2019-03-12, 11:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag förstår inte varför de inte hade två parallella utredningar, en för försvunnen person och en för människorov.

När Nathalie i Eksjö försvann gjorde man så och jag blev överasskad över att det faktiskt var möjligt. För man gjorde ju inte så i Lenas fall, varför inte undrar jag.

Två parallella utredningar? Gjordes det så i Nathalie-fallet? Jag har för mig att det snarare var en fråga om brottsrubricering. I LW-fallet hade det isåfall kunnat startas en förundersökning med rubriceringen "försvunnen person, alternativt människorov".
Citera
2019-03-12, 11:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det har du rätt i. Att de gett något motstridiga uppgifter i media är klantigt och det skadar förtroendet helt klart. Hur ska allmänheten nu kunna lita fullt ut på vad polisledningen säger rörande Springare?
Nu misstolkade du mig medvetet. Det jag tycker är problemet är alltså att polisen inte följde sitt eget regelverk, och att man därigenom nu tycks ha saboterat hela utredningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Du kan ju svara på det inlägget om du har lust.
Citera
2019-03-12, 11:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag förstår inte varför de inte hade två parallella utredningar, en för försvunnen person och en för människorov.

När Nathalie i Eksjö försvann gjorde man så och jag blev överasskad över att det faktiskt var möjligt. För man gjorde ju inte så i Lenas fall, varför inte undrar jag.

Man har väl valt att satsa på två polisbefäl i stället för två utredningar.
Citera
2019-03-12, 12:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför kommer du så ofta med felaktiga men ändå tvärsäkra påståenden?

Även om det är viktigt för dig att påstå och hela tiden visa att du kommer från USA så kan du enkelt googla om vad som gäller i Sverige.

Att du påstår att jag kommer med tvärsäkra påståenden som är fel är fel. Du verkar inte ha läst min historik men ska ändå uttala dig. Vänligen hänvisa till inlägg där jag ska ha kommit med information som bevisligen är fel. Tack!
Det är falsk ryktesspridning deluxe från din sida just nu mot mig.

Det är nog du som får googla eller kontakta polisen och fråga angående förhör av minderåriga. Det är godkännande av vårdnadshavare som gäller, om inte den minderårige är MGM vilket absolut inte är fallet här.
Citera
2019-03-12, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man måste ha vårdnadshavares godkännande för att få förhöra minderåriga.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför kommer du så ofta med felaktiga men ändå tvärsäkra påståenden?

Även om det är viktigt för dig att påstå och hela tiden visa att du kommer från USA så kan du enkelt googla om vad som gäller i Sverige.

Det här hittade jag i den frågan (min fetning):

"Det är undersökningsledaren som bestämmer vem som får närvara under förhör. När det kommer till barn under 15 år bör dock vårdnadshavare vara närvarande vid förhöret så länge det kan ske utan men för utredningen (23 kap. 10 § RB). I praktiken krävs det alltså i princip att en vårdnadshavare medverkar till att förhör med ett barn kommer till stånd, men det kan finnas undantag om vårdnadshavaren är en del av utredningen på något sätt. Är vårdnadshavaren exempelvis misstänkt kan det anses hämma utredningen om denne över huvud taget närvarar vid förhöret. Är vårdnadshavaren del i utredningen på annat sätt, t.ex. genom att denne själv ska förhöras, så får denne oftast vänta i anslutning till förhörsrummet så att barnet åtminstone ska ha stöd på plats."

https://lawline.se/answers/kan-polisen-hamta-ett-barn-och-halla-forhor-utan-att-foraldrarna-narvarar
Citera
2019-03-12, 13:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Två parallella utredningar? Gjordes det så i Nathalie-fallet? Jag har för mig att det snarare var en fråga om brottsrubricering. I LW-fallet hade det isåfall kunnat startas en förundersökning med rubriceringen "försvunnen person, alternativt människorov".

Jag menar det, att två rubriceringar fanns och därför gjordes olika insatser för båda rubriceringarna. Det var nog det jag försökte säga med två utredningar.
Citera
2019-03-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Undrar hur mycket barnen vet och förstår?
Hoppas att polisen förhör dem.

De måste ju ha märkt om mamma och pappa har ändrat beteende.

Även om barn vill tro det bästa om sina
föräldrar så tror jag att de vet innerst inne.
Om de märkt att föräldrarna "har ändrat beteende", så går det inte helt att utesluta en sån observerad förändring skulle kunna tänkas bero att pappan, mer eller mindre väl-/ogrundat är missänkt för mord och att både mamman och pappan här i tråden är uthängda som brottslingar av allra värst sort.

OffT: Det är konton som likt ditt och likaså kontot 'Tufsankatt' som aktivt bidrar till att utmåla de båda odömda föräldrarna som mördare resp medhjälpare. Skämmes, ni båda!

OnT: Det vore anmärkningsvärt om föräldrar till två barn under rådande omständigheter INTE skulle ha "ändrat beteende", men det där verkar varken du eller Katten kunna förstå.
Tragiskt nog.
Citera
2019-03-12, 13:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här hittade jag i den frågan (min fetning):

"Det är undersökningsledaren som bestämmer vem som får närvara under förhör. När det kommer till barn under 15 år bör dock vårdnadshavare vara närvarande vid förhöret så länge det kan ske utan men för utredningen (23 kap. 10 § RB). I praktiken krävs det alltså i princip att en vårdnadshavare medverkar till att förhör med ett barn kommer till stånd, men det kan finnas undantag om vårdnadshavaren är en del av utredningen på något sätt. Är vårdnadshavaren exempelvis misstänkt kan det anses hämma utredningen om denne över huvud taget närvarar vid förhöret. Är vårdnadshavaren del i utredningen på annat sätt, t.ex. genom att denne själv ska förhöras, så får denne oftast vänta i anslutning till förhörsrummet så att barnet åtminstone ska ha stöd på plats."

https://lawline.se/answers/kan-polisen-hamta-ett-barn-och-halla-forhor-utan-att-foraldrarna-narvarar

I detta fall ska alltså HD kunna godkänna och närvara vid förhör med barnen. Om hon vägrar kan polisen i praktiken inte tvinga till sig dessa förhör. Det är i väldigt sällsynta fall det kan ske i teorin, om man vet att barnet har information som kommer ge sista pusslet som krävs för åtal t.ex.

I den senaste FUP jag läste om skådespelaren i Kista som dödade sin fru i köket när deras son var i rummet bredvid, så bad polisen mördaren om godkännande för att få förhöra sonen.
Tänk att även i det fallet när de vet att sonen troligtvis har värdefull information som vittne till mordet så behövde de ändå godkännande, från den som var MGM dessutom.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-12 kl. 13:42.
Citera
2019-03-12, 13:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag menar det, att två rubriceringar fanns och därför gjordes olika insatser för båda rubriceringarna. Det var nog det jag försökte säga med två utredningar.

"Förhör får hållas med var och en som kan antas lämna uppgifter av betydelse för utredningen (23 kap. 6 § RB). Detta inkluderar alltså även barn."

" [...]Är vårdnadshavaren del i utredningen på annat sätt, t.ex. genom att denne själv ska förhöras, så får denne oftast vänta i anslutning till förhörsrummet så att barnet åtminstone ska ha stöd på plats."

Jag vet inte om HD kan neka i detta fall? Är det så?
Kanske barnen kan ha ett målsägarbiträde som stöd?
Citera
2019-03-12, 14:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte om HD kan neka i detta fall? Är det så?
Kanske barnen kan ha ett målsägarbiträde som stöd?
Tror ni att det kan ha slagit runt helt för åklagaren nu, och att hon vill förhöra SD:s barn?
Citera
2019-03-12, 14:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tror ni att det kan ha slagit runt helt för åklagaren nu, och att hon vill förhöra SD:s barn?

Vad skulle barnen sitta på för så pass värdefull information att det motiverar förhör utan vårdnadshavares godkännande? Det är väl i så fall om det dyker upp ett vittne som säger att barnet såg mordet ske.
Citera
2019-03-12, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Har ingen aning om vem som tog upp frågan från början, hakade bara på frågan jag svarade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in