Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Jag citerar ditt tidigare inlägg:
Sedan kan man fundera över vad korrekt handlande är, och då kan man grovt sammanfatta det till "åtgärder som hjälper det egna jaget, familjen och de grupper man tillhör, utan att skada någon annan". Utöver denna enkla definition kan man lägga till att vissa åtgärder som skadar andra kan vara etiska om de utförs i självförsvar, men bara om den skada som åsamkas inte är överdriven.
Här förutsätter du
a priori att "hjälpa" involverar handlingar som inte skadar någon annan och som är till någon annans hälsogagn och välbefinnande, men ingenstans hittar jag någon form av rättfärdigande beskrivning till varför du axiomatiskt förutsätter att välbefinnande och överlevnad har något som helst inneboende värde. Varför är liv bättre än död?
Jag hoppas att du i ditt citerande märkte att jag skiljde på moraliska regler (seder och bruk) och etiska regler. Jag skrev "etiska" och du frågade "moraliska", vilket var exakt vad jag undrade över.
Om du inte ens förstår varför överlevnad är bättre än död så undrar jag hur du ens kan diskutera etiska frågor. Visserligen skulle det kanske vara bättre för naturen om människosläktet dog ut, men det är vi som formulerat tanken om etik, sett ur vår synpunkt, bästa överlevnaden för människosläktet. Det är grundtanken, sedan har filosofer diskuterat vad som egentligen skulle vara bäst för överlevnaden. Skulle det ha varit etiskt att döda Hitler redan som barn eller behövde vi lära oss läxorna från andra världskriget för att ändra inriktning på hur vi lever? Var det egentligen bättre att andra världskriget inträffade då och inte något tiotal år senare?
Moral handlar om att följa etablerade regler medan etik mer inriktas på om dessa regler egentligen är rätt eller fel och vad rätt och fel egentligen är, och det finns det många olika svar på.
Det verkar inte finnas något universellt svar på vad som är rätt och vad som är fel, så någon universellt skapad moral verkar i alla fall inte finnas.