2019-03-13, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Snygg skrift. Och faktum är att jag är övertygad om att Sveriges alla myndigheter, som har med barn att göra, kommer dra lärdom av detta. Dvs att man kommer vara mycket mer lyhörda för barns frånvaro i skolan, mer lyhörda för föräldrars tunga lass, mer lyhörda för hur barn mår överhuvudtaget. Jag tror även att sjukvården kommer granska hur man följer upp vissa diagnoser på barn vid kontakt med föräldrar.

Jag tror det kommer gott ur detta. Det är ju oftast så att innan något händer, så vet man inte ens att det kan ske. Och när det sker så står man med skägget i brevlådan och frågar sig hur detta kan hända överhuvudtaget. I en backspegel kan man även skönja framtiden - och då ställer man sig frågan, hur ska vi förhindra sånt här? Och det är där förändringarna kommer. Vårt samhället har inte kommit så här långt, utan att vi har snubblat rejält massor av gånger. Att sitta förnumstigt och skylla på det ena och det andra är fruktlöst. Vad man bör göra, framförallt som myndighet, är att slå sina numera klokare huvuden ihop och se till att alla måste vara mer vaksamma. Vi måste bygga små murar runt barn - även barn till välsituerade föräldrar med bra yrken och till synes mycket god ekonomi. En halvalkoholiserad mamma med två barn som blir sjuka, hade inte slunkit förbi vårt nät så lätt som dessa två föräldrar. Men även toppskikt bör hållas ett getöga på när det gäller barn.

Detta är nytt för oss. Vi är vana vid att hålla ett öga på barn med trasiga kläder, på barn med föräldrar som luktar alkohol, på barn som inte alltid kommer till skolan (utan orsak), på barn med blåmärken, på barn som säger sexuella saker. Sånt kan vi. Men detta är nytt. Inte konstigt det slank igenom.
Det hade väl krävts snudd på nåt i klass med Nostradamus att genomskåda deras sjuka beslut..
Med tanke på nån udda perverterad idé om att lösa problem och krisreaktioner internt.
Det jag finner intressant är det du skriver om sist. Gemensamt familicide må vara nytt, snudd på unikt och extremt ovanligt.
Däremot är inte beteendet nytt när det kommer till enskilda personer och det är kopplat till rollspel och fasader, överkrav, att inte visa emotioner eller att inte ber om hjälp.
Det krävs betydligt mer vaksamhet gällande ohälsa kring de som inte pratar. Svårt område men ju mer samhället handlar om konkurrens, prestige, prestation, känsla av krav eller en narcissistisk generation Me, Myself and I (läs utseendefixerad, fejkade bilder om lyckliga, felfria familjen..) så tror iaf jag att detta är en ökande riskgrupp som kan bli förbisedd och jag tror man ska ta mer allvar på vad som kallas smiling depression eller snarlika definitioner.
No man is an island..
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Ja, oförmågan att be om hjälp, eller i alla fall rätt hjälp är påtaglig genom hela historien. Att de är två som brister i det (maken verkar göra tafatta försök genom att öppna upp sig på jobbet, söka stöd i skola och inom sjukvården) är väldigt tydligt. Man har uppenbarligen inte sökt stöd från socialtjänsten, deras svårigheter kommer som en chock för sjukvården och skola (eftersom ingen soc.anmälan gjorts), anhöriga, vänner och grannar står frågande, det finns inga uppgifter om psykisk ohälsa vilket det skulle finnas om föräldrarna sökt stöd i psykiatrin. Man har någonstans under hösten vänt samhällets och myndigheters hjälpinsatser ryggen och alltmer gått in i en hermetiskt tillsluten bubbla där av allt att döma inte ens anhöriga och vänner släppts in. Visst kan man tycka att en socialtjänstanmälan hade varit på sin plats och visst hade man önskat att någon närstående hade slagit näven i bordet, men dels tror jag inte att detta hade hjälpt (makarna var beslutsamma och envisa) och dels fanns det nog trots allt inte tillräckligt fog för det (makarna var skickliga fasadskapare).

Oförmågan att ta emot hjälp eller be om hjälp, under hösten i alla fall, verkar härstamma ifrån att man redan hade en egen lösning. Man hade bestämt sig.

Jag önskar de anhöriga allt väl och hoppas att de är medvetna om att de ramlat in i ett unikum som ingen kunde föreställa sig. Om skuld på den icke-professionella omgivningen ska förläggas, så får alla som inte går i tankar om att deras närstående kanske funderar på att döda sina barn skuldbeläggas. Beträffande inblandade myndigheterna förutsätter jag att utredningar skett/sker/kommer att ske för att se vad man kan lära sig av händelsen. Det är trots allt två barn som har förlorat livet. Skolan har som sagt ändrat sina rutiner efter det inträffade där en orosanmälan sker vid mer än 20% frånvaro. Alltid nåt, med tanke på att det händer så sällan, men visst hade det känts bra om händelsen kunde genera fler Lex. Jag tvivlar dock.
Jag skrev först och läste ditt svar sen. Lägger in det i samma inlägg då det sammanfaller helt med det jag skrev om och som jag diskuterar riskfaktorer kring.
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 16:14.
Citera
2019-03-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Enligt polisen så var det planerat och ingen impulshandling. Den uppgiften är väl viktigast av allt.
Frågan är vad som menas med planerat? Skrev man det i brevet eller finns det en film där paret säger det? Det är ju alla dessa frågetecken man undrar över. Polisen säger lite luddigt att man hittat olika bevis. Det är ju dom bevisen man skulle vilja se. Jag tror vi alla kan enas om att den formulering i avskedsbrevet som polisen delgett oss är minst sagt underlig.
Jag funderar över det där med planerat under hösten. S-tankar och S-planer pratar vi om på jobbet. En tanke som kommer och går. En plan att sätta tanken i verket. Bara Oskar och Hanna vet hur tankarna gått fram och tillbaka. Hur tankarna övergår i något som skulke kunna liknas vid en plan. Hur löper tankarna i en förvirrad, ångestfylld hjärna? Dom jag pratat med som haft och har dessa tankar/ planer beskriver hur självmordet/ bakdörren tjänar som en trygghet. Det finns en lösning ur det här. En del löper linan ut. Andra verkställer aldrig sina planer.
Jag är nyfiken på vilka bevis polisen hittat. Sms, mejl, där man utväxlar tankar? Eller en film?
Allt är inte så fyrkantigt. Man får ställa frågor.
Jag tycker drebas inlägg är intressanta. Hen har fel i att det inte fanns ett avskedsbrev men är kusligt träffsäker i annat. Jag tycker att det är intressant att läsa i trådens början. När allt var rent och tankarna fick löpa fritt. Innan polisens statement. Nu finns ingen plats för fritt spånande i tråden. Allt är fastslaget. Dreba imponerar inte säger develi. Är det därför vi är här? För att imponera? På vem?
Nog har väl ni meggie åxå era undringar?
Citera
2019-03-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är naturligt att det känns logiskt för dig eftersom det stämmer med din teori. men det är inte logiskt eftersom det inte bekräftas genom polisens utredning. Mamman var förövare och dådet planerades under hösten. Att det inte var en impulsiv handling styrks av gemensamt avskedsbrev (något som dreba förnekar existensen av) och bevittnade underskrifter på ett gemensamt testamente. Du bör nog försöka kalibrera om både logik och slutledningsförmåga så dessa stämmer med verkligheten.

Akvariefisken undviker frågan om avskedsbrevet, men du kanske har någon bra förklaring?

Det stämmer mest med all logik. All statistik också. Hur du än klipper och klistrar så har du inte förklarat vad som hände i Bjärred. Du får klarhet i en FUP om polisen inte tuschat de viktiga detaljerna.
Citera
2019-03-13, 16:18
Medlem
Varför nämnde inte SS på pressträffen att de hittat ett USB-minne? I artikeln i Polistidningen så verkar teknikerna ha ansett att USB-minnet och testamentet var viktigast.
Citera
2019-03-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Frågan är vad som menas med planerat? Skrev man det i brevet eller finns det en film där paret säger det? Det är ju alla dessa frågetecken man undrar över. Polisen säger lite luddigt att man hittat olika bevis. Det är ju dom bevisen man skulle vilja se. Jag tror vi alla kan enas om att den formulering i avskedsbrevet som polisen delgett oss är minst sagt underlig.
Jag funderar över det där med planerat under hösten. S-tankar och S-planer pratar vi om på jobbet. En tanke som kommer och går. En plan att sätta tanken i verket. Bara Oskar och Hanna vet hur tankarna gått fram och tillbaka. Hur tankarna övergår i något som skulke kunna liknas vid en plan. Hur löper tankarna i en förvirrad, ångestfylld hjärna? Dom jag pratat med som haft och har dessa tankar/ planer beskriver hur självmordet/ bakdörren tjänar som en trygghet. Det finns en lösning ur det här. En del löper linan ut. Andra verkställer aldrig sina planer.
Jag är nyfiken på vilka bevis polisen hittat. Sms, mejl, där man utväxlar tankar? Eller en film?
Allt är inte så fyrkantigt. Man får ställa frågor.
Jag tycker drebas inlägg är intressanta. Hen har fel i att det inte fanns ett avskedsbrev men är kusligt träffsäker i annat. Jag tycker att det är intressant att läsa i trådens början. När allt var rent och tankarna fick löpa fritt. Innan polisens statement. Nu finns ingen plats för fritt spånande i tråden. Allt är fastslaget. Dreba imponerar inte säger develi. Är det därför vi är här? För att imponera? På vem?
Nog har väl ni meggie åxå era undringar?
Några av dina frågor kanske du kan gå svar på genom att läsa Develis och Gullans inlägg ett par sidor tillbaka. De förklarar och skriver mycket bra. Många bra hypoteser och fakta från dessa skribenter.
Citera
2019-03-13, 16:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det stämmer mest med all logik. All statistik också. Hur du än klipper och klistrar så har du inte förklarat vad som hände i Bjärred. Du får klarhet i en FUP om polisen inte tuschat de viktiga detaljerna.

FUP är ju resultatet av deras ansträngningar att komma till den slutsats de gjort så om du tror att den skulle visa på motsatsen så lär du bli besviken.

Oavsett om den är helt ren från sekretess eller inte så hittar du inte det du specifikt vill ha i FUP.

Vad du vill ha är det material som polis inte ansett vara relevant för deras slutsats, dvs vad som brukar benämnas som "slask".
Citera
2019-03-13, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Varför nämnde inte SS på pressträffen att de hittat ett USB-minne? I artikeln i Polistidningen så verkar teknikerna ha ansett att USB-minnet och testamentet var viktigast.
Vad två poliser vid ett rutinuppdrag beskriver i en artikel - som handlar om en återblick - är givetvis inte att betrakta som nåt slags "vad som var viktigast":

Det som gäller är presentation av förundersökningen av FuL Svensson vid pressträff - varav han inte högläser ur FUP och ger detaljer utan snarare en sammanfattning.
Avskedsbrevet är underskrivet av båda föräldrarna vars signaturer är autentiska, icke förfalskat.

Förutom detta styrkt detta via media - digital sådan och datorer och mobiler nämns. Usb är likaväl digital media där datainformation kan sparas externt likt en sorts extern hårddisk om det så är text, bilder eller video.

Du behöver nog snarare sänka kraven eftersom polisen gett mer information än vad som annars sker vid nedlagd Fu där båda förövarna är döda.
Citera
2019-03-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Några av dina frågor kanske du kan gå svar på genom att läsa Develis och Gullans inlägg ett par sidor tillbaka. De förklarar och skriver mycket bra. Många bra hypoteser och fakta från dessa skribenter.

Nja, tycker inte de är så bra rörande sakfrågan.
Citera
2019-03-13, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
FUP är ju resultatet av deras ansträngningar att komma till den slutsats de gjort så om du tror att den skulle visa på motsatsen så lär du bli besviken.

Oavsett om den är helt ren från sekretess eller inte så hittar du inte det du specifikt vill ha i FUP.

Vad du vill ha är det material som polis inte ansett vara relevant för deras slutsats, dvs vad som brukar benämnas som "slask".

Jag har också tänkt på detta trånande efter FUPen, som om den skulle ge helt andra resultat än det som man presenterade under pressträffen. Somliga har ännu inte fattat att pressträffen faktiskt är en kondensering av FUPen och kommer naturligtvis inte skilja sig nämnvärt från pressträffens information. Möjligen kommer ytterligare några detaljer framkomma men inget som kullvälter de stora dragen. Det är ett fantasifoster skapat av dem som inte kan acceptera vad som har hänt.
Citera
2019-03-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Polisen i Malmö varit drabbade länge av hög arbetsbelastning och fått göra om många utredningar på order av åklagare. Här finns det ingen åklagare som kan bistå polisen med att bedöma om utredningen är tillräckligt robust.

Jag blir aldrig besviken eller förvånad och ser ingen personlig vinning i detta.

Jag tror att journalisterna är intresserade av ffa bilagorna. Dvs det som är relevant för polisens bevis för gemensam planering.
Citera
2019-03-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Ja du. Det finns många kloka, kreativa och inspirerande skribenter i denna tråd. Jag har åxå lärt mig mkt av patienterna på jobbet. Jag tycker mångfald är bra. Många skribenter och många olika infallsvinklar.
Citera
2019-03-13, 16:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag har också tänkt på detta trånande efter FUPen, som om den skulle ge helt andra resultat än det som man presenterade under pressträffen. Somliga har ännu inte fattat att pressträffen faktiskt är en kondensering av FUPen och kommer naturligtvis inte skilja sig nämnvärt från pressträffens information. Möjligen kommer ytterligare några detaljer framkomma men inget som kullvälter de stora dragen. Det är ett fantasifoster skapat av dem som inte kan acceptera vad som har hänt.

Nej det är märkligt denna trånad efter FUP, resultatet av den är ju den slutsats som Stefan S. presenterade på den pressträff som var i december förra året.

Om man nu inte läser FUP som fan läser bibeln så måste man ju komma till samma slutsats, materialet är ju gjort för att de ska kunna dra den slutsats de dragit.

Och ännu inget besked från registrator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in