2019-02-26, 11:13
Medlem
https://www.expressen.se/gt/kvinna-forde-bortbebis-atalas/
Citera
2019-02-26, 11:42
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Var är FUP:en?

Inte klar?

EDIT: Jo, åtal skall vara väckt. Bara att ringa tingsrätten då.
Citera
2019-02-28, 18:43
Medlem
När är rättegången?
Citera
2019-03-12, 10:37
Medlem
Förundersökningsprotokoll och Stämningsansökan
https://minfil.com/LfI7Dbwab1/G_teborgs_TR_B_1103-19_Aktbil_23_pdf
https://minfil.com/x1NcDbwfb6/Go_teborgs_TR_B_1103-19_Aktbil_22_pdf
Senast redigerad av ox86 2019-03-12 kl. 10:51.
Citera
2019-03-12, 13:49
Medlem
Var på första halvan av rättegången idag (fram till lunch) då de hörde mamman som fått sitt spädbarn knyckt och den åtalade. Men var inte intressant nog för mig att stanna till efter lunch (då de skulle höra vittnen).

Hänga på rättegångar kommer nog inte bli min grej.
Senast redigerad av Spiritual_Chaos 2019-03-12 kl. 13:55.
Citera
2019-03-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual_Chaos
Var på första halvan av rättegången idag (fram till lunch). Men var inte intressant nog för mig att stanna till efter lunch (då de skulle höra vittnen).

Hänga på rättegångar kommer nog inte bli min grej.

Verkar dom försöka sätta henne på flera år eller verkar det bli för 'försök till grov stöld' för barnvagnen enbart?

Såg hon fortfarande trasig ut eller har hon bytt liv sen brottet?
Citera
2019-03-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Verkar dom försöka sätta henne på flera år eller verkar det bli för 'försök till grov stöld' för barnvagnen enbart?

Såg hon fortfarande trasig ut eller har hon bytt liv sen brottet?

Stod som "olaga frihetsberövande m.m." utanför salen. Då den åtalade själv hördes, bland mycket svamlande resonemang, återkoms det gång på gång till att hon inte visste att det låg ett barn i vagnen och att hon aldrig skulle tänka sig ta ett barn. Vilket jag uppfattade som att straffvärdet rörde sig runt i hennes huvud. Åklagaren frågade lite om hur hon kunde förutsätta att vagnen var tom och försvararen frågade också om hur/när hon först sett barnet. Också visst fokus på hennes egna barn -- om hon haft erfarenhet av barn i den åldern som den knyckta bäbisen var i och från försvarets sida hur kämpigt hon haft det, det senaste.

Det fanns ju väldigt mycket konstiga stöldgods på henne, i vagnen och i ett skåp på Böckebol - allt från ett dussin chokladkakor, till BH och mössa från Kappahl till slumpmässiga saker snodda från en tomt hon varit inne på. Kleptoman?

Då hon hittades i COOP-butiken hade hon suttit och ätit choklad och gråtit och ältat om sina barn, enligt personen som påträffade henne.

Det togs inte upp något om värdet av barnvagnen, men kanske gjordes senare och inte med den åtalade(?). Jag hade förväntat mig någon fråga om just att det var en så dyr vagn. Av alla vagnen som stod där i en lång rad, så tog hon den som stod längst in närmast dörren.

Den åtalade hävdade att hon hade tagit/lånat vagnen för att hämta saker i gröna gruslådor runt om i staden (bl.a. Böckebol) - och också i en bil där det ska ha funnits saker i stående i Kärra (åklagaren tyckte inte logiken höll, då bilen stod i Kärra och dit kunde hon då ha promenerat istället för att åka till Bäckebol. Verkar som hennes uppfattning är att de gröna gruslådorna lagts till historien efter att den åtalade förstått att logiken inte hållit). De gröna lådorna hade dykt upp först i senare förhör - från början var anledningen till resan enligt den åtalade i förhör till Bäckebol att hon var hungrig.

Jag trodde först att den åtalade var mamman, då hon inte alls såg ut som på en äldre bild jag sett på henne vid något tillfälle. Men det gör inte bilderna på henne från arresten heller. När hon sa hon var "nästan 40" blev jag överraskad då hon - på håll, och med min halvtaskiga syn - uppfattades som över 40. Men kavajen och Robin-Wright-frisyren-från-House-Of-Cards-frisyrne lade väl på ett par år. Hon torkade tårar till en början. Men i förhöret kom den breda göteborgskan och mantrat om att hon absolut inte visste det låg en bäbis i vagnen.
Citera
2019-03-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritual_Chaos
Stod som "olaga frihetsberövande m.m." utanför salen. Då den åtalade själv hördes, bland mycket svamlande resonemang, återkoms det gång på gång till att hon inte visste att det låg ett barn i vagnen och att hon aldrig skulle tänka sig ta ett barn. Vilket jag uppfattade som att straffvärdet rörde sig runt i hennes huvud. Åklagaren frågade lite om hur hon kunde förutsätta att vagnen var tom och försvararen frågade också om hur/när hon först sett barnet. Också visst fokus på hennes egna barn -- om hon haft erfarenhet av barn i den åldern som den knyckta bäbisen var i och från försvarets sida hur kämpigt hon haft det, det senaste.

Det fanns ju väldigt mycket konstiga stöldgods på henne, i vagnen och i ett skåp på Böckebol - allt från ett dussin chokladkakor, till BH och mössa från Kappahl till slumpmässiga saker snodda från en tomt hon varit inne på. Kleptoman?

Då hon hittades i COOP-butiken hade hon suttit och ätit choklad och gråtit och ältat om sina barn, enligt personen som påträffade henne.

Det togs inte upp något om värdet av barnvagnen, men kanske gjordes senare och inte med den åtalade(?). Jag hade förväntat mig någon fråga om just att det var en så dyr vagn. Av alla vagnen som stod där i en lång rad, så tog hon den som stod längst in närmast dörren.

Den åtalade hävdade att hon hade tagit/lånat vagnen för att hämta saker i gröna gruslådor runt om i staden (bl.a. Böckebol) - och också i en bil där det ska ha funnits saker i stående i Kärra (åklagaren tyckte inte logiken höll, då bilen stod i Kärra och dit kunde hon då ha promenerat istället för att åka till Bäckebol. Verkar som hennes uppfattning är att de gröna gruslådorna lagts till historien efter att den åtalade förstått att logiken inte hållit). De gröna lådorna hade dykt upp först i senare förhör - från början var anledningen till resan enligt den åtalade i förhör till Bäckebol att hon var hungrig.

Jag trodde först att den åtalade var mamman, då hon inte alls såg ut som på en äldre bild jag sett på henne vid något tillfälle. Men det gör inte bilderna på henne från arresten heller. När hon sa hon var "nästan 40" blev jag överraskad då hon - på håll, och med min halvtaskiga syn - uppfattades som över 40. Men kavajen och Robin-Wright-frisyren-från-House-Of-Cards-frisyrne lade väl på ett par år. Hon torkade tårar till en början. Men i förhöret kom den breda göteborgskan och mantrat om att hon absolut inte visste det låg en bäbis i vagnen.

Så hon snackar om att hon löpt med barnvagnen mellan gruslådor för att hämta stöldgods innan hon lämnade vagnen?

Finns det nåt tidsglapp som behöver täckas upp och varför skulle hon dra till med en sån skev lögn?

Kleptoman verkar hon vara ut i fingerspetsarna, men kidnappare tvivlar jag på.
Citera
2019-03-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Så hon snackar om att hon löpt med barnvagnen mellan gruslådor för att hämta stöldgods innan hon lämnade vagnen?

Finns det nåt tidsglapp som behöver täckas upp och varför skulle hon dra till med en sån skev lögn?

Kleptoman verkar hon vara ut i fingerspetsarna, men kidnappare tvivlar jag på.

Hon skulle ta sig till flera gruslådor där hon förvarar saker. Uppfattade det som att Bäckebol var första stoppet - sedan skulle hon till Angered och stan bl.a. Men då åklagaren påminde om bilen i Kärra så visst - den skulle hon också till. Gruslådorna har man inte hittat några saker i (har jag uppfattat det som), och står ingen bil i Kärra. Hon pratade inte om det som stöldgods - utan mer hennes personliga saker då hon varit hemlös. Bl.a. rena kläder då boendet hon precis flyttat till saknar tvättmaskin.

Det enda tidsspannet jag inte hade tänkt på innan är hur länge hon var på Coop innan barnvagnen (och hon) hittades. Hon hade varit inne på Elgiganten, Systembolaget och runt vid Coop. Allt medan barnvagnen stått där ute, utan att någon upptäckt den. Tyckte det sades att hon varit på Bäckebol i nästan två timmar.

Lögnen (om det är en lögn) om gruslådorna skulle jag gissa kom, då hon måste ha en förklaring till varför hon begav sig till Bäckebol (när Kärra där bilen skulle stå är gångavstånd till) och ville fortsätta hävda att vagnen strikt var till för att hämta saker. En hypotes är att hon ville långt bort från området - och då tar man gärna buss. Men har uppfattat att det är ett barn i vagnen och därför stigit av på Bäckebol och omgående lämnat barnen. Innan hon begav sig in för ett stöldrace på varuhuset. Helikoptern var ju uppe i luften så fort att den hördes när mamman fortfarande var i kontakt med 112 - hon hade slagits av allvaret först när hon förstod de skickat upp en helikopter för hennes barn.
Senast redigerad av Spiritual_Chaos 2019-03-12 kl. 15:46.
Citera
2019-03-12, 17:16
Medlem
Gavle112s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaAK56/kvinnan-som-stal-en-bebis-i-goteborg-doms-till-fangelse

Ut med domen!
Citera
2019-03-12, 17:16
Medlem
Två år.
Citera
2019-03-12, 17:23
Medlem
Det var ett rejält straff det. Lite förvånad blir man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in