Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Polisen i Malmö varit drabbade länge av hög arbetsbelastning och fått göra om många utredningar på order av åklagare. Här finns det ingen åklagare som kan bistå polisen med att bedöma om utredningen är tillräckligt robust.
Jag blir aldrig besviken eller förvånad och ser ingen personlig vinning i detta.
Jag tror att journalisterna är intresserade av ffa bilagorna. Dvs det som är relevant för polisens bevis för gemensam planering.
Håller med det tror jag också. Den gemensamma planeringen är så unik att man sannolikt vill veta mer specifikt varför polisen uppger att det är så. Dessutom står den i bjärt kontrast mot uppgivna mordmetoder, att Hanna själv är mördad och att endast en förälder ensam dödat bägge barnen.
Förstår inte hur dessa tragiska mord på barn kan bli till en tävling för vissa. Att man tror att några av
oss skulle bli gladare av om O ensam är skyldig och andra skulle glädjas över om H var drivande och skyldig.
Det är inte så - det är faktiskt lika obehagligt hur upplägget än varit - barnen är mördade av någon som borde älskat och skyddat dem. Oavsett vem som gjorde det - bara en eller bägge - så har i vart fall inte någon förälder larmat, flytt eller sökt stöd och skyddat barnen innan det hände. Och det är förfärligt sorgligt.
De av oss som är intresserade av kriminologi har naturligtvis också läst och studerat statistiken för familcid - bakomliggande orsaker, socioekonomska svårigheter, typ av förövare mm.
Bjärredtragedin sticker ut enormt från allt som "normalt" brukar gälla vid den här typen av tragiska händelser. Inget stämmer.
Innan man med hull och hår sväljer att polisen har hittat snömannen Yeti eller accepterar att polisen hittat tullipanarosodlingar, vill nog många av oss helt enkelt få mer info att det verkligen är sant.
Det är svårt att tro på den osannolika snömannen Yeti och tullipanarosorna annars.
Men det är klart - har man ingen kunskap om kriminologi, hur det historiskt brukar se ut och inget intresse att få veta och lära sig mer om något ovanligt fall, kan man ju bara acceptera och svälja allt man får serverat rakt av.
Vet man inget om blommor blir man inte förvånad om någon säger sig hittat tullipanarosor.
Frågan är varför man blir så upprörd för att vissa av oss vill veta mer?