preparaten har avsedd verkan.

Har svårt för grupperingar med snäva ramar där alla måste tycka och tro likadant om precis allt. Vare sig det gäller inom politiken eller här på fb.

I övrigt tillåter jag mig att ha mina egna åsikter så får andra ha sina.

Men där kan jag hålla med dig, att kbt t ex är ett utmärkt komplement. Tyvärr så finns det inte så många utbildade psykologer på vårdcentralerna. Det skulle behövas, det är inte alla som har råd med 900 kr per besök till terapi. För det bör ju vara en professionell sådan....
Citera
2019-03-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Men där kan jag hålla med dig, att kbt t ex är ett utmärkt komplement. Tyvärr så finns det inte så många utbildade psykologer på vårdcentralerna. Det skulle behövas, det är inte alla som har råd med 900 kr per besök till terapi. För det bör ju vara en professionell sådan....

Ja, tyvärr ingår det inte i högkostnadskortet.

Kanske hade familjen i Bjärred haft råd, eftersom de var högavlönade. Men av någon anledning blev det inte så. Jag förringar inte alls deras lidande, men deras beslut blev katastrofalt.

Men de flesta har inte alls råd med terapeuter/psykologer.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-13 kl. 18:29.
Citera
2019-03-13, 18:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså det var bara tal om ett verktyg - inte hammare. Hammare var min spekulation. Visst kan man se en mortel kanske också som verktyg, men jag hade tänkt mer på köksredskap då.

Varför ska man överhuvudtaget fundera på detta? Därför att det kan vara (spekulation obs!) ännu en indikation om hur illa detta var genomtänkt. Mer en impulshandling. Men som sagt att hela familjen befinner sig i köket medan O krossar tabletterna med ett verktyg - det är för absurd.

Jag antar att barnen var på ovanvåning. Att man kanske vill ge dem tabletterna i någon form, men det gick inte.
De strypta/kvävda låg redan i sina sängar; en hade fått i sig en större mängd lugnande läkemedel i samband med den nyligen avslutade middagen; fömådde sedan ändå agera och utkämpa sin sista strid under kraftfullt motstånd. - Ett par persiennlinor skars av, en hängningssnara säkrades i trappräcket, köksbordet anpassades till trappan, en ask tabletter hälldes ut på ena bordshalvan; på den andra låg dokument avsedda för eftervärlden. Biffbultaren hämtades från diskbänken, och strax hade en handfull finpuvriserade små korn svepts ned i ett vattenglas. Bordet bestegs, en sista knäböjning över glaset, positionering i snaran, giftbägaren tömdes; rätt ögonblick att fota undan bordet inväntades.

Detta skedde på Hanna-dagen tillika Twelfth Night, eller vad ni vill - men helt enligt regelboken.
Citera
2019-03-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dom kommer att få läsa vad polisen väljer att lämna ut, inget annat, vi har ju inte sett att det kommer en FUP än, beslut skulle ju komma i början på denna vecka och ännu har inget kommit.

Polisen redogör för precis vad de vill, faktum är att vi fått veta ovanligt mycket när det gäller ett sådant här fall som aldrig kommer att prövas i rätten.

Polisen har redan avfärdat konspirationsteorier som att O skulle vara ensam skyldig t.ex.

Då får vi se vad polisen tycker de vill lämna ut. Polisen får möjlighet att visa vilka stöd de haft för den gemensamma planeringen. Det är inte för intet som den här tråden intresserar så många men inte många debatterar.
Citera
2019-03-13, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kunskap är naturligtvis aldrig fel, det är enbart berikande, men kryddat med förakt blir det bara obehagligt.

För dig spelar det säkert ingen roll, du skriver ju aldrig mer än max 3 rader och vad du själv har för åsikter märks knappt. Du åker dit vindarna blåser för tillfället och känns enbart som en skuggfigur. Kom med något eget nån gångr.
Men snälla nån. Du skriver att du tycker illa om förakt men pissar på en skribent?
Sluta gnäll, du kan betydligt bättre än att ramla in i offerstuket.

För att återkoppla till ämnet vill jag därmed ställa en fråga då du förfasades om planering.

Om man utgår från självmord, assisterat eller inte bryr jag mig inte om, så undrar jag hur du ser på föräldrarna och deras planering - den är nämligen inte enbart en mordplan.
Ordvalet från polis är planerat men det är garanterat mer komplext än så.

Självmord föregås av ett ältande, det är forskningen rörande överens om - det är ofta planerat i andemeningen att det handlar om att komma till en viss punkt - ett beslut. Kalla det tillvänjning, exponering eller su-tankar som upprepat återkommer.
I självmord kan det dock finnas impulsivitet där nåt fungerar som en trigger. Blir man mer depressiv av alkohol så säger det sig självt att det är en högriskfaktor te.x.

Vägen in i detta lidande handlar om barnen och sjukdom (fokus på barn, hårt ansatta, djup kris). Insjuknade Agnes ett par år innan diagnos rör det som en tidsspegel på på runt fem år där krisen successivt fördjupas iom att Agnes lider och snarare blir sämre. Sen får Moa diagnos vilket jag ser som ett slags cut-off då det rör sig om samma tidsaspekt (hösten 2017).

Beträffande de högst troligt deprimerade föräldrarna så tänker de ta barnen med sig in i döden. De har således en makaber problemlösning gällande att eliminera lidande.
I detta kan det vara tvåstegs: ett primärt lidande för barnen som ger ångest, oro, depression för föräldrarna som känner sig otillräckliga och ett sekundärt lidande när det kommer till sorg efter föräldrarnas frånfälle (ledsna, föräldralösa barn).
Troligtvis är det ingen annan som duger som vårdnadshavare heller, barns lidande kommer bestå eller eskalera (deras erfarenhet och farhågor) och ingen utanför bubblan har kunnat hjälpa den äldsta dottern. I deras dystra värld tolkas troligen Moa via Agnes.

Ser du en planering i det här som är flera månader med en komplex innebörd eller vad är innebörden av planering för din del?
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 19:04.
Citera
2019-03-13, 18:55
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De strypta/kvävda låg redan i sina sängar; en hade fått i sig en större mängd lugnande läkemedel i samband med den nyligen avslutade middagen; fömådde sedan ändå agera och utkämpa sin sista strid under kraftfullt motstånd. - Ett par persiennlinor skars av, en hängningssnara säkrades i trappräcket, köksbordet anpassades till trappan, en ask tabletter hälldes ut på ena bordshalvan; på den andra låg dokument avsedda för eftervärlden. Biffbultaren hämtades från diskbänken, och strax hade en handfull finpuvriserade små korn svepts ned i ett vattenglas. Bordet bestegs, en sista knäböjning över glaset, positionering i snaran, giftbägaren tömdes; rätt ögonblick att fota undan bordet inväntades.

Detta skedde på Hanna-dagen tillika Twelfth Night, eller vad ni vill - men helt enligt regelboken.

Tack snälla, för slutakten.

Det har varit lite tradigt att ständigt - hela tiden - läsa om samma föreställning, samma repertoar "Marionetteatern ger".... Den hängivna, datorbundna publiken har dock genom ansträngningar - hållit uppe teatern. Gott så.
Nu väntar "vi" på FUP - För att kunna fastställa tre mord och ett självmord.
Citera
2019-03-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Håller med om att medicinering kombinerat med terapi ger bra resultat.
Större arbetsgivare har bra kontakter med företag som har anställda terapeuter, detta ingår i rehabiliteringen och är kostnadsfritt för den sjuka/-e.
Vet ej hur det fungerar på universiteten/mindre företag.
Citera
2019-03-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning. Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare, men för att kunna avfärda annan förövare så måste någonting till. Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. Burna dit.

Jag tror inte att den uppgiften fanns tidigare i tråden (tidigare än debra skrev, men orkar inte att leta genom). Att det var yngsta dottern som var kvävd och strypning av mor och den äldsta dottern. Detta är för likt det polisen har sagt och det som också Blonay skrev mycket senare med annan källa. Jag tror den är uppgiften har polisen som källa. Hur mycket av det andra som debra skrev stämmer vet jag inte. Men det här är allt för specifik för att kunna gissa sig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in