2019-03-12, 22:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Då är han engelsman då?

Om han har engelskt medborgarskap, ja.
Citera
2019-03-12, 22:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Bokstavligen allt med det du skriver är oklart.

Ledsen att göra dig besviken.
Citera
2019-03-12, 22:55
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
ja Portugal har haft ett kolonialvälde, därav att de skickade en angolian.

Ja det var inte det enda landet. Frankrike hade kvar sina kolonier i Afrika när Eurovision började. Djibouti var franskt fram tills 1977. Ändå intressant att Portugal som betraktades som en riktig förtryckande skurkstat med sitt sena kolonialvälde lät en Angolian representera dem i Eurovisionschlagerfestivalen.
Citera
2019-03-12, 22:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, hur förklarar du med din syn varför vissa svenskar är kolsvarta medans andra är blonda och blåögda, och att en av dem genetiskt härstammar från en annan plats med andra som ser ut som honom, medans den ljushyade genetiskt härstammar från den mark han står på?

De kolsvarta svenskarna har fötts av kolsvarta föräldrar i Sverige och de blåögda och blonda har fötts i Sverige av blonda och blåögda föräldrar. Det är min förklaring.
Citera
2019-03-12, 23:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Jag vet inte varför vår existens är ett problem för dig, men uppenbarligen är den ett problem. Frågan är vari problemet består. Får vi inte plats i mångkulturen, bland alla araber, kurder, turkar och zigenare? Blir det för mycket om vi också gör utrymme för oss svenskar i Sverige?

Det finns ca 10% utrikes födda i Sverige så än får vi nog plats.
Citera
2019-03-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
De kolsvarta svenskarna har fötts av kolsvarta föräldrar i Sverige och de blåögda och blonda har fötts i Sverige av blonda och blåögda föräldrar. Det är min förklaring.

Det förklarar ju inte alls det jag bad dig att förklara dock. Varför har den kolsvarta "svensken" en annan grupp som bor i ett annat land som är exakt likadana som han själv är, medans för den ljusa svensken detta bara är fallet i landet han nu befinner sig i? Är den där andra svarta gruppen också svenskar då eller?
Citera
2019-03-12, 23:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Han är född i England.

Ok. Engelsman alltså. Om han inte är svensk medborgare. För då är han svensk.
Citera
2019-03-12, 23:02
Medlem
Citat:

De kolsvarta som fötts i Sverige tillhör utländska diasporor som i dagsläget bor i Sverige. De blonda och blåögda är sannolikt svenskar om de inte är ryssar, polacker eller något liknande.
Citera
2019-03-12, 23:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
[i][b]
Att bara betrakta födelselandet som avgörande blir i vart fall helt fel i vissa fall och missar mängder med nyanser. Om två helsvenska föräldrar får barn i Japan, blir barnet japan då?

Jag är helt med på det här. Men TS och vissa andra här inbjuder till en svart-vit diskussion så att säga.
Citera
2019-03-12, 23:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det förklarar ju inte alls det jag bad dig att förklara dock. Varför har den kolsvarta "svensken" en annan grupp som bor i ett annat land som är exakt likadana som han själv är, medans för den ljusa svensken detta bara är fallet i landet han nu befinner sig i? Är den där andra svarta gruppen också svenskar då eller?

Nej, de andra som bor i det andra landet är inte svenskar för de bor i ett annat land.
Citera
2019-03-12, 23:10
Medlem
Citat:
Det finns ca 10% utrikes födda i Sverige så än får vi nog plats.
Är du slut?

Sverige klev över 30% invandrare 2017.

https://www.youtube.com/watch?v=6dQ8wp9QcEI

Inte ens mindre orter är skonade från importen.
Södermalm i Stockholm räknas som ett av de vitaste ställena i Sverige och där är det inte speciellt homogent ska jag tala om för dig.
Citera
2019-03-12, 23:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De kolsvarta som fötts i Sverige tillhör utländska diasporor som i dagsläget bor i Sverige. De blonda och blåögda är sannolikt svenskar om de inte är ryssar, polacker eller något liknande.

Ja. Och efter x antal generationer med umgänge över gränserna så blir begreppet "svensk" bredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in