2019-03-12, 18:27
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Alldeles oavsett mordteorier.

Är någon mer insatt i den s.k. Ebbe Carlsson-affären och vad syftet med avlyssningen från Ebbe Carlsson och andra var där? Officiellt var ju syftet att bakom Säpos rygg avlyssna kurder. Ärligt talat låter det dock ganska naivt. Vem tror man skulle avlyssnas egentligen?

Har även läst att polismannen Ö från polisspåret anlitades för att föra in avlyssningsutrustningen i Sverige. Hur hänger detta ihop?

Det är oklart exakt vem som Ebbe C skulle lyssna på. SÄPO är en lågoddsare.

CGÖ hade gjort flera smugglingsoperationer. Men den här gången åkte han fast. Eller snarare, den han hade anlitat att köra bilen åkte fast. CGÖ själv gick till fots av från färjan, men blev förståss avslöjad ändå. Chaufören av bilen säger åt tullen att "jodå, jag har tillstånd att föra in detta, ring och kolla med min chef på SÄPO. Tullen ringer upp och SÄPO-killen har naturligtvis ingen aning om vad det är frågan om. Och så rullar Ebbe Carlsson affären igång.

Det är fortfarande oklart vad Ebbe C egentligen höll på med, och vilken eller vilka organisationer han jobbat för. Det var inte SÄPO i alla fall, det är helt klart.

CGÖ hade kopplingar till försvarsmakten, och det finns skäl att misstänka att Ebbe C jobbade för IB03, en organsiation i gärnsländet mellan socialdemoktraterna och MUST, kan man säga. Ett slags avknoppning av IB, som efter IB-affären hade satts under MUSTs ledning. En koppling mellen Ebbe C och CGÖ kan vara Bertil Wedin. Märkligt nog kände Ebbe C och Wedin varanda väl.
Citera
2019-03-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intresset för PKK verkar till stor del varit ett svepskäl. Ebbe Carlsson och hans gäng fungerade i praktiken som Ingvar Carlssons hemliga tjänst via statsministerns consogliere Carl Lidbom. Misstron mellan Socialdemokratiska partiet och SÄPO var decennier gammal vid tiden för MOP och i den finns embryot till vad som sedan utvecklas till Ebbe Carlsson-affären.

Delar av SAP kände att SÄPO inte gick SAPs intressen och därmed skapade man sin egen u-tjänst. Detta hade börjat redan på 50-talet och och kom så småningom att kallas IB03 . Dess ledning bestod bl a av Birger Elmer och Ingvar Paues , i samband med IB-affären fick denna organisation temporärt monteras ned men den verkar återkomma i nya skepnader.

Den mångåriga schismen mellan SAP och SÄPO glöms lätt bort när det kommer till att tolka MOP. Schismen hade anfrätt båda sidorna en längre tid och det fanns fanbärare för saken i båda organisationers led. Om tråden kan se SÄPO som inblandade så kan även företrädare inom SAP se det och såg det säkerligen "tydligare" 1986 än senare. Det fanns inget förtroende mellan organisationerna och så mördas Olof Palme.

Att företrädare inom SAP skulle släppa uppfattningen om SÄPOs syn på SAP och Palme och vara en icke aktiv part i mordutredningen är för mig otroligt. Blotta tanken att SÄPO potentiellt sett snoka fritt skulle kunna snoka fritt skulle vara outhärdlig för delar av SAP. Sten Anderssons reaktion på rikdsdagsstenografen Bengt Henningssons roll som SÄPO informatör ska ses i ljuset V detta.

SAPs agerande samt SÄPOs agerande ska belysas med kontexten av den djupa schism som fanns.
Aktiviteter hos den ena eller den andre inom ramen för MOP kan ha sin grund i schismen och behöver inte nödvändigtvis ha sin grund i Mordet. Ska man föra ett resonemang runt Dessa storheters turer runt PU så bör man ta schismen på allvar och i beaktning.

Om vi säger att Ebbe Carlsson agerade på uppdrag av Ingvar Carlsson och använde kurdspåret som täckmantel för att avlyssna andra personer. Då borde även Hans Holmer ha agerat på Ingvar Carlssons förtroende. Var då hela PKK-spåret även en synvilla och varför i så fall? Ingvar Carlsson borde väl vilja att mordet klarades upp till varje pris även om han befarade att det låg poliser/militärer bakom? Vad skulle regeringen ha för intresse i att förstöra mordutredningen? Känns väldigt suspekt.

Onekligen mycket intressant i alla fall.
Citera
2019-03-12, 18:39
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Att stämpeluret var placerat på kontorssidan innan dörren till receptionen och inte på receptionssidan är min slutsats, det är lite svårt att utläsa ur förhören. Det verkar mest logiskt att det förhåller sig så och enligt min erfarenhet så brukar det ofta vara så. Hur som helst tycker jag det intressanta är att man behöver kort för att ta sig in och ut till kontorssidan. Det är en sak om man kommer utifrån gatan och rycker i dörren om man vet att väktarna brukar öppna, men att stå på kontorssidan och banka på dörren för att komma ut i receptionen verkar lite smått underligt.

Från ieshos foto kan man tänka sig att det var ett trapphus som var
öppet och att korridorer med låsta dörrar utgick från trapphuset.
I så fall skulle SE behöva ta en hiss eller gå i trappor för att ta
sig till receptionen, om hans rum inte låg i entreplanet.

https://3.bp.blogspot.com/-Qi9CEVFLrkg/WVtv3lugyaI/AAAAAAAAAxw/7y0Cqjr_QqIAtTZg3765nmEghCplW81jwCLcBGAs/s1600/skandia_reception.jpg
Citera
2019-03-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är oklart exakt vem som Ebbe C skulle lyssna på. SÄPO är en lågoddsare.

CGÖ hade gjort flera smugglingsoperationer. Men den här gången åkte han fast. Eller snarare, den han hade anlitat att köra bilen åkte fast. CGÖ själv gick till fots av från färjan, men blev förståss avslöjad ändå. Chaufören av bilen säger åt tullen att "jodå, jag har tillstånd att föra in detta, ring och kolla med min chef på SÄPO. Tullen ringer upp och SÄPO-killen har naturligtvis ingen aning om vad det är frågan om. Och så rullar Ebbe Carlsson affären igång.

Det är fortfarande oklart vad Ebbe C egentligen höll på med, och vilken eller vilka organisationer han jobbat för. Det var inte SÄPO i alla fall, det är helt klart.

CGÖ hade kopplingar till försvarsmakten, och det finns skäl att misstänka att Ebbe C jobbade för IB03, en organsiation i gärnsländet mellan socialdemoktraterna och MUST, kan man säga. Ett slags avknoppning av IB, som efter IB-affären hade satts under MUSTs ledning. En koppling mellen Ebbe C och CGÖ kan vara Bertil Wedin. Märkligt nog kände Ebbe C och Wedin varanda väl.

Intressant. Det svåra att att förstå för mig här blir dock varför Ebbe Carlsson på uppdrag av Socialdemokraterna samarbetar med högerextrema personer för att avlyssna Säpo. Vem var egentligen skurken i det här?

Misstänkte man Säpo för att vara inblandade i mordet? Varför samarbetar man då med personer som pekas ut för mordet, Palmehatare, för att få tag på sån information? Det här leder till slut till att Ingvar Carlsson hamnar på samma sida i affären som CGÖ. Blir CGÖ då en good guy eller Ingvar Carlsson en bad guy?
Citera
2019-03-12, 18:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, jättebra inlägg. Jag håller helt med dig om att IM befann sig på Tunnelgatans västra sida i enlighet med din tidsbestämning. Det som fått mig att fundera är följande:

1) Inget annat vittne ser någon GM stå och vänta. Det var exempelvis ett ungt par (Hellgren?) som måste ha passerat Dekorima ca 23.20.30. Paret som NF mötte mellan Dekorima och Skandia.

2) Inge M säger själv att han, vilket man normalt gör, tittade sig omkring i omgivningarna. Han såg inte mot Dekorima hela tiden.

3) Om GM var på plats en kort stund före paret Palme måste han i så fall, som du säger, ha dolt sig på något sätt. Kanske bakom reklampelaren?

4) Om GM stod vid reklampelaren kan det vara anledningen till att paret Palme går på utsidan av reklampelaren för att undvika honom och möjligen även AB.

5) Cecilia A säger att mannen gick bakom paret och sneddade med dem in mot Dekorima från Sveavägen (bör vara trottoarkanten). Det säger mig att han inte stod och väntade vid Dekorima utan gick bakom dem fram till Dekorima. Däremot kan ha då ha stått dold bakom reklampelaren och följt efter dem direkt när de passerade den positionen.

6) Rent teoretiskt kan man då tänka sig att Tensonmannen var den som gick bakom dem och alltså inte väntade bakom reklampelaren. Annars undrar jag lite var karln tog vägen. Men det är mer en spekulation än något annat.

7) Skälet till att Anders D säger att de tre "stod och samtalade" kan vara att den iakttagelsen gjordes i norra delen av Dekorima. Han fick intrycket att de stod och samtalade. Jag vet inte om de gjorde det, men jag tror inte det. LP nämner inget sådant samtal.

Riktigt klok på detta blir man inte, men något väntande i flera minuter tror jag inte alls på. IM är som sagt rätt osäker i sin tidsangivelse.

2. Jag tror IM såg själva mordsekvensen. Men under de senare vittnesmålen blandar han in saker han sett innan själv mordsekvensen. Förmodligen för att han ömsom tittade ut mot platsen, ömsom fokuserade på passagerarna som steg in och enormiteten av händelsen. Man måste ju känna viss press att minnas när veckorna gått utan ett spår. Man märker ihopblandningen när han pratar om den stora gruppen bla.

4. Uppgiften om att LOP rundade reklampelaren har jag sett först nu på flashback. Vilka vittnesmål kommer det ifrån? Intressant ju.

6. Utan djupdykning har jag känslan att AB är Tensonmannen. När man googlar tensonjacka så är en av de två första bilderna liknande ABs täckjacka.

7. Säger inte IM tidigt något om att LOP hade ryggen mot sveavägen och mördaren vänd mot dom? (edit: nej det måste varit nån annans förhör) Kan sett ut som ett samtal om LOP kom från kanten av trottoaren och sneddade skarpt inåt medan mördaren stått vid reklampelarens sida mot fasaden och klev fram och sökte konfrontation öga mot öga. Olof kan ha känt på sig att något var på gång att hända medan Lisbet inte var så uppmärksam (Mårten måste ju fått den egenskapen av någon, obs ett skämt).

IM är ett viktigt vittne för själva mordsekvensen. Resten är för sammanblandat. Och han bygger på för mycket från förhör till förhör. Man kan kanske bara lite på hans första förhör.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-03-12 kl. 19:15.
Citera
2019-03-12, 19:00
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Intressant. Det svåra att att förstå för mig här blir dock varför Ebbe Carlsson på uppdrag av Socialdemokraterna samarbetar med högerextrema personer för att avlyssna Säpo. Vem var egentligen skurken i det här?

Det beror på vem man är. Är man t.ex. Ingavar Carlsson eller Carl Lidbom så var nog SÄPO skurken, eller i alla fall några man måste hålla på avstånd. Socialdemokraterna var inte heller under 1980-talet så homogena som vill själva vill låta påskina. Inte alls. Sossarna har alltid haft sina fraktioner.

Citat:
Misstänkte man Säpo för att vara inblandade i mordet?

En del gjorde nog det. Andra var nog mer oroade över vad SÄPO egentligen visste om Palme och ville veta ha kunskap om vilken information SÄPO hade och hur dom fick tag i infomrationen.

Citat:
Varför samarbetar man då med personer som pekas ut för mordet, Palmehatare, för att få tag på sån information?

Tja, vilka skall man samarbeta med då? Det måste ju vara någon med rätt kontakter, så man kommer åt dom personer man vill ha mer information om. + gärna någon som man kan skaffa sig hållhake på.

Citat:
Det här leder till slut till att Ingvar Carlsson hamnar på samma sida i affären som CGÖ. Blir CGÖ då en good guy eller Ingvar Carlsson en bad guy?

Det löstes genom att CGÖ emigrerade till Tyskland. Där trivdes han nog bra. Carlsson hade ju gott om bundsförvanter både inom Partiet och inom media. Justieminsitern (Anna Greta Leijon) fick ta smällen för regeringens del.
Citera
2019-03-12, 19:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Angående AB. Visst är det konstigt att någon som kallades riksfyllot för han varit så berusad är den som blev mest rädd av alla.
Citera
2019-03-12, 19:15
Medlem
ben-varfors avatar
En bild som visar hissarna i Skandiahuset.

https://digitaltmuseum.se/011015010074/thulehuset-interior
Citera
2019-03-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det beror på vem man är. Är man t.ex. Ingavar Carlsson eller Carl Lidbom så var nog SÄPO skurken, eller i alla fall några man måste hålla på avstånd. Socialdemokraterna var inte heller under 1980-talet så homogena som vill själva vill låta påskina. Inte alls. Sossarna har alltid haft sina fraktioner.

En del gjorde nog det. Andra var nog mer oroade över vad SÄPO egentligen visste om Palme och ville veta ha kunskap om vilken information SÄPO hade och hur dom fick tag i infomrationen.

Tja, vilka skall man samarbeta med då? Det måste ju vara någon med rätt kontakter, så man kommer åt dom personer man vill ha mer information om. + gärna någon som man kan skaffa sig hållhake på.

Det löstes genom att CGÖ emigrerade till Tyskland. Där trivdes han nog bra. Carlsson hade ju gott om bundsförvanter både inom Partiet och inom media. Justieminsitern (Anna Greta Leijon) fick ta smällen för regeringens del.

Ok. Bor CGÖ fortfarande kvar i Tyskland? Det finns ju de som misstänker CGÖ för inblandning i mordet. Det borde väl i så fall kunna avskrivas om han samarbetade med Ebbe Carlsson och i förlängningen Hans Holmer och statsministern. För annars implicerar det väl nästan att Ingvar Carlsson accepterade mordet eller samarbetade med den som låg bakom det? Ingvar Carlsson borde väl ändå stå på Palmes sida. Men som sagt, exakt vilka avsikterna var blir lite svårtolkat.
Citera
2019-03-12, 19:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok. Bor CGÖ fortfarande kvar i Tyskland? Det finns ju de som misstänker CGÖ för inblandning i mordet. Det borde väl i så fall kunna avskrivas om han samarbetade med Ebbe Carlsson och i förlängningen Hans Holmer och statsministern. För annars implicerar det väl nästan att Ingvar Carlsson accepterade mordet eller samarbetade med den som låg bakom det? Ingvar Carlsson borde väl ändå stå på Palmes sida. Men som sagt, exakt vilka avsikterna var blir lite svårtolkat.
Död
Citera
2019-03-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Död

Ok. Sen hur länge? Hur gammal var han 1986 om du känner till det?
Citera
2019-03-12, 19:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ok. Bor CGÖ fortfarande kvar i Tyskland?

Han är död sedan länge.

Citat:
Det finns ju de som misstänker CGÖ för inblandning i mordet. Det borde väl i så fall kunna avskrivas om han samarbetade med Ebbe Carlsson och i förlängningen Hans Holmer och statsministern.

Varför skulle man avskriva CGÖ för inblandning i mordet? Varken Hans Holmér eller Ebbe C var intresserade av att finna mördaren. Hans Holmér skydda Partiet och sin egen karriär. Det var nog likadant med Ebbe C också. Ebbe ville ha fram info om vad SÄPO visste. HH ville att så lite infomration som möjligt spreds åt något håll alls och gjorde va han kunde för att blockera en seriös utredning. Och han var mycket grundlig och nogrann, nästan hela tiden. Han försade sig dock några gånger. Men i det stora hela så var Palemutredningen Hans Homlers Magnum Opus, hans storverk. Och han blev belönad med en internationell tjänst i Wien.

Citat:
För annars implicerar det väl nästan att Ingvar Carlsson accepterade mordet eller samarbetade med den som låg bakom det?

I stort sett så gjorde han det. Vad hade han för val, egentligen? Jag själv hade nog agerat liknande.
Folk som snackar om att dom skulle gjort en riktig utredning, dragit fram sanningen etc... Skitsnack! säger jag. Aldrig. Det här var en annan tid, Kalla Kriget pågik och var fullt seriöst, något man tog på största allvar. På goda grunder. Men visst, spionaget mot SÄPO känns ju lite knepigt. Kanske trodde man att SÄPO jobbade mycket tätare med USA och britterna än vad man faktiskt gjorde? Det fanns många inom SÄPO som hade stor misstro mot sossarna, inte ogrundat, och misstron var åt båda hållen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in