Citat:
Ursprungligen postat av
gottmooos
Verkar dom försöka sätta henne på flera år eller verkar det bli för 'försök till grov stöld' för barnvagnen enbart?
Såg hon fortfarande trasig ut eller har hon bytt liv sen brottet?
Stod som "olaga frihetsberövande m.m." utanför salen. Då den åtalade själv hördes, bland mycket svamlande resonemang, återkoms det gång på gång till att hon inte visste att det låg ett barn i vagnen och att hon aldrig skulle tänka sig ta ett barn. Vilket jag uppfattade som att straffvärdet rörde sig runt i hennes huvud. Åklagaren frågade lite om hur hon kunde förutsätta att vagnen var tom och försvararen frågade också om hur/när hon först sett barnet. Också visst fokus på hennes egna barn -- om hon haft erfarenhet av barn i den åldern som den knyckta bäbisen var i och från försvarets sida hur kämpigt hon haft det, det senaste.
Det fanns ju väldigt mycket konstiga stöldgods på henne, i vagnen och i ett skåp på Böckebol - allt från ett dussin chokladkakor, till BH och mössa från Kappahl till slumpmässiga saker snodda från en tomt hon varit inne på. Kleptoman?
Då hon hittades i COOP-butiken hade hon suttit och ätit choklad och gråtit och ältat om sina barn, enligt personen som påträffade henne.
Det togs inte upp något om värdet av barnvagnen, men kanske gjordes senare och inte med den åtalade(?). Jag hade förväntat mig någon fråga om just att det var en så dyr vagn. Av alla vagnen som stod där i en lång rad, så tog hon den som stod längst in närmast dörren.
Den åtalade hävdade att hon hade tagit/lånat vagnen för att hämta saker i gröna gruslådor runt om i staden (bl.a. Böckebol) - och också i en bil där det ska ha funnits saker i stående i Kärra (åklagaren tyckte inte logiken höll, då bilen stod i Kärra och dit kunde hon då ha promenerat istället för att åka till Bäckebol. Verkar som hennes uppfattning är att de gröna gruslådorna lagts till historien efter att den åtalade förstått att logiken inte hållit). De gröna lådorna hade dykt upp först i senare förhör - från början var anledningen till resan enligt den åtalade i förhör till Bäckebol att hon var hungrig.
Jag trodde först att den åtalade var mamman, då hon inte alls såg ut som på en äldre bild jag sett på henne vid något tillfälle. Men det gör inte bilderna på henne från arresten heller. När hon sa hon var "nästan 40" blev jag överraskad då hon - på håll, och med min halvtaskiga syn - uppfattades som över 40. Men kavajen och Robin-Wright-frisyren-från-House-Of-Cards-frisyrne lade väl på ett par år. Hon torkade tårar till en början. Men i förhöret kom den breda göteborgskan och mantrat om att hon absolut inte visste det låg en bäbis i vagnen.