2019-03-13, 10:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Denna postare som hela tiden gnäller över andra postare genom att kalla dem papegojor och andra invektiv undrar nu över hur andra kan vara så otrevliga?!

Kan det ha varit så den här familjen fungerade? De var starkt avvisande i vårdkontakter och kontakt med anhöriga men undrade sedan varför de inte fick någon hjälp? De såg inte vad de själva sände ut för fientliga signaler. Satt hemma och förfasade sig över hur ond och ohjälpsam världen var, medan de planerade för sitt godhjärtade och kärleksfulla barmhärtighetsmord.

Jag har skrivit det förr och gör det igen, de som starkast moraliserar över makarnas beslut verkar vara de som är närmast beteendet själva. Det är väl därför det blir så viktigt att utan att bringa klarhet i vad som hände, bara fördöma det. Att oskyldigförklara makan handlar kanske om ren självbevarelsedrift — det hade ju kunnat vara jag själv!

Man upphör aldrig att förvånas över vilka dubbla måttstockar människor har när de bedömer sig själva och andra, såsom i ingroup-/outgroupfenomen. Något som du Rumbledoll är ett utmärkt exempel på — och slav under.

(För övrigt otroligt respektlöst att dra in någons sorg i sin argumentation om varför man tycker att denna gör fel. Skäms på dig!)
Att dra in min sorg gjorde att jag fick bita ihop rejält för att skriva ett par mer neutrala rader. Dels vill jag inte bli påmind (skingrar tankar) och dels har inte min avlidna mamma ett dugg med min debatt att göra. Om jag finner vissa mer trovärdiga vid en tillbakablick eller i aktuell debatt så är det mitt val och varken nån rockkung, missan, rumbledoll eller solglittret kommer falla i den nischen. De tillför mig ingenting och det lär stå mig fritt att ha som åsikt. Jag är heller inte imponerad av en person som dömer ut sjuka personer i kränkande, generella termer (ME-sjuka), gnäller på en ME-lobby men beter sig som extremister själva - alternativt anser sig vara kompetent att friskförklara barnen. Där går gränsen för rim och reson för min del. Det tycks gå finfint att döma ut en profession som ställt diagnos (utredning, samtal IRL med barn och föräldrar) - men själv sitta helt utan kunskap och bedöma efter en enda pianolektion. Sjukaste argumentationen jag ever hört och resten av mössanalyser kan kvitta. För övrigt är det extremt dåligt med sakfakta vid en granskning, mest tyckande.
Inbillar man sig att man räddar barn alternativt värnar om dem via att skylla på en förälder när polisutredningen visat delad skuld så anser jag man är ute och cyklar.

Bortom all självutnämnd superexpertis i tråden så är det följande som intresserar mig snarare än vem som mördat vem - för det har med riskinventering att göra och prevention:

Problematiken med de här föräldrarna är - i mitt tycke - att de inte ber om hjälp. Däri ligger den stora faran och likaså att bägge två förmår spela rollspel inför omgivningen gällande hur illa det är ställt.
Det är obehagligt när två personer allierar sig och det lär vara oerhört svårt för deras nära och kära när det kommer till så bristande varningssignaler i en så allvarlig händelse.
Frågan "varför" och "skulle jag kunnat gjort annorlunda" är mycket kritisk i en sorgeprocess då den tangerar skuld (förutom allt annat som förlust medför emotionellt) och de här kan hamna i en svår ambivalens - nåt man vet kan vara skadligt. Jag hoppas att alla efterlevande nu kommit en bit på vägen och de är inte betjänta av allt skitsnack som förekommer i den här tråden. De har som sagt tillräckligt med sig själva.
Citera
2019-03-13, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilket upplopp och vilken agression som plötsligt mobiliserades mot postaren drebas inlägg....

Jag tror du inte ska se det som att moboliseringen är mot dreba. Det var en bra och ödmjuk skribent som var tydlig med att hen spekulerade. Mobiliseringen handlar om de som försöker utnyttja dreba på ett sätt som hon aldrig hade avsett. De som i sin drivna agenda handplockar enskilda inlägg av de dryga 50k som skrivits för att på det sättet försöka få dem att framstå som tyngre eller mer sanningsenliga än polisens officiella uttalanden.
Citera
2019-03-13, 10:43
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Att ett barn var strypt och att ett var kvävt hade redan florerat i tråden innan dreba tog upp det.

Du har börjat utvecklas till den mest sansade och mest nyanserade skribenten av oss alla under de senaste dagarna. Keep up the good job! Det behövs i den här tråden.

Jaha min uppfattning var att det fanns tankar om att barnen var strypta/kvävda men inte just den specifika detaljen.

Men det är inte lätt att hålla reda på längre vad som skrevs när i denna mastodont till tråd.
Citera
2019-03-13, 10:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men detta kan ju vara inspirationskällan till all bullshit slog det mig? En som skriver allt möjligt fel likaväl, plockar från andra i tråden.
....men som erkänner att det är hypoteser och att vederbörande spekulerar.

Det kan man dock blunda för. För huvudsaken är att Oskar är mördaren.

Dementerar avskedsbrev gör ju denna också - kanske därför det ska ligga på usb?
För Hanna har ju inte skrivit under nåt - hon är grundlurad. Polisen sa nog fel.

Sen så plockar man lite smått och gott, läser med ett öga och så överbetonar man sen lite mystiskt detta med våld (blåmärken och rivsår) som en ultrakälla som man fått av anhöriga.
Fast det finns inget belägg. Inget bekräftat. Vi ska bara ponera.

Och så backar man till själva matrix i desperation?

Hahahaha - jag har absolut en möjlig karriär som konspirationsteoretiker. Ska skriva in de i min CV.

Det är ju det enda viktiga, att peka ut O som ensam ansvarig för tragedin, man slår ju knut på sig själv rent logiskt med tanke på vad som blev polisens slutsats efter att alla de experter som arbetat med fallet lämnat vad de kommit fram till.

Att dådet var planerat och genomfört i samförstånd.

Helt sanslöst är det och med tanke på hur t.ex scheele jagades med blåslampa av de som till varje pris skulle fria H från ansvar så är det inte konstigt att dreba,s hypoteser tas som sanning.

Dreba,s sista inlägg talade ju tydligt om att det endast var hypoteser som skrivits.
Citera
2019-03-13, 11:03
Medlem
develis avatar
Den kusligt korrekte Dreba skrev den 17 januari kl 21:49 att det var spekulationer samt avrundar sin session med att allt var en hypotes.
Citat:
"Det är spekulation från min sida. Polisen avfärdade mycket tidigt förövare utanför familjen. Det säger mig att barnen blivit strypta eller kvävda och hittade i sina resp sängar."
Stalltipset från Dreba (i inlägg strax efter) är följande:
"Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. "

Att barnen hittats i sängarna var det många som skrev långt innan. Det har även skrivits att det inte var stökigt, oblodigt och att de låg prydligt nerbäddade.

Då kan man utesluta våld, skjutvapen samt kniv och det kvarstår strypning, kvävning eller intoxikation som vanligt förekommande mordmetoder och när det kommer till mindre barn är det inte ovanligt att kvävas av en kudde - vilket man starkt kan assocciera till när det gäller att återfinnas i sina sängar.

Värt att notera är att den kusligt korrekte Dreba helgarderar och skriver "eller".

Innan Dreba skriver obtshirt (14/1) följande spekulation:
Citat:
"Jag tror dom blev kvävda. Alla hade troligtvis separata rum o mamman har troligtvis dödats först för att det var svårast.
Med kvävning så minskar man risken för att det ska bli kaos .. tex vid förgiftning kan man kräkas blod mm och hade kunnat bli "jobbigt" för GM med 3 personer som blivit rejält sjuka först.
Kväver man så kan man ta ett rum i taget. Och troligtvis kan det göras i tysthet från dom andra."

Sen finns då MacEbola den 17/1 kl 11:13 (dvs över 10 timmar innan Dreba) sina funderingar:
Citat:
(..) "Jag tror att döttrarna blev kvävda med kuddar då de sov. Det är en handling som skulle kunna liknas vid en avskedskram."
När det kommer till trovärdighet rent generellt så dementerar Dreba det mest signifikanta:
Avskedsbrevet.

Han påstår sig även veta vad Hanna och Oskar sysslar med i bingen förutom att mörda:
De levde i en asexuell relation. Oskar åt Sertralin och vederbörande åberopar forskning om aggressioner - vilket då är forskning som gäller unga och intag SSRI.

Varför detta inlägg omhuldas beror på att Dreba spekulerar om rivsår, blåmärken och aggressioner samt sätter Oskar i centrum för detta. Det är givetvis avvärjninggskador i ansiktet man suktar efter.

Sånt gillar Reviews och Solglittret. Andra hakar på.
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 11:08.
Citera
2019-03-13, 11:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju det enda viktiga, att peka ut O som ensam ansvarig för tragedin, man slår ju knut på sig själv rent logiskt med tanke på vad som blev polisens slutsats efter att alla de experter som arbetat med fallet lämnat vad de kommit fram till.

Helt sanslöst är det och med tanke på hur t.ex scheele jagades med blåslampa av de som till varje pris skulle fria H från ansvar så är det inte konstigt att dreba,s hypoteser tas som sanning.

Dreba,s sista inlägg talade ju tydligt om att det endast var hypoteser som skrivits.
Det var ett passande inlägg du grävt fram då Dreba kom på tapeten när vi skulle ponera om våld i tvättstugan.

Om så Oskar hade ansiktet fullt i rivsår via en kamp så är tyvärr Hanna lika skyldig enligt förundersökningens resultat som formellt misstänkt för mord på sina döttrar ihop med sin man.
Hon signerade testamente och avskedsbrev och var så allierad med sin man att det kostade hennes fina döttrar livet.
Det finns ingen anledning att värna om en sån mor dvs lika lite som deras pappa.
Citera
2019-03-13, 11:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var ett passande inlägg du grävt fram då Dreba kom på tapeten när vi skulle ponera om våld i tvättstugan.

Om så Oskar hade ansiktet fullt i rivsår via en kamp så är tyvärr Hanna lika skyldig enligt förundersökningens resultat som formellt misstänkt för mord på sina döttrar ihop med sin man.
Hon signerade testamente och avskedsbrev och var så allierad med sin man att det kostade hennes fina döttrar livet.
Det finns ingen anledning att värna om en sån mor dvs lika lite som deras pappa.

"Den som söker skola finna" heter det ju och jag tyckte att diskussionen varit på tapeten tidigare och fann av en händelse ditt inlägg .

Den 3/1 var H hos Hanssons och signerade det testamente som var epilogen egentligen på det liv som paret hade haft tillsammans, sista livstecknet från paret var den 5/1 och att hålla på med "fria H" är fruktlöst och helt omöjligt, polisens slutsatser krossar alla försök i grunden just för att de är så entydiga.
Citera
2019-03-13, 11:35
Medlem
develis avatar
Citat:
"Den som söker skola finna" heter det ju och jag tyckte att diskussionen varit på tapeten tidigare och fann av en händelse ditt inlägg .

Den 3/1 var H hos Hanssons och signerade det testamente som var epilogen egentligen på det liv som paret hade haft tillsammans, sista livstecknet från paret var den 5/1 och att hålla på med "fria H" är fruktlöst och helt omöjligt, polisens slutsatser krossar alla försök i grunden just för att de är så entydiga.
Antagligen satt detta hårt, de skulle nämligen behöva iväg och grundlura två goda vänner. Skilsmässotankar och ånger kan man fetglömma med tanke på att det är i direkt närtid till mord på barnen och eget önskat frånfälle.

Att de sen sög i sig alla tabletter tror jag inte beror på nåt annat än att det tog emot - det är en sak att vilja dö och alliera sig kring nåt som liknar en självmordspakt. Att mörda barn är nog inte lika enkelt. Det var nog ett sju helvetes ältande från hösten då Moa fick sin diagnos oavsett om de såg det som enda lösningen att kasta in handduken i sina depressiva hjärnor som inte fungerade kognitivt via långvarig press och djup, flerårig kris ((självmord) där det kokar ner i katastrof då de ska försöka lösa problematiken på egen hand i många år och slutligen är det totalt error. Efter mycket ältande har döden slutligen blivit en optimal problemlösning.

Joiner's teori är fyrdelad typologi:
- interpersonell dygd (barmhärtighet, rättvisa, plikt eller ära) är felaktigt tillämpad.

Minst en dygd, eventuellt två, anser han är närvarande vid murder-suicide - alltså en förvrängd version av dygd och så gott som alltid ett beslut som är en produkt av psykisk ohälsa.
Joiner anser att utgången är självmord och mord är en följdkonsekvens.
Förövaren känner sig ansvarig för en allvarligt sjuk eller oförmögen person och att döda ses som en skyldighet (plikt) innan självmord. Barmhärtighet är ett sätt att rädda offret/offren från det lidande som föräldrars självmord skulle medföra, likt när föräldrar i en självmordspakt även dödar sina barn.

Skevare än skevt.
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 11:40.
Citera
2019-03-13, 11:40
Medlem
Citat:

Njä, du kan ha fel. Läst allt Dreba skrivit nu, inte bara i tråden. Hen kan ha haft 99% rätt men rädd att identifieras. Tog avsked från tråden med två inlägg om att polisen läser denna tråd och sen att allt hen påstått var en hypotes.
Citera
2019-03-13, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Njä, du kan ha fel. Läst allt Dreba skrivit nu, inte bara i tråden. Hen kan ha haft 99% rätt men rädd att identifieras. Tog avsked från tråden med två inlägg om att polisen läser denna tråd och sen att allt hen påstått var en hypotes.
Det går att prata sig till måtta om allt och det där skitargumentet kör både reviews och solglittret med.
För övrigt är det uppenbart att vederbörande spekulerar och det är varken imponerande slutsatser då det redan förekommer som diskussion innan om mordmetoder och;

Det är rent felaktigt att det inte finns ett avskedsbrev (inte ens osignerat på usb som du helt irrationellt diskuterar) och asexuell relation är väl nån gissning via FASS om besvär med potensen när det kommer till antidepressiva. Förstahandsval Sertralin och sökande efter belägg för aggressioner och suicidalt beteende.

Inte värst imponerande med andra ord - verkar snarare som om ni har stora problem med att få era teser att gå ihop om den milda Hanna och det våldsamma kontrollfreaket Oskar.
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 11:52.
Citera
2019-03-13, 12:06
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
...och att barnen redan var döda då och medicinen bara var tänkt till föräldrarna? Eller hur tänkte du?
Ja, så tänkte jag nog. Att det var tänkt, som några skrivit, att de själva sedan skulle ta så pass mycket att de skulle dö men sedan blev det inte så. Mediciner i krossad/pulveriserad form smakar oftast vidrigt så jag har svårt att tro att man kan få i sig dem om man inte är "med på det", oavsett vad man blandar det i..
Citera
2019-03-13, 12:21
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
SSRI-preparat kan i inledningsskedet ge mycket svåra biverkningar, bl.a självmordstankar och våldsamt humör och beteende. Mycket elände har skett pga den sortens medicin i initialskedet av behandlingen. I fortsättningen en hel del andra otrevligheter, bl.a övervikt. I mina ögon borde såna preparat totalförbjudas! De förstör mer än de hjälper.

Men Läkemedelsbolagen tjänar skjortan på såna preparat så att det är tillåtet är bara ett jävla fjäsk från Medicinalverkets sida. (Eller heter det fortfarande M-verket tro?)

Det var väldigt vad du var emot SSRI-preparat....tillhör du Sc-sekten?

Det finns ett preparat man går upp i vikt på. Inte andra, varav det finns flera stycken.
Sedan har man en uppföljning på hur det fungerar med medicinen tillsammans med läkaren,
om denne nu har ett ansvarsfullt sinnelag.

Jaså, du tycker att de borde totalförbjudas? En medicin som hjälper massor av människor att hålla näsan ovanför vattenytan.

Har ingen aning om föräldrarna hade SSRI- eller SNRI-medicin. (Serotonin/noradrenalinmedicin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in