2019-03-13, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja intressanta, hens inlägg. Lokal anknytning har hen i alla fall. Jag får intryck att hen hade kontakt till en källa och delvis fick uppgifter därifrån. Kan tillägga att hen tror att barnen var sjuka och att en orsak var utbrändhet. Jag delar inte hens hypoteser i allt, men intressant är det att se hur nöjaktig hen återgav dödsorsaken. Det går egentligen inte att gissa sig till.

När jag läste nu en gång till uppmärksammade jag att hen skrev att barnen blev burna till sängen. Märkligt det med. Jag trodde att allt skedde när barnen sov, men de senaste dagarna blev jag osäker på det.

Funderar också hur H skulle ha fått i sig det där lugnande mot hennes vilja. Vad hon gjorde medan O stod i köket och krossade tabletter med en hammare (obs obekräftade uppgifter). Låt hon bara allt hända? Hjalp hon till? Var hon redan död?

Drebas uppgifter är sannolikt denna tråd eftersom allt som hen skrev redan tidigare hade skrivits i tråden. Man kan också tänka sig att hen tog del av de PM som florerade i tråden under den tiden hen skrev. I alla händelser har Dreba själv uppgivit att hen inte hade någon egen kontakt utan gjorde så bra gissningar som hen kunde utifrån av tråden inkommen information, så ingen skugga ska falla på denne för att lärljungarna försöker skaffa sig en ny Jesus, när nu Rockkungen, Missan och andra fallit på korset.
Citera
2019-03-13, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om H behandlades med antidepressiva, kan knappast en avlägsen bekant till familjen ha insyn i vilken typ av medicin hon åt. Det finns ett flertal grupper, varav SSRI är en. Hon kan lika gärna ha behandlats med TCA.
Det är väl f.ö enda uppgift på att H skulle ha medicinerats med antidepressiva.

"Ofta med 5 mg"? Nej, lägsta styrka varierar bland preparaten. Går inte att generalisera.
Men du inser att Drebas ord om märket på psykofarmakan, Seratralin, i så fall är ännu mer remarkabel?

Visst finns det flera olika typer av antidepressiva (gamla tricykliska, SNRI, SNDRI och TCA). De allra flesta människor har dock via media satt likhetstecken mellan antidepressiva och SSRI eftersom detta är det absolut vanligaste preparatet som används, ungefär som märket Prozac som gjorde "lyckopillrena" kända.
Citera
2019-03-13, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Om man ska följa logiken i det som påstås här, så bör alltså ME-föreningen, som påstår sig tala för samtliga ME-drabbade, omedelbart läggas ner.

I min värld är det skillnad om en enskild drabbad driver att alla är som jag och ska hanteras som jag (som du och bloggaren), eller om en patientförening beskriver de olika svårigheter man kan ha och vilka olika stöd man kan behöva utifrån dessa olika svårigheter.

Men om du kan visa mig en patientförening som endast driver en enda linje utifrån en enda patients symtomuppsättning och behandling, har du en poäng, men då känns det som att faktiskt du har bevisbördan eftersom de efterforskningar jag har gjort inte visat det.
Citera
2019-03-13, 08:56
Medlem
Solglittrets avatar
Vilket upplopp och vilken agression som plötsligt mobiliserades mot postaren drebas inlägg....
Var det så känsligt??

Det är väl alldeles utmärkt att i väntan på Godot, förlåt FUP, fundera över om vi har fått andra uppgifter redan tidigt i tråden av postare som sedan visats sig haft korrekt info?

Jag har ingen aning om dreba hade insyn eller inte, men det hen sa stämde, trots att det inte var vad alla andra gissade. Lite som Leif GW brukar säga - hata slumpen.
Om någon visar sig känna till ovanliga detaljer som sedan visar sig stämma exakt, är kanske annat som vi inte har fått info om också korrekt. Och det oaktat att dreba uppger sig dela proffesion med mig .

Vi har faktisk oerhört lite på fötterna för att kunna dra någon slutsats att det just var H som tog antidepresiva. Vi vet inte heller om det var O, men O hade i vart fall omvittnat visat tecken på att han inte mådde bra. Det mesta om H däremot är rena rama gissningar.
Citera
2019-03-13, 09:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Kan väl också vara så att hon stått på en låg dos länge och att denna hade behövts justeras. En halv Sertralin (50mg) kanske räckte då men efter allt som byggdes på var det en för låg dos. Jag gissar bara.
Ja, eller preparatbyte - för effektivt lär det inte ha varit med tanke på resultatet..
Hade samma i åtanke i inlägget innan:
"Rätt dos antidepressiva på de här och samtalsterapi hade högst troligt räddat livet på barnen."
Citera
2019-03-13, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du som var med i tråden kanske minns att det de första veckorna och månaderna var en massa såna inlägg? Och varenda gång jag kikat in här igen så är det alltid någon som flikar in just argument i stil med "de gjorde det av barmhärtighet".

Orkar inte leta fram några exempel så de blir tyvärr lite generellt.

Anledningen att det stör mig är att min egen erfarenhet av familjer med svårt sjuka/ funktionshindrade barn gör att jag helt enkelt inte köper den förklaringen.

Det finns över 50.000 inlägg i den här tråden. Om du vaskar fram 5 inlägg som hävdar att det som föräldrarna gjorde verkligen var en kärleksfull och barmhärtig handling (dvs inte bara i föräldrarnas egna uppenbarligt skeva huvud) så innebär det att det har skrivits i en tiondels av en promille av alla inlägg (0.0001). Det låter inte som en massa. Hittar du 50 så är det en promille av inläggen som hävdar att det här handlar om kärleksfull barnhärtighet i ordets ursprungliga bemärkelse, dvs en på tusen (0.001)

Du kan inte referera till ett enda inlägg som hade inneburit 0.0000192 av alla inlägg, men vill ändå påstå att detta är ett genomgående tema. Det är inte bara fel utan dessutom ohederligt, oavsett om du gör det medvetet eller om du helt enkelt gör en obetänksam tankevurpa.
Citera
2019-03-13, 09:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vilket upplopp och vilken agression som plötsligt mobiliserades mot postaren drebas inlägg....
Var det så känsligt??

Det är väl alldeles utmärkt att i väntan på Godot, förlåt FUP, fundera över om vi har fått andra uppgifter redan tidigt i tråden av postare som sedan visats sig haft korrekt info?

Jag har ingen aning om dreba hade insyn eller inte, men det hen sa stämde, trots att det inte var vad alla andra gissade. Lite som Leif GW brukar säga - hata slumpen.
Om någon visar sig känna till ovanliga detaljer som sedan visar sig stämma exakt, är kanske annat som vi inte har fått info om också korrekt. Och det oaktat att dreba uppger sig dela proffesion med mig .

Vi har faktisk oerhört lite på fötterna för att kunna dra någon slutsats att det just var H som tog antidepresiva. Vi vet inte heller om det var O, men O hade i vart fall omvittnat visat tecken på att han inte mådde bra. Det mesta om H däremot är rena rama gissningar.
Det var VÄLDIGT vad detta är viktigt att poängtera för din del - men att Oskar åt Sertralin och fick nåt i klass med rabies var mindre noga (Dreba). Det är såå mycket som var sant där..

Du silar mygg och sväljer kameler och om du vore mer uppmärksam så står det i flertal varianter såsom ett kursiverat "om" hon åt bland annat samt att det inte är värst intressant - det syns mycket väl att även andra skribenter håller öppen för att vi inte vet.

Vi basunerar med andra ord inte ut Antidepressivstryparen Hanna.

Det som främst är intressant i mitt tycke från S är att denna visste betydligt mer om avskedsbrevets innehåll än nån med källor från PM, nån som ringer runt, nån som hänvisar till sk släktingar och pianospelare som snarare yrat om falska alternativmedicinska intyg som Oskar anskaffat i Tyskland för att lura både försäkringsbolag och skolor.

Som du själv sagt:
En miljard flugor kan inte ha fel - ät skit.
Senast redigerad av develi 2019-03-13 kl. 09:15.
Citera
2019-03-13, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det mesta om H däremot är rena rama gissningar.

Inte gissningen om att hon tillsammans med sin man beslutade sig för att döda sina barn. Den är verifierad av officiella källor. Två gånger.
Citera
2019-03-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det som är märkligt är väl att dreba hade rätt om dödsorsaker. För de flesta, oavsett "falang", blev pressträffen där polisen angav dödsorsaker en chock.

Intressant att läsa Drebas inlägg. Dödsorsakerna var rätt och ingen ville hålla med då. Resten vet vi ju inte. Generellt sett så kan man inte lita på någon som påstår sig veta en mycket i den här tråden. T.ex vilka mediciner som föräldrarna åt. De verkar inte bunkrat något under sin påstådda långa planering. Två piller kunde de ju lagt undan till ungarna. Strypning visar på plötslig aggressivitet.
Citera
2019-03-13, 09:36
Medlem
harperlees avatar
Om man går igenom Drebas övriga posthistorik så kan man hitta information som tyder på att personen kan ha vetat dödsorsakerna eller åtminstone ha haft källor som kan ha suttit på den informationen.

Att just säga "ett barn kvävt, ett barn strypt" är ganska specifikt.

Angående allt övrigt så tror jag att man skall lita på det Dreba själv säger, dvs att det är spekulation. Till exempel uttrycker han liknande åsikter om SSRI i andra trådar och att föräldrarna levde i ett äktenskap utan intimitet kan såklart ingen veta.
Citera
2019-03-13, 09:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag menade ssri, oftast väljs sertralin 5mg som första antidepressiva medicinen om du aldrig ätit psykofarmaka innan. Efter det kan medicineringen skilja sig drastiskt beroende på en massa olika faktorer. Precis, utsättning kan vara plågsam.
Jo, jag förstod och visst är det så. Sen vad det gäller antidepressiva finns det många olika preparat än SSRI som är betydligt mer potenta gällande insättning och utsättning. Jag kan även (återigen) betona att riskerna vid insättning enligt forskning om SSRI gäller unga personer (su-risk, aggressioner) varav det krävs mer forskning för att fånga resultatet. Det kan således röra sig om fler faktorer kring en ung person (kombinationsfaktorer). För att inte tala om bristande information och att inte ha kontinuerlig kontakt (uppföljning, parallellbehandling). Larmrapporter kommer och går (media har stor skuld till oro i många fall) men oavsett vet man nyttan med att höja en sänkt grundstämning för att övrigt behandling ska vara effektiv öht. Så sensmoralen är: Att gapa om farorna (inte du) när man de facto vet fördelar gör mig förbannad. Jag har nämligen lyssnat på en hel del personer som lyssnat på skräpråd och mixtrat själva såsom avbrutit behandling för tidigt eller tvärt - när de väl vaknat till och kan andas själv.
Citera
2019-03-13, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Om man går igenom Drebas övriga posthistorik så kan man hitta information som tyder på att personen kan ha vetat dödsorsakerna eller åtminstone ha haft källor som kan ha suttit på den informationen.

Att just säga "ett barn kvävt, ett barn strypt" är ganska specifikt.

Angående allt övrigt så tror jag att man skall lita på det Dreba själv säger, dvs att det är spekulation. Till exempel uttrycker han liknande åsikter om SSRI i andra trådar och att föräldrarna levde i ett äktenskap utan intimitet kan såklart ingen veta.

Att ett barn var strypt och att ett var kvävt hade redan florerat i tråden innan dreba tog upp det.

Du har börjat utvecklas till den mest sansade och mest nyanserade skribenten av oss alla under de senaste dagarna. Keep up the good job! Det behövs i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in