2019-03-12, 07:09
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, länka då till filmer som visar alla sidor av byggnaden under hela kollapsen, så vi kan se att alla sidor kollapsar ”för snabbt och synkront” hels vägen ned.

Oavsett hur en byggnads bärande konstruktion försvagats, avsiktligt av rivningsföretag, eller av bränder etc, så kan de kollapsa så som vi ser exempel på. Det är liksom inget konstigt med det.

Exempler är t ex Windsor plasa, Deft universitet, där stålkonstruktioner kollapsar av enbart brand.
Andra exempler är rivningar med verinage-teknik där byggnader kollapsar väldigt jämt o fint bara genom att försvaga en eller ett par våningar.
Windsor plaza: https://youtu.be/eKvgD9NyIi4
Building 7: https://youtu.be/vBUSIzaS0ws

Windsor plaza liknar vad man förväntar sig av en kraftig brand i skyskrapa.

Building 7 däremot ser inte ut att brinna o närheten så mycket. Kollapsen liknar mest en kontrollerad demolering som sagt.
Citera
2019-03-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Windsor plaza: https://youtu.be/eKvgD9NyIi4
Building 7: https://youtu.be/vBUSIzaS0ws

Windsor plaza liknar vad man förväntar sig av en kraftig brand i skyskrapa.

Building 7 däremot ser inte ut att brinna o närheten så mycket. Kollapsen liknar mest en kontrollerad demolering som sagt.

Vad det likna och vad det är, behhöver inte alltid vara samma sak...

Så du menar att du av bilder från utsidan kan se exakt hur mycket det brinner på insidan, typ 20-30 in i en byggnad?
Citera
2019-03-12, 17:56
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Byggnaden faller för snabbt och synkroniserat för att branden ska vara orsaken till kollapsen.

Någon kommer så klart svara att insidan kollapsa före utsidan. Men 4 väggar kan inte bara kollapsa rakt ner utan motstånd heller. Om en sida viker sig så bör byggnaden falla åt det hållet där byggnaden är svagast.

Angående hologram tror jag ingen här tror på det. Snarare är det bara ett ständigt använt påstående av skeptiker som dig för att försöka förlöjliga meningsmotståndare.
Du är byggnadsingenjör eller arkitekt, förstår jag? Hur exakt faller byggnaden för snabbt? I förhållande till vad? Tyngdlagen?

Hologramteorin florerar på Youtube. Jag antog att några galningar letat sig hit också. Här tror man på bomber i tvillingtornen, missiler mot Pentagon och tomma hål i Pennsylvania.
Citera
2019-03-12, 18:06
Medlem
Citat:
Vad det likna och vad det är, behhöver inte alltid vara samma sak...

Så du menar att du av bilder från utsidan kan se exakt hur mycket det brinner på insidan, typ 20-30 in i en byggnad?
Man borde se mer av flammorna om det hade varit en stor brand. Fönsterrutor brukar gå sönder i stora bränder med, men de flesta rutorna var hela när byggnaden kollapsade.

Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Du är byggnadsingenjör eller arkitekt, förstår jag? Hur exakt faller byggnaden för snabbt? I förhållande till vad? Tyngdlagen?

Hologramteorin florerar på Youtube. Jag antog att några galningar letat sig hit också. Här tror man på bomber i tvillingtornen, missiler mot Pentagon och tomma hål i Pennsylvania.
Nej jag är inget av det. Jag tycker bara att det borde finnas något slags motstånd. Det faller lika symmetriskt och snabbt som en kontrollerad demolering, vilket får mig att anta att det är just det.
Citera
2019-03-12, 18:12
Medlem
Citat:
Man borde se mer av flammorna om det hade varit en stor brand. Fönsterrutor brukar gå sönder i stora bränder med, men de flesta rutorna var hela när byggnaden kollapsade.

Nej jag är inget av det. Jag tycker bara att det borde finnas något slags motstånd. Det faller lika symmetriskt och snabbt som en kontrollerad demolering, vilket får mig att anta att det är just det.

Vad du tycker man borde se, är inte detsamma som att det absolut måste vara som du tycker det borde. Om bränderna inne i byggnaden inte har helt fritt ut mot fasadens fönster så begränsar det ju hur mycket du ser av elden. Den kan ju vara väldigt allvarlig utan att det visas fullt ut på utsidan.

Och igen, bara för nåt ser ut att vara.... betyder inte att det därför måste vara....
Citera
2019-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
Vad du tycker man borde se, är inte detsamma som att det absolut måste vara som du tycker det borde. Om bränderna inne i byggnaden inte har helt fritt ut mot fasadens fönster så begränsar det ju hur mycket du ser av elden. Den kan ju vara väldigt allvarlig utan att det visas fullt ut på utsidan.

Och igen, bara för nåt ser ut att vara.... betyder inte att det därför måste vara....
Branden räknas enligt mig inte som en stor brand om det inte syns från utsidan.
Citera
2019-03-12, 18:34
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Varför det? Om hela konstruktionen ger vika pga värmeutvecklingen, borde det se ut som det gjorde på filmerna. Bränderna var massiva, och det brann under ca 7 timmar. Plus att konstruktionen försvagats av Norra tornets kollaps.
Citat:
Branden räknas enligt mig inte som en stor brand om det inte syns från utsidan.
Var bränderna i tornen stora? Det syns för det mesta bara rök. Din definition av stor brand är dålig.
Citera
2019-03-12, 18:38
Medlem
Citat:
Varför det? Om hela konstruktionen ger vika pga värmeutvecklingen, borde det se ut som det gjorde på filmerna. Bränderna var massiva, och det brann under ca 7 timmar. Plus att konstruktionen försvagats av Norra tornets kollaps.

Var bränderna i tornen stora? Det syns för det mesta bara rök. Din definition av stor brand är dålig.
Jag ser inte hur hela konstruktionen kan ge vika när inte hela byggnaden är utsatt av brand. Även om hela byggnaden varit utsatt för brand samtidigt har jag svårt att tänka mig en så symmetrisk kollaps.
Sättet byggnaden faller på liknar ingenting annat än kontrollerad demolering.

Tornen var även dom kontrollerade demoleringar i min mening.
Citera
2019-03-12, 18:47
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Jag ser inte hur hela konstruktionen kan ge vika när inte hela byggnaden är utsatt av brand. Även om hela byggnaden varit utsatt för brand samtidigt har jag svårt att tänka mig en så symmetrisk kollaps.

Återigen, är du byggnadsingenjör?

Varför skulle man då ens besvära sig med att flyga in flygplan i dem? Vore det inte bättre att säga att al-Qaida planterade bomber i tornen? Snacka om att göra det svårt för sig, bara för att spränga tornen i luften med bomber.
Citera
2019-03-12, 18:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Vilka kontrollerade demoleringar har du sett som kollapsar 40% långsammare än fritt fall - men mitt i kollapsen faller en kortare stund i fritt fall?

Vilka kontrollerade demoleringar har du sett som först kollapsar internt innan fasaden faller?

Så vilka kontrollerade demoleringar menar du att WTC 7 liknade?

Citat:

Vilka kontrollerade demoleringar liknar tornen? För det verkar ju vara en premiss för dig att det ska "se lika ut"..
Citera
2019-03-12, 18:56
Medlem
Citat:
Återigen, är du byggnadsingenjör?

Varför skulle man då ens besvära sig med att flyga in flygplan i dem? Vore det inte bättre att säga att al-Qaida planterade bomber i tornen? Snacka om att göra det svårt för sig, bara för att spränga tornen i luften med bomber.
Om byggnaderna demolerats utan flygplan hade folk frågat sig hur någon kunde plantera massvis med sprängmedel i tornen. Därmed hade blickarna riktats mot någon annan än Al-Quaida eftersom man inte förväntar sig att Al-Quaida ska kunna plantera tonvis med sprängmedel i 3 skyskrapor mitt i New York.
Citera
2019-03-12, 18:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Hur menar du att fönstren skulle ha kunnat stå emot sprängämnen om detta användes för att kollapsa byggnaden?
Vilka andra kontrollerade demoleringar med sprängämnen har haft övervägande andel hela fönster under kollapsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in