2019-03-12, 17:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att du påstår att jag kommer med tvärsäkra påståenden som är fel är fel. Du verkar inte ha läst min historik men ska ändå uttala dig. Vänligen hänvisa till inlägg där jag ska ha kommit med information som bevisligen är fel. Tack!
Det är falsk ryktesspridning deluxe från din sida just nu mot mig.

Det är nog du som får googla eller kontakta polisen och fråga angående förhör av minderåriga. Det är godkännande av vårdnadshavare som gäller, om inte den minderårige är MGM vilket absolut inte är fallet här.

Kan du inte googla och visa varifrån du har fått dina tokiga uppgifter?

Nu har jag googlag och det här hittade jag:

"Förhör kan därför ske utan att man kontaktat vederbörandes vårdnadshavare."

https://lawline.se/answers/3740

Det skulle vara intressant om du har någon källa på att vårdnadshavarens tillstånd krävs för förhör eller om du bara skriver det du tycker ska gälla.
På andra ställen står det att vårdnadshavare eller socialtjänst bör vara med vid förhör.
Citera
2019-03-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag menar väl mest att barnen innerst inne vet om SD är skyldig.
Det går inte att ljuga eller dölja obekväma sanningar för barn.
Nu behagar du försöka skoja med oss?
Eller försöka skapa en trådsanning om att barn är så hypersensitiva att de med ESP (motsv) skulle känna av vilka hemskheter deras förälder/föräldrar har begått?

OffT: Ett frågande exempel: Tror du att de åtta (8!) barnen till 58-åringen som nu sitter häktad för att år 1995 grovt våldtagit en åttaårig liten flicka i Billdal verkligen har upptäckt pappans vidriga dåd?
Tror du det? Med ditt sätt att resonera bör du rimligen ha den uppfattningen. Den är du nog tack och lov ganska ensam om.
Citera
2019-03-12, 17:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag erkänner.
Det var jag som i en replik till kontot 'gloriouslife' drog in barnen D. Min indignation där baserades på att jag ogillar tanken på att barnen D skall behöva läsa hur deras föräldrar SD och HD på kränkande vis misstänkliggörs i den här tråden.
Ingen av föräldrarna är åtalade, än mindre dömda.
Mer än då här, av hätska och anonyma postare som redan "vet" att de är skyldiga...

Varför är du så indignerad över vad de ovanstående barnen får läsa när du inte alls tänker på LW:s barn.

Jag tror att du är den i hela tråden som har skrivit ned henne flest antal gånger. Är det bara vissa barn man behöver ta hänsyn till?
Citera
2019-03-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man måste ha vårdnadshavares godkännande för att få förhöra minderåriga.
Googlade lite.

Intervju med Christina Hallin som var tidigare chef på enheten för brott mot barn i polisområde Örebro.

"Så jobbar polisen med barnutredningar"

källa: Polisen

Citera
2019-03-13, 01:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jaha, så nu satsar du stort på ett långt inlägg riktat till mig, ett inlägg i vilket du låter meddela att du inte kommer att replikera på om jag till äventyrs skulle bemöta ditt inlägg?
Vilket jag ämnar göra. Inte minst för att än en gång få det där med att du tar till harvärjan när du blir sakligt bemött. Du är en rent usel debattör och det behöver inte jag demonstrera. Det gör du själv, alldeles på egen hand.

OnT: Det finns egentligen ingen större anledning för mig att gå i svaromål på det du skriver eftersom du meddelat att du inte vill ha/vågar ta en debatt.
Men jag vill ändå tydliggöra en viktig sak och det är detta med att jag har "tillåtit" LW att vara passionerad. För de allra flesta människor är det möjligt att skilja mellan att vara uppfylld av passion resp att bryta mot de prästerliga (motsv) löften man lämnat, t ex att det är självklart att man som vigselförrättare inte går i säng med en person man vigt så länge denne/denna fortfarande är i äktenskap.
Det hindrar däremot på inget vis att denne/denna präst/pastor kan ha hur passionerade relationer med "neutrala" personer som helst.

OffT: Om inte du kan inse att det är skillnad på äpplen och päron är du att beklaga. Det avspeglar sig i ditt inlägg där du blandar ihop till en formlig fruktsallad.
Varsågod och svälj!

Du har tillåtit LW att vara passionerad?
Du utger dig för att vara kristen men
de flesta kristna tycker att sex hör
hemma i äktenskapet.

Du försöker bestämma vilka barn vi
ska visa hänsyn och vilka vi inte behöver
bry oss om.
Du läxar upp oss andra här i tråden och
försöker bestämma vad vi ska tycka och tänka och pikar t.o.m. för eventuella stavfel.
Jag tycker att du är ganska odräglig.
Den här tråden handlar inte om att vinna
debatter. Den handlar om ett mord på
en trebarns mamma.
Men du visar inget intresse av att det här mordet ska lösas. Det enda du tycks
intresserad av är att skydda och försvara
SD och HD till varje pris.
Man kan undra varför.
Citera
2019-03-13, 06:31
Medlem
Honan6s avatar
Nu är det så att SD, HD och deras barn tycks leva ett fantastiskt trevligt liv -
d v s om man ska utgå ifrån att det de skriver i sina GC-loggningar är äkta ord. Alla har det bra och livet är underbart - så skönt för dem.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=08ad9e52-c041-457a-9ca6-17b74742fc77

Jag hoppas livet går någorlunda bra för de barn som förlorat sin mamma som mördats.
Citera
2019-03-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu är det så att SD, HD och deras barn tycks leva ett fantastiskt trevligt liv -
d v s om man ska utgå ifrån att det de skriver i sina GC-loggningar är äkta ord. Alla har det bra och livet är underbart - så skönt för dem.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=08ad9e52-c041-457a-9ca6-17b74742fc77

Jag hoppas livet går någorlunda bra för de barn som förlorat sin mamma som mördats.
Din sista mening ang LW:s barn... svårt att tänka sig vad dom går igenom! Lille killen som nog väntade sig mammas pannkakor på morgonen när han vaknade upp! I stället är mamma borta och ingen vet vad som hänt! Hoppas verkligen att någon kan ta hand om dom tillsammans med pappan och att dom får känna på någon slags trygghet.

De stora vet nog mer... bla att dom har en MGM i lilla Hjärsta där alla känner alla. Barnen känner säkert varandra via skola, intressen mm. Hur svårt det är kan vi nog inte ens föreställa oss!
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-03-13 kl. 09:06.
Citera
2019-03-13, 09:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har inget att säga om det förutom att Springares önskan senare blev uppfylld. Noa kopplades in, vilket är vad nationella bedömandegruppen består av.
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Har NOA verkligen varit inkopplade under utredningens gång? Tycker att vi har diskuterat det här några gånger men att det aldrig kunnat konstateras?
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eftersom det står i singular kan jag inte tolka det på något annat sätt:
Citat:
Det gäller för dem att komma in i själva utredningen och ärendet. Sedan får de göra en bedömning med den expertiskunskap som de besitter.

https://theworldnews.net/se-news/orebropolisen-gar-pa-knana-efter-gangmorden-vi-har-kallat-in-forstarkning-fran-noa
Har inte sett några uppgifter om att Noa (ej att förväxla med Nationella bedömandegruppen som Peter Springare talade om) skulle ha varit inkopplad på just det här fallet. Artikeln som 'Netherworld' citerar ur antyder att Noa (Nationella operativa avdelningen) kan ha bistått med expertkunskaper i ett annat ärende, utredningen angående gängmorden i Vivalla. Noa har specialkompetens bl.a. när det gäller just gängrelaterad brottslighet, och örebropolisen hade hjälp av dem vid ett liknande fall i Vivalla 2015.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-13 kl. 09:43.
Citera
2019-03-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du har tillåtit LW att vara passionerad?
Du utger dig för att vara kristen men
de flesta kristna tycker att sex hör
hemma i äktenskapet.

Du försöker bestämma vilka barn vi
ska visa hänsyn och vilka vi inte behöver
bry oss om.
Du läxar upp oss andra här i tråden och
försöker bestämma vad vi ska tycka och tänka och pikar t.o.m. för eventuella stavfel.
Jag tycker att du är ganska odräglig.
Den här tråden handlar inte om att vinna
debatter. Den handlar om ett mord på
en trebarns mamma.
Men du visar inget intresse av att det här mordet ska lösas. Det enda du tycks
intresserad av är att skydda och försvara
SD och HD till varje pris.
Man kan undra varför.
Till att börja med: Den största delen av ditt inlägg är angrepp på min person och hur du anser jag stör tråden. Det är i allra högsta grad OffT, men till skillnad från vissa andra anmäler jag inga inlägg.

(det fetade)
OnT: Som du säkert noterade så satte jag ordet 'tillåter' inom citationstecken. Det innebär inte att jag anser mig ha mandatet att uttala mig i den frågan, utan bara att i en moralfilosofisk debatt jag ger LW ok för att vara passionerad. Anser du det vara fel att vara passionerad? Anser du LW borde ha haft enbart svala och ljumma relationer?

Sen det där med ditt tramsiga prat om att jag inte skulle vara kristen eftersom jag inte fördömer sex utanför äktenskapet.
Jag är inte bigott, utan en som lever i det tjugoförsta århundradet. Du försöker få mig att framstå som att jag vore en hycklerska när jag å ena sidan tillåter sex före äktenskaps ingående och å den andra, jag ur ett kristet moralperspektiv kan kritisera att en pastor som vigt ett par väljer att gå i säng med en av parterna h*n vigt medan vederbörande part fortfarande är gift med sin make/maka.
Dessa scenarior (sex före äktenskap resp att gå i säng med en av brudparet man vigt) är inte likställda. Det inser alla som har kapacitet att bedöma filosofi ur ett modernt kristet perspektiv. Du har inte klarat av det.

OnT (minst lika mkt som det ovan): Du är oförskämd när du skriver att jag inte vill att mordet skall lösas. Det är skamligt av dig, men knappast överraskande. Du har utan att skämmas i tråden målat upp din nidbild av HD som att hon på natten efter mordet skulle ha gått till fyndplatsen och destruerat DNA. Detta i syfte att hjälpa sin make SD att slippa undan rannsakning och dom för mord.
Jag vill givetvis att mordet på en älskad trebarnsmamma skall lösas, lika mycket som jag vill att alla andra mord löses. Det är anstötligt att det går ett stort antal mördare lösa, inte bara i Sverige, utan i hela världen!

Ditt sista: Inte med ett enda exempel har du (eller nån annan) kunnat visa på vilket sätt jag "försvarat" SD och HD. Inte ett enda exempel finns det och därför har heller inget presenterats här!
Jag har däremot under lång tid och i motvind kritiserat oskicket att här i tråden hänga ut odömda privatpersoner som brottsliga.
Det korståget-light får väl tyvärr sägas ha gått bara "sådär"...
Citera
2019-03-13, 10:19
Medlem
Citat:
Om de märkt att föräldrarna "har ändrat beteende", så går det inte helt att utesluta en sån observerad förändring skulle kunna tänkas bero att pappan, mer eller mindre väl-/ogrundat är missänkt för mord och att både mamman och pappan här i tråden är uthängda som brottslingar av allra värst sort.

OffT: Det är konton som likt ditt och likaså kontot 'Tufsankatt' som aktivt bidrar till att utmåla de båda odömda föräldrarna som mördare resp medhjälpare. Skämmes, ni båda!

OnT: Det vore anmärkningsvärt om föräldrar till två barn under rådande omständigheter INTE skulle ha "ändrat beteende", men det där verkar varken du eller Katten kunna förstå.
Tragiskt nog.
Nu får Du faktiskt skärpa till Dig! I denna tråd diskuteras vem som mördat LW, idag har vi en MGM och jag har inte målat ut honom som något annat än just MGM! Du skriver "skämmes, ni båda"... för att vi är inne i tråden eller vad menar Du? Ska tråden läggas ner eller...

Din sista mening OnT... vad syftar Du på? Har jag skrivit något om "ändrat beteende"? Vad menar Du att jag inte verkar kunna förstå?
Citera
2019-03-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu får Du faktiskt skärpa till Dig! I denna tråd diskuteras vem som mördat LW, idag har vi en MGM och jag har inte målat ut honom som något annat än just MGM! Du skriver "skämmes, ni båda"... för att vi är inne i tråden eller vad menar Du? Ska tråden läggas ner eller...

Din sista mening OnT... vad syftar Du på? Har jag skrivit något om "ändrat beteende"? Vad menar Du att jag inte verkar kunna förstå?

Jo, vi har en MGM, skälig misstanke, enligt rättsvårdande myndighet så innebär
det så låg misstankegrad att han inte ska sitta inlåst utan va fri att ränna omkring.

Om man bara tänker till lite så inser man att det är flera mil mellan
skälig misstanke och sannolika skäl.

Som det ser ut idag så är ÅK antagligen inte i närheten av att kunna plussa
på den skäliga misstanken upp till sannolika skäl.

Ska bli intressant å se hur länge ÅK tänker bita sig fast vid SD som MGM, om det inte
finns någon juridisk gräns, vilket jag tycker att det borde finnas så får man väl ändå
säga att det finns en moralisk gräns som redan är passerad.
Ställ honom inför skranket eller ge upp och erkänn att det inte gick å sätta åt hennes
favoritgärningsman.
Skulle kunna bero på att han är oskyldig.

Undrar om det ska stämmas av med TR den här månaden runt den 20-22 ungefär.
Citera
2019-03-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, vi har en MGM, skälig misstanke, enligt rättsvårdande myndighet så innebär
det så låg misstankegrad att han inte ska sitta inlåst utan va fri att ränna omkring.

Om man bara tänker till lite så inser man att det är flera mil mellan
skälig misstanke och sannolika skäl.

Som det ser ut idag så är ÅK antagligen inte i närheten av att kunna plussa
på den skäliga misstanken upp till sannolika skäl.

Ska bli intressant å se hur länge ÅK tänker bita sig fast vid SD som MGM, om det inte
finns någon juridisk gräns, vilket jag tycker att det borde finnas så får man väl ändå
säga att det finns en moralisk gräns som redan är passerad.
Ställ honom inför skranket eller ge upp och erkänn att det inte gick å sätta åt hennes
favoritgärningsman.
Skulle kunna bero på att han är oskyldig.

Undrar om det ska stämmas av med TR den här månaden runt den 20-22 ungefär.
Du skriver "skulle kunna bero på att han är oskyldig"...

Jag hoppas att dom kan avskriva SD helt och att dom får dit den som är skyldig... inte för att bevis saknas på att han ev inte är skyldig.

Detta för att det skulle bli så mycket lugnare för alla inblandade (framförallt barnen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in