2019-03-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Kan möjligen upptaget av tabletterna gå snabbare om man pulveriserar dem? I så fall krossades nog tabletterna tidigare och togs av både H och O eftersom båda hade substanser i blodet.

...och att barnen redan var döda då och medicinen bara var tänkt till föräldrarna? Eller hur tänkte du?
Citera
2019-03-12, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men är det en hel del bevis för att H och O planerat att alla fyra skulle dö av överdos? Det visar väl bara det det visar, att föräldrarna hade tagit stora doser lugnande men inte så mycket att de inte var vakna och kunde agera. Bevis för planer på överdoser vore väl att man hittat stora mängder mediciner i huset, och tex att man såg att det gjorts försök att lura i barnen medicin. Hittade poliserna bevis på det?
Man tänkte kanske inte att alla skulle dö i en överdos utan bara barnen. Man ville kanske försäkra sig om att barnen verkligen dog så att inte någon av dem vaknade upp med resten av familjen döda i huset.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-12 kl. 21:40.
Citera
2019-03-12, 21:34
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Den jag svarade bölade för att vi aldrig var kritiska mot Elli men alltid hoppade på Missan. Då ifrågasatte jag hur ofta skribenten ifrågasatt Missan. Allt hon skriver sväljs i ett nafs förutom att jag sett dig och Rapytt ifrågasatt ett par saker. Hoppas du förstår.
Citera
2019-03-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Absolut, visst är det en räddning. Men det farliga är att sådana prepara tkan ge en dipp första veckorna efter första intaget. En riktigt djup dipp som kan hålla i sig en vecka. Och DEN är riktigt farlig. För ofta är den vidrigare än den kliniska depression man redan är i.

Läkarna brukar vara väldigt noggranna att beskriva riskerna och de doser som sätts in är i de flesta fall mycket låga. För den här familjen, om alla teorier om depressioner är sanna, tror jag ssri och ångestdämpande medicin för föräldrarna hade varit ofarligt.
Citera
2019-03-12, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Läkarna brukar vara väldigt noggranna att beskriva riskerna och de doser som sätts in är i de flesta fall mycket låga. För den här familjen, om alla teorier om depressioner är sanna, tror jag ssri och ångestdämpande medicin för föräldrarna hade varit ofarligt.
Det skiljer på preparat likaväl så de generella diskussionerna är värdelösa. En del mer potenta än andra. Det är insättningstid, det är upptrappning och det hjälper ofta på sikt. Ska man snacka symtom så är det abrupt utsättning som kan ställa till ett helvete.
Citera
2019-03-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tack, jag skrev ett långt svar men ångrade mig. SSRI botade mig. Samtalen med psykologen var bra men mörkret ville inte lätta förrän jag blev medicinerad.

Och polisen sade ju att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom i Bjärredsfallet vilket borde inbegripa depression?

Dessutom får man hoppas att läkaren dels skulle ha förhört sig om varför föräldrarna mådde dåligt och följt upp behandlingen på något sätt om de hade satt in SSRI.

Jag tror inte att Oskar och Hanna var beredda att be om någon hjälp. Tyvärr.

Vid insättning av SSRI så görs det under ett antal veckor där läkaren har tät kontakt med patienten. Ofta med 5 mg i taget till man uppnått tillfredsställande resultat alt byter till annan medicin. Det är min erfarenhet i vart fall. Medicinen är receptbelagd där läkarens dosering (antal/dag och styrka specifieras).

Vill minnas att det var Stehlitz som nämnde att det var Hanna som medicinerades med SSRI.
Citera
2019-03-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vilka skulle de förmildrande omständigheterna vara?

Flera här yrar om altruism och att föräldrarna dödade barnen av barmhärtighet och annan bs

Sömnlöshet, fullständig utmattning, förtvivlan och stress fick det att slå runt i skallen på dem eller så handlade det om personlighetsstörningar.

Att sitta och tro på att detta var ett beslut taget i frid, ro och kärlek efter lugn eftertänksamhet av två välfungerande personer är ett svek mot offren.

Tror inte ens föräldrarna om de var kloka i grunden innan de hamnade i någon slags skev verklighetsuppfattning skulle vara tacksamma över att folk rationaliserar och "förstår" det som de gjorde i galenskap och psykisk obalans.
Citera
2019-03-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Att Oskar gick med på att planera familjeförintelsen kan ha varit en del i att han försökte hjälpa Hanna att orka se framåt, att det fanns en lösning framåt och även om den inte används så har den hjälpt en att klara av en svår tid. Inte sällan används just tanken på självmord på det sättet, som en ventil när allt känns hemskt. Sedan sätter man nästan aldrig det i verket, utan man börjar mår bättre och går vidare från tankarna.

Kan det ha varit så som Oskar resonerade när han sin vana trogen stöttade människor i sin absoluta närhet, som så många vittnat om gällande honom? Han trodde för sin del att han var säker eftersom Hanna aldrig hade uppvisat någon som helst företagsamhet och levde ett fobiskt och undvikande liv mellan jobbets och hemmets väggar. När han då såg henne där, blodig och sönderklöst av sina barns avvärjande små händer, att hon gått från teori till praktik brast allt för honom.

Hans livsbrott var att han försökte hjälpa till för mycket, kollegor, nyutexaminerade, sina barn, sina vänner sin fru. Av kärlek, precis som den vackra kärlektfulla dedikationen till döttrarna i hans publicerade verk.

Det funkade bra med alla utom med frun. Han hade aldrig i sin föreställningsvärld kunnat ana att hon verkligen menade allvar. Han var inte medveten att den lilla kroppen innehöll så mycket ondska.

Ängeln från Lund fick vingarna nedsvärtade — av sin egen demon till fru. Han lät det hända, förutsåg inte katastrofen. Det var hans brott. Inte konstigt att kollegorna höll en vacker avslutande minnesceremoni till hans ära. Inte konstigt att det skrivits massor av vackra ord om den stackars mannen över hela världen från de som erfarit hans värme, empati och kärleksfulla handtag med människor. De hade sett hans verkliga jag. Hanna? Ja, henne har ingen bemödat med ett ord. Det är inte svårt att förstå varför.

Inte alls omöjligt eftersom att allt kan vara möjligt här. Åtminstone för min del, då.
Men om H ligger bakom allting så hur kan man på ett rimligt och sannolikt sätt förklara att både O och H hade stora mängder lugnande i sig?
För den omständigheten ser ju också gemensam ut liksom själva beslutet av utrotandet av familjen anses vara gemensamt?
Citera
2019-03-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det krossades eller liknande några tabletter så var det i vart fall inget som barnen tog emot.

Tror att vi inte ska glömma bort att barnen faktiskt inte hade tagit några tabletter innan morden enligt analysresultat.

Spår av lugnande i ena flickan kan mycket väl vara en rest från dagen före.

Mycket riktigt.

Och det var föräldrarna som hade stora mängder lugnande i sig medan barnen var fullt medvetna om vad som hände med dem.
Man inte bara mördade sina barn utan man struntade också i att låta dem avlivas innan man först hade sövt/ bedövat dem.
Föräldrarna tänkte på sig själva medan det var barnen som var de sjuka(hittepåsjukförklarade).
Borde det inte hela vägen gå medicin till dem som anses vara sjuka?

Hur kan man på ett rimligt och sannolikt sätt förklara att de båda föräldrarna hade stora doser lugnande i sig?
Citera
2019-03-12, 22:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har det. För övrigt var det väl nåt sånt skitsnack som nån släkting var engagerad i? Nån sida på fb eller vad det nu var.
Rätt dos antidepressiva på de här och samtalsterapi hade högst troligt räddat livet på barnen.

Polis kunde inte uttala sig om aktuellt status (vilket säger sig själv, paret stendöda) - dock fann man inte nåt via dokument.

Ja det var lite så jag tänkte att polisen verkar inte ha hittat något som pekar mot psykisk sjukdom vilket torde inbegripa att ingen av dem stod under behandling.

Men det kan förstås vara så att de inte ansåg en depression vara en avgörande faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid insättning av SSRI så görs det under ett antal veckor där läkaren har tät kontakt med patienten. Ofta med 5 mg i taget till man uppnått tillfredsställande resultat alt byter till annan medicin. Det är min erfarenhet i vart fall. Medicinen är receptbelagd där läkarens dosering (antal/dag och styrka specifieras).

Vill minnas att det var Stehlitz som nämnde att det var Hanna som medicinerades med SSRI.

Ja min erfarenhet är att det trappas upp långsamt och att man får förhållningsorder om att inte vara ensam, att försöka undvika insättning/utsättning under särskilt stressiga perioder osv. Min läkare ringde mig flera gånger under de första veckorna. Man brukar väl dessutom ha milda ångestdämpande att ta till vid behov.

Ja Stehlitz sade att Hanna var under behandling för depression sedan en tid tillbaka, så det kan inte heller i hennes fall ha rört sig om insättningsbesvär om den informationen stämmer.
Citera
2019-03-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Flera här yrar om altruism och att föräldrarna dödade barnen av barmhärtighet och annan bs

Sömnlöshet, fullständig utmattning, förtvivlan och stress fick det att slå runt i skallen på dem eller så handlade det om personlighetsstörningar.

Att sitta och tro på att detta var ett beslut taget i frid, ro och kärlek efter lugn eftertänksamhet av två välfungerande personer är ett svek mot offren.

Tror inte ens föräldrarna om de var kloka i grunden innan de hamnade i någon slags skev verklighetsuppfattning skulle vara tacksamma över att folk rationaliserar och "förstår" det som de gjorde i galenskap och psykisk obalans.

Det är ju just detta också, O: s chef är chockad över allting då O suttit helt normalfungerande med sin chef bara dagar innan allt hände.
Om H vet man endast att hon fram till juluppehållet jobbade på som vanligt vad nu det kan ha inneburit.
Vad skulle det kunna vara för slag av "psykisk ohälsa och galenskap" som inte ens en chef sedan många år tillbaka hos en anställd inte kunnat upptäcka? Om H får man fortfarande inte veta så mycket.
Citera
2019-03-12, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja det var lite så jag tänkte att polisen verkar inte ha hittat något som pekar mot psykisk sjukdom vilket torde inbegripa att ingen av dem stod under behandling.

Men det kan förstås vara så att de inte ansåg en depression vara en avgörande faktor.

Ja min erfarenhet är att det trappas upp långsamt och att man får förhållningsorder om att inte vara ensam, att försöka undvika insättning/utsättning under särskilt stressiga perioder osv. Min läkare ringde mig flera gånger under de första veckorna. Man brukar väl dessutom ha milda ångestdämpande att ta till vid behov.

Ja Stehlitz sade att Hanna var under behandling för depression sedan en tid tillbaka, så det kan inte heller i hennes fall ha rört sig om insättningsbesvär om den informationen stämmer.
Jag ser det som obehandlad depression som ingen sökt hjälp för. Om Hanna stått på antidepressivt sen tidigare, typ förnyade recept, kanske sen år tillbaka (nedstämd pga cancer?) - så är det troligen ingenting som polisen ser som relevant för att plötsligt mörda sina barn och basunera ut på en pressträff:
Vad man söker och redogör för är (dokumenterad) allvarligare psykisk sjukdom som tolkas leda till nåt mer psykotiskt.
Däremot kan givetvis en persons depression försämras men det lär inte polis stå och gissa kring om det inte finns i journaler.

Vem vet om de ens intogs? Verkar ju finnas sjuhelsickes tips runt en nedstämd, orolig person - ända bort i rent humbug där goda råd riskerar bli dyra... Har fortfarande den där korkade fb sidan i åtanke. Släng medicinerna och dansa dig frisk eller hur det nu var, nåt likt snurrande derviser om jag inte har drömt om stolligheterna som fanns där. Usch.
Senast redigerad av develi 2019-03-12 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in