2019-03-11, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hade det varit naturvidrigt för människan att dräpa, hade det femte budet varit obsolet redan från början och det hade nog inte gud gillat... Inte ens att mörda barn verkar naturvidrigt om man ser till historien, fråga Mose, även om just han klarade sig rätt så bra med lite hjälp. Så visst är vi betjänta av våra lagar och visst ska vi straffas om vi inte följer dem.

Trådens föräldrar dömde sig själva till lagens strängaste straff, i Vitryssland.

Nej, inte naturvidrigt, utan farligt ”naturligt”. Därför är det samhällets monopol, för samhällets självbevarelse, vilket är var och ens självbevarelse, för vi är samhället. Tilltron till och förtroendet för samhällets och lagens inneboende förstånd kräver lagefterlevnad. Kan somliga enskilda ta sig rätten att döda för sina personligen påkomna skäl så ska plötsligt alla — och det vore ju rätt då, men omedelbart alltings slut.

Dessutom vore det bara helt och fullt ”naturligt” att döda om man då gav helt fritt spelrum åt de som vore allra bäst på detta, vilket sällan är de stackare som begår mord i vårt lagstyrda samhälle. Är det ”naturen” som mördaren söker genom mordhandlingen så visar sig detta möjligt endast genom det ohyggliga och ynkliga sveket mot det sociala kontraktet, dvs det lagstyrda samhället, vars förtroende förövaren förgriper sig på, när samhället ger denne tillgång till de skyddslösa och fr.a. därigenom försvarslösa offren.

”Naturen” väntar då snarare på denne innanför murarna, om man ska tro amerikanska filmer.

Mord är kanske vanligen en fråga om en överdos eller underdos av kultur.

Det är inget naturligt med att döda. Det kräver en idé om varför. Men det är fullt möjligt.
Citera
2019-03-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle tro att det inte är ett dugg märkvärdigare än så men här i tråden är det mesta jättemystiskt. Ett omen. I brist på snaskiga uppgifter så fablas det och greppas grässtrån.
Sammanföll flytten även med yngstas skolstart eller hann hon börja skolan i Gtg?
Jag vet faktiskt inte om M hann börja nollan i Gbg.
Citera
2019-03-11, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ändå planerade han mord och självmord. Båda verkar alltså ha klarat sig precis lika dåligt i det här fallet.
Absolut, hans friskfaktorer var ingalunda tillräckliga. Min enda poäng är att vi i alla fall vet att han hade några.
Citera
2019-03-11, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Generellt klarar folk som öppnar upp sig vid kriser bättre än de som sluter sig. Se gärna på goda salutogena anpassningsstrategier under KASAM-begreppet som tidigare diskuterats. Ta också en titt under de mer patogena.
Antonovsky definierade hälsa som "summan av de anpassningsstrategier du har". Under senare år la han till "eller som du kan omsätta i din omgivning". Nu verkade ingen av makarna någon höjdare på detta område, men maken som omvittnats aktivt söka stöd och hjälp inom vården, skolan och på jobbet verkar i alla fall inte helt tappad bakom en vagn.
Visst är det så och det absolut avgörande i kriser, vid självmordstankar eller vad det än må vara.
Omgivning och professioner uppmanas fråga, människan i kris uppmuntras be om hjälp.

Eftersom Hanna nu diskuteras som en utmattad mamma, med en frånvarande make samt cancerbehandling så blir följden av detta resonemang att hon kan ha varit deprimerad, nedstämd eller utbränd tidigare och obearbetat material riskerar poppa upp till ytan vid ny belastning:

Sjuka barn.
Citera
2019-03-11, 21:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag vet faktiskt inte om M hann börja nollan i Gbg.
Hade i åtanke att det inte är ovanligt med flytt innan barn börjar skolan och att det därför även kändes som rätt tidpunkt, förutom att O slapp resor.
Citera
2019-03-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag har förstått det kom Os extrainkomster av föredrag, seminarier och kurser.
Bl a var han ofta i Stockholm för detta och det var då tydligen inte i LUs regi, utan som en bisyssla som fakturerades genom hans företag.
jag vet inte hur vanligt detta är i den akademiska värld Os verkade i.
I min yrkesvärld skulle ett universitetssjukhus inte acceptera detta rakt av.

Undrar om det är vanligt med bisysslor vid LU i den omfattning.
Undrar också om man har anmäld dessa till sin chef.
Citera
2019-03-11, 21:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Märkliga slutsatser...Du vet inte hur dem la upp sin föräldraledighet m.m.Dessutom hade O den möjligheten att arbeta på hemmaplan så mkt som möjligt också och dels så hade han sina uppdrag E&Y.Tror de löste det rätt bra där och då.H hade ju även möjligheten att vistas i Bjärred under sin ledighet.Ska ju egentligen inte behöva förklara i detalj hur de löst det..hur många tror du inte arbetar på annan ort och till och med annat land ?

Jag tycker att Oskar verkar ha varit en oerhört självisk person som prioriterade sin karriär före att bo tillsammans med sin fru och deras unga döttrar. Det var väl därför Hanna till slut fick ge upp sin karriär som verkar ha gått mycket bra och flytta till Bjärred där de inte kände en kotte. Det var förstås viktigast att Oskar skulle få vara momsstjärna.
Citera
2019-03-11, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ändå planerade han mord och självmord. Båda verkar alltså ha klarat sig precis lika dåligt i det här fallet.
De var lika värdelösa båda två och deras förbannade allierande är själva Loctite super glue som ställer till hela skiten.
Citera
2019-03-11, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tycker att Oskar verkar ha varit en oerhört självisk person som prioriterade sin karriär före att bo tillsammans med sin fru och deras unga döttrar. Det var väl därför Hanna till slut fick ge upp sin karriär som verkar ha gått mycket bra och flytta till Bjärred där de inte kände en kotte. Det var förstås viktigast att Oskar skulle få vara momsstjärna.
Men hur många familjer finns det inte som gör karriär? Vi vet inte ett dugg om Hanna uppmuntrade hans val att nå en professur. Vi vet inte ett dugg om hon sen hade andra planer när han var klar med sitt.
Det finns väl ingenting via uttalande av chefen som indikerar att hon arbetade i tristess eller hade gjort nåt val som hon inte trivdes med?
Hon har väl en fri vilja att förkovra sig, det är ingen som tvingat henne till aktuell livssituation.

Eller är hon en jävla mes? Ett offer för omständigheter? En stackars kvinna som fått göra avkall?
Ingen sådan uppgift finns.

Om hon vore lidande så hade hon skilt sig snarare än skrivit testamente för att vilja stendö ihop med honom och barnen några dar senare.
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 22:06.
Citera
2019-03-11, 21:52
Medlem
Citat:
Vet du vad? Jag tror att H valde detta själv! Varför tror du att Hs karriär var bättre på E&Y ? Hon hade bra tjänst på skatteverket och trivdes så vitt jag vet.Och för övrigt så tror jag O tog mycket mer ansvar en vad många andra män hade gjort.Och som jag sagt innan han var privilegierad med sådan tjänst så han har ALLTID varit hemma och tagit mkt ansvar över deras töser förutom.då han var på resande fot.
Citera
2019-03-11, 21:52
Medlem
Citat:

Varför utgår du från att en väldigt välutbildad kvinna som i stor konkurrens fick jobb på EY blev en helt viljelös person. Hon hade en hög kvalificerad tjänst på Skatteverket.

Inget som tyder på en mesig person direkt. Snarast en viljestark person.

Du underskattar henne.
Citera
2019-03-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja, det har varit en incident i skolan i Önnered.
Hoppas att du vill berätta och förstår om du inte kan/vill. Tack ändå för att du bekräftade att det inte var en dröm😴🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in