2019-03-12, 21:20
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
En väldigt långsökt teori. Har du någonting som stödjer detta? Gärna vetenskapliga studier.

En enorm skyskrapa är bräcklig. Skulle du vara en jätte, jämnhög med tvillingtornen, skulle du kunna rasera tornen genom att knuffa lätt på dem. De är som korthus, relativt sin storlek. Du minns kaplastavar va? Tänk dig att du bygger ett torn av det. Bygg tornet ca 4 m högt, och låt 40 cm av det falla ner mot resten. Skiten kommer kollapsa.

Vi pratar otroliga massor som sätts i rörelse, vilket blir en otrolig kraft. Ett tåg är svårt att bromsa, för det är så tungt. Din cykel är lätt att bromsa, för den är lätt. Förstår du?

Gällande att tornen skulle klara jetplan, så gjordes inga datorsimuleringar för att bekräfta detta. Så vad arkitekten säger att tornen ska klara, och vad tornen faktiskt klarade, är helt olika saker.

Nej, men tornen var till största delen öppna ytor och rum. Precis som vilket hus som helst. De var inte genomsolida betong- eller stålobjekt.
Jag har inte något annat än spekulationer angående hur toppen av byggnaden kollapsar tyvärr. Det är resten av kollapsen som är själva problemet med den officiella versionen.

Din jämförelse med ett torn av kaplastavar är inte riktigt samma sak. Vad som skulle hända är att tornet välter. Det är inte samma sak som vad som hände med world trade center 1 och 2.

Ja tornen var till stor del öppna ytor men om du tittar 2 minuter in på https://youtu.be/X3TmHYaXvEo
Så ser du att det finns en core av stål i mitten.
Citera
2019-03-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Eftersom det är väldig skillnad på statisk belastning och när ett antal våningsplan kommer nedkraschande.. samma effekt som gör att Det inte gör ont om du håller i en sten, men det gör ont om någon släpper den i huvudet på dig...
Sant. Men kollar man på kollapsen av tornen skulle man kunna tro att toppen av tornet väger 10 gånger mer än resten av byggnaden.
Vad som egentligen borde hänt är att den fallande delen bromsas upp av den stående strukturen.
Citera
2019-03-12, 21:27
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag har inte något annat än spekulationer angående hur toppen av byggnaden kollapsar tyvärr. Det är resten av kollapsen som är själva problemet med den officiella versionen.

Din jämförelse med ett torn av kaplastavar är inte riktigt samma sak. Vad som skulle hända är att tornet välter. Det är inte samma sak som vad som hände med world trade center 1 och 2.

Ja tornen var till stor del öppna ytor men om du tittar 2 minuter in på https://youtu.be/X3TmHYaXvEo
Spekulationer kommer man inte långt med. Vi behöver fakta.

Jämför med ett korthus då. Där kan du få en liknande kollaps. Visst, korthuset kanske är svagare än tornen relativt sin storlek, men tornen var inte starka. Stor massa i rörelse genererar stor kraft. Stora krafter är svåra att stoppa, även för en skyskrapa.

Återigen, jag förnekar inte byggnadernas konstruktion. Det jag säger är att tornen var ihåliga till stor del, som vilket hus som helst. Tornen var inte borgar avsedda att klara fientligt bombardemang under en belägring. De var kontorsbyggnader avsedda som arbetsplatser. Ingen hade räknat med att någon en dag skulle få för sig att krascha flygplan i tornen.
Citera
2019-03-12, 21:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Sant. Men kollar man på kollapsen av tornen skulle man kunna tro att toppen av tornet väger 10 gånger mer än resten av byggnaden.
Vad som egentligen borde hänt är att den fallande delen bromsas upp av den stående strukturen.

Vilket den även gjorde - annars skulle tornet kollapsat i fritt fall.
Citera
2019-03-12, 21:32
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Vad du (och många andra) har problem med, är att förstå vilka ENORMA krafter vi pratar om. Nu vet jag inte vad tornen exakt vägde, men många, många tusen ton pratar vi om. 10 % av det är extremt mycket. Om stålkonstruktionen pga värme ger vika börjar toppen falla. Hela resten av byggnaden ska då stoppa fallet. Det går inte, utan hela rasket rasar.

Södra tornet träffades längre ner. Det föll först, eftersom mer vikt låg över träffzonen. Dessutom träffade UA175 tornet snett, vilket gav sämre stabilitet.
Citera
2019-03-12, 21:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Ja kärnan var mycket stark, men hur kommer det sig att den stod kvar en stund efter kollapsen om det var kärnan som sprängdes för att få byggnaderna att kollapsa?

Edit: WTC 1 resp WTC 2 vägde ca 500.000 ton vardera. 500.000/110 våningar blir cirka 4.500 ton per våning.

Golvplanen i varje våning var byggda att orka bära upp 1.300 ton utöver sin egen vikt.

10 nedkraschande våningsplan blir ca 45000 ton..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-03-12 kl. 21:51.
Citera
2019-03-13, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Spekulationer kommer man inte långt med. Vi behöver fakta.

Jämför med ett korthus då. Där kan du få en liknande kollaps. Visst, korthuset kanske är svagare än tornen relativt sin storlek, men tornen var inte starka. Stor massa i rörelse genererar stor kraft. Stora krafter är svåra att stoppa, även för en skyskrapa.

Återigen, jag förnekar inte byggnadernas konstruktion. Det jag säger är att tornen var ihåliga till stor del, som vilket hus som helst. Tornen var inte borgar avsedda att klara fientligt bombardemang under en belägring. De var kontorsbyggnader avsedda som arbetsplatser. Ingen hade räknat med att någon en dag skulle få för sig att krascha flygplan i tornen.
Använder man lim så kan korthus inte heller rasa. På samma sätt som balkar svetsas och skruvas fast.
Kom gärna med något annat exempel.

På vad baserar du ditt påstående att "tornen inte var starka"?
Även om det är stora krafter så är det minst lika stort motstånd. Fysikens lagar ändras för att det det är en större skala.

Sedan var faktiskt tornen byggda för att klara en kollision med en Boeing. Så att ingen kunde räkna med att någon skulle kunna flyga in ett plan i world trade center är fel.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2019-03-13 kl. 05:40.
Citera
2019-03-13, 05:16
Medlem
Citat:
Vilket den även gjorde - annars skulle tornet kollapsat i fritt fall.
Inte mycket motstånd att prata om i vilket fall.

Vad jag menar med bromsas upp är att den fallande delen skulle förstöras lika mycket som ytan den kommer i kontakt med och bromsas upp. Ett visst antal våningsplan skulle gå sönder men sedan skulle det sluta falla helt och hållet.

Citat:
Ja kärnan var mycket stark, men hur kommer det sig att den stod kvar en stund efter kollapsen om det var kärnan som sprängdes för att få byggnaderna att kollapsa?

Edit: WTC 1 resp WTC 2 vägde ca 500.000 ton vardera. 500.000/110 våningar blir cirka 4.500 ton per våning.

Golvplanen i varje våning var byggda att orka bära upp 1.300 ton utöver sin egen vikt.

10 nedkraschande våningsplan blir ca 45000 ton..
Vad som stod kvar var en del av coren. Men även den föll ner efter några sekunder.

Det skulle kunna jämföras med att när man hugger ner ett träd. Man sågar runt längst ned för tills det är så lite kvar att man bara behöver knuffa lite för hand så faller trädet.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2019-03-13 kl. 05:22.
Citera
2019-03-13, 05:47
Bannlyst
Byggnad 7 föll i fritt fall i 2.6 sekunder om jag minns rätt.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2019-03-13, 06:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Inte mycket motstånd att prata om i vilket fall.

Vad jag menar med bromsas upp är att den fallande delen skulle förstöras lika mycket som ytan den kommer i kontakt med och bromsas upp. Ett visst antal våningsplan skulle gå sönder men sedan skulle det sluta falla helt och hållet.
Som jag skrev ovan - våningsplanen var byggda för att tåla 1 300 ton, men det var 45 000 ton plus rörelseenergi som kom nedfallande på det översta kvarstående våningplanet. Därefter blev massan ännu större och byggdes upp allteftersom..

Citat:
Vad som stod kvar var en del av coren. Men även den föll ner efter några sekunder.

Det skulle kunna jämföras med att när man hugger ner ett träd. Man sågar runt längst ned för tills det är så lite kvar att man bara behöver knuffa lite för hand så faller trädet.
Fast om man spränger byggnadens kärna så att detta orsakar kollapsen, så står den givetvis inte kvar efter att resten av byggnaden fallit. Hur skulle det gå till menar du?

PS: hur gick det med byggnad 7, fönster och de filmer på liknande kollapser vid demoleringar du skulle visa? Gav du upp det redan efter ett misslyckat försök?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-03-13 kl. 06:41.
Citera
2019-03-13, 06:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okenratta
Byggnad 7 föll i fritt fall i 2.6 sekunder om jag minns rätt.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Nej, det var 2,25 sekunder. Och det var endast 1 pixel på fasadens taklinje som mättes på - inte hela byggnaden.
Citera
2019-03-13, 06:41
Bannlyst
Citat:
Nej, det var 2,25 sekunder. Och det var endast 1 pixel på fasadens taklinje som mättes på - inte hela byggnaden.
Så med andra ord mätte dom extremt noggrant på en markör för taklinjen och fick fram att taklinjen föll fritt i 2.25 sekunder.
Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in