2019-03-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilket upplopp och vilken agression som plötsligt mobiliserades mot postaren drebas inlägg....
Var det så känsligt??

Det är väl alldeles utmärkt att i väntan på Godot, förlåt FUP, fundera över om vi har fått andra uppgifter redan tidigt i tråden av postare som sedan visats sig haft korrekt info?

Jag har ingen aning om dreba hade insyn eller inte, men det hen sa stämde, trots att det inte var vad alla andra gissade. Lite som Leif GW brukar säga - hata slumpen.
Om någon visar sig känna till ovanliga detaljer som sedan visar sig stämma exakt, är kanske annat som vi inte har fått info om också korrekt. Och det oaktat att dreba uppger sig dela proffesion med mig .

Vi har faktisk oerhört lite på fötterna för att kunna dra någon slutsats att det just var H som tog antidepresiva. Vi vet inte heller om det var O, men O hade i vart fall omvittnat visat tecken på att han inte mådde bra. Det mesta om H däremot är rena rama gissningar.

Vad tror du om avskeds-/självmordsbrevet, existerar det som polisen påstår eller existerar det inte som dreba påstår? Jag tänkte bara eftersom du påstår att informationen stämmer exakt. För du som framstående överläkarkirurgobducent skulle väl aldrig selektera viktig information för att skapa en egen sanning?
Citera
2019-03-13, 12:50
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
OM pappan "hjälpt" mamman att dö så tror jag det är mer sannolikt via strypning än kvävning av kudde. Det är väl extremt meckigt och tar lång tid att kväva någon med en kudde..?

Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning. Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare, men för att kunna avfärda annan förövare så måste någonting till. Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. Burna dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Njä, du kan ha fel. Läst allt Dreba skrivit nu, inte bara i tråden. Hen kan ha haft 99% rätt men rädd att identifieras. Tog avsked från tråden med två inlägg om att polisen läser denna tråd och sen att allt hen påstått var en hypotes.

Dreba har varit extremt noga med att förtydliga att hen gissar, det är komiskt hur detta kan användas som ”bevis” för att hen egentligen inte gissade utan ville försvåra att bli identifierad. Dom olika dödssätten uppstod som resultat av en diskussion med A-kanal.
Citera
2019-03-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dreba har varit extremt noga med att förtydliga att hen gissar, det är komiskt hur detta kan användas som ”bevis” för att hen egentligen inte gissade utan ville försvåra att bli identifierad. Dom olika dödssätten uppstod som resultat av en diskussion med A-kanal.

Dreba kom in med sina teorier den 17:e januari kl 17.30 och försvann innan midnatt. Han har en logisk slutledningsförmåga. Första inlägget;

Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.”
Citera
2019-03-13, 13:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Dreba kom in med sina teorier den 17:e januari kl 17.30 och försvann innan midnatt. Han har en logisk slutledningsförmåga. Första inlägget;

Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.”

Och djävlar så fel h*n hade, h*n har nu en massiv polisutredning som säger något helt annat, tror knappast h*n vill kommentera något i det läge som är nu.

En drös andra hängde i alla fall kvar tills mobben jagade bort dem, typ scheele m.fl.
Citera
2019-03-13, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inbillar man sig att man räddar barn alternativt värnar om dem via att skylla på en förälder när polisutredningen visat delad skuld så anser jag man är ute och cyklar.

Bortom all självutnämnd superexpertis i tråden så är det följande som intresserar mig snarare än vem som mördat vem - för det har med riskinventering att göra och prevention:

Problematiken med de här föräldrarna är - i mitt tycke - att de inte ber om hjälp. Däri ligger den stora faran och likaså att bägge två förmår spela rollspel inför omgivningen gällande hur illa det är ställt.
Det är obehagligt när två personer allierar sig och det lär vara oerhört svårt för deras nära och kära när det kommer till så bristande varningssignaler i en så allvarlig händelse.
Frågan "varför" och "skulle jag kunnat gjort annorlunda" är mycket kritisk i en sorgeprocess då den tangerar skuld (förutom allt annat som förlust medför emotionellt) och de här kan hamna i en svår ambivalens - nåt man vet kan vara skadligt. Jag hoppas att alla efterlevande nu kommit en bit på vägen och de är inte betjänta av allt skitsnack som förekommer i den här tråden. De har som sagt tillräckligt med sig själva.

Ja, oförmågan att be om hjälp, eller i alla fall rätt hjälp är påtaglig genom hela historien. Att de är två som brister i det (maken verkar göra tafatta försök genom att öppna upp sig på jobbet, söka stöd i skola och inom sjukvården) är väldigt tydligt. Man har uppenbarligen inte sökt stöd från socialtjänsten, deras svårigheter kommer som en chock för sjukvården och skola (eftersom ingen soc.anmälan gjorts), anhöriga, vänner och grannar står frågande, det finns inga uppgifter om psykisk ohälsa vilket det skulle finnas om föräldrarna sökt stöd i psykiatrin. Man har någonstans under hösten vänt samhällets och myndigheters hjälpinsatser ryggen och alltmer gått in i en hermetiskt tillsluten bubbla där av allt att döma inte ens anhöriga och vänner släppts in. Visst kan man tycka att en socialtjänstanmälan hade varit på sin plats och visst hade man önskat att någon närstående hade slagit näven i bordet, men dels tror jag inte att detta hade hjälpt (makarna var beslutsamma och envisa) och dels fanns det nog trots allt inte tillräckligt fog för det (makarna var skickliga fasadskapare).

Oförmågan att ta emot hjälp eller be om hjälp, under hösten i alla fall, verkar härstamma ifrån att man redan hade en egen lösning. Man hade bestämt sig.

Jag önskar de anhöriga allt väl och hoppas att de är medvetna om att de ramlat in i ett unikum som ingen kunde föreställa sig. Om skuld på den icke-professionella omgivningen ska förläggas, så får alla som inte går i tankar om att deras närstående kanske funderar på att döda sina barn skuldbeläggas. Beträffande inblandade myndigheterna förutsätter jag att utredningar skett/sker/kommer att ske för att se vad man kan lära sig av händelsen. Det är trots allt två barn som har förlorat livet. Skolan har som sagt ändrat sina rutiner efter det inträffade där en orosanmälan sker vid mer än 20% frånvaro. Alltid nåt, med tanke på att det händer så sällan, men visst hade det känts bra om händelsen kunde genera fler Lex. Jag tvivlar dock.
Citera
2019-03-13, 14:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och djävlar så fel h*n hade, h*n har nu en massiv polisutredning som säger något helt annat, tror knappast h*n vill kommentera något i det läge som är nu.

En drös andra hängde i alla fall kvar tills mobben jagade bort dem, typ scheele m.fl.

"Och djävlar så fel h*n hade"

Men ge dig - dreba hade väl inte så fel i detta citerade inlägg?

”Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.”

- Det var inte ett kollektivt självmord likt någon sekt - tre är mördade och en har suiciderat.
- Mamman och barnen hittades just precis i sina respektive sovrum, ( i vart fall låg barnen i sina egna sängar, oklart om H brukade sova där hon hittades). Vi har i tråden flera gånger diskuterat varför inte H låg tillsammans med sina barn. Eller ens barnen tillsammans.
- Inget gift har använts.
- De mördade har dött av strypning ev med kvävning och i ett fall av kvävning - precis som dreba senare klargjorde i följande inlägg.
- O har till sist tagit sitt liv.

Vi vet att O mördade H. Vi vet inte bekräftat vem som ensam mördade barnen. Vi har flera gånger diskuterat att det hela inte tyder på planering utan snarare på impulshandling.

Du kanske ska uppge på vilket sätt drebas inlägg som du citerade när du citerade
Fallskarmsjagare var så : "djävlar så fel h*n hade"......
Citera
2019-03-13, 14:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Ja, oförmågan att be om hjälp, eller i alla fall rätt hjälp är påtaglig genom hela historien. Att de är två som brister i det (maken verkar göra tafatta försök genom att öppna upp sig på jobbet, söka stöd i skola och inom sjukvården) är väldigt tydligt. Man har uppenbarligen inte sökt stöd från socialtjänsten, deras svårigheter kommer som en chock för sjukvården och skola (eftersom ingen soc.anmälan gjorts), anhöriga, vänner och grannar står frågande, det finns inga uppgifter om psykisk ohälsa vilket det skulle finnas om föräldrarna sökt stöd i psykiatrin. Man har någonstans under hösten vänt samhällets och myndigheters hjälpinsatser ryggen och alltmer gått in i en hermetiskt tillsluten bubbla där av allt att döma inte ens anhöriga och vänner släppts in. Visst kan man tycka att en socialtjänstanmälan hade varit på sin plats och visst hade man önskat att någon närstående hade slagit näven i bordet, men dels tror jag inte att detta hade hjälpt (makarna var beslutsamma och envisa) och dels fanns det nog trots allt inte tillräckligt fog för det (makarna var skickliga fasadskapare).

Oförmågan att ta emot hjälp eller be om hjälp, under hösten i alla fall, verkar härstamma ifrån att man redan hade en egen lösning. Man hade bestämt sig.

Jag önskar de anhöriga allt väl och hoppas att de är medvetna om att de ramlat in i ett unikum som ingen kunde föreställa sig. Om skuld på den icke-professionella omgivningen ska förläggas, så får alla som inte går i tankar om att deras närstående kanske funderar på att döda sina barn skuldbeläggas. Beträffande inblandade myndigheterna förutsätter jag att utredningar skett/sker/kommer att ske för att se vad man kan lära sig av händelsen. Det är trots allt två barn som har förlorat livet. Skolan har som sagt ändrat sina rutiner efter det inträffade där en orosanmälan sker vid mer än 20% frånvaro. Alltid nåt, med tanke på att det händer så sällan, men visst hade det känts bra om händelsen kunde genera fler Lex. Jag tvivlar dock.

Snygg skrift. Och faktum är att jag är övertygad om att Sveriges alla myndigheter, som har med barn att göra, kommer dra lärdom av detta. Dvs att man kommer vara mycket mer lyhörda för barns frånvaro i skolan, mer lyhörda för föräldrars tunga lass, mer lyhörda för hur barn mår överhuvudtaget. Jag tror även att sjukvården kommer granska hur man följer upp vissa diagnoser på barn vid kontakt med föräldrar.

Jag tror det kommer gott ur detta. Det är ju oftast så att innan något händer, så vet man inte ens att det kan ske. Och när det sker så står man med skägget i brevlådan och frågar sig hur detta kan hända överhuvudtaget. I en backspegel kan man även skönja framtiden - och då ställer man sig frågan, hur ska vi förhindra sånt här? Och det är där förändringarna kommer. Vårt samhället har inte kommit så här långt, utan att vi har snubblat rejält massor av gånger. Att sitta förnumstigt och skylla på det ena och det andra är fruktlöst. Vad man bör göra, framförallt som myndighet, är att slå sina numera klokare huvuden ihop och se till att alla måste vara mer vaksamma. Vi måste bygga små murar runt barn - även barn till välsituerade föräldrar med bra yrken och till synes mycket god ekonomi. En halvalkoholiserad mamma med två barn som blir sjuka, hade inte slunkit förbi vårt nät så lätt som dessa två föräldrar. Men även toppskikt bör hållas ett getöga på när det gäller barn.

Detta är nytt för oss. Vi är vana vid att hålla ett öga på barn med trasiga kläder, på barn med föräldrar som luktar alkohol, på barn som inte alltid kommer till skolan (utan orsak), på barn med blåmärken, på barn som säger sexuella saker. Sånt kan vi. Men detta är nytt. Inte konstigt det slank igenom.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-13 kl. 14:26.
Citera
2019-03-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Det var väldigt vad du var emot SSRI-preparat....tillhör du Sc-sekten?

Det finns ett preparat man går upp i vikt på. Inte andra, varav det finns flera stycken.
Sedan har man en uppföljning på hur det fungerar med medicinen tillsammans med läkaren,
om denne nu har ett ansvarsfullt sinnelag.

Jaså, du tycker att de borde totalförbjudas? En medicin som hjälper massor av människor att hålla näsan ovanför vattenytan.

Har ingen aning om föräldrarna hade SSRI- eller SNRI-medicin. (Serotonin/noradrenalinmedicin).

Nej, jag tillhör definitivt inte sc!

Tyvärr ges inte terapi tillsammans med preparaten i den utsträckning det skulle behövas. Endast i den kombon kan jag tänka mig att preparaten har avsedd verkan.

Har svårt för grupperingar med snäva ramar där alla måste tycka och tro likadant om precis allt. Vare sig det gäller inom politiken eller här på fb.

I övrigt tillåter jag mig att ha mina egna åsikter så får andra ha sina.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-13 kl. 14:48.
Citera
2019-03-13, 15:25
Medlem
Citat:

Det är naturligt att det känns logiskt för dig eftersom det stämmer med din teori. men det är inte logiskt eftersom det inte bekräftas genom polisens utredning. Mamman var förövare och dådet planerades under hösten. Att det inte var en impulsiv handling styrks av gemensamt avskedsbrev (något som dreba förnekar existensen av) och bevittnade underskrifter på ett gemensamt testamente. Du bör nog försöka kalibrera om både logik och slutledningsförmåga så dessa stämmer med verkligheten.

Akvariefisken undviker frågan om avskedsbrevet, men du kanske har någon bra förklaring?
Citera
2019-03-13, 15:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
"Och djävlar så fel h*n hade"

Men ge dig - dreba hade väl inte så fel i detta citerade inlägg?

”Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.”

- Det var inte ett kollektivt självmord likt någon sekt - tre är mördade och en har suiciderat.
- Mamman och barnen hittades just precis i sina respektive sovrum, ( i vart fall låg barnen i sina egna sängar, oklart om H brukade sova där hon hittades). Vi har i tråden flera gånger diskuterat varför inte H låg tillsammans med sina barn. Eller ens barnen tillsammans.
- De mördade har dött av strypning ev med kvävning och i ett fall av kvävning - precis som dreba senare klargjorde i följande inlägg.

Vi vet att O mördade H. Vi vet inte bekräftat vem som ensam mördade barnen. Vi har flera gånger diskuterat att det hela inte tyder på planering utan snarare på impulshandling.

Du kanske ska uppge på vilket sätt drebas inlägg som du citerade när du citerade
Fallskarmsjagare var så : "djävlar så fel h*n hade"......

Enligt polisen så var det planerat och ingen impulshandling. Den uppgiften är väl viktigast av allt.
Citera
2019-03-13, 15:43
Bannlyst
Citat:
Fakta: Det som polisen har informerat om är att två personer är misstänkta för mord på barnen och att de gemensamt bestämde sig för att avsluta sina liv. Resten är dina påhitt.
Citat:
Fakta: Två av de döda hade stora mängder lugnande medel i sig och ett barn hade spår av det.
Citat:
Fakta: Även detta är ditt påhitt. Polisen var tydliga med att de inte kunde/ville berätta om i vilken ordning alla dog.
Citat:
- Vi vet att O mördade H.
Fakta: Vi vet bara att två personer är misstänkta för mord på barnen och att de gemensamt har bestämt sig för att avsluta sina liv. Resten är bara ditt påhitt
Citat:
- Vi vet inte bekräftat vem som ensam mördade barnen.
Fakta: Vi vet att makarna är misstänkta för mord på barnen. Resten är påhitt från din sida.
Citat:
- Vi har flera gånger diskuterat att det hela inte tyder på planering utan snarare på impulshandling.
Fakta: Vi vet att morden var planerade sedan hösten.

Källor: polisens pressmeddelande och polisens pressträff. Båda är lättillgängliga och lättkontrollerade, antingen på polisens hemsida, alternativt via ljudinspelning eller avskrift av densamma i tråden.

Ytterligare fakta: Dina påhitt kommer från dig själv och ingen annan. Du har genomgående i tråden kommit med påhitt. Dessa har gjort att du snart sagt hamnat snett inom varje tänkbart område av denna händelse. Dina förutsägelser om vad som har hänt har varit fel i nästan allt, från vilken diagnos barnen hade till hur många som var involverade i morden. Eftersom du inte lär dig av dina misstag ser din prognos lika dålig ut som din historia.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-13 kl. 16:10.
Citera
2019-03-13, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, jag tillhör definitivt inte sc!

Tyvärr ges inte terapi tillsammans med preparaten i den utsträckning det skulle behövas. Endast i den kombon kan jag tänka mig att preparaten har avsedd verkan.

Har svårt för grupperingar med snäva ramar där alla måste tycka och tro likadant om precis allt. Vare sig det gäller inom politiken eller här på fb.

I övrigt tillåter jag mig att ha mina egna åsikter så får andra ha sina.

När du resonerar om det här fallet, är du lika begränsad så att det bara är saker som "du kan tänka dig" som kan ha hänt, som du är beträffande psykofarmakas effekter? Betyder det att tex matematik på högre nivåer inte heller egentligen finns, eftersom du inte kan tänka ut det?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-13 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in