Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Varför tror ni att Hanna var en blyg viol och att Oskar var en despot? De var ju två som beslutade om barnamorden? De var två som skrev under papperen. De var två som de facto dödade två tjejer som inte hunnit leva än. Sen vem som utförde det fysiska dödandet är ointressant.
Så om ni inte är ironiska här (svårt att läsa ut, förutom raljerandet) så får ni faktiskt förklara för mig som inte begriper.
Jag tror inte att Hanna var en blyg viol eller att Oskar var en despot. Däremot tror jag att de liksom många, många andra par kan ha glidit in i vissa roller i sitt äktenskap där mannen tillåts vara mer egoistisk än kvinnan.
Oskars karriär måste ha krävt mycket tid och energi och det är inte säkert att föräldrarna fullt var på det klara med innan barnen kom hur familjelivet skulle påverka dem eller att det skulle innebära vissa uppoffringar.
Det betyder givetvis inte att föräldrarna mördade sina barn för att Hanna var sur över att hon återigen fick laga middag eftersom Oskar jobbade över. Men jag tycker att det är mer rimligt att diskutera familjen utifrån hur det brukar se ut än någon slags fantasibild av två tappra älskande som i sin förtvivlan såg sig tvungna att mörda sina barn.
Jag tror att de hade en ibland oharmonisk relation, konflikter och diskussioner som alla andra. När då en person som under flera år verkar ha varit enormt fokuserad på sin karriär fortsätter att arbeta som om det inte fanns två sjuka flickor hemma så tycker inte jag det vore det minsta konstigt om partnern blir skitsur ärligt talat.
Det handlar inte om att Hanna stått mentalt fastsurrad hemma vid spisen utan om att det är två personer och deras föräldraskap som fullständigt havererat. Vissa väljer att tro att introverta Hanna satt hemma och tjatade om att få bli strypt - är inte det en betydligt mer anmärkningsvärd teori än att föräldrarna kan ha haft problem i äktenskapet och en ojämlik arbetsbörda i hemmet?
Två personer har trots att de påstås ha varit både välutbildade och intelligenta inte tillsammans lyckats komma på en bättre lösning än dubbelmord på sina problem? För mig tyder inte det på att de var ovanligt tighta utan på att de hade ovanligt usel kommunikation och förmodligen drog med varandra i depression.
Tillägg: för att vara tydlig så tror jag alltså inte att morden är en direkt följd av att Oskar var karriäristisk. Jag tror att morden kunde ske på grund av att två människor som fungerade dåligt tillsammans stötte på motgångar som de både enskilt och tillsammans inte hade verktygen att hantera.