Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Inte på det senaste lika mycket men det har funnits en del sådana beskrivningar (möjligen inte så tillspetsade) i tråden genom dess existens.
"Oskar orkade inte se Hanna lida och kunde inte tänka sig att leva utan henne så han gick till slut med på att alla skulle dö..." typ.
Jaha. Förstod inte vitsen med att dra upp ett förhållande jag inte ens sett förekomma, därav frågan.
För övrigt sprang jag på ett självmordsbrev i en
självmordspakt. Välskrivet, ter sig rationellt vid första anblicken - men är oerhört skevt i mitt tycke.
Djup mångårig vänskap, motiv sjukdom och grundar sig i en slags mordisk eutanasiform (framkommer på slutet). De verkar tack och lov inte ha några barn. Det inleds med en tillbakablick, i andra halvan ser man mer konsekvensbeskrivningar.
Det genomsyras av en slags nobel framställning, kom att tänka på patriotism när jag läste. Eller nåt skevt heroiskt via ordvalet, storsvulet via vissa drama meningar. Vad jag menar är att om man läser mellan raderna ter det sig som omskrivningar och självrättfärdigande, beslutet och döden blir som nåt slemmigt ädelt - jag vet inte vad jag letar efter för ord.
(..) have chosen to leave this world before all dignity or integrity is lost."
"Who would consider a loyal friend to be someone who walks away when their friend is in need?"
"We will have a wonderful final day and share a meal together before we wish each other well on our final journey."
Det är även en väldig bedyran över hur rationellt detta beslut är. Personligen anser jag inte att nån är helt rationell som kommer till sådana beslut vad det än påstås, utan tror snarare att det är depressionen som talar; att de är i ett sinnestillstånd där det normaliserats. Kombinerat med lust att dö givetvis, den normal instinkten gällande döden är raderad (tillvänjning, exponering).
Jag reflekterad kring just eutanasi i en spoiler då jag läste Joiners teori och här verkar det då falla på plats.
Även diskussion kring att vägra leva vidare och ta konsekvenserna finns med, brevskrivaren tänker inte stå ut med trakasserier eller dömas.
Den de lämnat brevet till är tydligen nån kontroversiell eutanasiförespråkare så det verkar ha satt fyr på diskussionerna. Det är nån skev läkare som kallas Dr Död och som tydligen servat dem med utrustning (oklart vad). Herre min je, det står om eutanasi work shop och att han ämnar kandidera, antar det är nåt politiskt.
https://exitinternational.net/probe-on-euthanasia-campaigner-after-friends-suicide-pact/
"Two prominent Melbourne women have ended their lives in a suicide pact. Before they died, they asked Exit director Dr Philip Nitschke to distribute a letter they wrote explaining the reasons for their decision.
Titled “I have a friend”, the letter is available from the following link:
https://exitinternational.net/media/Heidelberg.pdf