2019-03-12, 19:53
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ok. Sen hur länge? Hur gammal var han 1986 om du känner till det?

Enligt uppgifter på FB dog CGÖ 58 år gammal 2010. Han skulle då vara född ca 1952
Citera
2019-03-12, 19:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Från ieshos foto kan man tänka sig att det var ett trapphus som var
öppet och att korridorer med låsta dörrar utgick från trapphuset.
I så fall skulle SE behöva ta en hiss eller gå i trappor för att ta
sig till receptionen, om hans rum inte låg i entreplanet.

https://3.bp.blogspot.com/-Qi9CEVFLrkg/WVtv3lugyaI/AAAAAAAAAxw/7y0Cqjr_QqIAtTZg3765nmEghCplW81jwCLcBGAs/s1600/skandia_reception.jpg
Jan Jörnmark har gett ut en bok om övergivna byggnader och jag tror att där finns flera bilder från Skandiahuset strax innan ombyggnaden startade. Förr fanns bilder på Internet men den sidan är borttagen.
Citera
2019-03-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Han är död sedan länge.

Varför skulle man avskriva CGÖ för inblandning i mordet? Varken Hans Holmér eller Ebbe C var intresserade av att finna mördaren. Hans Holmér skydda Partiet och sin egen karriär. Det var nog likadant med Ebbe C också. Ebbe ville ha fram info om vad SÄPO visste. HH ville att så lite infomration som möjligt spreds åt något håll alls och gjorde va han kunde för att blockera en seriös utredning. Och han var mycket grundlig och nogrann, nästan hela tiden. Han försade sig dock några gånger. Men i det stora hela så var Palemutredningen Hans Homlers Magnum Opus, hans storverk. Och han blev belönad med en internationell tjänst i Wien.

I stort sett så gjorde han det. Vad hade han för val, egentligen? Jag själv hade nog agerat liknande.
Folk som snackar om att dom skulle gjort en riktig utredning, dragit fram sanningen etc... Skitsnack! säger jag. Aldrig. Det här var en annan tid, Kalla Kriget pågik och var fullt seriöst, något man tog på största allvar. På goda grunder. Men visst, spionaget mot SÄPO känns ju lite knepigt. Kanske trodde man att SÄPO jobbade mycket tätare med USA och britterna än vad man faktiskt gjorde? Det fanns många inom SÄPO som hade stor misstro mot sossarna, inte ogrundat, och misstron var åt båda hållen.

Nu blir det här väldigt spekulativt. Men ponera att Ingvar Carlsson mot allt vad man som vanlig medborgare tror accepterade mordet. Vad kan hans drivkraft ha varit i det? Var han rädd för de som genomförde mordet? Eller hade Palme t.ex. initierat kontakter med Sovjet (som han anklagades för), vilket fick Ingvar Carlsson att acceptera att han hade röjts ur vägen? Sistnämnda uppgift kommer ju även från Olof Frånstedt, som säger att Palme ville inleda ett samarbete med KGB.
Citera
2019-03-12, 20:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Nu blir det här väldigt spekulativt. Men ponera att Ingvar Carlsson mot allt vad man som vanlig medborgare tror accepterade mordet. Vad kan hans drivkraft ha varit i det? Var han rädd för de som genomförde mordet? Eller hade Palme t.ex. initierat kontakter med Sovjet (som han anklagades för), vilket fick Ingvar Carlsson att acceptera att han hade röjts ur vägen? Sistnämnda uppgift kommer ju även från Olof Frånstedt, som säger att Palme ville inleda ett samarbete med KGB.

Om det är som jag tror, att mordet utfördes av personer inom svensk säkerhetstjänt (polis, militär och området däremellan) så är det i det närmaste totalt uteslutet att utreda det. Dessutom skulle en sådan utredning riskera att driva upp Partiets förehavanden, Sverigs hållning mot främmande makt mm. En massa obehagligheter både för Carlsson själv, Partiet och Riket.
Värt att nämna är att Ingvar Carlsson hastigt avgick, efter att 2 personer påträffats på Sagers Palatsets tak natten innan. Carlsson studsade in på kryckor till presskonferensen vid lunchtid dagen därpå. Någon efterträdare hade inte ens diskuterats. "Personliga skäl" angavs. Så tja, kanskje hade Carlsson visst fog för att känna viss oro?
Citera
2019-03-12, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har det läckt ut något om den man NF såg jobba i skyltfönstret på La Carterie. Konstig tid att jobba i ett skyltfönster.
Citera
2019-03-12, 20:18
Medlem
Citat:
Om det är som jag tror, att mordet utfördes av personer inom svensk säkerhetstjänt (polis, militär och området däremellan) så är det i det närmaste totalt uteslutet att utreda det. Dessutom skulle en sådan utredning riskera att driva upp Partiets förehavanden, Sverigs hållning mot främmande makt mm. En massa obehagligheter både för Carlsson själv, Partiet och Riket.
Värt att nämna är att Ingvar Carlsson hastigt avgick, efter att 2 personer påträffats på Sagers Palatsets tak natten innan. Carlsson studsade in på kryckor till presskonferensen vid lunchtid dagen därpå. Någon efterträdare hade inte ens diskuterats. "Personliga skäl" angavs. Så tja, kanskje hade Carlsson visst fog för att känna viss oro?

Var kommer den sista uppgiften ifrån om två personer på Sagerska palatsets tak ifrån? Vet man vad hotbilden kan ha varit mot honom 1995 i så fall?
Citera
2019-03-12, 20:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Av allt att döma var fasadklättrarna på Sagerska två unga grabbar som gjorde en fyllegrej under vattenfestivalen. Jag kollade namnen för 20-talet år sedan och inget motsade den tesen. Kan inte hitta namnen i mina anteckningar, men hos Stockholmspolisen finns dom säkert, det var därifrån jag fick informationen .
Citera
2019-03-12, 20:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Var kommer den sista uppgiften ifrån om två personer på Sagerska palatsets tak ifrån? Vet man vad hotbilden kan ha varit mot honom 1995 i så fall?

Det er allmänt känt. Personerna greps av polis i samband med händelsen.
Citera
2019-03-12, 20:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av allt att döma var fasadklättrarna på Sagerska två unga grabbar som gjorde en fyllegrej under vattenfestivalen. Jag kollade namnen för 20-talet år sedan och inget motsade den tesen. Kan inte hitta namnen i mina anteckningar, men hos Stockholmspolisen finns dom säkert, det var därifrån jag fick informationen .

Jag har sett namnen någonstans, minns inte var.
Vilka det än var, så hindrar ju det inte att Carlsson kan ha känt sig hotad av detta? Jag skulle ha tyckt det var lite olustigt för min egen del. Med tanke på Carlssons mycket raska avgång så vibbar jag att det finns mer i detta, eller närliggande, som inte är offenltigt. Leif D vibbar att vi bara får veta en bråkdel av dom hot och hotbilder som rör politiker, då som nu.
Citera
2019-03-12, 21:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Jag har sett namnen någonstans, minns inte var.
Vilka det än var, så hindrar ju det inte att Carlsson kan ha känt sig hotad av detta? Jag skulle ha tyckt det var lite olustigt för min egen del. Med tanke på Carlssons mycket raska avgång så vibbar jag att det finns mer i detta, eller närliggande, som inte är offenltigt. Leif D vibbar att vi bara får veta en bråkdel av dom hot och hotbilder som rör politiker, då som nu.

Se också Walls diskussion: https://gunnarwall.wordpress.com/2018/12/31/gott-nytt-ar-och-nagra-rader-om-feldt-ingvar-carlsson-och-konspirationsteorier/
Citera
2019-03-12, 21:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ponera att mördaren inte väntade vid Dekorima, inte inne på tunnelgatan, inte vid reklamskylten.

Var ifrån kom då mördaren ifrån?
Citera
2019-03-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Angående AB. Visst är det konstigt att någon som kallades riksfyllot för han varit så berusad är den som blev mest rädd av alla.

Bara för att Holmer kallade honom det behöver han inte varit så berusad. Någon som frågat honom om det i efterhand. Självklart kommer han hävda att han var lite mindre berusad än han var men något kan man säkert få fram ur frågan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in