2019-03-12, 10:09
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Finns det fortfarande inget foto på Hanna? Skulle så gärna vilja se hur hon såg ut.

Förmodligen var hon hårt kuvad av sin man som inte tillät henne att gå förbi en kamera. Undra om de hade några familjefoton eller om hela släktskapet var infekterat. Eller så ville hon dölja något. Man kan avläsa folk genom att se dem i ögonen. Man märker snabbt om nån är ond. Eller försiktig och kuvad som en tyst mus. Något ville familjen och släkten dölja, därav inga bildläckor.
Vi får använda fantasin helt enkelt. Jag ser henne framför mig som runt 165 cm lång, blont hår till öronen, lätt överviktig, rynkor, sladdrig hud. Kanske antydan till hårväxt på överläppen som många kvinnor vaxar bort.

Vi får nog leva med att hon aldrig kommer att visas på bild, precis som en vålnad.
Citera
2019-03-12, 11:14
Medlem
Flashig78s avatar
Varför tror ni att Hanna var en blyg viol och att Oskar var en despot? De var ju två som beslutade om barnamorden? De var två som skrev under papperen. De var två som de facto dödade två tjejer som inte hunnit leva än. Sen vem som utförde det fysiska dödandet är ointressant.

Så om ni inte är ironiska här (svårt att läsa ut, förutom raljerandet) så får ni faktiskt förklara för mig som inte begriper.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-12 kl. 11:22.
Citera
2019-03-12, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Varför tror ni att Hanna var en blyg viol och att Oskar var en despot? De var ju två som beslutade om barnamorden? De var två som skrev under papperen. De var två som de facto dödade två tjejer som inte hunnit leva än. Sen vem som utförde det fysiska dödandet är ointressant.

Så om ni inte är ironiska här (svårt att läsa ut, förutom raljerandet) så får ni faktiskt förklara för mig som inte begriper.

Jag känner mig lite skyldig så jag får väl svara. Jag brukar ibland spetsa till och kontrastera för att det tydligare ska framgå hur jag upplever att somliga resonerar. Ibland framgår dock inte ironin och då är ytterligare förtydliganden på sin plats.

Genomgående i tråden har ett könsperspektiv förlagts för att påvisa att kvinnor minsann aldrig skulle bete sig som det påståtts om Hanna. Inte ens när bevisningen är presenterad och polisen hängt ut de skyldiga, klarar man av att frigöra sig från sina könsstereotypier där den veka, väna, ljuva och oskyldiga Hanna inte kan ses som något annat än just det.

Förutom att detta är faktaresistent beträffande vår kunskap i detta ärende är det dessutom okunnigt om kvinnor generellt. Brottshistorien vimlar av alldeles förfärliga kvinnor som har begått de mest bestialiska handlingar, jorden befolkas av fantastiskt starka och handlingskraftiga kvinnor som besitter stor kraft och företagsamhet och som med sin visdom och energi kan dominera vem som helst. Titta bara på develi... ... och då syftar jag naturligtvis på de senare egenskaperna.

Att utan belägg och mot bättre vetande förpassa Hanna - välutbildad och tillika chef över högre tjänstemän - till en förtryckt, burkaklädd och räddhågsen amöba, är inte bara i skarp konflikt med verkligheten, utan dessutom duktigt antifeministiskt och ålderdomligt. Att det primärt är svaga kvinnor och korkade män i tråden som för denna kamp, är därför föga förvånande.

Man ser det man är.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-12 kl. 11:51.
Citera
2019-03-12, 11:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Bisysslor brukar vara ok vid de flesta universitet och inkomst från bisysslor redovisas årligen till arbetsgivaren. Men jag undrar också hur prefekt och arbetskamrater uppfattade Os prioriteringar. En synbart sorgsen, utsliten kollega som arbetar mycket hemma och ställer in olika åtaganden, men som samtidigt söker professur och sköter eget företag.

Utbrända människor brukar ju inte vilja erkänna att något är fel förrän de kraschar. Jag har arbetat för en utbränd chef en gång och det var otroligt påfrestande. Han var extremt lättretlig, kom ofta inte ihåg samtal man hade haft eller beslut som redan var fattade och kunde explodera när han upplevde minsta motstånd eller kritik. Egentligen var han en fantastisk person som jag tyckte mycket om, men han var så hårt pressad att han inte var sig själv. Det var utmattande att arbeta med honom för han var helt oberäknelig. Men han vägrade erkänna att han var utbränd eller att något var fel överhuvudtaget, det var oss anställda det var fel på...

Oskar verkar uppenbarligen inte ha mått bra men ändå inte velat sätta stopp utan tvärtom upplevt att jobbet var det som fick honom att må bra. Jag undrar också om kollegorna kanske hade funderingar kring hans arbetsbörda och även hans prestationer, även om de inte går ut och säger något om det i media av förklariga skäl.

Angående sidoinkomsterna så visste kanske inte kollegorna på universitetet hur stora dessa var för 2017? Det kanske kom som en överraskning även för dem? Han tog ju inte ut de inkomsterna som lön så jag är inte säker på att universitet hade så stor möjlighet att veta vilken arbetsbörda han hade vid sidan av.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Och vilken gigantisk tablett behöver man hammare för att kunna krossa... Då borde flickorna ha anat oråd ja, om mor och far använder hammare och sen mixer för att därefter bjuda på läsk. En förlängningssladd hänger i trappen och mamma och pappa blir konstiga efter att själva svept läsken.

Jag undrar så otroligt mycket över hur O o H:s sinnesstämning var de sista dagarna och hur de behandlade barnen. Gråt, inbundenhet, irritation, sammanbitna? Myskväll efter besöket hos Hanssons?

Förlåt men jag skrattade högt när jag läste det fetade. Såg för min inre syn en tablett i samma storlek som pannkakan i "Vilse i pannkakan".

Nej det har knappast varit något slags rudimentärt knarklabb i köket. Att föräldrarna själva tog lugnande var kanske för att orka med det de skulle göra.
Citera
2019-03-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
ME är en diagnos som inte bör ställas på barn, det är min uppfattning.
Det är en väldig tur att sjukvården och demokratibranchen är två helt skilda områden. Tänk om vi skulle bestämma vilka sjukdomar som existerar genom folkomröstningar. Då skulle det verkligen bli kaos och elände. För hur man än vrider och vänder fakta så är det aldrig diagnosen som är besvärlig för patienten, det är alltid symptomen.

Det måste vara skönt för en tonåring att få en diagnos på sina besvär, särskilt när prognosen är så god som Dr.Doolittle i tråden alltid brukar lyfta fram. Särskilt när diagnoser är helt nödvändiga om man önskar annan hjälp för sina besvär än auditering.
Citera
2019-03-12, 13:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Jag tror inte att Hanna var en blyg viol eller att Oskar var en despot. Däremot tror jag att de liksom många, många andra par kan ha glidit in i vissa roller i sitt äktenskap där mannen tillåts vara mer egoistisk än kvinnan.

Oskars karriär måste ha krävt mycket tid och energi och det är inte säkert att föräldrarna fullt var på det klara med innan barnen kom hur familjelivet skulle påverka dem eller att det skulle innebära vissa uppoffringar.

Det betyder givetvis inte att föräldrarna mördade sina barn för att Hanna var sur över att hon återigen fick laga middag eftersom Oskar jobbade över. Men jag tycker att det är mer rimligt att diskutera familjen utifrån hur det brukar se ut än någon slags fantasibild av två tappra älskande som i sin förtvivlan såg sig tvungna att mörda sina barn.

Jag tror att de hade en ibland oharmonisk relation, konflikter och diskussioner som alla andra. När då en person som under flera år verkar ha varit enormt fokuserad på sin karriär fortsätter att arbeta som om det inte fanns två sjuka flickor hemma så tycker inte jag det vore det minsta konstigt om partnern blir skitsur ärligt talat.

Det handlar inte om att Hanna stått mentalt fastsurrad hemma vid spisen utan om att det är två personer och deras föräldraskap som fullständigt havererat. Vissa väljer att tro att introverta Hanna satt hemma och tjatade om att få bli strypt - är inte det en betydligt mer anmärkningsvärd teori än att föräldrarna kan ha haft problem i äktenskapet och en ojämlik arbetsbörda i hemmet?

Två personer har trots att de påstås ha varit både välutbildade och intelligenta inte tillsammans lyckats komma på en bättre lösning än dubbelmord på sina problem? För mig tyder inte det på att de var ovanligt tighta utan på att de hade ovanligt usel kommunikation och förmodligen drog med varandra i depression.

Tillägg: för att vara tydlig så tror jag alltså inte att morden är en direkt följd av att Oskar var karriäristisk. Jag tror att morden kunde ske på grund av att två människor som fungerade dåligt tillsammans stötte på motgångar som de både enskilt och tillsammans inte hade verktygen att hantera.
Senast redigerad av harperlee 2019-03-12 kl. 13:24.
Citera
2019-03-12, 13:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Man kan väl knappast ha krossat några tabletter med ett verktyg, sedan har man låtit allt synlig liggande och så satt man sig till bords bredvid?

Bra tanke! Både O och H var införstådda i detta, behövdes därför inte plockas undan och smygas, och varför, dom hade ju redan erkänt.Ju mer som kommer fram ju tydligare blir det.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-03-12 kl. 13:36.
Citera
2019-03-12, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
för att vara tydlig så tror jag alltså inte att morden är en direkt följd av att Oskar var karriäristisk. Jag tror att morden kunde ske på grund av att två människor som fungerade dåligt tillsammans stötte på motgångar som de både enskilt och tillsammans inte hade verktygen att hantera.
Bulls eye!
Jag gillar din kalibrering av din uppfattning av denna tragiska händelse! Inte några 180° men även nån grad kan göra nog så mycket, när man drar ut strecket långt från gradskivan.
Citera
2019-03-12, 13:56
Medlem
Flashig78s avatar
Är det nån som vet hur gamla dessa två föräldrar var när de började dejta och träffas?
Citera
2019-03-12, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det betyder givetvis inte att föräldrarna mördade sina barn för att Hanna var sur över att hon återigen fick laga middag eftersom Oskar jobbade över. Men jag tycker att det är mer rimligt att diskutera familjen utifrån hur det brukar se ut än någon slags fantasibild av två tappra älskande som i sin förtvivlan såg sig tvungna att mörda sina barn.
Är det nån som förmedlat en så överdriven bild om deras relation då du uppger det som ett motsatsförhållande till dina, i ditt tycke, normala återberättelser. Vad härrör du till?
Citera
2019-03-12, 14:45
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det nån som förmedlat en så överdriven bild om deras relation då du uppger det som ett motsatsförhållande till dina, i ditt tycke, normala återberättelser. Vad härrör du till?

Inte på det senaste lika mycket men det har funnits en del sådana beskrivningar (möjligen inte så tillspetsade) i tråden genom dess existens.

"Oskar orkade inte se Hanna lida och kunde inte tänka sig att leva utan henne så han gick till slut med på att alla skulle dö..." typ.
Citera
2019-03-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Bra tanke! Både O och H var införstådda i detta, behövdes därför inte plockas undan och smygas, och varför, dom hade ju redan erkänt.Ju mer som kommer fram ju tydligare blir det.

Fanns det verkligen en hammare i huset? Den måste använts till något annat än ett piller. Vi vet ju bara dödsorsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in