2019-03-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Allt ser bra ut på pappret.
I praktiken är det helt annorlunda.
Muslimerna förnekar tex att missbruk finns öht (det är ju förbjudet).
Lite liknande förnekelse skedde då en rysk potentat sa att "vi har inga homosexuella i Ryssland, då det är förbjudet liksom."
Sen såg man ju filmerna om dom illegala pridetågen, pussy- riot- skiten osv.
Förneka problemen så finns dom inte.
Allt är frid och fröjd i öknen, barnen svälter i Jemen, kriga och halshugga skall man till varje pris, folken flyr för sina liv, men vi tackar Allah för allt armod och elände😏
Så går det då man förnekar sanningen.
Tro vad du vill om muslimer. Din tro är ditt problem. Jag bryr mig inte om lögner...
Citera
2019-03-11, 22:18
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Liv är något vi känner till och det producerar resultat. En levande individ kan bidra arbete och idéer, en död gör det inte. Vi är dessutom levande varelser och därför har vi en inbyggd aversion mot döden. Annars hade vi inte överlevt. Vidare kan vi empatiskt förstå

Du besvarade inte eller missförstod frågeställningen. Av vilken anledning är "resultat" av något som helst objektivt eller inneboende värde? Av vilken anledning är vår egna subjektiva självbevarelsedrift eller biologiska instinkter en objektiv basis för ett sekulärt moralsystem? Av vilken anledning är det bättre att vara levande än att vara död?

Citat:
Nej. Allt känslorelaterat är inte religiöst i grunden. Varför skulle det vara det?
Det är evolutionärt fördelaktiga beteenden som styr oss i regel. Vi lär oss även en hel del genom oral tradition. Uppfostran.

Att något är "evolutionärt fördelaktigt" gör det inte till objektivt eller inneboende rätt. Män har en "evolutionär" instinkt att ha samlag med och impregnera unga kvinnor. Gör det sådana handlingar till objektivt moraliska? Din subjektiva uppfattning om vad du vill kan aldrig vara en basis för moral.

Citat:
Igen, har du belägg för någon objektiv komponent?

Konceptet fordrar en objektiv komponent. Antingen så avfärdar du konceptet eller så erkänner du en objektiv komponent.
Citera
2019-03-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Tro vad du vill om muslimer. Din tro är ditt problem. Jag bryr mig inte om lögner...
Du om någon borde börja fundera på alla lögner dom tutar i dig.
Citera
2019-03-11, 22:24
Medlem
Citat:
Du om någon borde börja fundera på alla lögner dom tutar i dig.
Vilka dom?
Och om det är något jag borde så är det att sluta svara på dina vilda fantasier om Islam. Så det slutar jag med nu. Hejdå!
Citera
2019-03-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du besvarade inte eller missförstod frågeställningen. Av vilken anledning är "resultat" av något som helst objektivt eller inneboende värde? Av vilken anledning är vår egna subjektiva självbevarelsedrift eller biologiska instinkter en objektiv basis för ett sekulärt moralsystem? Av vilken anledning är det bättre att vara levande än att vara död?

Att något är "evolutionärt fördelaktigt" gör det inte till objektivt eller inneboende rätt. Män har en "evolutionär" instinkt att ha samlag med och impregnera unga kvinnor. Gör det sådana handlingar till objektivt moraliska? Din subjektiva uppfattning om vad du vill kan aldrig vara en basis för moral.

Konceptet fordrar en objektiv komponent. Antingen så avfärdar du konceptet eller så erkänner du en objektiv komponent.
Jag kan komma på många anledningar till att det är bättre att vara levande än död. Jag kan även komma på anledningar då det är tvärtom, bättre att vara död än levande.

Jag kan slå vad om att den ”objektiva komponenten” du talar om är just den Gud du tror på? En Gud som råkar ha ungefär samma moral som du? Eller har jag fel?
Citera
2019-03-11, 22:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan även komma på anledningar då det är tvärtom, bättre att vara död än levande.

Varför är då mord olagligt?

Citat:
Jag kan slå vad om att den ”objektiva komponenten” du talar om är just den Gud du tror på? En Gud som råkar ha ungefär samma moral som du? Eller har jag fel?

Inte alls. Jag efterfrågar ett erkännande av en objektiv komponent eller ett förkastande av konceptet. Är det för mycket begärt?
Citera
2019-03-11, 22:39
Medlem
Citat:
Varför är då mord olagligt?

Inte alls. Jag efterfrågar ett erkännande av en objektiv komponent eller ett förkastande av konceptet. Är det för mycket begärt?
Mord är olagligt för att det är, med stor sannolikhet, mot någons vilja.

Inte om du bevisar denna objektiva komponent. Då kan man ta ställning till den. Nu finns inget att erkänna eller förkasta, mer än subjektiva påståenden om en objektiv komponent.
Citera
2019-03-11, 23:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det finns inte.
Citera
2019-03-11, 23:58
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Men nu åter till gudsbevisen!
Har tröskat genom hela tråden men inte en tillskrymmelse av gudsbevis har framkommit.
Läste du då även att alla som påtalar att argumentation inte är ”gudsbevis” är de yttersta av idioter?
Eller gick tröskan för snabbt för att du skulle hinna med?
Citera
2019-03-12, 01:54
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Läste du då även att alla som påtalar att argumentation inte är ”gudsbevis” är de yttersta av idioter?
Eller gick tröskan för snabbt för att du skulle hinna med?

Det var det finaste jag läst sedan jag konfirmerades. Keep rocking.
Citera
2019-03-12, 02:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag citerar ditt tidigare inlägg:
Sedan kan man fundera över vad korrekt handlande är, och då kan man grovt sammanfatta det till "åtgärder som hjälper det egna jaget, familjen och de grupper man tillhör, utan att skada någon annan". Utöver denna enkla definition kan man lägga till att vissa åtgärder som skadar andra kan vara etiska om de utförs i självförsvar, men bara om den skada som åsamkas inte är överdriven.
Här förutsätter du a priori att "hjälpa" involverar handlingar som inte skadar någon annan och som är till någon annans hälsogagn och välbefinnande, men ingenstans hittar jag någon form av rättfärdigande beskrivning till varför du axiomatiskt förutsätter att välbefinnande och överlevnad har något som helst inneboende värde. Varför är liv bättre än död?

Jag hoppas att du i ditt citerande märkte att jag skiljde på moraliska regler (seder och bruk) och etiska regler. Jag skrev "etiska" och du frågade "moraliska", vilket var exakt vad jag undrade över.

Om du inte ens förstår varför överlevnad är bättre än död så undrar jag hur du ens kan diskutera etiska frågor. Visserligen skulle det kanske vara bättre för naturen om människosläktet dog ut, men det är vi som formulerat tanken om etik, sett ur vår synpunkt, bästa överlevnaden för människosläktet. Det är grundtanken, sedan har filosofer diskuterat vad som egentligen skulle vara bäst för överlevnaden. Skulle det ha varit etiskt att döda Hitler redan som barn eller behövde vi lära oss läxorna från andra världskriget för att ändra inriktning på hur vi lever? Var det egentligen bättre att andra världskriget inträffade då och inte något tiotal år senare?
Moral handlar om att följa etablerade regler medan etik mer inriktas på om dessa regler egentligen är rätt eller fel och vad rätt och fel egentligen är, och det finns det många olika svar på.

Det verkar inte finnas något universellt svar på vad som är rätt och vad som är fel, så någon universellt skapad moral verkar i alla fall inte finnas.
Citera
2019-03-12, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För att det är allmännyttigt och inte baserat på egennytta. För att objektivt är ett bättre än noll.
Är du på väg mot en falsk dikotomi där "moral kan bara komma från Gud och alternativet är nihilism"?

Citat:
Att något är "evolutionärt fördelaktigt" gör det inte till objektivt eller inneboende rätt. Män har en "evolutionär" instinkt att ha samlag med och impregnera unga kvinnor. Gör det sådana handlingar till objektivt moraliska?
Nej, det gör det "inprogrammerat" och formar troligtvis din moraliska uppfattning.
Om du argumenterar för att moral inte kan vara objektiv i den mening att den inte kan vara annat än baserat på personlig uppfattning så gör du ett bra jobb.
Citat:
Din subjektiva uppfattning om vad du vill kan aldrig vara en basis för moral.
Varför inte det?

Citat:
Konceptet fordrar en objektiv komponent.
För att?
Citat:
Antingen så avfärdar du konceptet eller så erkänner du en objektiv komponent.
Menar du att antingen moral från en extern källa eller så finns det ingen moral, eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in