2019-03-11, 17:13
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Men visst ligger det mer bakom att barnen omplacerats? Alltså mer än mimikfattig mamma?
Självklart! Detta är bara en av anledningarna och en av de saker Terese var MYCKET upprörd över i Facebookgruppen (som tyvärr inte finns kvar längre) . Men dessa symtom tyder på autism
2019-03-11, 17:32
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasnikita
Hennes hjärna begriper mycket
Inget fel på hennes hjärna
Hon ha inte borderline hon ha en lindrig utvecklingsstörning mer normal hjärna och väldigt lite handikapp h jag hört

Lindrig utvecklingsstörning är inte ett begrepp som används längre. Lindrig funktionsnedsättning används däremot och beskrivs bla så här av vården:

"Intellektuell funktionsnedsättning innebär att man har svårt att tänka abstrakt, det vill säga förmåga att i tankarna göra beräkningar och tänka ut konsekvenser. Det tar längre tid att lära och att förstå olika saker"

Jag tycker att det beskriver Terese väldigt bra.
2019-03-11, 17:39
Medlem
EllisBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan hon ha en borderlinediagnos?

Har följt denna tråd till och från, slutar aldrig förundras över denna människa.

Borderline var min första tanke också.
Autism, som några andra skrivit, ligger ju också nära till hans när det kommer till intellektuell utvecklingsstörning. Men funderar på om låg begåvning/utvecklingsstörning i sig också kan ge dessa symptom? Tänker på svårigheter med socialt samspel etc.
Eller kanske en härlig kombination av de tre.
2019-03-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EllisBell
Har följt denna tråd till och från, slutar aldrig förundras över denna människa.

Borderline var min första tanke också.
Autism, som några andra skrivit, ligger ju också nära till hans när det kommer till intellektuell utvecklingsstörning. Men funderar på om låg begåvning/utvecklingsstörning i sig också kan ge dessa symptom? Tänker på svårigheter med socialt samspel etc.
Eller kanske en härlig kombination av de tre.

Många med autism har också en lättare utvecklingsstörning, en utredning som visar det är omfattande så jag vet inte hur det avgörs men gissar att det här med den sociala delen att göra. Autister är inte automatiskt utvecklingsstörda, kan ha högt på iq-test men det är mycket annat som inte fungerar. Angående T så har hon kanske en lindrig utvecklingsstörning med autistiska drag.
2019-03-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
T är inte kapabel till att tillgodose barnens mest grundläggande behov. (bortsett från mat och husrum) och det var/är tydligen så illa att det var fara och färde för barnens utveckling, enligt socialen.
Barnens pappa är tillräckligt smart för att inse sin del i det hela, och mig veterligen så är han inte emot placeringen och har dessutom insett att det är hos fosterfamilj barnen bör bo pga hans och Ts svårigheter.

Ja Joel verkar ha en helt annan inställning. Det är inte fel att tillfälligt eller helt ha barn fosterhemsplacerade, tycker snarare det tyder på ansvarsfullt föräldraskap om man känner att man inte kan ta hand om dem.
2019-03-11, 19:56
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammsugare95
Ja Joel verkar ha en helt annan inställning. Det är inte fel att tillfälligt eller helt ha barn fosterhemsplacerade, tycker snarare det tyder på ansvarsfullt föräldraskap om man känner att man inte kan ta hand om dem.

Joel är klok. Han samarbetar även mycket väl med familjehemmen och soc. Det vinner han mycket på. Att inse sina egna begränsningar är en klok handling. Han kan vara en jättebra pappa men utan att behöva ta ett ansvar han inte är kapabel till.
Rätta mig om jag har fel, men är inte Joel den som också har körkort, vilket inte Terese har? Det borde väl också vara ett tecken på att han har något högre kapacitet än Terese?
2019-03-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaTE
Joel är klok. Han samarbetar även mycket väl med familjehemmen och soc. Det vinner han mycket på. Att inse sina egna begränsningar är en klok handling. Han kan vara en jättebra pappa men utan att behöva ta ett ansvar han inte är kapabel till.
Rätta mig om jag har fel, men är inte Joel den som också har körkort, vilket inte Terese har? Det borde väl också vara ett tecken på att han har något högre kapacitet än Terese?

Att inse sina begränsningar tyder på att han är en smart människa. Sanvänner i tråden har ju hävdat att han har en hjärna som en 9åring.
2019-03-11, 20:13
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Att inse sina begränsningar tyder på att han är en smart människa. Sanvänner i tråden har ju hävdat att han har en hjärna som en 9åring.

Ja det är ju bara "sanvännerna" som tycker att han har så låg kapacitet. Skulle han däremot ha det så skulle väl inte Terese välja att skaffa barn med honom?
2019-03-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ja det är ju bara "sanvännerna" som tycker att han har så låg kapacitet. Skulle han däremot ha det så skulle väl inte Terese välja att skaffa barn med honom?

Nej man tycker ju det.
2019-03-11, 21:20
Medlem
Citat:

Det jag hört om Joel är att han är i det närmaste normalbegåvad intellektuellt, han har däremot en del kroppsliga hinder. Lyckas man ta körkort med allt vad det innebär med logik och riskttänkande så tycker jag också det borde innebära en högre kapacitet.
2019-03-11, 21:21
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Lindrig utvecklingsstörning är inte ett begrepp som används längre. Lindrig funktionsnedsättning används däremot och beskrivs bla så här av vården:

"Intellektuell funktionsnedsättning innebär att man har svårt att tänka abstrakt, det vill säga förmåga att i tankarna göra beräkningar och tänka ut konsekvenser. Det tar längre tid att lära och att förstå olika saker"

Jag tycker att det beskriver Terese väldigt bra.

Jag håller med dig.
Speciellt konsekvenstänk, vilket är helt obefintligt hos T.
2019-03-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan hon ha en borderlinediagnos?
Jag har undrat samma sak i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in