2019-03-12, 14:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu misstolkade du mig medvetet. Det jag tycker är problemet är alltså att polisen inte följde sitt eget regelverk, och att man därigenom nu tycks ha saboterat hela utredningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Du kan ju svara på det inlägget om du har lust.

Nej, jag misstolkade dig inte medvetet. Hur ska din mening "Som Sven-Erik Alhem sade, det kan skada förtroendet för polisen att alla säger olika" tolkas, om inte som att du håller med om att olika medieuppgifter kan skada förtroendet för polisen?
Citera
2019-03-12, 14:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej, jag misstolkade dig inte medvetet. Hur ska din mening "Som Sven-Erik Alhem sade, det kan skada förtroendet för polisen att alla säger olika" tolkas, om inte som att du håller med om att olika medieuppgifter kan skada förtroendet för polisen?
Visst, men det där var ju bara ett sandlådebråk. Det är ju det här med hur själva utredningen har skötts som verkligen kan skada förtroendet för polis och åklagare, och där verkar vi ju dessutom ha olika uppfattningar. Då är det väl bättre att du bemöter det jag skrev i den frågan:
Senast redigerad av Draifos 2019-03-12 kl. 15:12.
Citera
2019-03-12, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad skulle barnen sitta på för så pass värdefull information att det motiverar förhör utan vårdnadshavares godkännande? Det är väl i så fall om det dyker upp ett vittne som säger att barnet såg mordet ske.

Nu vet jag inte den ursprungliga frågan, men det skulle kunna vara så att mgm hade barnen denna vecka t ex.

Då kan det naturligtvis vara viktigt.

Även annars kan de ha viktig information, kan jag tänka. Det skulle kunna gälla kläder/skor som har funnits i hemmet, andra saker som saknas, någon gör något ovanligt osv.

Jag vet ett misstänkt mordfall där pappan var misstänkt för mordet på hustrun och båda barnen var hemma den troliga mordnatten.

I det fallet var barnen 14 och 16 år och bägge förhördes.

I det här fallet anses mordet inte ha skett inomhus, utan på fyndplats utomhus.
Men det kan ha betydelse om barnen hört något i sitt hem mordnatten, t ex att någon gått ut, kommit in, andra saker som dusch på natten, eller vaknat och sett något hemma.
Citera
2019-03-12, 14:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om de märkt att föräldrarna "har ändrat beteende", så går det inte helt att utesluta en sån observerad förändring skulle kunna tänkas bero att pappan, mer eller mindre väl-/ogrundat är missänkt för mord och att både mamman och pappan här i tråden är uthängda som brottslingar av allra värst sort.

OffT: Det är konton som likt ditt och likaså kontot 'Tufsankatt' som aktivt bidrar till att utmåla de båda odömda föräldrarna som mördare resp medhjälpare. Skämmes, ni båda!

OnT: Det vore anmärkningsvärt om föräldrar till två barn under rådande omständigheter INTE skulle ha "ändrat beteende", men det där verkar varken du eller Katten kunna förstå.
Tragiskt nog.

Jag menar väl mest att barnen innerst inne vet om SD är skyldig.
Det går inte att ljuga eller dölja obekväma sanningar för barn.
Citera
2019-03-12, 14:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I detta fall ska alltså HD kunna godkänna och närvara vid förhör med barnen. Om hon vägrar kan polisen i praktiken inte tvinga till sig dessa förhör. Det är i väldigt sällsynta fall det kan ske i teorin, om man vet att barnet har information som kommer ge sista pusslet som krävs för åtal t.ex.

I den senaste FUP jag läste om skådespelaren i Kista som dödade sin fru i köket när deras son var i rummet bredvid, så bad polisen mördaren om godkännande för att få förhöra sonen.
Tänk att även i det fallet när de vet att sonen troligtvis har värdefull information som vittne till mordet så behövde de ändå godkännande, från den som var MGM dessutom.

HD är ju också en del av utredningen så hon ska väl inte närvara vid något ev förhör!
Citera
2019-03-12, 15:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, men det där var ju bara ett sandlådebråk. Det är ju det här med hur själva utredningen har skötts som verkligen kan skada förtroendet för polis och åklagare, och där verkar vi ju dessutom ha olika uppfattningar. Då är det väl bättre att du bemöter det jag skrev i den frågan:

Har inget att säga om det förutom att Springares önskan senare blev uppfylld. Noa kopplades in, vilket är vad nationella bedömandegruppen består av.
Citera
2019-03-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har inget att säga om det förutom att Springares önskan senare blev uppfylld. Noa kopplades in, vilket är vad nationella bedömandegruppen består av.

Har NOA verkligen varit inkopplade under utredningens gång? Tycker att vi har diskuterat det här några gånger men att det aldrig kunnat konstateras?
Citera
2019-03-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag menar väl mest att barnen innerst inne vet om SD är skyldig.
Det går inte att ljuga eller dölja obekväma sanningar för barn.

Ett mindre barn säger ofta sanningen men hur är det med en 16-åring med lojalitet hos pappan?
Citera
2019-03-12, 16:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte den ursprungliga frågan, men det skulle kunna vara så att mgm hade barnen denna vecka t ex.

Då kan det naturligtvis vara viktigt.

Även annars kan de ha viktig information, kan jag tänka. Det skulle kunna gälla kläder/skor som har funnits i hemmet, andra saker som saknas, någon gör något ovanligt osv.

Jag vet ett misstänkt mordfall där pappan var misstänkt för mordet på hustrun och båda barnen var hemma den troliga mordnatten.

I det fallet var barnen 14 och 16 år och bägge förhördes.

I det här fallet anses mordet inte ha skett inomhus, utan på fyndplats utomhus.
Men det kan ha betydelse om barnen hört något i sitt hem mordnatten, t ex att någon gått ut, kommit in, andra saker som dusch på natten, eller vaknat och sett något hemma.

Ja barnen i det fallet var ju vittnen till mordet och har därför värdefull information. Men polisen kommer inte hålla förhör för att fråga om annat mindre väsentligt som det gäller i detta fall. Anledningen är att den informationen inte är så värdefull, t.ex. om kläder och skor i hemmet. Man kommer inte gå emot en vårdnadshavares förbud för sådana frågor.

Men om ni hittar fall där vårdnadshavare inte godkänt ett förhör (med mindre viktiga frågor som vad barnen har sett eller hört under ett mord d.v.s. är nyckelvittnen) och polisen gått emot deras vilja så länka gärna.

Det är i princip nästan bara när barn är vittnen som polisen struntar i om vårdnadshavare inte godkänner. Annars gäller föräldrarnas och inte minst barnens rättigheter (att slippa känna stress och påfrestning p.g.a. att den ska förhöras) över polisens vilja.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-12 kl. 16:53.
Citera
2019-03-12, 17:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Har NOA verkligen varit inkopplade under utredningens gång? Tycker att vi har diskuterat det här några gånger men att det aldrig kunnat konstateras?

Eftersom det står i singular kan jag inte tolka det på något annat sätt:

Citat:
Det gäller för dem att komma in i själva utredningen och ärendet. Sedan får de göra en bedömning med den expertiskunskap som de besitter.

https://theworldnews.net/se-news/orebropolisen-gar-pa-knana-efter-gangmorden-vi-har-kallat-in-forstarkning-fran-noa
Citera
2019-03-12, 17:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ett mindre barn säger ofta sanningen men hur är det med en 16-åring med lojalitet hos pappan?

Det är också en aspekt som vägs in av polisen, hoppas jag. En 16-åring vet vad som pågår, om hon ljuger för att skydda kommer hon må dåligt över sin dåliga moral.
Är hon sanningsenlig vilket leder till fängelse kommer hon också må dåligt och ha det på sitt samvete.
Citera
2019-03-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har ingen aning om vem som tog upp frågan från början, hakade bara på frågan jag svarade på.
Jag erkänner.
Det var jag som i en replik till kontot 'gloriouslife' drog in barnen D. Min indignation där baserades på att jag ogillar tanken på att barnen D skall behöva läsa hur deras föräldrar SD och HD på kränkande vis misstänkliggörs i den här tråden.
Ingen av föräldrarna är åtalade, än mindre dömda.
Mer än då här, av hätska och anonyma postare som redan "vet" att de är skyldiga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in