2019-03-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hon hade väl cellgiftsbehandlingen när de flyttat till Lund? Och då var ju barnen i skola/dagis? Och O hemma på kvällarna. Jag har gått igenom hela den skiten. Så länge man slipper handla och sköta allt i hemmet själv så klarar man det. Hon hade förhoppningsvis lite hjälp i hemmet. Sen vet vi inte hur stor hennes cancer var. Liten operation enbart. Eller i kombination med cellgift (DET är tufft). Det beror också vilken sort hon hade, det finns flera sorters bröstcancer, och 60 olika cellgiftsblandningar. Vilken fick hon?

Så jag tror inte man ska slå på stora trumman innan man vet hur förhållandena var.
Jag går helt på ellis uppgifter här. Enligt henne fick Hanna sin bröstcancer för tolv-tretton år sedan. Det bör då ha varit mellan Agnes och Moa vilket bara det låter skitjobbigt. Dessutom tolkade jag elli som att Oskar vistades hela veckorna i Lund och bara kom hem till gbg på helgerna. Låter som ett fruktansvärt jobbigt arrangemang.Vad för typ av cancer Hanna hade vet jag inget om. Alla uppgifter kommer från elli.
Jag beklagar verkligen att du har behövt gå igenom denna vidriga sjukdom!
Citera
2019-03-11, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, men att i 10 år varit ensam med två små barn alla vardagar sliter på en. Om hon därutöver också hade cancer en period, borde hon ha haft det tungt. När döttrarna sen behövde vara hemma pga me kanske H tyckte det var "hans tur" att ta huvudansvar.

Jag undrar hur föräldrarnas relation var... Var de tighta och gjorde allt tillsammans? Innan barnen kanske? Att bo på heltid med någon, efter flytten till Bjärred, du bara träffat på deltid i 10 år kan vara en svår omställning.

Men stämmer det att O veckopendlade från 2002-2012?
Resultatet säger mer än väl att de var tighta:
Familjeutrotning gemensamt och i samförstånd.
Citera
2019-03-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, men att i 10 år varit ensam med två små barn alla vardagar sliter på en. Om hon därutöver också hade cancer en period, borde hon ha haft det tungt. När döttrarna sen behövde vara hemma pga me kanske H tyckte det var "hans tur" att ta huvudansvar.

Jag undrar hur föräldrarnas relation var... Var de tighta och gjorde allt tillsammans? Innan barnen kanske? Att bo på heltid med någon, efter flytten till Bjärred, du bara träffat på deltid i 10 år kan vara en svår omställning.

Ja en sådan ojämlik fördelning borde kunna ta död på vilket förhållande som helst.
Citera
2019-03-11, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hannas chef sade ju faktiskt att han inte ville uttala sig om några eventuella varningssignaler så hon kan ju ha beklagat sig till och med flera resor värre än Oskar... Att barnen var sjuka verkar i alla fall inte ha varit en hemlighet.

Visst borde båda ha sökt hjälp det tror jag vi alla kan enas om. Men att berätta för kollegorna tror jag mer beror på personen och kollegorna, jag tror inte att det i sig förhindrar dåligt psykiskt mående eller självmord.

Generellt klarar folk som öppnar upp sig vid kriser bättre än de som sluter sig. Se gärna på goda salutogena anpassningsstrategier under KASAM-begreppet som tidigare diskuterats. Ta också en titt under de mer patogena.
Antonovsky definierade hälsa som "summan av de anpassningsstrategier du har". Under senare år la han till "eller som du kan omsätta i din omgivning". Nu verkade ingen av makarna någon höjdare på detta område, men maken som omvittnats aktivt söka stöd och hjälp inom vården, skolan och på jobbet verkar i alla fall inte helt tappad bakom en vagn.
Citera
2019-03-11, 21:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bevis?
Det som hänt är väl mer än tillräckligt.

Djup kris. Check.
Allt fokus har gått till sjuka barn i många år. Check.
Vill uppenbart stendö enligt avskedsbrev, styrkt av annan media. Check.
Allierar sig med sin make för att hela familjen ska utrotas. Check.

Behöver man mer information för att dra slutsatsen att båda var deprimerade?

Du läser inte.....

"Det är därför jag tycker det saknas bevis och verifierade fakta för trådslutsatsen att H var deprimerad.
I alla fall före själva familjekatastrofen, om den nu var bägges vilja och verk.
"

Det finns folk som tar sitt liv i plötslig impuls, till och med begår fillicid eller familicid.

Mycket i Bjärred talar mot planering och för plötslig impulshandling.

Agnes hade varit sjuk flera år och haft hemundervisning, Moa i knappt ett halvt år.
Vad utlöser en sån här sak just då?
Så hur vet vi att just H inte deltog (om hon nu deltog) i detta av impuls?
Vad finns det för belägg för att hon skulle varit deprimerad - och i så fall hur länge?

För O har folk sett saker, han har sagt saker, gjort saker (gått ner i arbets tid).

Men det är blivit lite av trådens skröna att "- H, ja hon var ju deprimerad. Åt antideprisiva osv."
Men vad finns det egentligen för officiella vittnesmål att detta stämmer?
Citera
2019-03-11, 21:19
Medlem
Hur kan familjen ha kommit först när man bredvid sin fulltids lektorsjobb drog in 1.4 Mio kr i bisysslor så som det skedde 2017? Och hur ska man förklara detta till sin chef när man samtidig be om att reducera sin arbetstid med 10% pga familjesituationen? Eller kommer de 1.4 Mio inte från arbete?
Citera
2019-03-11, 21:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Generellt klarar folk som öppnar upp sig vid kriser bättre än de som sluter sig. Se gärna på goda salutogena anpassningsstrategier under KASAM-begreppet som tidigare diskuterats. Ta också en titt under de mer patogena.
Antonovsky definierade hälsa som "summan av de anpassningsstrategier du har". Under senare år la han till "eller som du kan omsätta i din omgivning". Nu verkade ingen av makarna någon höjdare på detta område, men maken som omvittnats aktivt söka stöd och hjälp inom vården, skolan och på jobbet verkar i alla fall inte helt tappad bakom en vagn.

Ändå planerade han mord och självmord. Båda verkar alltså ha klarat sig precis lika dåligt i det här fallet.
Citera
2019-03-11, 21:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur kan familjen ha kommit först när man bredvid sin fulltids lektorsjobb drog in 1.4 Mio kr i bisysslor så som det skedde 2017? Och hur ska man förklara detta till sin chef när man samtidig be om att reducera sin arbetstid med 10% pga familjesituationen? Eller kommer de 1.4 Mio inte från arbete?

Som jag har förstått det kom Os extrainkomster av föredrag, seminarier och kurser.
Bl a var han ofta i Stockholm för detta och det var då tydligen inte i LUs regi, utan som en bisyssla som fakturerades genom hans företag.
jag vet inte hur vanligt detta är i den akademiska värld Os verkade i.
I min yrkesvärld skulle ett universitetssjukhus inte acceptera detta rakt av.
Citera
2019-03-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Så O veckopendlade från Lund under hela barnens första år (Agnes född 2003 och Moa 2006 om jag inte minns fel) och under hela tiden Hanna behandlades för bröstcancer?

Det måste ha varit ett tungt lass att dra för Hanna.
Märkliga slutsatser...Du vet inte hur dem la upp sin föräldraledighet m.m.Dessutom hade O den möjligheten att arbeta på hemmaplan så mkt som möjligt också och dels så hade han sina uppdrag E&Y.Tror de löste det rätt bra där och då.H hade ju även möjligheten att vistas i Bjärred under sin ledighet.Ska ju egentligen inte behöva förklara i detalj hur de löst det..hur många tror du inte arbetar på annan ort och till och med annat land ?
Citera
2019-03-11, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du läser inte.....

"Det är därför jag tycker det saknas bevis och verifierade fakta för trådslutsatsen att H var deprimerad.
I alla fall före själva familjekatastrofen, om den nu var bägges vilja och verk.
"

Det finns folk som tar sitt liv i plötslig impuls, till och med begår fillicid eller familicid.

Mycket i Bjärred talar mot planering och för plötslig impulshandling.

Agnes hade varit sjuk flera år och haft hemundervisning, Moa i knappt ett halvt år.
Vad utlöser en sån här sak just då?
Så hur vet vi att just H inte deltog (om hon nu deltog) i detta av impuls?
Vad finns det för belägg för att hon skulle varit deprimerad - och i så fall hur länge?

För O har folk sett saker, han har sagt saker, gjort saker (gått ner i arbets tid).

Men det är blivit lite av trådens skröna att "- H, ja hon var ju deprimerad. Åt antideprisiva osv."
Men vad finns det egentligen för officiella vittnesmål att detta stämmer?
Nej, Glittret. Det är inte en skröna. Det finns flertal källor i tråden som sagt, som sammanstrålar kring depression och det som hänt är - som minst - mer än troligt ett resultat av depression.

Vi VET att Hanna, i samförstånd med sin man, ville dö och utrota familjen vilket handlar om mord på sina döttrar.

Tog hon lätt på den här saken lär du gräva fram nån annan diagnos på henne för då är hon mer störd än så.
Citera
2019-03-11, 21:27
Medlem
Citat:

Dessutom kom jag på nu att det påstods att dom hade fosterbarn!! Låter detta rimligt? Ensam på vardagar med två små barn och fosterbarn och cancersjuk? Vi måste fått fel info någonstans på vägen.
Citera
2019-03-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag går helt på ellis uppgifter här. Enligt henne fick Hanna sin bröstcancer för tolv-tretton år sedan. Det bör då ha varit mellan Agnes och Moa vilket bara det låter skitjobbigt. Dessutom tolkade jag elli som att Oskar vistades hela veckorna i Lund och bara kom hem till gbg på helgerna. Låter som ett fruktansvärt jobbigt arrangemang.Vad för typ av cancer Hanna hade vet jag inget om. Alla uppgifter kommer från elli.
Jag beklagar verkligen att du har behövt gå igenom denna vidriga sjukdom!
Hon behövde inga cellgifter vilket jag skrivet långt bak i tråden.Tog en liten tårtbit som hon utryckte det...jag vet ej vad det innebär.Hon var inte sjukskriven heller.Men strålades för säkerhets skull som de också kallade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in